Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده گزارش روز دوشنبه این روزنامه، آورده است که در سایه تنش‌های منطقه بخصوص پس از توقیف نفتکش‌ها و ساقط کردن پهپاد آمریکا، مسئولان سعودی دو اقدام را برای تقویت خطوط دفاعی خود برای سناریوی‌های بدتر درپیش گرفته اند:

نخست: برای نخستین بار از سال ۱۹۹۶ عربستان از ۵۰۰ نظامی آمریکایی استقبال کرده و آنها را در پایگاه «امیر سلطان بن عبدالعزیز» در منطقه «الخرج» در جنوب شرق «ریاض» مستقر کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم: وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که شرکت "لاکهید مارتن" که بزرگترین تولید کننده سلاح آمریکا است، با سعودی‌ها قراردادی به ارزش ۱.۴۸ میلیارد دلار برای فروش سامانه دفاع هوایی "تاد" امضا کرده، امری که ارزش قراردادهای این شرکت با عربستان را نزدیک به ۵.۳۱ میلیارد دلار رسانده است.

رأی الیوم افزود: مسئولان عربستانی با توجه به خطرات امنیتی که این کشور از مرز جنوب یعنی یمن و از سمت شرق از آب‌های خلیج فارس مواجهه است، در تصمیمی که در سال ۱۹۹۶ (در حمله انتحاری, پایگاه نیروهای ویژه آمریکا هدف قرار گرفت و باعث کشته شدن ۱۹ نظامی آمریکایی شد و سعودی‌ها پایگاه را به منطقه الخرج برای جلوگیری از این نوع حملات منتقل کردند) برای خارج کردن نیروهای خارجی از خاک خود گرفته بود, تجدید نظر کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان «واس» اعلام کرد که «ملک سلمان» شاه سعودی با حضور نیروهای آمریکایی در خاک عربستان با توجیه بالا بردن سطح اقدامات مشترک دفاعی آنها در منطقه موافقت کرده است.

منابع عربستانی مدعی هستند که اعزام این نیروها به خواست واشنگتن بوده و آمریکا هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند، اما در سایه تمایلات «دونالد ترامپ» برای باج خواهی و سودجویی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و بدست آوردن اموال خزانه‌های آنها باید تاکید کرد که مسئولان سعودی باید هزینه این نیروها را بپردازند، همانطور که قطر هزینه نیروهای آمریکایی در پایگاه «العدید» که حداقل به ده هزار سرباز آمریکایی در آن حضور دارند و بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه است را می‌پردازد. ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود که در خلال دیدار «شیخ تمیم بن حمد» امیر قطر با وی در واشنگتن داشت از دوحه قدردانی کرد که ۸ میلیارد دلار برای تأمین هزینه مالی گسترش این پایگاه پرداخت کرده است. البته قرار نیست که ریاض هزینه این نیروها را به شکل مستقیم بپردازد، بلکه آن را بطور غیر مستقیم و با قرار دادهای تسلیحاتی خواهد پرداخت.

این روزنامه اضافه کرد: اما اگر خرید سامانه دفاعی موشک بالستیک تاد را در نظر بگیرم، این به معنی اعتراف به این است که سامانه "پاتریوت" موفق نبوده و هزینه‌های میلیاردی سعودی‌ها برای استفاده از آنها در جهت رویارویی با موشک‌های بالستیک یمنی بخصوص موشک‌های "کروز" به هدر رفته است و همچنان آنها از سوی موشک‌های یمنی و پهپادهای یمنی تهدید می‌شوند.

رأی الیوم یادآور شد که موشک‌های یمنی قادر به عبور از سامانه‌های دفاعی و راداری سعودی و رسیدن به اهداف خود هستند و چندین بار توانسته اند باعث توقف پروازها در فرودگاه‌های جازان، نجران و أبها در جنوب عربستان شوند، این موضوع باعث شد تا سعودی‌ها سامانه پاتریوت و رادارهای آمریکایی را کنار گذاشته و کشورهایی مثل ترکیه به خرید موشک «اس ۴۰۰» اقدام کنند.

برخی از ناظران معتقدند که هدف از اعزام این نیروها آموزش دادن به نیروهای سعودی, ارائه تجربیات و اشراف بر استفاده آنها از سامانه تاد و محافظت از عربستان در برابر حملات یمن‌ها است.

این روزنامه نوشت: اما نکته دیگر که نباید فراموش کرد، وجود این نیروها در پایگاه سلطان بن عبدالعزیز در منطقه الخرج است که هدف حمله انتقامجویانه ایران همانند پایگاه آمریکا در منامه (ناوگان پنجم ارتش آمریکا)، العدید در قطر و پایگاه الدوحه در کویت و الظفره در ابوظبی و سلطنت نشین عمان خواهد بود، اما آیا پایگاه‌ها کشورهای خارجی که در همه کشورهای حاشیه خلیج فارس حضور دارد امنیت این کشورها را تأمین کرده اند. حجم میلیاردهایی که برای تأمین هزینه آنها پرداخت خواهد شد، چه میزان است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۲۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر علوم: دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند هزینه تحصیل‌شان رایگان است

به گزارش خبرآنلاین از فارس، صدها دانشجوی آمریکایی در پی اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه بازداشت و از دانشگاه اخراج یا تعلیق شدند، معاون وزیر علوم کشورمان از پذیرش دانشجویان آمریکایی اخراجی در دانشگاه‌های ایران خبر می‌دهد.

پلیس آمریکا در روزهای گذشته، صدها دانشجوی معترض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را بازداشت کرد، روسای دانشگاه هاروارد، ام. آی. تی، پنسیلوانیا و ماساچوست هم به خاطر اینکه در دانشگاه‌های تحت مدیریت‌شان دانشجویان از فلسطین حمایت کردند دادگاهی و عده‌ای از دانشجویان و اساتید اخراج شدند.

دانشگاهیان ایران اعم از دانشجویان، اساتید و مسؤولان در حمایت از هدف دانشجویان آمریکایی در پشتیبانی از مردم غزه و اعتراض به استکبار در تجمعاتی شرکت کردند.

رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز ضمن حمایت از دانشگاهیان معترض آمریکایی، برای پذیرش اخراجی‌ها اعلام آمادگی کردند که این دانشجویان را با همان شرایطی که در کشور خودشان تحصیل می‌کردند پذیرش کرده و تسهیلات و امکانات تحصیل در اختیارشان قرار می‌دهند.

علی خطیبی معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با بیان اینکه جامعه ایرانی اسلامی به معنای واقعی به محیط علم و عالم اهمیت می‌دهد و حرف‌های ما شعار نیست، می‌گوید که در سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌های ما دچار بحران شد ولی هیچ نیروی نظامی داخل دانشگاه نشد و هیچ دانشجویی آسیب ندید اما ببینید در آمریکا چه خبر است.

وی عنوان می‌کند که درب دانشگاه‌های ایرانی به روی تمام افرادی که در دانشگاه‌های آمریکا محروم از تحصیل یا تعلیق شدند، باز است و هزینه تحصیل این دانشجویان رایگان است.

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902393

دیگر خبرها

  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند با هزینه تحصیل‌ رایگان!
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • معاون وزیر علوم: دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند هزینه تحصیل‌شان رایگان است
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند