Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@04:29:44 GMT

چرا غش‌ می‌کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۱۱۹۵

چرا غش‌ می‌کنیم؟

هنگامی که مغز به طور ناگهانی، کاهش شدید خون و یا اکسیژن را تجربه کند، فرد دچار بیهوشی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیهوش‌شدن در نوجوانان امری بسیار شایع است اما  این مشکل در اغلب اوقات نشانه‌ای از یک مسئله‌ جدی نیست. تغییرات سیستم عصبی و گردش خون، باعث کاهش موقت خونرسانی به مغز می‌شود؛ کاهش خون وارد شده به مغز  نیز موجب از دست‌رفتن هوشیاری و در نتیجه بیهوشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش شما را با بعضی از دلایل غش‌کردن آشنا می‌کنیم:

کم‌آب‌شدن بدن

درصورتی‌که آب کافی مصرف نشود و یا بدن بیش از حد مایعات از دست دهد، آب بدن کاهش می‌یابد. در نتیجه، فشار خون کاهش یافته و سیستم عصبی نمی‌تواند این افت فشار را به درستی کنترل کند.  همین امر موجب ضعف یا غش‌کردن می‌شود؛ نوشیدن آب فراوان به ویژه هنگامی که خارج از منزل گرم باشد، برای پیشگیری از این مشکل، توصیه می‌شود. یکی از نشانه‌های کم آبی بدن، روشن نبودن رنگ ادرار است.

 ضربان قلب نامنظم

آریتمی بدان معنی است که قلب ضربان نامنظم دارد. این عارضه گاهی اوقات جریان و مقدار رسیدن خون به مغز را کاهش می‌دهد و همین امر به بیهوشی می‌انجامد. بیهوش‌شدن ممکن است اولین یا تنها علامت واضح این مشکل باشد. در صورت مشکوک‌شدن به آریتمی فرد باید فوراً به پزشک مراجعه کند زیرا این حالت ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل قلبی جدی بوده و  نیاز به درمان فوری داشته باشد.

 ریسه‌رفتن کبودشونده

این امر اغلب در کودکان ۶ تا ۵ ساله اتفاق می‌افتد. گریه شدید کودکان باعث نرسیدن اکسیژن و آغاز واکنشی غیرارادی می‌شود که به ضعف یا غش می‌انجامد. در این حالت رنگ صورت کودکان آبی می‌شود، برای حدود یک دقیقه دچار بیهوشی می‌شوند و بعد از آن گیج بنظر می‌رسند. کودکان این کار را از روی عمد انجام نمی‌دهند، بلکه این حملات، عکس‌العمل‌های غیرارادی و غیرقابل‌ کنترل است که نباید باعث نگرانی والدین شود.

ریسه‌رفتن رنگ‌پریده

این حملات نیز عمدتا در خردسالان اتفاق می‌افتد. وحشت یا درد ناگهانی، باعث متوقف‌شدن ضربان قلب برای چند ثانیه می‌شود. در این حالت کودک بدون کوچک‌ترین صدایی دهان خود را قبل از رنگ پریدگی شدید، باز می‌کند و حدود یک دقیقه بیهوش می‌شود. این حملات گاهی اوقات پس از صدمه‌دیدن کودک اتفاق می‌افتد. در واقع خود آسیب نیست که باعث این واکنش خودکار می‌شود، بلکه شوک حاصل از آن ریسه‌رفتن را ایجاد می‌کند. این حملات تا سن ۵ سالگی از بین می‌رود.

قند خون پایین

کاهش قند خون باعث سرگیجه، لرزش، خستگی، گیجی و تاری دید می‌شود. این مشکل را معمولا می‌توان با چند گرم کربوهیدرات موجود در آب‌میوه یا آب‌نبات رفع کرد. در غیراین‌صورت، "هیپوگلیسمی"، باعث بیهوشی می‌شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد، برای آزادشدن قند بیشتر توسط بدن و بالا رفتن سطح قند خون، فرد به داروی "گلوکاگون" نیاز پیدا می‌کند. در صورت غش‌کردن، باید سر افراد را هم‌سطح با قلب‌ آن‌ها قرار داد تا به بازگرداندن جریان خون به مغز کمک شود؛ فرد بیهوش معمولا بعد از یک یا دو دقیقه بهبود می‌یابد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آریتمی قلبی بیهوشی فشار خون قند خون کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۱۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت در بحبوحه احتمال کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا و تداوم تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در  معاملات روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت‌) پس از آنکه داده‌های صنعت در هفته گذشته کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا را نشان داد، افزایش یافت که نشانه مثبتی برای تقاضا بود. اگرچه بازارها به‌دقت مراقب خصومت‌ها در خاورمیانه بودند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال امروز ساعت ۶ و ۳۴ به وقت گرینویچ با ۲۶ سنت یا ۰.۲۹درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، هر بشکه نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۶ سنت یا ۰.۳۱درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۶۲ سنت معامله شد. 

به‌گفته منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا، ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل ۳ میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه کاهش یافت، درحالی‌که ۶ تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.

معامله‌گران بازار نفت برای تأیید این کاهش منتظر داده‌های رسمی ایالات‌متحده آمریکا درباره ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی، خواهند بود.

دیگر خبرها

  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش ۳۰ درصدی پرونده‌های معوق قضایی استان
  • قیمت طلا و سکه امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • بهای نفت در بازار جهانی کاهش‌ یافت
  • هشدار سرمازدگی تا ۲ روز آینده در استان همدان
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟
  • قیمت نفت افزایش یافت
  • کاهش ۴۴۶ واحدی شاخص کل بورس