Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «طرفداری»
2024-04-26@08:10:14 GMT

18 مدل دوچرخه که پیش از خرید باید آنها را بشناسید

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۲۳۹۶

18 مدل دوچرخه که پیش از خرید باید آنها را بشناسید

طرفداری - حتما برایتان پیش آمده است که وقتی برای خرید دوچرخه به یکی از فروشگاه های فروش دوچرخه مراجعه می کنید، اولین سوالی که فروشنده از شما پرسیده است این بوده است که چه نوع دوچرخه ای می خواهید؟، اما شما به علت عدم شناخت مدل های دوچرخه دچار سرگشتگی شده اید. 

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که با مدل های مختلف دوچرخه آشنایی ندارید و قصد دارید دوچرخه ای مناسب در جهت نیازتان انتخاب کنید، با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

1-دوچرخه جاده ای (Road Bikes)

 

دوچرخه های جاده ای برای راندن سریع در سطوح هموار و صاف طراحی شده اند. تایر های صیقلی و باریک و دسته فرمان افتاده از ویژگی های ظاهری این دوچرخه ها است. آنها معمولا سبک تر از سایر انواع دورچرخه ها هستند و برای مسابقات جاده ای می توانند استفاده شوند. با این نوع دوچرخه می توان روی سطوح آسفالت و سنگ فرش شده راند، اما اغلب افراد آن را مناسب سطوح ناهموار نمی داند. اغلب دوچرخه های جاده ای قابلیت حمل بارهای سنگین را ندارند، به همین جهت چندان مناسب استفاده جهت رفتن به سر کار یا سیاحت و گردشگری نیستند.

 

2-دورچرخه سایکلکراس (Cyclocross Bikes)

دوچرخه های سایکلکراس نوع خاصی از دورچرخه های جاده ای هستند برای مسابقه روی سطوح ترکیبی (سطوح صاف، چمنی، شنی و سطوح ناهموار) طراحی شده اند. این نوع دوچرخه مانند دوچرخه های جاده ای عادی دارای دسته فرمان افتاده هستند اما تایر های آنها کمی پهن تر برای زمین های سخت و آفرود (خارج از جاده) است. این نوع دوچرخه ها همچنین استایل ترمز متفاوتی جهت جلوگیری از انباشت گل و لای روی بدنه دوچرخه دارند.دوچرخه های سایکلکراس گاهی اوقات "دوچرخه کراس" نیز نامیده می شوند.

 

3-دوچرخه تورینگ (Touring Bikes)

دوچرخه های تورینگ نوعی دیگر از دوچرخه های جاده ای هستند. آنها برای سواری در جاده های هموار طراحی شده اند اما برای استفاده در مسیر های طولانی تر، بادوامتر ساخته شده اند. آنها دارای همه پیچ و مهره های پایه ای برای محفظه های حمل بار و گلگیر هستند. همچنین اگرچه آنها نیز دارای دسته فرمان افتاده هستند اما طراحی بدنه بهتری برای راحتی دوچرخه سوار دارند، به این صورت که با حالت عمودی تری که دارد امکان راحتی بیشتر برای سواری برای مسافت های طولانی تر چندین روزه را فراهم می کند. این نوع دوچرخه چرخ دنده های کمتری را نسبت به دوچرخه های جاده ای معمولی دارد که امکان حمل بارهای سنگین را در شیب های سربالایی تپه ها را فراهم می کند. این نوع دوچرخه همچنین بخاطر دوام بالاتر و قابلیت حمل بار سنگین برای استفاده به عنوان وسیله جهت رفتن به محل کار یا سالن مطالعه مناسب است.

 

4-دوچرخه جاده ای ادونچر (Adventure Road Bikes)

 

دوچرخه های جاده ای ادونچر یکی از جدیدترین مدل های دوچرخه هستند. این نوع دوچرخه گاهی دوچرخه all-road، دوچرخه any-road یا دوچرخه شنی (gravel bikes) نامیده می شوند و بیشترین انطباق را برای قرار گرفتن در  زیرمجموعه دوچرخه جاده ای دارند. مشابه دوچرخه های کراس، دسته فرمان افتاده دارند و قابلیت استفاده از تایر های پهن تر را دارا می باشند. هندسه بدنه این نوع دوچرخه نسبت به دوچرخه های کراس درازتر و عمودی تر است و این دوچرخه ها برای سواری در روزهای طولانی، گشت و گذار سبک و رفتن به محل کار بیشتر مناسب هستند.

 

5-دوچرخه تایم تریل (Triathlon/Time Trial Bikes)

 

 

دوچرخه های تایم تریل نوعی دوچرخه جاده ای هستند که طراحی خاصی برای بیشینه کردن حالت های ایرودینامیکی این دوچرخه دارند. دسته فرمان نیز طراحی ایرودینامیکی خاصی دارد که به شما اجازه می دهد که هنگام سواری، رو به جلو دولا شوید که مقاومت بدن شما مقابل باد را به کمترین حد ممکن می رساند. 

 

6-دوچرخه های تناسب اندام (Fitness Bikes)

دوچرخه های تناسب اندام اکثر مزیت های دوچرخه های معمولی جاده ای را دارند-- بدنه سبک و تایر های نسبتا نازک برای کارایی بیشتر روی سطوح هموار-- به همراه دسته فرمان صاف و عمودی. این دوچرخه ها برای افرادی که می خواهند یک دوچرخه سبک با کارایی بالا داشته باشند اما از دسته فرمان افتاده که یکی از ویژگی های دوچرخه های معمول جاده ای  است، خوششان نمی آیند، طراحی شده است. این دوچرخه ها گاهی اوقات دوچرخه های جاده ای flat-bar یا دوچرخه های هیبریدی performance نامیده می شوند. اکثر این نوع دوچرخه ها قابلیت استفاده از تایرهای پهن تر را به منظور استفاده در سطوح ناهموار را دارند و معمولا قابلیت اضافه کردن محفظه بار و گلگیر را نیز دارا هستند که آنها را برای استفاده به عنوان وسیله جهت رفتن به محل کار یا سالن مطالعه مناسب می سازد.

 

7-دوچرخه های تک دنده (Track/Fixed-Gear Bikes)

 

 دوچرخه های تک دنده/مسیر برای سواری در سالن یا محیط های ولودروم .(محیط بیضی-قوسی مخصوص مسابقات) طراحی شده اند. برخی از افرادی که برای رفتن به محل کار یا سالن مطالعه از دوچرخه استفاده می کنند، این نوع دوچرخه ها را بخاطر طراحی ساده آنها که نگهداری از این نوع دوچرخه ها را آسان تر می کند،  ترجیح می دهند. این نوع دورچرخه تنها یک دنده دارد که نیروی زیادتری برای راندن با آنها نیاز است. بنابراین وقتی دوچرخه در حال حرکت است،پاهای شما نیز باید در حال رکاب زدن باشد.  برای ساده سازی بیشتر، برخی دوچرخه سواران ترجیح می دهند از آنجایی که مکانیزم این نوع دورچرخه می تواند مانند ترمز عمل کند،  ترمز نداشته باشند. بیشتر این نوع دوچرخه ها دسته فرمان افتاده دارند اما برخی دوچرخه سواران، دوچرخه خود را با دسته فرمان صاف و عمودی مجهز می کنند.

 

8-دوچرخه های کوهستان (Mountain Bikes)

 

 دوچرخه های کوهستان برای سواری در مسیر های ناهموار آفرود(خارج از جاده)  طراحی شده اند. آنها دسته فرمان صاف و عمودی دارند و تعداد دنده کمی برای پدال زدن در مسیر های شیبدار سربالایی دارند. بیشتر دوچرخه های کوهستان مدل های مختلفی از کمک فنر های ضربه گیر را دارا می باشند. دوچرخه های کوهستان که تنها دارای کمک فنر جلو هستند، hardtails نامیده می شوند و دوچرخه های کوهستانی که هم کمک فنر جلو دارند و هم کمک فنر عقب، دوچرخه های کوهستانی full-suspension نامیده می شوند. دوچرخه های کوهستانی بدون کمک فنر نیز rigid نامیده می شوند. دوچرخه های کوهستان امکان تجهیز شدن برای استفاده به عنوان گشت و گذار یا وسیله جهت رفتن به محل کار را دارا هستند اگرچه که به اندازه دوچرخه های مخصوص این موارد سبک و کارا نیستند. دوچرخه های Fat با تایر های خیلی پهن در دسته دوچرخه های کوهستان قرار می گیرند.

