Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@22:40:39 GMT

توجه به کرامت انسانی اولویت دستگاه قضاست

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۰۶۵۷

توجه به کرامت انسانی اولویت دستگاه قضاست

خبرگزاری میزان- نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با تاکید بر اینکه حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی از موارد موثر در جلب اعتماد مردم به دستگاه قضا است، گفت: قوه‌قضائیه تنها در زمانی می‌تواند در دیدگاه مردم موثر واقع شود که اعتماد مردم را به خود جلب کند. تاریخ انتشار: 09:15 - 31 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۴۹۳۴

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از ایسنا، یحیی کمالی‌پور با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی از سوی رئیس قوه قضائیه بیان کرد: دین ما دینی است که برای کرامت انسان‌ها ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است، به نحوی که پیامبر اکرم (ص) در فلسفه وجودی بعثت خود تکمیل اخلاقیات در جامعه را هدف اصلی رسالت خود دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: در روایات و احادیث متعدد به شخصیت انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای داده شده است. با هر کسی که در دستگاه قضا وارد می‌شود، چه شاکی باشد و چه متهم باید متناسب با اصول اخلاقیات برخورد شود. حتی نباید نگاه قاضی بین این دو متفاوت باشد.

نماینده مردم جیرفت در مجلس تصریح کرد: امروز رئیس قوه قضائیه یکی از اصول فراموش شده‌ای را عملی کردند که سال‌ها دغدغه مقام معظم رهبری بوده است. آقای رئیسی خلاء‌ها را به درستی شناخته است و چالش‌ها را پیدا کرده و اکنون برای رفع این چالش‌ها و خلاء‌ها حرکت کردند.

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی رئیس قوه قضائیه بیان کرد: احیای اصل ۴۹ و ۱۴۲ قانون اساسی و حرکت‌های بنیادی و ایجاد تحول در قوه قضائیه بیانگر این است که ریاست جدید این عزم را دارد که یک فصل جدید در حوزه‌های مختلف ایجاد کند. مصلحان جامعه باید در گام اول خود صالح باشند و زیرمجموعه خود را واجد صلاحیت کنند.
کمالی‌پور بیان کرد: آقای رئیسی شروع خوبی داشته است. امیدوارم این شروع خاتمه درخشانی نیز داشته باشد و ایشان تحت تاثیر فشار‌ها و دخالت‌های ناصحیح و حواشی نروند و با همین جدیت و صبر و حوصله به جلو حرکت کند.

به گزارش ایسنا، نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: دستورالعمل جدید که ایشان ابلاغ کردند، نیز یکی از خواسته‌های مردم است. قوه قضائیه نمی‌تواند در دیدگاه مردم موثر واقع شود، مگر آنکه اعتماد مردم را جلب کند و زمانی این اعتماد کسب می‌شود که کرامت انسانی رعایت شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس کمالی قوه قضائیه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۰۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با اصل تبادل زندانیان موافقیم



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «اصغر جهانگیر» سخنگوی دستگاه قضا ظهر امروز در حاشیه جلسه شورای عالی قوه قضائيه گفت: از جمله مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه می‌توان به تاکیدات رئیس دستگاه قضا در رابطه با لزوم در نظر گرفتن تناسب میان جرائم و مجازات‌ها اشاره کرد.

جهانگیر: آرا نباید موجب وهن دستگاه قضایی شوند

وی گفت: در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه مطرح شد که آراء صادره در محاکم قضایی از یک سو باید قابل دفاع و مستند باشند و از سوی دیگر، نباید موجبات وهن دستگاه قضا را فراهم کنند؛ همچنین رئیس دستگاه قضا تاکید کرد که قضات در عین حال که نباید اسیر فضاسازی‌ها و غوغاسالاری‌ها شوند باید به مقوله اتقان آرا توجه ویژه‌ای داشته باشند.
سخنگوی قوه قضائيه با بیان اینکه امروز تخصصی شدن بسیاری از مسائل و موضوعات در دستگاه قضا از جمله در حوزه‌های بورس، بانک و امور دریایی، مورد تاکید جدی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای قرار دارد، تصریح کرد: رئیس دستگاه قضا در جلسه امروز پیرامون مقوله ارائه آموزش‌های تخصصی به قضات، مأموریت ویژه‌ای را به معاونت منابع انسانی قوه قضاییه ابلاغ کرد.

ممنوع الخدمات کردن افراد نباید به عنوان یک حکم عمومی علیه افراد استفاده شود

جهانگیر با بیان اینکه مقوله توجه به حقوق عامه، از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه شورای عالی قوه قضائيه بود، گفت: در نشست امروز پیگیری چگونگی اجرایی شدن دستور ۱۰ روز پیش رئیس عدلیه در دستور کار قرار گرفت و پس از طرح مباحثی از سوی دادستان انتظامی قضات در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه ناظر بر برخی احکام صادره با موضوع انسداد کد ملی افراد، رئیس عدلیه به معاون اول قوه قضائيه برای بازنگری و بروزرسانی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قضایی که در گذشته صادر شده‌اند، ماموریت داد و تاکید کرد در عین حال که صدور احکام ناظر بر انسداد کد ملی افراد نباید به عنوان یک حکم عمومی جاری و ساری شود، می‌توان از این احکام در مواردی بسیار خاص و برای برخی از محکومان استفاده کرد.

دولت‌های ایران و پاکستان به دنبال تبادل زندانیان

سخنگوی قوه قضائيه در ادامه تبادل اتباع ایرانی زندانی در زندان‌های خارج از کشور را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه برشمرد و گفت: با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیئت دولت به کشور پاکستان، وزیر دادگستری در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه به طرح نکات و مطالبی پیرامون تبادل اتباع زندانی دو کشور ایران و پاکستان پرداخت که کلیت این موضوع با موافقت حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و شورای عالی قوه قضائیه همراه بود و بنا شد که سازوکار‌های لازم جهت انجام این امر دنبال شود.

دیگر خبرها

  • سفر بدون تشریفات رئیس قوه قضائیه به بندرعباس
  • رئیس قوه قضائیه وارد بندرعباس شد
  • جلوگیری از اطاله دادرسی از اولویت‌های دستگاه قضا در سال جاری
  • جزئیات سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • رئیس قوه قضائیه به هرمزگان سفر می‌کند
  • ‌سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان + برنامه‌ها
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • با اصل تبادل زندانیان موافقیم
  • شکل‌گیری بیداری انسانی در سراسر دنیا به برکت خون‌های ریخته شده در غزه