Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@19:02:08 GMT

قرآن را با نواح نخوانیم/ روضه ربطی به دعا ندارد

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۰۵۷۴

قرآن را با نواح نخوانیم/ روضه ربطی به دعا ندارد

مهدی دغاغله، مدرس و داور بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، در ارتباط با شیوه خواندن دعا و روضه و آیات قرآن کریم گفت: قرآن، سخن خداوند متعال با بنده است اما دعا که از آن به قرآن صاعد تعبیر می‌کنند، صحبت بنده با خدا است. شیوه سخن خدا با بنده از بالا به پایین است؛ مثلاً کسی که مقابل پادشاهی قرار می‌گیرد، شیوه سخن گفتنش با وی با شیوه صحبت پادشاه با آن فرد از لحاظ منطق باید فرق کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پادشاه به زبان عربی «مَلَک» ‌از نام‌های خدای متعال است. این پادشاه مطلق در قرآن با ما سخن می‌گوید، حال این سؤال مطرح است که هنگامی که می‌خواهیم سخن خدا را بخوانیم، آیا باید با وقار و متانت و قاطعیت بخوانیم؟ روایات ما را از «نواح» (حالت بغض و گریه) در خواندن آیات نهی می‌کنند. حزن با این حالت فرق می‌کند. چنانکه سفارش شده است قرآن را با حزن بخوانیم.

دغاغله گفت: در موضوع دعا، می‌خواهیم با خدا صحبت کنیم، ما از خدا درخواست می‌کنیم. درخواست ما باید چطور باشد؟ آیا باید با لحن بغض و گریه باشد؟ با توجه به اینکه در قرآن کریم دعاهای نابی در قالب آیات به ما یاد داده شده، این آیات را باید به حالت قرآن صاعد بخوانیم یا نازل؟ وقتی داریم از خداوند متعال درخواست می‌کنیم و دعا می‌خوانیم، آنجا که مربوط به آیات می‌شود باید از حالت گریه و زاری دور شود؛ اما باید با تضرع و خشوع همراه باشد و اگر نواح باشد ایرادی ندارد. چون ائمه(ع) در دعا می‌فرمایند: «و ما لی لا أبکی و مالی لا اَبْكی وَلا اَدْری اِلی ما يكوُنُ مَصيری» چرا بر عمری که تلف کردم گریه نکنم و ... اینها در دعا هیچ ایرادی ندارد بلکه ثواب دارد.

این مدرس قرآن کریم درباره شیوه دعاخوانی و خلط آن با روضه از سوی برخی مداحان بیان کرد: ادعیه مثل دعای کمیل، مفاهیم فوق‌العاده‌ای دارد و اگر هنگام خواندن آن‏، خود را مرتب به ترجمه و مفهوم آن سوق دهیم، خیلی خوب است. اینکه ‌میان فرازهای دعایی مثل کمیل، دعاخوان گریز بزند و روضه بخواند، این سنخیت ندارد. یعنی وقتی که مردم برای شنیدن دعا آمده‌اند، تشنه‌اند و می‌خواهند با خدا سخن بگویند، نه اینکه روضه خوانده شود. دعا نباید با روضه خلط شود. روضه ربطی به دعا ندارد. در روضه ما برای بزرگان دین خود گریه می‌کنیم، در دعا می‌توانیم توسل کنیم.

این قاری قرآن در پایان گفت: بنابراین قرآن نباید با نواح خوانده شود؛ اما دعا می‌تواند همراه با تضرع و نواح باشد؛ اما نباید با روضه خلط شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان فعالیت های قرآنی مهدی دغاغله قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۰۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) آیین تعویض قرآن در دروازه قرآن شیراز

(تصاویر) آیین تعویض قرآن در دروازه قرآن شیراز

دیگر خبرها

  • (عکس) بخندیم یا گریه کنیم؟؛ میوه فروشی که روی گوجه سبز برچسب هندوانه زد
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • «منم بچه مسلمان» از شبکه پویا و قرآن
  • (تصاویر) آیین تعویض قرآن در دروازه قرآن شیراز
  • مارکو رویس گل زد و تا مرز گریه رفت
  • (تصاویر) دروازه قرآن شیراز
  • دارالعباده سراسر ماتم وعزا در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ابری آسمان و گریه بی‌امان، مشهدالرضا در سوگ صادق آل محمد (ص)
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • روضه| آزار و اذیت‌هایی که بر امام صادق(ع) روا داشتند+صوت