Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@19:00:34 GMT

"عصر جدید در خلیج‌فارس"

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۵۸۰۹

'عصر جدید در خلیج‌فارس'

آفتاب‌‌نیوز :

غلامعلی دهقان، مدرس تاریخ دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی نوشت:

برای درک بهتر آنچه این روزها در خلیج‌فارس می‌گذرد، مروری هرچند کوتاه به تاریخ حضور بیگانگان در خلیج‌فارس در ۵۰۰سال اخیر ضروری است.

۵۰۰سال پیش. دراین زمان پرتغال قدرت برتر در خلیج‌فارس است. اینان با اشغال برخی جزایر و بنادر جنوب ایران موقعیت بهتری نسبت به دیگر قدرت‌های خارجی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزیره هرمز در تصرف پرتغالی‌ها و نیروی دریایی شاه‌اسماعیل صفوی بسیار ضعیف شده است. این حضور تا زمان ظهور شاه‌عباس صفوی با قدرت تمام در خلیج‌فارس دیده می‌شود.

۴۰۰سال پیش. با به قدرت رسیدن شاه‌عباس صفوی، وی با کمک و مساعدت انگلیسی‌ها توانست با سلسله عملیات دریایی که از بهمن سال ۱۰۰۱شمسی تا سوم اردیبهشت سال۱۰۰۲ طول کشید، پرتغالی‌ها را از جزایر و بنادر اشغالی اخراج کند.

اما همین حضور انگلیس مقدمه‌ای شد تا انگلیس جاپای مناسب را برای عصر نفوذ و سلطه پیدا کند.

پس از چندی هم برای اولین بار، حق قضاوت کنسولی یا همان کاپیتولاسیون در عهد شاه‌عباس به انگلیس واگذار شد.

۳۰۰سال پیش. در این زمان، نادرشاه افشار در ایران به قدرت رسیده است و انگلیسی‌ها دچار موضوعات داخلی خود هستند.

نادر با تجهیز نیروی دریایی ایران در تلاش است که حرف اول را در خلیج‌فارس بزند. وی حتی با اتحاد با هلند، مسقط (پایتخت فعلی عمان) را ازانگلیس تصرف می‌کند. اما دولت نادر پایدار نیست و جانشیان وی و حتی حکومت زندیه هم میل چندانی به ادامه کار نادر نداشتند.

۲۰۰سال پیش. چند سالی پس از دور اول جنگ‌های ایران و روس، فرانسه تلاش می‌کند در رقابت با انگلیس جاپایی در خلیج‌فارس داشته باشد.

اینان در برخی مناطق جنوبی نفوذ قابل‌توجهی هم دارند. شکل نفوذ آنان گرچه مانند رقبا پررنگ نیست؛ اما از راه‌های دیگر همانند حضور هیات‌هایی برای کشف عتیقه‌جات خود را نشان می‌دهد.

در بازه زمانی ۲۰۰تا۱۰۰سال پیش، بازهم این انگلیس است که صاحب نفوذ فراوان در خلیج‌فارس است.

۱۰۰سال پیش. در این زمان یک سالی است جنگ اول جهانی پایان یافته و متفقین فاتحان جنگ شده‌اند. اینان پس از جنگ، علت عمده موفقیت خود را نفت ایران می‌دانند. نفت را "خون زمین" معرفی و برعزم خود برای حضور هرچه بیشتر در خلیج‌فارس تکیه می‌کنند.

استفاده از نفت به جای ذغال‌سنگ سبب برتری متفقین بر اتحاد آلمان و عثمانی و متحدین آنها شده بود. ظهور قدرتی مانند آمریکا پس از پایان جنگ دوم جهانی و شریک شدن آنان در قرارداد کنسرسیوم سال۱۳۳۴ با انگلیس و سرانجام خروج انگلیس در سال۱۳۴۸ از خلیج‌فارس و واگذاری بازی به آمریکا سبب شد تا به‌تدریج آمریکا دست بالا را در منطقه خلیج‌فارس داشته باشد.

و اینک خلیج‌فارس وارد دوره جدیدی از حیات سیاسی خود شده است. ایران پس از چندین قرن و با دارا بودن صدها کیلومتر ساحل در خلیج‌فارس و با تکیه بر توان داخلی در زمینه تولید سلاح‌های نظامی، قطعا یکی از بازیگران اصلی تحولات آتی منطقه خلیج‌فارس است.

عصری که آغازش سرنگونی یک پهپاد گران‌قیمت آمریکایی رادارگریز و در ارتفاع ۱۸کیلومتری از سطح زمین و هدایت کشتی انگلیسی بدون هیچ واهمه و ترس، به ساحل ایران، انگارنه‌انگار انگلیسی‌ها برای چند قرن خداوندگاران خلیج‌فارس بوده‌اند. آغاز یک پایان...

منبع: راهبرد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: خلیج فارس تنگه هرمز تنش میان ایران و آمریکا جنگ نفتکش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۵۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد

امام جمعه بندرعباس با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران گفت: کارگران که قشر زحمت کش جامعه هستند حداقلی ترین حقوق و مزایا را دریافت می کنند باید تلاش کرد و حقوق این قشر پر تلاش جامعه اصلاح و درآمد آنها افزایش یابد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بندرعباس با اشاره به روز معلم اظهار داشت: شهید مطهری از شخصیتهای برجسته علمی کشور است که توصیه می کنم جوانان کتاب های این شخصیت ارزشمند را مطالعه کنند. 

وی با تبیین جایگاه والای معلمان در جامعه افزود: معلم بایستی در تراز انقلاب اسلامی باشد، معلمان نقش اول تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش هستند بنابراین بایستی این معلمان در تراز انقلاب قرار گیرند و رسالت مهم خود را به خوبی انجام دهند.

 امام جمعه بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن روز کار و کارگر نیز گفت : کارگران در عرصه‌های مختلف این کشور خدمت کرده‌اند و در دوران جنگ تحمیلی نیز جامعه کارگری با تقدیم بالغ بر 14 هزار شهید گلگون کفن، نقش خود را به خوبی در 8 سال دفاع مقدس ایفا کرد. 

وی با تاکید بر اینکه کارگران مجاهدان حوزه اقتصادی کشور هستند تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردم نام نهاده‌اند بایستی با تکیه بر این شعار نقش محوری کارگران را دید و از این نفش برای افزایش تولید و فعالیت بیشتر بهره برد. 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران گفت: کارگران که قشر زحمت کش جامعه هستند حداقلی ترین حقوق و مزایا را دریافت می کنند باید تلاش کرد و حقوق این قشر پر تلاش جامعه اصلاح و درآمد آنها افزایش یابد. 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: روز ملی خلیج فارس روز خروج بندرعباس و جزایر قشم و هرمز از چنگال کشور استعمارگر پرتغال است. 

وی با اشاره به جایگاه ویژه خلیج فارس در امنیت ملی افزود: با همت شاه عباس صفوی و امام قلی خان پس از سیطره 150 ساله پرتغالی ها، این شهرهای مهم از سیطره استعمار خارج شد و بر همین مبنا و با توجه به ارزشمندی بالای خلیج فارس، دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است. 

انتهای پیام/864

دیگر خبرها

  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی