Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه پایش ۳۰ تیرماه، به موضوع تفکیک وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت با حضور سروی و کریمی، کارشناس اقتصادی و نماینده مجلس پرداخت.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی پایش، برنامه پایش ۳۰ تیرماه، به موضوع تفکیک وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت با حضور سروی و کریمی، کارشناس اقتصادی و نماینده مجلس پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این برنامه سروی با بیان اینکه وزارت بازرگانی مستقل تا به امروز ۱۱ بار تشکیل شده و دوباره مستقل شده است گفت: طرح تفکیک وزارت بازرگانی ۴ بار در صحن مجلس مطرح شده که با مخالفت نمایندگان روبرو شد.
وی ادامه داد: سال گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز قیمت بسیاری از محصولات و اقلام افزایش یافت که تاثیر بسیار زیادی در زندگی مردم داشته و از سوی دیگر با ایجاد نوسان در شرایط اقتصادی، مشکلات اقتصادی افزایش یافت.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ۲۵ قلم کالا‌های اساسی در سال گذشته تخصیص داد افزود: با اجرای این طرح صف‌های بسیاری از وارد کنندگان برای دریافت ارز تشکیل شد و امضا‌های طلایی برای تخصیص ارز رواج یافت.

سروی توضیح داد: برخی از دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز را دریافت کرده و به جای واردات کالا، ارز را در بازار آزاد فروخته و یا برخی دیگر با ارائه فاکتور‌های جعلی ارز را دریافت کرده اند.
وی به ترویج فاکتور‌های جعلی اشاره کرد و افزود: فرد وارد کننده ۱۰۰ میلیون تومان کالا وارد کرده، اما با ارائه فاکتور جعلی ۲۰۰ میلیون تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تا به امروز ۲۰۰ پرونده قضایی در رابطه با فاکتور‌های جعلی تشکیل شده است، افزود: ورود کالا‌های درجه دوم وسوم و همچنین کالا‌های که مورد نیاز مردم نیست از دیگر مشکلات این حوزه به شمار می‌رود. به طور مثال فرد وارد کننده به جای واردات شکر و یا گوشت، کابل برق وارد کرده و با واردات شکر و تولید آبنبات مجددا صادر کرده است.
سروی تصریح کرد: راه اندازی شرکت‌های کاغذی، احتکار کالا و اختلال در زنجیره عرضه از دیگر مشکلاتی بود که این شرکت‌ها به وجود آوردند.
وی با بیان اینکه رییس جمهور چندی پیش اعلام کرده بود که با راه اندازی وزارت بازرگانی، نابه سامانی‌های بازار برطرف می‌شود گفت: روحانی اعلام کرده بود که وزارت بازرگانی یک هفته‌ای مشکلات را حل می‌کند. این در حالی است که ۱۱ بار وزارت بازرگانی ادغام و منحل شده و ۴ بار هم در صحن مجلس مطرح و رد شده است. آخرین تغییر ساختاری برای این وزارت خانه در سال ۹۱ بود که بخش بازرگانی و کشاورزی آن به وزارت جهاد کشاورزی و بخش صنایع آن به وزارت صنعت داده شد.
سروی بیان کرد: اصلی‌ترین دلیل ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع به دلیل دعوا و مشکلاتی بود که تولید کنندگان با توزیع کنندگان و وارد کنندگان داشتند.
وی به دستاورد‌های ادغام این وزارت خانه هم اشاره کرد و گفت: کاهش ۵ میلیارد دلاری واردات مواد غذایی، خودکفایی در تولید گندم و افزایش ۲۲ درصدی تولید محصولات کشاورزی از مهم‌ترین دستاورد‌های این حوزه به شمار می‌رود.
وی با اشاره به تبعات جدایی این وزارت خانه گفت: بار مالی ۲ هزار میلیارد تومانی، رها شدن ۶ ماهه بازار و نابودی ۲۵۰ هزار فرصت شغلی از مهم‌ترین تبعات این جدایی به شمار می‌رود.
کارشناس اقتصادی برنامه پایش توضیح داد: ۱۹۰ نماینده مجلس بیاینه مخالفت خود را با این طرح ارائه کرده اند همچنین چندین تشکل تولیدی و وارداتی هم مخالفت خود را اعلام کرده اند، اما رییس جمهور و دولت همچنان پیگیر این طرح است.
وی در پایان گفت: با چابک سازی و تقویت زیر مجموعه‌های وزارت صمت و همچنین ارائه و توزیع ارز۴۲۰۰ تومانی بین خود مردم و واگذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و بخش‌های کشاورزی به وزارت خانه جهاد کشاورزی می‌توانیم بخشی از مشکلات این حوزه را برطرف کنیم. پیش از افزایش نرخ ارز و در سال ۹۶ مشکلی در نظام توزیع وجود نداشت بنابراین طرح ادغام وزارت صمت طرح درستی نیست.
کریمی: فضای مجلس مخالفت نمایندگان با تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را نشان می‌دهد
در همین زمینه نیز نیز علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: داستان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، بحث تاریخی است. ارزیابی فضای مجلس، نشان دهنده مخالفت نمایندگان با تفکیک این وزارت خانه است. در زمینه تفکیک این وزارتخانه استدلال محکمی از سوی دولت تاکنون ارائه نشده است.
وی ادامه اداد: یکی از آفت‌های کشور توجه به ساختار‌های سخت افزاری به جای توجه به ساختار‌های نرم افزاری است. اما ما باید به سیاست‌ها و رویکرد‌ها توجه بیشتری به خرج دهیم. وگرنه با تفکیک وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت هیچ مشکلی از این بخش‌ها حل نخواهد شد.
در پایان برنامه پایش، سؤال نظرسنجی به‌صورت زیر از مخاطبان سؤال پرسیده شد:
برای سرمایه گذاری به کدامیک بیشتر اعتماد دارید؟
۱- فروشنده‌ی ارز
۲- کارگزار بورس
علاقه‌مندان به شرکت در نظرسنجی می‌توانند عدد گزینه موردنظر خود را به سامانه ۳۰۰۰۰۱۱۱ پیامک کنند. به ده نفر از شرکت کنندگان در نظرسنجی ده کارت هدیه سه میلیون ریالی اهدا خواهد شد.
«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی و سردبیری محمد عنبری کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که یک شنبه‌ها و سه شنبه ها، ساعت ۱۹:۴۵ با اجرای محمد دلاوری به‌طور زنده پخش خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تاسیس وزارت بازرگانی بار مالی تفکیک وزارت صنعت کارگزار بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۱۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، انتخابات هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه، با حضور حداکثری اعضای این اتاق در محل اتاق ایران برگزار شد که در پایان سه عضو هیات نمایندگان اتاق ارومیه در جمع هیات رئیسه این اتاق مشترک قرار گرفتند.

بر این اساس"مهرداد سعادت دهقان" رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه گذاری ، "محمد رضا رستمی" رئیس کمیسیون صنعت ، "بهنام تاج الدینی" نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه به عنوان اعضای اصلی هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه انتخاب شدند.

دومین دوره انتخابات هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با حضور ۱۵ کاندیدا برگزار شد که مهرداد سعادت دهقان، طاهره توکل نیا، جمشید نفر، محمدرضا رستمی، محمدعلی محمد میرزائیان، مرتضی حاجی آقامیری و بهنام تاج الدینی به عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.

 

 

دیگر خبرها

  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • مخالفت جدی منچستریونایتد با محدودیت مالی در لیگ برتر
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم