Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:50:40 GMT

کمپین علیه کمپین

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۰۹۱۰

کمپین علیه کمپین

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: چند روز بعد سیدمحمود طالقانی از اصحاب انقلاب در مصاحبه‌ای با روزنامه اطلاعات در تبیین مساله کوشید و علاوه‌بر حکم شرعی، ملی بودن حجاب را نیز مطرح کرد. این سخنان موافقان و البته معترضانی هم داشت. امام خمینی (ره) سال ۵۹ از دولت وقت به ریاست بنی‌صدر خواستند، ادارات را اسلامی کند و در این حال چند روز بعد نسبت به تعرض به زنان بی‌حجاب هشدار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت اما از ۱۶ تیر ماه ۵۹ به این سو زنان در ادارات با حجاب شدند و ۳ سال بعد آنچه مورد اختلاف نظر بود در ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات قرار گرفت و بعد به صورت ماده‌ای به قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ الحاق شد.

با این حال این روند قانونی شدن، پایان اختلافات در این حوزه و البته به معنای تعیین کم و کیف آن نبود. از همین روی است که هر کاندیدای انتخاباتی و هر دولتی که بر سر کار آمده هم مواضعش در مورد حجاب و هم عملکردش در این مورد سنگ محکی بوده برای ناظران و رای‌دهندگان. اما به نظر می‌رسد بحث در این‌باره را پایانی نیست؛ چه آنکه ۲ سال پایانی دولت دوازدهم بار دیگر این ماجرا به سطح عمومی و حاکمیتی راه یافته و چندی است که بسیاری را به خود مشغول داشته است. ماجرا اما از یک ویدئو برخورد پلیس با دختری جوان در پارکی در شرق تهران سپس تشویق آن مأمور به خاطر رفتارش جدی‌تر شد و در ادامه به یک تقابل رسید: «کمپین در مقابل کمپین»

چهارشنبه‌ها؛ از سفید تا طلایی

بحث بر چهارشنبه‌های سفید کم نبوده و نیست. اینکه کمپینی از خارج از ایران هدایت و گاهی میان معتقدان و ملتزمان به حجاب با معترضان به این امر به ایجاد تقابل منجر می‌شود همواره مورد نقد بوده و هست. کما اینکه ویدیوهایی که از این پویش مجازی منتشر و دست به دست می‌شود اغلب نشان و نمایی از درگیری میان شهروندانی معمولی و عادی است. ایرانیانی که سال‌های سال در اعصار و قرن‌ها و حکومت‌های مختلف با پوشش‌هایی که درخور زمان، سیری را طی کرده و با هم هم‌نشین بوده‌اند امروز به مدد فشارهای داخلی و تحرکات خارجی رودرروی هم می‌ایستند. در این وانفسا، عده‌ای متعلق به یک پایگاه بسیج، پروژه‌ای جدید کلید می‌زنند تا آثار و تبعات چهارشنبه‌های سفید را خنثی کنند. «چهارشنبه‌های طلایی» ابتدا از سوی بسیج زنان بندرانزلی کلید خورد. چهارشنبه‌هایی که قرار شد زنانی با پوشش چادر و احتمالاً با گلی در دست به سراغ زنانی با پوشش متفاوت بروند، آئینه دست بگیرند، احتمالاً با روی خوش و لبخندی بر لب، روسری زنانی که در پوشش با آنها متفاوت هستند را جلو بکشند و با هدیه گیره‌های روسری به آنها یادآوری کنند که اینگونه زیباتر به نظر می‌آیند.

این پویش جدید اما گرچه از سوی گروهی با استقبال روبه‌رو شده اما عمدتاً به آن واکنش منفی نشان داده‌اند. این واکنش‌ها البته تنها مختص به فضای مجازی یا شهروندان نبود و حتی مقامات و مسؤولان نیز به این طرحی که از شمال ایران و یک‌باره بدون نظارت مراجع متولی آغاز شد، واکنش نشان دادند.

