Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی گفت: در این ماجرا ایران علاوه بر راه‌حل دیپلماتیک، دو راهکار دیگر نیز داشت. یکی راهکار حقوقی که ممکن است از یک ماه تا یکسال و بیشتر طول بکشد. راهکار دیگر امنیتی بود که ایران به اعتبار آن نفتکش انگلیسی را توقیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: 13:02 - 30 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۴۸۴۶ نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیرو‌های سپاه بیان کرد: روابط بین‌الملل مبتنی بر اصل اقدام متقابل است، حقوق بین‌الملل در جای خود اهمیت دارد؛ قدرت هم اهمیت دارد ولی در جای خودش.
وی با بیان اینکه روابط بین‌الملل مبتنی بر اقدامات متقابل کشورها است، افزود: یکی از قواعد آمره بین‌المللی اصل حسن‌نیت است. کشور‌ها بر اساس اصل حسن نیت به منافع همدیگر احترام می‌گذارند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم خاطرنشان کرد: از دیگر قوانین بین‌الملل می‌توان به حل اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز و نیز توسل به زور اشاره کرد. به این مفهوم که اگر کشوری با کشور دیگری اختلاف پیدا کرد آن را از طریق مکانیسم‌های حقوقی حل می‌کند.
شفیعی با اشاره به مشکل  کنونی ایران و انگلیس گفت: یک نفتکش ایرانی بدون دلیل موجه و با دو استدلال نادرست در تنگه جبل الطارق توسط انگلیسی‌ها توقیف شده است. هر دو استدلال آنها قابل رد است. نفتکش ایرانی در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است؛ این تحریم مربوط به کشور‌های اروپایی است و آنها باید این تحریم‌ها را رعایت کنند. هر مسئله‌ای هست بین اتحادیه اروپا و سوریه است ربطی به کشور ثالث دیگری ندارد.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: ادعای دیگرشان اینکه، نفتکش را در راستای تحریم‌های آمریکا توقیف کرده‌اند؛ تحریم‌های آمریکا علیه ایران یکجانبه است و مشروعیت بین المللی ندارد. لذا نمی‌توانند نفتکش یک کشور را به خاطر تحریم‌های آمریکا توقیف کنند.
شفیعی تصریح کرد: در این شرایط معلوم است که هیچ قاعده حقوقی بر توقیف کشتی ایرانی مترتب نیست جز یک اقدام دلخواهانه انگلیس و همراهی این کشور با سیاست‌های آمریکا.
این استاد دانشگاه یادآور شد: تلاش‌های دیپلماتیکی صورت گرفت تا این مشکل حل شود ولی متاسفانه انگلیسی‌ها به بهانه دادگاه جبل الطارق فعلا اقدام مناسبی انجام نداده‌اند.
وی افزود: در این ماجرا ایران علاوه بر راه‌حل دیپلماتیک، دو راهکار دیگر نیز دارد. یکی راهکار حقوقی که ممکن است از یک ماه تا یکسال و بیشتر طول بکشد. راهکار دیگر امنیتی است که ایران به اعتبار آن نفتکش انگلیسی را توقیف کرد. واقعیت این است که هر کشوری توجیه خود را می‌آورد همان طور که انگلیسی‌ها توجیهات خود را برای توقیف کشتی ایرانی آورده‌اند ایران هم می‌تواند توجیهات خود را داشته باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نهم توضیح داد: اگر در روابط بین الملل حسن نیت و احترام متقابل وجود نداشته باشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
وی عنوان کرد: لذا این حوادث باید برای کشور‌ها آموزنده باشد که رفتاری در عرصه بین الملل صورت ندهند که واکنشی از همان جنس را به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران و انگلیس کشورهای اروپایی دادگاه جبل الطارق سازمان منطقه ای مشروعیت بین المللی حل اختلافات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۱۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ فرد و نهاد انگلیسی از سوی ایران تحریم شدند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، در چارچوب اجرای قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» مصوب مورخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وفق مصوبات مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد حقوقی مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی، نقض سازمان یافته (سیستماتیک) حقوق بشر، جنگ افروزی، استفاده از تسلیحات سنگین و سلاح‌های ممنوعه علیه غیر نظامیان، محاصره انسانی، آواره کردن مردم فلسطین، شهرک سازی غیرقانونی و ادامه اشغال سرزمین فلسطین، تحریم می‌کند:

بیشتر بخوانید: کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

نهادها:
• پایگاه هوایی آکروتیری پادشاهی بریتانیا در قبرس
• ناو دیاموند نیروی دریایی انگلیس در دریای سرخ
• شرکت البیت سیستم بریتانیا
• شرکت مگیت پارکر بریتانیا
• شرکت رافائل بریتانیا

اشخاص:
• گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس
• جیمز هاکنهال، فرمانده فرماندهی استراتژیک ارتش بریتانیا
• شارون نسمیت، معاون ستاد کل نیروهای مسلح
• پائول رایموند گریفیتس، دستیار ستاد کل نیروهای مسلح
• آدریان برد، مدیر اطلاعات دفاعی وزارت دفاع بریتانیا
• ریچارد کمپ، فرمانده ناو ریچموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ
• سیمون کلاک، فرمانده پایگاه هوایی آکروتیری بریتانیا در قبرس
• پیتر ایوانس، فرمانده ناو دیاموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن اقدام رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور شامل حمایت و تسهیل ارتکاب اعمال تروریستیِ رژیم صهیونیستی که نقض تعهدات بین المللی رژیم انگلیس در مقابله با تروریسم به شمار می رود، اعلام می نماید که اقدام رژیم انگلیس، نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد می باشد.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران ضمن اعمال این تحریم ها، رژیم انگلیس را در قبال حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، مسئول و پاسخگو می‌داند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229245 برچسب‌ها ایران

دیگر خبرها

  • ناشران بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌ اقدام کنند
  • گفت‌و‌گوی سردار سپاه با سی‌ان‌ان به زبان انگلیسی درباره حمله به اسرائیل
  • گفت‌و‌گوی سردار سپاه با سی‌ان‌ان به زبان انگلیسی
  • دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • واکنش حماس به شهادت ۲ فلسطینی در بازداشتگاه‌ و اقدام ترکیه در قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی
  • انفجار مهیب نفتکش حامل بنزین در آمریکا (فیلم)
  • تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو
  • انفجار در حومه دمشق؛ اسرائیل مدعی رهگیری موشک و حمله متقابل است
  • راهیابی دختران تبریزی به جام جهانی رباتیک هلند
  • ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی از سوی ایران تحریم شدند