Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر آمریکا در سریلانکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت، هدف کشورش از پیگیری مذاکرات مربوط به انعقاد یک توافق همکاری نظامی با سریلانکا، رفع موانع بروکراتیک برای فعالیت نظامیان خارجی در این کشور در زمانهای خاص است و آمریکا به دنبال این نیست که در سریلانکا یک پایگاه نظامی تاسیس کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات آلینا بی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تپلیتز، سفیر آمریکا در سریلانکا در راستای برطرف کردن نگرانی‌هایی که اخیرا از بابت احتمال حضور نظامی آمریکا در این کشور جزیره‌ای واقع در اقیانوس هند بالا گرفته، مطرح شدند.

این نگرانی‌ها بعد از آن تشدید شدند که مقام‌ها خبر از پیشبرد برنامه و مذاکراتی در راستای انعقاد توافقی میان آمریکا و سریلانکا موسوم به "توافق وضعیت قوا" در زمینه همکاری نظامی بین دو کشور دادند؛ طرحی که با انتقاد رسانه‌های داخلی سریلانکا و تعدادی از تحلیلگران سیاسی روبرو شد و آنها آن را یک تهدید علیه حاکمیت سریلانکا تلقی کردند.

تپلیتز تاکید کرد، این توافق که در عین حال به آن "توافق قوای مهمان" نیز گفته شده یک چارچوب برای فعالیت پرسنل نظامی آمریکایی که به دعوت دولت سریلانکا به این کشور سفر می‌کنند تعیین می‌کند اما هنوز جزئیات آن در دست مذاکره میان دو کشور است.

تپلیتز در اظهاراتش به یک شبکه تلویزیونی دولتی سریلانکا خاطرنشان کرد: توافق قوای مهمان در واقع یک به‌روزرسانی برای یک توافق از قبل موجود بوده و هدف از آن بررسی و رفع موانع بوروکراتیک است.

او ادامه داد: در این زمینه می‌توان موضوع سیل‌های سال 2017 در سریلانکا را مثال زد؛ زمانی که دولت سریلانکا خواستار دریافت کمک از آمریکا شده و یک سری محموله‌های کمکی را نیز آمریکا وارد این کشور کرد اما یک مانع در این مسیر این بود که هواپیماهای حامل این کمک‌ها نیاز به دریافت مجوز از جانب دولت سریلانکا داشتند.

وی افزود: این توافق جدید قرار است به آمریکا اجازه دهد در چنین عملیات‌هایی رویه‌ها را سریعتر انجام دهد و در زمان‌هایی که وضعیت اضطراری به وجود بیاید ما دیگر لازم نخواهیم داشت که زمانی را صرف رفع این موانع کنیم.

همچنین تپلیتز این موضوع را که این توافق همکاری نظامی با چین نیز مرتبط است رد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سريلانكا آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۳۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه

آفتاب‌‌نیوز :

کاخ سفید اعلام کرد که ۱۷ کشور از جنبش حماس درخواست می‌کنند که اسرای صهیونیست موجود در غزه را در مقابل «آتش‌بس و بازگشت آوارگان به شمال» آزاد کند.

طبق گزارش العربیه، کاخ سفید اعلام کرد: توافق پیشنهادی برداشتن هرگونه مانع برای بازگشت آوارگان به شمال غزه را شامل می‌شود. این توافق توافق فوری و طولانی مدت در غزه را شامل می‌شود. شاخص‌ها نشان می‌دهد که امکان آتش‌بس در غزه وجود دارد، اما ما به‌طور کامل از این امر مطمئن نیستیم.

آمریکا همچنین مدعی شده «پاسخ حماس به پیشنهاد‌های مطرح شده به هیچ وجه تشویق‌کننده نیست».

این در حالی است که حماس باهار تاکید کرده در مذاکرات انعطاف لازم را از خود نشان داده و این رژیم صهیونیستی است که به ادامه جنگ و کشتار مردم فلسطین اصرار دارد.

کاخ سفید همچنین تاکید کرد پیشنهاد مطرح شده به حماس با ضمانت‌های آمریکا قطر و مصر است.

در این راستا، یک مسئول آمریکایی به اکسیوس گفت: اطلاعات به دست آمده در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که حماس به دنبال تعویق توافق تبادل اسرا نیست. حماس آماده نشستن بر میز مذاکرات است. شاخص‌ها نشان می‌دهد که امکان پیشرفت در مساله توافق تبادل‌اسرا وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود؛ به دنبال جنگ نیستیم
  • جوانان باید به دنبال کسب مهارت برای ایجاد شغل باشند
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود / به دنبال جنگ نیستیم
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود /به دنبال جنگ نیستیم
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • مکرون: خطر نابودی اروپا وجود دارد/ برای رویارویی تجهیز نیستیم
  • «به‌دنبال جنگ نیستیم، اما پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل می‌دهیم»
  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است