برای نمونه سهیلا جلودارزاده، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان مجلس همین دیروز در مورد این موضوع اظهارنظر کرد. او معتقد است که «خانواده‌ها انتظار دارند که با مدارا جوانان‌شان از سونامی دین‌گریزی که مختص این دوران است، عبور کنند» اما برخوردهایی از آن دست که در پارک پلیس تهران اتفاق افتاد، زندگی خصوصی خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جلودارزاده در مورد راه‌اندازی کمپین چهارشنبه‌های طلایی نیز اظهارنظر کرده و به «اعتمادآنلاین» گفته است: «تشکیل کمپین‌های جدیدی هم که در خیابان با گیره و رفتار خوش به سمت مردم می‌روند و از آنها می‌خواهند حجاب‌شان را بهتر کنند، اثری ندارد. اگر باور انسان نسبت به خداوند باور درستی باشد، بسیاری از کارها خودبه‌خود انجام می‌شود؛ مثلاً اگر زنی حجاب داشته باشد هم به زور کسی برنمی‌دارد. کما اینکه در تاریخ ما دیده‌ایم، زنان خودشان برای کشف حجاب مقاومت سراسری کردند و اجازه ندادند کسی به زور حجاب‌شان را بردارد.» این نماینده مجلس بر این باور است که باید رویکرد نهادهای آموزش مذهبی را تغییر داد و باید پذیرفت که باور دینی چیزی نیست که به زور آموزش داده شود. جلودارزاده همچنین توصیه کرده بود که مسؤولان اندکی به تاریخ رجوع کنند تا متوجه شوند که با این روش‌ها نمی‌شود، کاری از پیش برد. برای اینکه باور مردم را تغییر دهند باید نهادهای آموزش مذهبی خودشان را درست کنند.

پیش از این هم معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز به «اعتماد» گفته بود: «به هر حال کمپین‌ها و کارزارهای اجتماعی زیادی شکل می‌گیرند. افراد برای اعلام نظرشان چنین کمپین‌هایی تشکیل می‌دهند و عده‌ای موافق و عده‌ای هم مخالف هستند.» اما او نیز تاکید کرده بود که «تشکیل کارزارهای اجتماعی اگر واقعاً مردمی و داخلی باشد، خوب است و مشکل آنجایی پیش می‌آید که در مورد برخی مسائل اجتماعی یا از خارج یا داخل اعمال نظر شود و در واقع کاملاً مردمی نیست».

ابتکار دیروز نیز به «پانا» گفته است: «موضع دولت و شخص رئیس‌جمهوری، برخورد نکردن با عموم جامعه تحت عنوان مقابله با بدحجابی است.» ابتکار تاکید کرده بود که گرچه برخوردها در فصل تابستان با موضوع حجاب تشدید می‌شود، «تلاش دولت همواره بر این مسیر استوار بوده که در زمینه حجاب برخوردی با جوانان صورت نگیرد و تلاش و رویکرد دولت در زمینه حجاب همواره بر مسیر کاهش تنش‌ها استوار بوده است».

فارغ از این اظهارنظرهای رسمی اما آنچه در این تقابل کمپینی به چشم می‌آید «خالی از ابتکار و نوآوری بودن» است و به نظر می‌رسد بیش از آنکه دغدغه نهادینه‌سازی و فرهنگ‌سازی در زمینه حجاب داشته باشد در پی ایجاد تقابل با کمپینی است که از خارج از ایران هدایت می‌شود و خُب البته که این اقدام خالی از نوآوری و تقابلی ممکن است به نحوی به رسمیت بخشی به کمپین چهارشنبه‌های سفید بینجامد. به این معنا که انگار این پویش ضدحجاب آنقدر تأثیرگذار بوده که حالا برای ایستادگی در مقابل آن باید همان طرح را اسلامیزه کرد و درنهایت این برخورد به جای «حسایت‌زدایی» نوعی «حساسیت‌زایی» ایجاد می‌کند. همچنین این کمپین با محوریت پایگاه‌های بسیج راه‌اندازه شده و در مقابل کمپینی قرار دارد که دست‌کم ادعا می‌کند «مردم محور» است. از سویی عده‌ای در انتقاد از این کمپین نیز بر این نکته تاکید داشتند که دست زدن به روسری و لمس افراد نوعی تعرض به حساب می‌آید و حتی برخی کاربران در فضای مجازی نوشتند که اجازه نمی‌دهند در چنین فضایی قرار بگیرند که این خود خبر از ایجاد درگیری‌های تازه می‌داد. در نهایت این ملغمه آن طور که به نظر می‌رسد تنها چیزی که بر جای می‌گذارد، گویا «چهارشنبه‌های تقابل» است.

یک بار دیگر این تقابل در جریان «دختران خیابان انقلاب» نشو و نما یافت و در حالی که دستگیرشدگان این اقدام در زندان بودند، عده‌ای «جشن دختران انقلاب» با این شعار که «حرمت زنانه‌مان را نشانه گرفته‌اند» را در ورزشگاه شیرودی ترتیب دادند.

تقابل؛ سود و زیان کدام گروه؟

پاسخ به این سوال که کدام جریان از این تقابل سود می‌برد، مشکل است و در عوض، گفتن اینکه چه کسانی متضرر می‌شوند، آسان. مردم تنها گروهی هستند که از این تقابل ضرر می‌کنند و ادامه وضعیت کنونی تنها به احساس ناامنی آنان دامن خواهد زد.

چه آنکه رسول خضری، نماینده عضو کمیسیون اجتماعی نیز با تاکید بر «لا اِکراه فِی الدِّینِ قدْ تبین الرُّشْدُ مِن الْغی» به «اعتمادآنلاین» گفته است: «در این شرایط همه مردم متضرر می‌شوند. ما باید به فکر نیازهای اولیه مردم یعنی بحث اقتصادی، اشتغال، نیازهای اساسی و مشکلات مردم در پی تورم و بیکاری و… باشیم.» نگاهی که بسیاری از مردم و برخی از مسؤولان به آن باور دارند. این نماینده عضو فراکسیون مستقلین ولایی معتقد است: «حجاب اجباری مثل بهشت اجباری است که آدم از جهنم سر درمی‌آورد» و ضمن تاکید بر بخش «تشویقی» ماجرا گفته که «اگر بخواهیم اقدامی در خصوص حجاب انجام دهیم باید سیاست‌های تشویقی داشته باشیم و میل و گرایش افراد را به صورت کاملاً اختیاری در این راستا هدایت کنیم نه به صورت اجباری و تحمیلی! تحمیل کردن هیچ‌وقت نمی‌تواند تأثیر مثبتی در مسائل فرهنگی به دنبال داشته باشد.»

«امر به معروف» در دستور کار

همزمان با به راه انداختن این کارزار جدید «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» که ریاست آن با امام جمعه موقت تهران است نیز اولین جلسه خود در سال ۱۳۹۸ را همین دیروز تشکیل داد. در این جلسه که در دفتر حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد و به ریاست او برگزار شد بر اقدامات و حساسیت دستگاه‌ها در مبارزه ریشه‌ای با منکرات تاکید اما از اعضا خواسته شد تا با احصاء معروف‌ها و منکرهای مهم حال حاضر جامعه به بررسی راه‌های نشر این معروف‌ها پرداخته و برنامه‌های اثرگذار و مستمری بر ترویج معروف‌ها تدارک ببینند. برنامه‌هایی از جنس «برگزاری اجتماعات بزرگی که به عنوان مثال در موضوع حجاب و خانواده اخیراً با حضور بانوان محجبه به طور خودجوش شکل گرفت».

همچنین رئیس «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» از اعضای ستاد درخواست کرد تا در بحث مدارس و مهدهای کودک نیز بررسی لازم را به منظور اجرای فرهنگ‌سازی مناسب و اقدامات اثربخش انجام دهند.

تاکید امام جمعه تهران بر «امر به معروف» و نه صرفاً «نهی از منکر»، البته امیدبخش است؛ رویکرد مغفولی که گاهی با حضور برخی دولت‌ها پررنگ شده و با رفتن‌شان رنگ می‌بازد این بار از سوی رئیس «ستاد امر به معروف و نهی از منکر»، یکی از چندین متولی بحث حجاب مورد تاکید قرار گرفته و این به نوبه خود از اهمیت بسزایی برخوردار است. زمانی که ابوترابی‌فرد جایگزین آیت‌الله جنتی شد بسیاری بر این باور بودند که این جانشین رویکردهای معتدل‌تری نسبت به سلف خود دارد و باید منتظر سخنرانی‌ها و تصمیم‌گیری‌های معتدل‌تری از سوی او بود.

در همین جلسه البته سردار یزدی، فرمانده سپاه حضرت رسول (ص) و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران نیز بر این موضوع تاکید کرد که نباید تنها امر به معروف و به خصوص نهی از منکر را در موضوع حجاب دید و در همین رابطه گفت: «بعضی از نامحرمان و بعضی از خودی‌هایی که توجیه نیستند، سعی می‌کنند موضوعات ستاد امر به معروف و نهی از منکر را فقط در قالب موضوع حجاب و عفاف ببرند در حالی که همه می‌دانیم این فقط بخش کوچکی از اقداماتی است که باید انجام بدهیم.» با وجود تاکید این ستاد که به عنوان یکی از متولیان امر حجاب به حساب می‌آید بر «امر به معروف» اما آنچه نباید نادیده انگاشته شود، تعیین حدود مقوله «حجاب» در قانون است تا از برخوردها و معیارهای
سلیقه‌ای جلوگیری شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سهیلا جلودارزاده تهران مجلس إيران ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۰۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند

رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: حجاب یک تکلیف شرعی و قانونی است و در جامعه اسلامی و به‌خصوص در نظام جمهوری اسلامی ایران، انتظار این است که حتی کسانی که مسلمان نیستند و یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند، زیرا قانون در کشور برای همه لازم الاتباع است.

به گزارش ایرنا، رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با صیانت جامعه و حجاب، گفت: قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه هیأت عمومی این دیوان اظهار داشت: اکنون بحث حجاب و صیانت از آن یکی از موضوعاتی است که در جامعه مطرح است و برخی که داعیه آشنایی با مفاهیم دینی و احکام الهی را دارند، سخنانی در این رابطه بر زبان جاری می‌کنند که موجب شگفت و تأسف است.

وی با تاکید بر اینکه علامت سوال گذاشتن روی مساله ضرورت حجاب برای بانوان غیرقابل توجیه است، افزود: برخی عنوان می‌کنند که آیا در اسلام بحث حجاب ضروری و واجب است! در حالی که امر حجاب یکی از ضروریات دین و در آیات شریفه قرآن برای همه زنان مسلمان یک تکلیف شرعی است.

منتظری ادامه داد: در روایات و احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در باب موضوع حجاب مطالب بی شماری بیان شده و این مساله به قدری مورد تاکید است که در شب معراج پیامبر اسلام (ص) نیز بر مساله حجاب اشاره شده است.

وی یادآور شد: در ادیان آسمانی نیز حجاب بر زنان امری لازم و ضروری بوده است، اصولا ویژگی و ساختار وجودی که خداوند در بانوان قرار داده است؛ اقتضا می‌کند که زن مصون از تعرض باشد و این امر از طریق حجاب محقق می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: حجاب یک تکلیف شرعی و قانونی است و در جامعه اسلامی و به‌خصوص در نظام جمهوری اسلامی ایران، انتظار این است که حتی کسانی که مسلمان نیستند و یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند، زیرا قانون در کشور برای همه لازم الاتباع است.

منتظری خاطرنشان کرد: مساله حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها یک امر عقیدتی و دینی نیست و یک امر قانونی است، تمام شهروندان چه معتقد به مبانی دینی باشند و چه نباشند باید به قانون عمل کنند.

وی با بیان اینکه امروز کیان خانواده در دنیای غرب درحال اضمحلال است، گفت: تجربه نشان داده که بی‌بند و باری و روابط بدون قید و شرط، چه بر سر جوامع بشری آورده است، دست اجانب به دنبال برداشتن امر مهم حجاب، عفاف، حیا و شرم در جامعه اسلامی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمن روی این مساله مدیریت و برنامه‌ریزی کرده است.

رئیس دیوان عالی کشور اضافه کرد: مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند، این مردم با تقدیم ۳۰۰ هزار شهید انتظار حاکمیت احکام اسلام و اجرای دستورات اسلام را در جامعه دارند؛ بنابراین همه دلسوران نظام و دلبستگان اسلام باید بر مساله حجاب توجه لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر اجرای قانون توسط همه دستگاه‌های حاکمیتی و با توجه به وظایف و مسئولیت‌های نیروی انتظامی در تامین امنیت جامعه در کشور، بر پشتیبانی و حمایت قاطع از آنان خصوصا در مساله حجاب گفت: تامین امنیت اخلاقی جامعه ضروری است که در این زمینه ضمن اینکه باید جلوی برخی تخلفات و تندروی‌ها گرفته شود، باید با برنامه ریزی و تدبیر عمل شود و قطعاً همراهی و همکاری مردم نیز در اجرای قانون تاثیرگذار خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ستاره سیتی، چهره جدید تبلیغات پپسی! (عکس)
  • ترکیه: بی‌عدالتی علیه فلسطینی ها نتیجه نژادپرستی است
  • تکرار قصه حساس «گشت ارشاد» در خیابان‌ها | دولت رئیسی مدافع اصلی رویکردهای تند در حجاب | بعد از فوت مهسا امینی چه گفتند؟
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • گزارشگر سازمان ملل خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه رژیم صهیونیستی شد
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب
  • اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب، قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند