Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رییس اتاق ایران معتقد است در شرایط فعلی اقتصاد کشور، از یک‌سو بوروکراسی حاکم بر دستگاه‌های اجرایی زمان و منابع را هدر می‌دهد و از سوی دیگر به‌واسطه پیش‌بینی پذیر نبودن شاخص‌های کلان اقتصادی، فعالان اقتصادی عملاً امکان برنامه‌ریزی برای آینده را از دست داده‌اند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، مسعود خوانساری، با انتقاد از تحقق نیافتن کامل قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، اظهار کرد: بوروکراسی حاکم بر دستگاه‌های اجرایی و اداری باعث شده تا بخش خصوصی برای انجام کوچک‌ترین کار خود، ناگزیر باشد زمان زیادی صرف کند و این به معنای هدررفت منابع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل بخش خصوصی در شرایط کنونی مشخص نبودن و یا غیرقابل پیش‌بینی بودن شاخص‌های مهم اقتصادی از قبیل تورم، رشد، قیمت ارز و ... است که امکان برنامه‌ریزی برای آینده را تقریباً غیرممکن کرده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص راهکارهای پارلمان بخش خصوصی برای حل‌وفصل مشکلات کنونی اقتصاد ایران، تصریح کرد: اتاق ایران به نمایندگی از بخش خصوصی تاکنون پیشنهادهای زیادی به دولت ارائه داده اما عمدتاً راهبردهایی که به هدایت شاخص‌های کلان منجر می‌شود، در اختیار دولت است و مباحث مرتبط با شاخص‌های اقتصادی اعم از نرخ ارز و تورم و... نیز بر عهده بانک مرکزی و وزارت اقتصاد گذاشته شده است بر این اساس، باید عزم این دستگاه‌ها برای عمل به پیشنهادهای بخش خصوصی و اجرای راهکارهای ارائه شده تقویت شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که به‌طور مداوم توسط دستگاه‌های دولتی ابلاغ می‌شود را مسئله دیگری دانست که بخش خصوصی را آسیب‌پذیر کرده و افزود: این دستورالعمل‌های متواتر، عمدتاً ضدونقیض همدیگر هستند و چنین نقیصه‌ای از ضعف کار کارشناسی نشات می‌پذیرد که در امتداد خود اقدامات بخش خصوصی را با مشکل مواجه می‌سازد.

خوانساری در خصوص اینکه تنها ۲۰ درصد قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار به اجرا درآمده است، اظهار کرد: در این قانون اشاره شده که اگر قرار است، دولت و وزارتخانه‌ها بخشنامه‌ای را صادر کنند، باید نظرات تشکل‌های اقتصادی به‌ویژه اتاق ایران را جویا شوند اما بااین‌حال، این امر کمتر محقق و میسر شده است؛ این اقدامات منجر شده تا اکثر این بخشنامه‌ها غیر کارشناسی باشند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اتاق بازرگاني اصفهان اتاق بازرگاني ايران نرخ ارز نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۹۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی

امتداد - بانک مرکزی با ابزار‌های موثر فرصتی را فراهم کرد تا تقاضای سفته‌بازی وارد بازار ارز نشود و فضا برای ورود تقاضا‌های حقیقی باز شود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در خاموش سازی مدبرانه تنش‌های ارزی هفته‌های اخیر در کشور اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در بیش از یک سال گذشته جزیی از عملکرد موثر بانک مرکزی محسوب می‌شود، ورود درست به بازار ارز در راستای جلوگیری از التهاباتی است که با هدف تخریب معیشت مردم و کسب سود عده قلیلی بر پا شده است.

وی در این باره تاکید کرد: بانک مرکزی در روز‌هایی که شاهد نوسان هیجانی بالا رفتن نرخ ارز بودیم تلاش کرد تا با سیاست‌های درست و عدم دامن زدن به افزایش قیمت، بازار ارز را به خوبی مدیریت کند، ضمن اینکه درباره هیجانی بودن این نوسانات به خوبی و درستی اطلاع رسانی کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: آگاهی دادن بانک مرکزی به دارندگان سرمایه‌های خرد مبنی بر اینکه نباید در دام سفته بازانی افتاد که چند روزی به دنبال بالا بردن کاذب تقاضای ارز در بازار هستند تا منافع مالی خود را تامین کنند، سبب شد بسیاری از مردم وارد این مسیر نشوند و در کنار التهاب آفرینان بازار ارز قرار نگیرند.

قادری افزود: اطلاع رسانی بانک مرکزی موجب جلوگیری از زیان بسیاری از مردم شد؛ چرا که سفته بازان با ایجاد فضای هیجانی کاذب به دنبال بالا بردن نرخ ارز با نمایش وجود متقاضی بسیار زیاد در این بازار بودند؛ در حالی که مشخص بود بازار به سرعت افت می‌کند و قیمت ارز به نرخ‌های سابق برمی گردد.

این نماینده خانه ملت تصریح کرد: در این شرایط بانک مرکزی با ابزار‌های اطمینان بخش و موثر فرصتی را فراهم کرد تا تقاضای سفته بازی وارد بازار نشود و فضا برای ورود تقاضا‌های واقعی باز شود.

بساط گرانفروشی ارز جمع شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بانک مرکزی با تخصیص درست و به موقع ارز مختص واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌ها باعث اطمینان بیشتر در فعالان اقتصادی شد؛ بنابراین زمینه‌ای برای وجود تلاطمات در بازار ارز باقی نماند و به این دلیل بساط گرانفروشی ارز و بازار گرم کنی بالا بردن نرخ ارز هم جمع شد.

وی معتقد است: در چنین شرایطی مردم نیز نباید اسیر التهاب آفرینی‌های دلالان ارزی شوند و منابع مالی خود را در جایی هزینه کنند که ممکن است به همان سرعتی که بر قیمت آن افزوده شده به همان سرعت نیز در مسیر کاهش نرخ قرار بگیرد؛ درست شبیه به روندی که در افزایش و کاهش نرخ ارز طی روز‌های اخیر شاهد آن بودیم. در واقع مردم باید بدانند اسیر شدن در این بازار‌ها به زیان آنهاست لذا نباید به چنین التهاباتی دامن بزنند.

قادری تاکید کرد: بانک مرکزی در چنین شرایطی باید روش‌های متعددی را در پیش بگیرد تا بخشی از مردم که نگران حفظ قدرت خرید هستند بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند؛ مثل سپرده گذاری ارزی که می‌تواند منجر به کاهش تلاطمات ارزی در چنین زمان‌هایی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری
  • پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا و ارز در روزهای آینده/ منتظر این قیمت‌ها در بازار باشید
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • سبک بسکتبال ایران باید تغییر کند/ ضعف برنامه‌ریزی دلیل انتقادهاست
  • برگزاری همایش سرمایه‌گذاری «کرمان آیدکس ۲۰۲۴»
  • برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود