Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@15:24:43 GMT

«مسجد الوداع» شاهکار معماری دوره مملوکی

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۱۸۸۶

«مسجد الوداع» شاهکار معماری دوره مملوکی

مسجد «الوداع» در شهر المنیا در مصر شاهکار معماری دوره مملوکی و یکی از گنجینه های قدیمی اسلامی مهم در این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الیوم السابع، مسجد 597 ساله «الوداع» یا «العمراوی» در قلب شهر المنیا به عنوان شاهکاری معماری این شهر می درخشد، شاهکار معماری که در این هنوز تکرار نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باستان شناسان این مسجد را از نخستین مساجدی می دانند که در شهر المنیا در مصر بنا شده است. برخی دیگر تاکید دارند که این مسجد نخستین مسجد ساخته شده در این شهر است و تاریخ تاسیس آن به سال 843 هجری در دوره سلطان«جقمق» متعلق به دوره مملوکی برمی گردد.

«مجدی عبدالله» مدیر منطقه شمالی آثار اسلامی و قبطی المنیا درباره تاریخ این مسجد گفت: مسجد الوداع یکی از گنجینه های قدیمی اسلامی مهم در این استان است. این مسجد گواه و شاهد تاریخی برای این استان به شمار می آید، به خصوص که از جایگاه ویژه و متمایزی در مرکز شهر برخوردار است.

عبدالله به الیوم السابع گفت: قدیمی ترین سند کشف شده برای این مسجد مربوط به یک فرمان مالیاتی متعلق به دوره سلطان «جقمق» در عصر مملوکی است. این مسجد به سبک اسلامی قدیمی ساخته است.

وی ادامه داد: این مسجد متشکل از یک صحن سرباز در وسط است که چهار رواق آن را احاطه کرده است و بزرگترین رواق آن، رواق القبله است.  اضلاع این مسجد نامنظم است، ورودی اصلی این مسجد از بخش غربی است. این مسجد شامل یک گلدسته و سرویس بهداشتی است.

مدیر منطقه شمالی آثار اسلامی و قبطی المنیا گفت: بیشتر مسئله تعجب انگیز در این مسجد، وجود قدیمی ترین  ابزار برای تعیین زمان است که مصری ها برای تعیین زمان نماز از آن استفاده می کردند و باستان شناسان آن را «المزولة» نامیدند. این ابزار تعیین زمان در این مسجد در سال 1163 هجری قرار گرفته شده است. این ابزار متشکل از یک قطعه سنگ مرمر است به یکی از ستون های مسجد آویزان است  و از طریق آن زمان نماز در طول روز را تشخیص می دهند.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه شیراز کتابخانه های عمومی خراسان جنوبي اوقات فراغت اردبیل بیرجند بهزیستی روزنامه بوشهر مصر مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۱۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مسئول دبیرخانه شهر اسلامی گفت: به‌منظور بهره‌مندی از حکمت‌های پنهان و آشکار شهر اسلامی، به‌ویژه معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی و سبک زندگی اسلامی، پس از یک دوره رکود با مطالعات جامع و کاربردی، دبیرخانه شهر اسلامی در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد.

علی‌محمد ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان شهری است که از دیرباز از فرهنگ و تمدنی کهن و ریشه‌دار برخوردار بوده است و این شهر همواره بر تارک افتخارات جلوه‌گری کرده است، تا جایی که نقطه اوج آن را می‌توان در ظهور مکتب حکمت، هنر و معماری و شهرسازی در اصفهان دانست.

وی افزود: به‌منظور پاسداشت این پیشینه گهربار و بهره‌مندی از حکمت‌های پنهان و آشکار شهر اسلامی، به‌ویژه معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی و سبک زندگی اسلامی، پس از یک دوره رکود با مطالعات جامع و کاربردی، دبیرخانه شهر اسلامی مجدد در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد.

مسئول دبیرخانه شهر اسلامی گفت: دبیرخانه شهر اسلامی حدود ۱۵ سال پیش با توجه به سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت اسلامی شدن شهرها و اینکه اصفهان می‌تواند مصداق و معنا کننده شهر اسلامی در کل جهان اسلام باشد، شکل گرفت.

ظهرابی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های مدیریتی فرهنگی و نخبگان صاحب‌نظر، پیوست برنامه‌های شهر اسلامی را تدوین و در ترویج اصول و فرهنگ شهرنشینی ایرانی-اسلامی از طریق بهره‌مندی از مطالعات گذشته وبا برنامه‌ریزی به اقدامات عملیاتی و اجرایی بپردازیم.

کد خبر 747723

دیگر خبرها

  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • والیبال ایران و یک درد قدیمی؛ پشت کردن به تیم ملی برای قراردادهای میلیاردی!
  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • ۱۳ خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)