Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@15:19:47 GMT

حریم شهر پردیس از منطقه حفاظت شده جاجرود جدا شد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۲۱۹۵

حریم شهر پردیس از منطقه حفاظت شده جاجرود جدا شد

حمید ظهرابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اصلاح حدود حریم شهر پردیس در منطقه حفاظت شده جاجرود یکی از اقدامات خوبی است که در شورای عالی محیط زیست انجام شد که با این کار از توسعه بی رویه شهر در آینده جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: در راستای اصلاح حد و حدود مناطق حفاظت شده، آن بخش از حریم شهر پردیس که داخل منطقه حفاظت شده جاجرود قرار گرفته بود از منطقه خارج و با محدوده قانونی شهر پردیس منطبق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی اراضی که به عنوان حریم شهر با هدف توسعه در آینده پیش‌بینی شده بود در داخل منطقه حفاظت شده قرار داشت که در راستای اصلاحات حد و حدود از حریم شهر کسر و به منطقه حفاظت شده الحاق شدند که با این کار از بزرگ شدن شهر پردیس و توسعه‌های آینده آن در داخل منطقه حفاظت شده جاجرود جلوگیری می‌شود.

ظهرابی گفت: البته بخش‌هایی از منطقه حفاظت جاجرود که تغییر کاربری داده بودند، در اطراف شهر پردیس یا گوشه‌هایی از آن بودند که بین مرز منطقه حفاظت شده و شهر پردیس قرار داشتند و از منطقه منتزع شده بود؛ یعنی لکه‌هایی که جزو منطقه حفاظت شده بود اما به علت ساخت و ساز از منطقه جدا شده و داخل حریم شهر قرار گرفتند به محدوده شهر اضافه شدند اما در مقابل بخشی از اراضی که تحت عنوان حریم شهر پردیس مصوب شده بود به منطقه حفاظت شده بازگردانده شد که حدود ۵ هزار هکتار است که با این کار حریم شهر از منطقه حفاظت شده خارج شد.

منطقه حفاظت شده جاجرود

منطقه حفاظت‌شده جاجرود پس از انتخاب شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور (۱۱۳۳ خورشیدی) در زمان قاجاریه با نام‌های قرق سلطنتی یا شکارگاه سلطنتی تحت حفاظت قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تصویب شورای انقلاب، اداره آن به سازمان حفاظت محیط‌زیست محول و طی مصوبه شماره ۹۶ تاریخ ۱۳۶۱/۶/۲۱ شورای عالی حفاظت محیط‌زیست با حدود مشخص به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده تعیین شد. وجود آب و هوای بسیار خوب و زیست بوم بسیار عالی در این منطقه موجب شده است تا جاجرود به یکی از بی‌بدیل‌ترین نقاط ایران تبدیل شود.

موقعیت جغرافیایی منطقه حفاظت‌شده جاجرود یک محدوده زیست محیطی است که از شمال به جاده سد لتیان و جاده رسنان، از شرق به ارتفاعات البرز جاده‌های فیروزکوه و هراز، از جنوب به جاده خاوران و ارتفاعات حاشیه آن و مسگرآباد و از غرب به شهر تهران محدود است.

وسعت منطقه ۵۶۶۲۴ هکتار و بلندترین نقطه مجموعه قله آراکوه به ارتفاع ۲۶۴۹ متر و پست‌ترین آن دشت سنگ‌تراشان به ارتفاع ۱۱۰۰ متر است.

پارک‌های ملی «خجیر» و «سرخه حصار» که در منطقه حفاظت شده جاجرود قرار دارند، در سال ۱۳۵۸ با تصویب شورای انقلاب اداره آنها به سازمان حفاظت محیط زیست و در سال ۱۳۶۱ مجموعه حفاظتی جاجرود مشتمل بر پارک ملی خجیر با مساحت ۱۰۶۹۲ هکتار و پارک ملی سرخه حصار با مساحت ۸۶۹۵ هکتار تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان تهران قرار گرفتند.
پارک ملی خجیر منطقه ای است با کوه‌های کم ارتفاع و تپه ماهوری با دامنه ارتفاعی ۱۳۰۰ تا ۲۱۰۰ متر که رودخانه جاجرود در آن جاری است و اقلیم آن نیمه خشک، معتدل و تنوع زیستی بسار زیاد از ویژگی های آن به شمار می رود.
پارک ملی سرخه حصار منطقه ای است نیمه کوهستانی و تپه ماهوری با دامنه ارتفاعی ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ متر که در اقلیم نیمه خشک معتدل است.

گز، تاغ، قیچ، اسکنبیل، آشنان، جغجغه، آترپلکس، کاروان‌کش، پرند، کور، گون، درمنه، خار شتر، اسپند، زالزالک، گوجه وحشی، زرشک، انجیر، شیرخشت و بادامک برخی گونه های گیاهی منطقه است، همچنین حشراتی مانند خارپشت اروپائی‌، حشره خور دورنگ‌، حشره خور دندان‌سفید، ۵ گونه خفاش شامل بال‌سفید، خفاش سبیل‌دار، خفاش‌گوش‌موشی‌کوچک، خفاش گوش‌پهن، خفاش دم آزاد اروپائی و ۱۶ گونه از راسته جوندگان از جمله تشی‌، موش صحرائی، موش قهوه‌ای‌، موش سیاه، موش خانگی، موش ورامین، همستر دم دراز، همستر خاکستری، خرگوش، گرگ، شغال، روباه معمولی، سمور، رودک، شنگ، کفتار، گربه وحشی، پلنگ و گراز، پازن، قوچ وحشی و آهو در این منطقه زیست می‌کنند.

همچنین پرندگان زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند که در مجموع پرندگان پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود ۱۱۵ گونه است که ۲۲.۶ درصد پرندگان ایران را تشکیل می‌دهد.

۲۷ گونه خزنده در منطقه شناسایی شده اند که شامل ۹ گونه از راسته سوسمارها ۱۷ گونه از راسته مارها و یک گونه لاک پشت است. دو گونه دوزیست به نام وزغ سبز Bufo viridis و قورباغه معمولی Rama ridibunda نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. ماهی قزل آلای رنگین کمان نیز به عنوان یک گونه غیربومی در منطقه حضور دارد و ۶ گونه ماهی بومی با نام‌های ماهی سیاه، سس ماهی (حمایت شده) سگ ماهی جویباری، عروس ماهی و ماهی کولی نیز در آبهای این منطقه زیست می‌کنند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۲۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون

  تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریای خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است مدت‌ها این دریاچه محل زندگی انواع موجودات و پرندگان مهاجر بوده؛ ولی چند سالی است که آب به دلیل بدعهدی افغانستان به دریاچه نمی‌رسد و دیگر خبری از آن آب و آبادانی سابق نبود.

 وسعت دریاچهٔ هامون در زمان پرآبی ۵ هزار و ۶۶۰ کیلومترمربع است که از این مقدار ۳ هزار و ۸۲۰ کیلومترمربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچهٔ هامون وابسته به رودخانهٔ هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.
 
 مهدی امیری، رئیس اداره محیط‌زیست زابل  بیان کرد: تالاب بین‌المللی هامون یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و خشکی زی محسوب می‌شود؛ بنابراین بسیاری از گونه‌های پرندگان با خاستگاه‌های متفاوت و گونه‌های زیادی از پرندگان در معرض خطر در این منطقه جهت زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری می‌کردند.

 وی افزود: بعد از چندین سال خشکسالی‌های در حوزه سیستان این موضوع باعث گردید، تالاب بین‌المللی هامون دچار بحران بی‌آبی و تغییر مسیر پرندگان به مکان‌های دیگر شود.

 امیری با اشاره به ورود سیلاب به منطقه سیستان و تالاب بین‌المللی هامون تأکید کرد: امسال با ورود آب به تالاب هامون شاهد بازگشت پرندگان به ذخیره‌گاه زیست‌کره هامون هستیم و امیدوارم با تداوم آب ورودی به حوزه سیستان شاهد ماندگاری هر چه بیشتر پرندگان و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر در بستر تالاب باشیم.

 رئیس محیط‌زیست زابل تصریح کرد: این اداره در سال‌های اخیر اقدام به گودبرداری مکان‌های در بستر تالاب نموده تا با ورود آب به تالاب و پر شدن این گودال‌ها شرایط برای ماندگاری پرندگان مهاجر و حیات‌وحش موجود در پناهگاه حیات‌وحش بیشتر شود.

 امیری افزود: اکنون شاهد حضور پرندگان آبزی مهاجری همچون فلامینگو، اگرت، چوب‌پا پرستو دریایی و انواع پرندگان کنار آبزی از خانواده آبچلیک و سلیم‌ها در بستر تالاب هستیم.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: و یکی از کانون‌های بحرانی گردوغبار در بستر تالاب هامون جنگل بش دلبر است که این اداره جهت تثبیت گردوغبار در این نقطه برنامه مرطوب‌سازی آن را به‌وسیله ایجاد کانال آبرسانی و پمپاژ آب به نقاط بحرانی آن را دارد.

 رئیس اداره محیط‌زیست زابل ادامه داد: با ورود سیلاب به تالاب هامون بهترین فرصت است که اقدام به مرطوب‌سازی بستر تالاب و رساندن آب به مناطق مستعد گردوغبار و کانون‌های بحرانی شناسایی شده نمایم.

 وی افزود: باتوجه‌به ورود سیلاب‌ها و روان آب‌های منطقه پرندگان مهاجر به منطقه کشانده شده‌اند. برخی از این‌گونه‌ها به‌صورت مهاجر عبوری برای برگشت به منطقه سیبری و برخی برای گذراندن فصل تولیدمثل به تالاب هامون رسیده‌اند که این امر موجب ایجاد تنوع زیستی و چشم‌اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون