Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-06@13:22:07 GMT

تشویق ملکه برای زیست مجردی دختران مسلمان!

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۹۷۹۵

تشویق ملکه برای زیست مجردی دختران مسلمان!

«آیا زنان مجرد شاد ترند؟» این عنوان خبری بود که چند روز پیش بخش فارسی زبان شبکه بی بی سی آن را منتشر و برای بیشتر دیده شدن خبر، به تبلیغ آن در صفحه اینستاگرام خود نیز پرداخت.

خبری که شاید در ابتدا یک مطلب پژوهشی و تحقیقی به نظر آید اما کمی دقت به مضمون آن نشان می دهد که این مطلب تنها یک پژوهش نیست و شروعی برای یک هدف بلندمدت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدفی به نام «کاهش ازدواج و جمعیت کشورهای فارسی زبان و مسلمان» که پشت ظاهر عادی و معمولی اخبار بی بی سی پنهان است اما نشان از تلاش برای به راه انداختن یک جریان فکری می دهد.

جریانی که سناریو اولیه آن در قالب یک خبر پژوهشی آن هم در بخش فارسی زبان شبکه بی بی سی منتشر می شود و نگارش مطلب به حدی زیرکانه است که مخاطب تصور وجود جریانی فکری برای تغییر شیوه زندگی وی را حس نمی کند.

این سناریو چند روز پیش با انتشار خبری با مضمون اینکه «آیا زنان مجرد شادترند؟» شروع شد. در ادامه این مطلب نیز بی بی سی به برخی مزایای تجرد! پرداخته و نوشته است:

«مجردها روابط اجتماعی بهتر و محکم‌تری دارند، از تحصیلات بهتر برخوردارند و از شغل خود بیشتر از افراد متاهل لذت می‌برند، غذاهای سالم‌تر می‌خورند و در سن پیری تنهایی را کمتر احساس می‌کنند.

تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مجردها ۲۵ درصد جمعیت عصر پساصنعتی را تشکیل می‌دهند. فرصت‌های شغلی، آزادی‌های مالی، شهرنشینی، آزادی زنان، سکولاریزم جهانی و نظام‌های رفاهی سبب شده‌اند که نیازهای اقتصادی، اجتماعی افراد به ازدواج و تشکیل یک خانواده‌ای سنتی کاهش یابد.»
 

در ادامه این مطلب نیز تجربه چندین بانوی آسیایی و مسلمان از کشورهای افغانستان و پاکستان درباره مزایای مجردی مطرح شده و به این شکل طرح آراستن چهره تجرد در مقابل ازدواج کلید می خورد. به نحوی که بازگو کردن احساس دختری افغانستانی از مزایای طلاق و گرفتن جشن طلاق نیز بخشی از خبر بی بی سی را تشکیل می دهد.

در بخش دیگری از این مطلب نیز با تشویق زنان و دختران به حمایت از افزایش تجرد، به توهین به شخصیت وجودی زن و انکار غریزه انسانی «تولید نسل» پرداخته شده است.

به طوری که در ادامه این خبر آمده است: «ما همه باید با هم به حمایت از دخترانی برخیزیم که خود را فراتر از وسیله تولید نسل و ارضای خاطر دیگران می‌بینند و به آنان اطمینان بدهیم که به نیرو و همت‌شان باور کرده و به دیده قدر نگریسته می‌شوند.»
 

اما نکته قابل توجه آن است که حمایت شبکه بی بی سی از تجرد و تلاش برای منصرف کردن جوانان از ازدواج تنها به بخش فارسی زبان این شبکه محدود میشود. بخشی که مخاطبان اصلی آن کشورهای مسلمان نشینی ازجمله افغانستان، تاجیکستان و ایران هستند.

تلاش رسانه رسمی بازتاب دهنده خط فکری رسانه رسمی انگلیس برای کاهش آمار ازدواج، کاهش فرزند آوری و در نهایت کاهش جمعیت در کشورهای آسیایی به ویژه ایران در حالی انجام می شود که دولت انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی با ارائه تسهیلات مختلف در حال تشویق کردن جوانان به ازدواج و تولد فرزند بیش تر هستند.
 

تشویق‌های دولت انگلیس برای افزایش فرزند آوری شهروندان

از سال ۱۹۹۰ و به دنبال کاهش نرخ ازدواج ها و از سوی دیگر افزایش میزان طلاق ها، طرح های تشویق به ازدواج در اروپا اجرا شد. بر اساس این طرح ارائه تسهیلات مالی، کاهش پرداخت مالیات شهروندی، اختصاص بودجههای خاص به زوج های جوان به منظور ترغیب جوانان به ازدواج انجام می شود. علت اصلی اعطای این امتیازها نیز افزایش ارزشهای خانوادگی و کاهش شمار فرزندان تک والدینی مطرح شده است.

به علاوه کاهش نرخ ازدواج در انگلیس طی سال های اخیر موجب نگرانی مسئولین این کشور شد و ۳ سال پیش دیوید کامرون نخست وزیر این کشور اعلام کرد: خانواده پایه و اساس جامعه را تشکیل می دهد و به منظور ترغیب افراد جامعه به تشکیل خانواده، زوج های جوان مشمول تخفیف مالیاتی خواهند شد.

از سوی دیگر فرزندآوری به عنوان یکی از مسائل مهم در سیاست گذاری های دولت بریتانیا به شمار می رود و دولت برای تشویق زوج ها به تولد فرزند بیشتر امتیازات و تسهیلات مالی، شغلی و رفاهی گوناگون به آنها ارائه می دهد.
 

به طوری که بر اساس طرح های تشویق به فرزندآوری، مادران شاغل میتوانند برای تولد فرزند خود حدود ۵۲ هفته مرخصی زایمان دریافت کنند و در ایام این مرخصی نیز از تمامی مزایای شغلی و ارتقا جایگاه بهره مند خواهند شد.

از سوی دیگر دولت انگلیس برای تولد هر فرزند، علاوه بر اعطا انواع کمک هزینه به والدین، خدمات مختلفی ازجمله امکانات رفاهی در ایام تحصیل کودک و تامین هزینه های رشد طفل را برای والدین فراهم می کند.

با وجود مصوب بودن شرایط قانونی برای تشویق شهروندان به ازدواج و به ویژه فرزندآوری در انگلیس، شاهد تلاش بریتانیا برای کاهش نرخ ازدواج جوانان در کشورهای دیگر از جمله کشورهای مسلمان و ایران هستیم. تلاشی که از طریق رسانه رسمی این کشور و به صورت غیر مستتقیم در حال انجام است و با مطرح کردم معایب ازدواج، تجرد را به افراد القا می کند.

منبع: مهر

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۹۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته

مدیرکل ثبت احوال کردستان از کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج و ۱.۶ درصدی طلاق طی سال گذشته در استان خبر داد.

علی جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان، اظهار کرد: سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۲۵ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

وی تعداد ولادت شهری را ۱۵۴۵۲ واقعه و روستایی را ۵۶۷۳ واقعه اعلام کرد و افزود: تعداد ولادت ثبت شده پسران ۱۰۹۰۹ واقعه و ولادت ثبت شده دختران ۱۰۲۱۶ واقعه بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان خاطرنشان کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۶.۸ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۷ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

جوکار با بیان اینکه بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۱/۳۰ درصد بوده است، ادامه داد: میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده ۳۰.۹۵ سال بوده است.

ثبت ۴۰۵ مورد دوقلوزایی در کردستان

وی اضافه کرد: از مجموع ۲۱۱۲۵ واقعه ولادت ثبت شده، ۴۰۵ واقعه دو قلوزایی و ۱۱ واقعه سه قلو زایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: فراوانی پنج نام اول پسران سال گذشته در استان به ترتیب شاهان ۴۷۸ مورد، محمد ۴۴۸، آیهان ۳۷۳ مورد، میران ۲۶۹ و آراد ۲۰۲ مورد بوده است.

جوکار فراوانی پنج نام اول دختران را نیز ماهلین با ۳۷۴ مورد، دلوین ۳۶۱، آن یا ۳۳۹، نورا ۱۹۲ و نیلا ۱۳۲ مورد اعلام کرد.

افزایش ۳.۳ درصدی وفات در کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۱۴۱ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان تعداد وفات ثبت شده در مردان استان را ۴۶۴۸ واقعه و در زنان ۳۴۹۲ واقعه اعلام و تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۳.۱ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده در زنان، حدود ۱۳۳ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

جوکار اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۴.۴۳ سال و میانگین سن زنان فوت شده را ۷۰.۶۵ سال بوده است.

کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج در کردستان

وی گفت: سال گذشته ۱۲۶۰۱ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین ازدواج ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال به تعداد ۳۸۵۷ مورد بوده که به روایتی ۳۰.۶ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار تاکید کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۲۴-۲۰ سال به تعداد ۳۳۴۳ مورد بوده که به روایتی ۲۶.۵ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان استان ۲۸.۲۳ سال و میانگین سن ازدواج بار اول در زنان ۲۴.۱۵ سال بوده است.

کاهش ۱.۶ درصدی طلاق در کردستان

مدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲۲۵ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

جوکار افزود: بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۱۱۵۶ مورد بوده که به روایتی ۲۲.۱ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین طلاق ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۹۸۹ مورد بوده و به روایتی ۱۸.۹ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار اظهار کرد: میانگین سن طلاق بار اول مردان ۳۶.۹۳ سال و میانگین سن طلاق بار اول در زنان استان را ۳۲.۲۴ سال است.

کد خبر 751027

دیگر خبرها

  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • صلاح در اوج! ستاره مصری با برابری با وین رونی، رکورد لیگ برتر را فتح کرد
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • چگونگی نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در برخورد با جنگ غزه در تاریخ ثبت خواهد شد
  • مصائب فلسطینیان خواهد گذشت، اما چگونگی نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در تاریخ ثبت می‌شود
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد