Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پیگیری‌های خبرگزاری دانشجو رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از رفع مشکل عدم همکاری کافی نهادهای غیرشفاف در ارائه اطلاعات مالی به سازمان امور مالیاتی خبر داد.

 گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور راه حل دارد اما علت اصلی اینکه چرا وضعیت نابسامان اقتصاد ایران بهبود نمی یابد به قوانین برمی گردد که اجرا نمی شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ما در خبرگزاری دانشجو یکی از مهمترین این راه حل‌ها و قوانین روی زمین مانده را در پرونده "باج و خراج" بیش از 2 ماه است که به طور ویژه پیگیری کردیم و نسبت به عدم اجرای حکم ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و عدم همکاری چندین وزارتخانه و نهاد با سازمان امور مالیاتی و تشکیل بانک اطلاعاتی یکپارچه سامانه جامع مالیاتی مطلبه‌گری کردیم و تا حصول نتیجه نهایی و راه اندازی پایگاه اطلاعات هویتی و اقتصادی، تحقق عدالت مالیاتی، کاهش وابستگی به بودجه نفتی، سالم‌سازی اقتصاد و بوجود آمدن سامانه ای برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی سودجویان و کوتاه کردن دست دلالان از اقتصاد کشور که تنها با اخذ مالیات های سنگین از فعالیت های مضر و نامولد است دست از پیگیری برنمی داریم.   گفتنی است تنها با همکاری بانک مرکزی و در اختیار قراردادن اطلاعات سپرده های بانکی بالای 5 میلیارد تومان به سازمان امور مالیاتی و تطبیق اطلاعات با اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان در سال 97، رقم نجومی 12 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از اقشار پردرآمد بدست آمد. سازمان امور مالیاتی کشور علت ضعف و نقصان در اجرای ماده 169 مکرر را عدم همکاری برخی نهادها اعلام کرد. بعد از آن ما تصویر مدیران این نهادها را به عنوان مسئول مستقیمی که باید پاسخگو باشد در (اینجا) منتشر کردیم.       سپس از تک تک مسئولین محترم طی نامه ای جداگانه ارائه دلایل این عدم همکاری را پرسیدیم، با اینکه همواره مقام معظم رهبری بر لزوم پاسخگویی همه‌ی مدیران و مسئولان تاکید می‌کنند اما تا کنون پاسخی دریافت نکردیم!
نمونه ای از نامه‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.  

 

  در آخرین اقدام امروز صبح علت عدم همکاری نهادها را از کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به  وظیفه ی نظارت بر اجرای قوانینی که به عهده آن هاست پرسو جو کردیم.   به همین منظور الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم اظهار داشت: در این ماده تاکید شده  است که همه دستگاه‌ها موظفند اطلاعات خود را در راستای ایجاد شفافیت اقتصادی و تکمیل سامانه مالیاتی در اختیار وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی قرار دهند.
حضرتی افزود: اولین موضوعی که بعد از زمان ریاست بنده در کمیسیون اقتصادی مطرح شد نامه‌ای بود که از طرف وزارت اقتصاد و امور دارایی به این کمیسیون آمد مبنی براینکه ۲۰ دستگاه تاکنون با این وزارتخانه برای تکمیل سامانه مالیاتی همکاری نکرده اند که کمیسیون اقتصادی از تمامی این دستگاه‌ها از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت صمت و... برای پاسخگویی دعوت به عمل آورد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این دعوت‌ها از همه ارگان‌ها و به صورت فرادولتی صورت گرفت، گفت: از همه این نهاد‌ها دعوت کردیم تا در خصوص بحث مالیات مستقیم، برنامه ۵ ساله ششم و قانون نظام صنفی اقدام کنند و اطلاعات خود را به سازمان امور مالیاتی بدهند.
نماینده مردم تهران یادآور شد: در این جلسه به این نهاد‌ها گفتیم هیچ بهانه‌ای را در این زمینه نمی پذیریم و اگر مشکلی دارید و فکر می‌کنید قانون در مورد شما بی توجهی شده و یا در این زمینه خلاء قانونی صورت گرفته می‌توانید بگویید، اما نمی‌توانید آن را اجرایی نکنید.
وی در پایان خاطر نشان کرد: تا جایی که خبر دارم در طول 10 روزی که از این جلسه گذشته تقریبا تمام نهاد‌ها اطلاعاتشان را اعلام کردند، 3-4 روز قبل تنها 2 نهاد اطلاعات خود را نداده بودند که آنها هم اعلام کردند.     البته باید پرسید که اگر جلسه کمیسیون اقتصادی انقدر اثر گذار است و مقاومت 4 ساله ی این سازمان ها در ارائه اطلاعات به سیستم مالیاتی کشور را شکسته است چرا کمیسیون اقتصادی سابق مجلس به ریاست محمدرضا پور ابراهیمی نتوانست این مشکل را پیگیری و برطرف کند. از سوی دیگر امضای تفاهم نامه دو روز پیش بین دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی و شریعتمداری وزیر تعاون و رفاه اجتماعی مبنی بر تبادل اطلاعات علی رغم اینکه نقطه امید است اما نشان می دهد همکاری با سازمان امور مالیاتی با یک جلسه و به سرعتی که الیاس حضرتی مدعی شده است محقق نخواهد شد. به زودی تایید اظهارات مطرح شده از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را از مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور جویا خواهیم شد.

از پرونده "باج و خراج" بیشتر بخوانید:

خراج به پای مردم، باج به دست سودجویان / درپی استقرار نظام مالیاتی کارآمد و عادلانه

قانونی که در شفافیت و عدالت اقتصادی انقلاب به‌پا می‌کند

زور قانون هم به تشکیل سامانه‌های شفافیت اقتصادی نمی‌رسد؟

فرار مالیاتی در اقتصاد ایران بسیار بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان است

هفته گذشته آیت الله رئیسی ریاست قوه قضاییه  از آمادگی کامل دستگاه قضا برای همکاری با سازمان امور مالیاتی و سایر نهادهای اقتصادی خبر داد که امید است با این رویکرد مثبت و موثر سیستم جدید قضایی کشور، سایر نهادهای دولتی نیز به شفافیت فعالیت های اقتصادی و اجرای قوانین روی زمین مانده ترغیب شوند و یا در صورت عدم همکاری با برخورد قاطع قانون روبرو شده و به اجرای آن تن دهند.    

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حضرتی مجلس اقتصاد نظام صنفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۴۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می‌یابند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت در نشست خبری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا اظهار داشت: ایران و کشور‌های آفریقایی از ظرفیت یکدیگر برای همکاری‌های اقتصادی مطلع نیستند بنابراین برگزاری این اجلاس همزمان با نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در برای شناخت زمینه‌های تجاری طرفین است.

وی افزود: باکشور‌های آفریقایی میتوان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی، واردات مواد اولیه تولید و ... می‌توان همکاری مختلفی داشت.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با توجه به تخصص ایران در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی چند گروه از قاره آفریقا برای مذاکرات تخصصی در این حوزه هابه ایران می‌آیند.

وی تصریح کرد: در مساله زیر ساخت‌های بانکی با آفریقا هم یک کارگروه تخصصی تشکیل شده است برای حوزه خدمات مالی و بانکی طراحی شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می‌یابند.

دیگر خبرها

  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • تکلیف مجلس به سازمان امور مالیاتی برای قبول هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در وبگاه شفافیت شهرداری
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در سایت شفافیت شهرداری
  • بهره برداری از ۶ داشبورد و سامانه در مسیر شفافیت