 

9-دوچرخه های هیبریدی (Hybrid Bikes)


دوچرخه های هیبریدی در ابتدا تصور می شد که مزیت های هر دو نوع دوچرخه های جاده ای و کوهستان را دارند. صندلی های بزرگ و نرم و دسته فرمان عمودی آنها پوزیشن سواری راحتی را فراهم می کنند و بهترین انتخاب برای سواری معمولی در محله، مسیرهای مخصوص دوچرخه، مسافت های کوتاه، رفتن به محل کار و انجام کارهای معمول در اطراف شهر هستند.  از این نوع 
 دوچرخه می توان  در سطوح هموار استفاده کرد اما به اندازه دوچرخه های جاده ای سبک وزن و کارآمد نیستند. آنها برای استفاده در مسیرهای هموار و ناهموار ایده آل هستند اما برای استفاده در مسیرهای آفرود (خارج از جاده) کوهستانی  . مناسب نیستند. تایر های آنها پهنای متوسط و سطح نیمه صافی برای سواری در مسیر های هموار و صاف و مسیر های ناهموار  دارند. بیشتر دوچرخه های هیبریدی کمک فنر جلو برای  دفع دست انداز های کوچک دارند اما برخی از آنها کاملا صلب هستند. از دوچرخه های هیبریدی قبلا به عنوان دوچرخه های کراس نام برده می شد اما در حال حاضر به جهت اجتناب از اشتباه گرفتن با دوچرخه های سایکلکراس دیگر از این عنوان برای آنها استفاده نمی شود.

 

10-دوچرخه های اسپورت دو منظوره (Dual-Sport Bikes)

دوچرخه های اسپورت دومنظوره در زیرمجموعه دوچرخه های هیبریدی قرار می گیرند و مناسب افرادی هستند که کارایی دوچرخه های هیبریدی را می خواهند اما استایل و پوزیشن سواری کمی پرتکاپوتر را می خواهند. این نوع دوچرخه ها دسته فرمان صاف و عمودی دارند اما نه به اندازه دوچرخه های هیبریدی. همچنین این نوع دوچرخه، صندلی کوچک تر و محرک تر را نسبت به صندلی های بزرگ و راحت دارا هستند. اغلب دارای کمک فنر جلو هستند و مناسب برای استفاده به عنوان اهداف گردشگری و رفتن به محل کار و استفاده در مسیر های ناهموار هستند.

 

11-دوچرخه های کروزر (Cruiser Bikes)

دوچرخه های کروزر مشابه دوچرخه های هیبریدی هستند و به منظور سواری  معمول طراحی شده اند و پوزیشن سواری بسیار راحت و  عمودی به همراه صندلی بزرگ و راحت دارند. کروزر ها معمولا تایر های پهن "بالونی" و دسته فرمان صاف تر و عمودی تر و در برخی موارد مایل به عقب در مقایسه با دوچرخه های هیبریدی دارند. بیشتر دوچرخه های کروزر تک سرعته (single-speed) یا 3 سرعته (3-speed) هستند و سیستم ترمز قدیمی کوستر (coaster) دارند ( که برای توقف آن باید برعکس رکاب بزنید). از آنها می توان برای مسیر های کوتاه و کارهای معمول تا زمانی که جاده نسبتا صاف است استفاده کرد. برخی کارخانه های دوچرخه های کروزر، دوچرخه های رنگارنگی را برای سلیقه های مختلف تولید می کنند. 

 

12-دوچرخه های راحتی فلت-فوت (Flat-Foot Comfort Bikes)

 

. این نوع دوچرخه ها در زیرمجموعه دوچرخه های کروزر قرار می گیرند.  این نوع دوچرخه بدنه کشیده تری دارد و پدال ها چند اینچ جلوتر از صندلی هستند. این دوچرخه به اندازه ای کوتاه است که وقتی که توقف می کنید می توانید به راحتی پایتان را بر روی زمین بگذارید اما هنگام رکاب زدن پایتان به طور کامل کشیده خواهد شد. 

 

13-دوچرخه های شهری (City Bikes)

اصلاح دوچرخه شهری به دسته خاصی از دوچرخه ها اشاره نمی کند و این عنوان بیشتر یک اصطلاح توصیفی است. این نوع دوچرخه گاهی اوقات دوچرخه های "کمیوتر (commuter)" یا دوچرخه های "اوربان(urban) نامیده می شوند، اگرچه بسیاری از دوچرخه های لیست شده که به آنها اشاره کردیم می توانند برای سواری یا رفتن به محل کار در شهر بسیار مناسب باشند.
این دوچرخه ها خصوصیات هر دو نوع دوچرخه های هیبریدی و کروزر را دارا هستند؛ معمولا پوزیشن صاف و عمودی دوچرخه های کروزر و سایز چرخ های دوچرخه های هیبریدی را دارند.
یک دوچرخه شهری ممکن است برخی یا همه امکانات زیر را داشته باشند که آنها را بیشتر متمایل به سواری با لباس های معمول در مقایسه با لباس های دوچرخه سواری خاص می سازد:
گلگیر
محافظ زنجیر چرخ
گارد پوششی چرخ عقب
یک دوچرخه شهری همچنین ممکن است یک شبکه داخلی دنده عقب هم برای راحتی در استفاده و  نگهداری و یک ژنراتور و چراغ برای ایمنی در سواری هنگام تاریکی داشته باشد. 
این دوچرخه ها گاهی اوقات "دوچرخه هلندی" نامیده می شوند زیرا ظاهر انها شبیه دوچرخه هایی است که روزانه در آمستردام استفاده می شود.

 

14-دوچرخه های بی ام ایکس (BMX Bikes)

این نوع دوچرخه ها بخاطر سایز کوچکشان برای استفاده بچه ها مشهور هستند اما توسط بزرگسالان یا بچه ها برای اهداف نمایشی متفاوت استفاده می شوند.

 

15-دوچرخه های تاشو (Folding Bikes)

دوچرخه های تاشو برای کسانی که با دوچرخه هایشان سفر می کنند یا آنها را در کشتی یا هواپیما حمل می کنند، یا کسانی که در آپارتمان های کوچک زندگی می کنند و فضای زیادی برای نگهداری آنها ندارند ایده آل هستند. این نوع دوچرخه همچنین برای کسانی که سر کار می روند مناسب هستند و آنها می توانند این دوچرخه ها را در اتوبوس یا فطار شهری برای پیمودن بخشی از مسافت خود استفاده کنند. اگر مکان امن برای پارک کردن دوچرخه تان در محل کار ندارید نیز این نوع دوچرخه به کارتان می آید. بیشتر دوچرخه های تاشو، چرخ های کوچک دارند که کارایی آنها را نسبت به دوچرخه های استاندارد کمتر می کند. اما بیشتر هواداران این نوع دوچرخه معتقدند که مزیت این نوع دوچرخه بر معایبش چربش بیشتری دارد.

 

16-دوچرخه های خوابیده (Recumbent Bikes)

این نوع دوچرخه ها به صورت دراز و کوتاه به همراه صندلی بزرگ دارای تکیه گاه طراحی شده اند. این نوع دوچرخه ها به دو نوع دوچرخه و سه چرخه تقسیم می شوند. بیشتر استفاده کنندگان این دوچرخه احساس می کنند که آنها راحت ترین انتخاب در دسترس را داشته اند. با این وجود رکاب زدن با این نوع دوچرخه در سربالایی ها مشکل است و همچنین حمل انها از نقطه ای به نقطه دیگر با وسیله نقلیه مشکل است.

 

17-دوچرخه های دونفره (Tandem Bikes)

این نوع دوچرخه ها برای دو نفر ساخته شده اند و به انواع مختلف نظیر دوچرخه های کروزر دو نفره، هیبریدی دو نفره، آفرود کوهستانی دونفره به بازار عرضه می شوند و کارایی متفاوت نیز دارند.

 

18-دوچرخه بزرگسالان (Adult Tricycles)

این نوع دوچرخه ها مناسب افراد مسن است که هنوز می خواهند با نیروی بدنی خودشان گشت و گذار کنند. همچنین برای افرادی که مشکل تعادل یا مشکل جسمانی خاص دارند مناسب است. این نوع دوچرخه همچنین برای محیط های صنعتی و برای استفاده در انبارها مناسب است. 

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۲۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوچرخه سواران قزوینی در اردوی آسیایی

محسن شاه سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با دعوت سرمربی تیم ملی دو دوچرخه سوار قزوینی به اردوی تیم ملی دوچرخه سواری کوهستان دعوت شدند.

وی افزود: حسین زنجانیان و طاها قابلی برای حضور در اردوی آمادگی تیم ملی که خود را برای مسابقات آسیای آماده می‌کند دعوت شده‌اند.

دبیر هییت دوچرخه سواری قزوین بیان کرد: این اردو از امروز چهارشنبه در گیلان آغاز شده و یک هفته ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6088166

دیگر خبرها

  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • دوچرخه سواران قزوینی در اردوی آسیایی
  • رکابزن بجنوردی از تهران تا هند را می‌پیماید
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • لغزندگی تمام معابر و جاده‌های استان البرز‌
  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید