Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@22:50:37 GMT

سرگردانی فارغ‌التحصیلان بعد از دانشگاه

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۹۵۱۹

سرگردانی فارغ‌التحصیلان بعد از دانشگاه

خبری که به ظاهر حکایت از حال ناخوش جامعه دانشجویان می‌دهد که قرار است بعد از فارغ التحصیلی اداره امور جامعه را در دست بگیرند. خیلی‌ها در برابر این خبر موضع گرفتند، خیلی‌ها هم به آن مهر تایید زدند. اینکه این آمار چقدر صحت دارد، تحلیلش با کار‌شناسان است اما واقعیتی که در فضای دانشگاه‌ها به عینه می‌توان دید تا حدودی مصداق همین حرف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، دانشجویانی که در کنار تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی سال‌ها بر کرسی‌های چوبی دانشگاه تکیه می‌زنند و بعد از رهایی از درس و کتاب در سایه نبود شغل و محرومیت از منزلت اجتماعی که سال‌ها برای داشتنش خون جگر خوردند دچار ناامیدی می‌شوند.در این رابطه مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره حذف رشته‌های بدون بازار کار گفته است: بعضی از رشته‌هایی که اقبال نداشته‌اند با درخواست خود دانشگاه‌ها حذف شدند. جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار ما به تناسب اینکه در چه مقطع و در چه رشته‌ای درس می‌‎خوانند بین ۱۷ تا 50‌درصد است. چندی پیش نیز مرکز آمار و اطلاعات راهبردی، آمار جدیدی از میزان اشتغال و بیکاری در رشته‌های تحصیلی مختلف به تفکیک جنسیت منتشر کرده است. آمار اعلام شده درباره 12‌میلیون و 500‌هزار نفر در ۲۲ رشته دانشگاهی است؛ بر اساس این آمار رشته حفاظت محیط زیست با ۳۷.۵‌درصد بالاترین نرخ بیکاری و رشته بهداشت با ۸.۷‌درصد پایین‌ترین نرخ بیکاری را دارد.پس از رشته حفاظت محیط زیست، رشته‌های علوم کامپیوتر با ۳۳.۱ درصد، رشته علوم حیاتی (زیستی) با ۲۸.۴ درصد، رشته معماری و ساختمان سازی با ۲۶.۲ درصد، رشته علوم فیزیکی (طبیعی) با ۲۵.۷ درصد، رشته صنعت و فرآوری با ۲۵.۲‌درصد و رشته حقوق با ۲۴.۱‌درصد بیشترین نرخ بیکاری را دارند. بر اساس این آمار رشته‌هایی که کمترین نرخ بیکاری را دارند به ترتیب شامل رشته بهداشت با ۸.۷ درصد، رشته تربیت معلم و علوم تربیتی با ۹.۳ درصد، رشته خدمات امنیتی با ۱۰.۰ درصد، رشته خدمات حمل‌و‌نقل با ۱۰.۶ درصد، رشته دامپزشکی با ۱۳.۳‌درصد و رشته علوم انسانی با ۱۴.۱‌درصد نرخ بیکاری است.نکته قابل توجه در این آمار نرخ بیکاری در رشته مهندسی و حرفه‌های مهندسی است که به رغم تقاضا و استقبالی که از این رشته وجود دارد نرخ بیکاری در آن ۲۱.۰‌درصد است که نسبت به فارغ‌التحصیلان این رشته آمار بالایی است. یک جامعه‌شناس از حال و روز ناخوش دانشجویان در دانشگاه‌ها گله می‌کند و معتقد است نسلی که باید با پویایی و تحرک خود فضای دانشگاه را پر جنب و جوش کند امروز آنقدر در لاک خود فرو رفته که هیچ‌انگیزه‌ای برای انجام امور خارج از حیطه درسی ندارد و متاسفانه این شرایط در دانشگاه‌های کوچک‌تر به مراتب بیشتر است. ابراهیم کیانی حرف‌هایش را با مرور گذشته آموزش علمی کشور ادامه داده و می‌گوید: ‌عملکرد نادرست آموزش عالی کشور بی‌تردید در رواج ناامیدی و یأس بین دانشجویان موثر بوده است. دلیل حرفش هم توسعه واحدهای دانشگاهی است که جز یک تابلو و سرفصل دروسی که در آنها تدریس می‌شود چیز دیگری دیده نمی‌شود. از روزی که واحدهای دانشگاهی مثل قارچ در اقصی نقاط کشور رشد کردند ماهیت علمی دانشگاه‌ها زیر سوال رفت و کسانی که روزی با‌ هزار و یک امید به این فضا‌ها وارد شدند با تفاوت‌هایی از واقعیت تا آنچه در ذهن داشتند روبه‌رو شدند که به یکباره آنها را شوکه کرد. کیانی با بیان این سخنان از رواج ناامیدی و یأس در بین دانشجویان اظهار نگرانی کرده و می‌گوید: ‌رواج ناامیدی بین دانشجویان آتش زیر خاکستری است که اگر به موقع به فکر چاره‌اندیشی برای آن نباشیم در آینده‌ای نه چندان دور باید هزینه‌های سنگینی برای جبران آسیب‌هایش بپردازیم.

ناامیدی دانشجویان در سایه بی‌انگیزگی

گرچه حالا خیلی‌ها از چاره‌اندیشی اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها برای حل مشکل ناامیدی در میان دانشجویان سخن می‌گویند اما یکی از اساتید دانشگاهی از حقیقتی سخن می‌گوید که شاید خیلی به مذاق دانشگاهیان خوش نیاید. او که خود از اساتید روان‌شناسی است و سعی می‌کند در ارتباط دوستانه با دانشجویان، هم با دغدغه‌های آنها بیشتر آشنا شود هم به راهنمایی آنها بپردازد، می‌گوید: یکی از علل ناامیدی و افسردگی دانشجویان در دانشگاه‌ها بی‌انگیزه‌بودن اساتید است، اساتیدی که باید با ایجاد تحرک و پویایی در میان نسل دانشجو آنها را به حرکت وادار کرد اما متاسفانه در سایه انگیزه نداشتن خود ناامیدی را برای دانشجویان به ارمغان آورده‌اند.

جای خالی مشاوره‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها

زنگ خطر ناامیدی در بین دانشجویان کشور خیلی وقت است به صدا درآمده اما در برابر آن هنوز اقدامی صورت نگرفته است. مصداق این سخن هم فعالیت کمرنگ مراکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه‌ها است، مجموعه‌هایی که می‌توانند در سایه فعالیت مستمر خویش نقش سنگ صبور را برای دانشجویان بازی کرده و از دست و پنجه زدن آنها در منجلابی چون ناامیدی جلوگیری کنند.

دانشجویان از توانمندی‌های خود غافلند

گرچه ترس از بیکاری در جامعه عامل اصلی ناامیدی دانشجویان از سوی جوانان و کار‌شناسان مطرح می‌شود اما تقی امیدی کار‌شناس کارآفرینی و استاد دانشگاه معتقد است این بهانه خوبی نیست برای آنکه مسئولان دانشگاه‌ها و اساتید آنها روی کم کاری‌های خود سرپوش بگذارند. به اعتقاد این کار‌شناس دیگر عمر اداره دانشگاه‌ها به سبک سنتی گذشته و زمان آن رسیده دانشگاه‌ها در کنار آموزش های تئوریک جامعه دانشجو را برای ورود به بازار کار آماده کنند. او که حالا از حال و روز دانشجویان دانشگاه‌ها نیز اظهار نگرانی می‌کند، می‌گوید: دانشجویان ما از بیکاری بعد از فارغ التحصیلی می‌ترسند در حالی که اصلا بلد نیستند چگونه در بازار کار خودی نشان دهند. ما امروز نیازمند تجهیز دانشجویان به دانشی هستیم که به آنها اجازه دهد با اعتماد به نفس بالا و اتکا به پتانسیل و ظرفیت و استعداد‌هایشان بدون هیچ‌ نگرانی خود را برای ورود به بازار کار آماده کنند.او در ادامه می‌افزاید: ‌ گرچه سال‌هاست مسئولان از طرحی سازمان یافته برای جذب نخبگان و ایجاد اشتغال برای آنها سخن می‌گویند اما این مهم هنوز در کشورمان عملیاتی نشده و باعث شده تا نوعی بی‌اعتمادی در بین دانشجویان شکل بگیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه نرخ بیکاری دانشجویان رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۹۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی از مهر ماه

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های دانشگاهی تاکید کرد و گفت: از مهر ماه موضوعات هوش مصنوعی، تحول دیجیتال و کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی دانشگاه اجرایی خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر در نشست با دبیران انجمن‌های علمی تاکید کرد: ما در سال‌های ۸۴ تا ۹۳ جلسات متعددی با شورای انجمن‌ها داشتیم، در بسیاری از موضوعات همفکری می‌کردیم و مشکلات حل می‌شد. به طوری‌که در این سال‌ها سفر‌های زیادی برای بسیار از گروه‌های دانشجویی به کشور‌هایی از جمله هند، آلمان، تایوان، وین، روسیه، آمریکای لاتین وغیره برگزار می‌کردیم و دانشجویان ما بهترین رتبه‌ها را کسب می‌کردند. امیدواریم این اقدامات مجدد انجام شود. سعی کنیم مسائل مربوط به این حوزه‌ها به حداقل برسد و امکانات بیشتری به دانشجویان تخصیص یابد.


وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس آمار‌هایی که مشاهده می‌کردم دانشجویان انجمن‌های علمی دانشکده‌های مکانیک، برق و هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر کمترین میزان فعالیت و دانشکده‌های ریاضی و فیزیک بیشترین آمار را داشتند.


سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین تاکید کرد: تصور من این است مشکلات و مسائل انجمن‌های علمی دانشجویان به راحتی تسهیل می‌شود. همچنان که چند ماه گذشته وقتی مسئله کمبود وسیله این دانشجویان را مطرح کردم یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه یک دستگاه مینی بوس در اختیار ما قرار دادند که البته به نظر من باید تعداد آن به دو دستگاه افزایش یابد.


رهایی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان پتانسیل در جهت حل مشکلات دانشگاه عنوان کرد و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان ما مدیران موفقی در کشورهستند این افراد می‌توانند هم برای انجام بازدید‌های علمی و صنعتی هم اینکه کمک برای حل مشکلات انجمن‌های دانشجویی تاثیرگذار باشند؛ بنابراین باید بتوانیم ارتباط خود با فارغ التحصیلان دانشگاه را تقویت کنیم.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: شرکت در مسابقات علمی و همچنین برگزاری مسابقات متنوع برای انجمن‌های علمی بسیار با اهمیت است. ضمن اینکه فضای مسابقه برای دانشجویان هیجان و انگیزه ایجاد می‌کند. براین اساس دانشکده‌ها و انجمن‌هایی که امکان برگزاری مسابقه علمی را دارند حتما به فکر اینکار باشند و ما نیز در برگزاری این مسابقات کمک می‌کنیم.


وی در خصوص فعالیت مجدد نشریات علمی انجمن‌های علمی دانشجویان که تعطیل شده بودند نیز افزود: به نظر بنده فعالیت این نشریات بسیار مهم است و ما در دانشگاه کمک می‌کنیم مجدد این نشریات فعال شود چرا که نشریات علمی یکی از شاخص‌های پیشرفت علمی به شمار می‌رود. همچنان که ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نشریات علمی زیادی داریم که در مسیر نمایه شدن بین المللی هستند.


رهایی بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی در هر رشته تاکید کرد و گفت: در حال حاضر نفوذ و کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌ها مطرح است؛ لذا از بعد برگزاری کلاس، نرم افزاری و برگزاری مسابقات باید تلاش کنیم.


وی ادامه داد: ضمن اینکه ما در برنامه ریزی آموزشی که برای تعیین تکلیف برنامه‌های آموزشی تمامی رشته‌ها برگزار می‌شود، استفاده از هوش مصنوعی، تحول دیجیتال و کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی یکی از برنامه‌های جدید دانشگاه است که از مهر آینده اجرایی خواهیم کرد. بر این اساس کاربرد هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف بیشتر می‌یابد.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: اشکال انرژی، هوش مصنوعی و مهندسی پزشکی سه حوزه‌ای است که این دانشگاه به عنوان قطب مطرح شده است.
وی بر ضرورت شکل گیری بازدید‌های انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد و گفت: باید زمینه این بازدید‌ها فراهم شود تا انجمن‌های علمی دانشجویی ما بتوانند از صنایع مختلف بازدید کنند.


رهایی یادآور شد: در بحث نساجی نیز زمینه‌های خوب همکاری با اتحادیه‌های نساجی شکل گرفته و آن‌ها آماده همکاری با دانشگاه در زمینه‌های مختلف هستند و قرار است نمایشگاهی نیز در دانشگاه برپا کنند.


سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص آشنایی کمتر نو دانشجویان با مسائل و زندگی دانشجویی نیز افزود: ما در سال ۸۸ تا ۹۰ ما برنامه‌ای در طول ترم با موضوع ورود به زندگی دانشجویی را در دانشگاه برگزار می‌کردیم که در این برنامه مسائل مختلف علمی و زندگی دانشجویی مطرح می‌شد و بسیار مفید بود. قرار است این برنامه نیز مجدد ازمهر آینده برگزار خواهد شد چرا که دانشجویان در بدو ورود با دانشگاه نیازمند آشنایی با زندگی دانشجویی هستند تا دچار آسیب‌هایی نظیر افت تحصیلی نشوند.

رهایی از سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سازمان صنعت دریایی در حوزه مباحث دریایی و مباحث شناور‌ها خبر داد و گفت: دانشکده مهندسی و صنعت دریا اهمیت زیادی دارد و پردیس دریا ساحلی ما در بندر عباس از پردیس‌های موفق به شمار می‌رود؛ بنابراین دانشجویان و انجمن‌های علمی نیز باید در این زمینه به میدان بیایند و فعالیت‌های علمی کنند.


وی خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پژوهشکده‌های مختلفی داریم که در کنار دانشکده‌ها قرار دارند. این پژوهشکده‌ها با صنایع مختلف ارتباط دارند و پروژه‌های زیادی دریافت کردند که لازم است انجمن‌های علمی ما با این پژوهشکده‌ها ارتباط بگیرند.


رهایی همچنین بر تقویت بازدید‌های صنعتی انجمن‌های علمی تاکید کرد و گفت: چند ماه پیش هیاتی از وزارت صنایع تاکید کردند حاضر هستند ارتباطی با صنایع مختلف داشته باشیم و هزینه‌های این بازدید‌ها را نیز متقبل شوند.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان اظهار کرد: دانشکده‌ها موظف هستند بخشی از درآمد‌های خود را در حوزه دانشجویی صرف کنند و روسای دانشکده‌ها باید با انجمن‌های علمی همکاری جدی‌تر برگزار کنند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه میشیگان با پرچم فلسطین
  • ظرفیت کافی برای به‌کارگیری فارغ التحصیلان مامایی وجود ندارد
  • همبستگی با فلسطین در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه‌های آمریکا
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود
  • حمایت از فلسطین این بار در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان میشیگان | ویدئو
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقه ریاضی کشوری
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی از مهر ماه
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین