Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد با تاکید بر خطرات استفاده غیراصولی از بطری‌های پلاستیکی، عنوان کرد: ترکیبات شیمیایی این بطری‌ها در هنگام بهره گیری غیراصولی در جنسیت جنین مادران باردار ایجاد تداخل می‌کند.

دکتر «بهادر حاجی‌محمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این رابطه با بیان این که برخی از بطری‌های پلاستیکی در صورت استفاده نامناسب سلامت محتویات خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اظهار کرد: بطری‌ها و به‌طور کلی همه ظروف پلاستیکی از مواد خاص پلیمری هستند که  در صورت استفاده غیر اصولی با انتقال این مواد به آب یا مواد غذایی موجود در آنها می‌توانند باعث بروز خطراتی در سلامت افراد در طولانی مدت شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این که یکی از خطرات احتمالی این بطری‌ها مربوط به ماده‌ای با نام «بیسفنول ای» است، افزود: این ماده خطرناک که در ترکیبات تولیدی پلاستیک‌ها از جمله  برخی از بطری‌های آب معدنی کاربرد دارد، در مواجهه با گرما و مواد اسیدی، وارد آب بطری می‌شود و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد در این رابطه خاطرنشان کرد:  نگهداری بطری‌های آب معدنی در دمای بالای 25 درجه سانتی‌گراد یا دمای انجماد، فرسودگی و شست و شوی مکرر این بطری‌ها می‌تواند ترکیب شیمیایی بیسفنول را وارد آب و دیگر مواد غذایی کند.

وی در همین رابطه یادآور شد: البته اگر آب معدنی در دمای یخچال به مدت یکسال نیز نگهداری شود، خطری متوجه محتویات داخل آن نخواهد شد چرا که همانطور که قبلاً نیز اشاره شد استفاده صحیح از این بطری‌ها خطری را به همراه نخواهد داشت.

حاجی محمدی بیان کرد: افراد باید به این نکته هم توجه کنند که اگر بطری‌ها را به طور مکرر شست و شو می‌دهند یا برای استفاده از تولید یخ، آنها را در دمای خیلی پایین قرار می‌دهند، نباید بیشتر از یک ماه از این بطری‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: آسیب به جداره بطری در اثر فرسودگی آن و نگهداری مواد غذایی اسیدی نظیر رب گوجه فرنگی، آبلیمو و آبغوره که باعث خوردگی بطری  و ورود ترکیبات شیمیایی سمی به داخل محتوی آن می‌شود نیز خطرناک است.

مدیر گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد در بخش دیگری از سخنانش گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته ترکیب شیمیایی بیسفنول ای، باعث اختلال در غدد درون‌ریز بدن می‌شود که این امر می‌تواند ناباروری، چاقی، بلوغ زودرس کودکان، سرطان روده در زنان و سرطان پروستات در مردان را منجر شود.

وی افزود: همچنین دریافت این ماده طی سه ماهه اول بارداری نیز موجب تغییرات هورمونی و افزایش احتمال دخترزایی می‌شود، زیرا شکل گیری جنسیت جنین در همین سه ماهه اول رخ می دهد.

این مسئول در پایان گفت: این نتایج نشان می‌دهد که دریافت این ترکیب شیمیایی احتمال تولد نوزادان دختر را افزایش می‌دهد ولی بدیهی است که تداخل این ماده شیمیایی در تعیین جنسیت جنین، آسیب ها و خطرات زیادی را بر سلامت مادر و نوزاد به دنبال دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنين بطری های پلاستیکی منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۲۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی


عصرایران - شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی،‌ با ارسال این متن ، ضمن اعتراض به برخی موارد، خواستار رسیدگی به گلایه ها و انتقادات خود شدند.

متن نامه دریافتی به این شرح است:


 با توجه به نقش مسئول فنی کارگاه ها و کارخانجات صنایع غذایی در تضمین ایمنی غذایی و ارتقاء سلامت آحاد جامعه، متاسفانه جایگاه شغلی و وضعیت معیشت مهندسین دارای پروانه مسئول فنی مطلوب نیست. این موضوع باعث عدم امنیت شغلی و در نهایت تهدیدی برای سلامت مصرف کنندگان، سلامت جامعه و افزایش بیماری و سرطان ها گشته است.

با توجه به ضرورت و اهمیت ایمنی غذا، که یکی از مهمترین و حیاتی ترین موضوعات در حفظ امنیت، سلامت جامعه است و نیز از جهت شرایط جبر جهانی و مصون ماندن از دسیسه و ترور غذایی، لازم و ضروریست که افراد متخصص صنایع غذایی، به جهت حفظ این امرمهم و پیرو آن سلامت جسم، جان و روح مردم ایران در خط مقدم تولید در جایگاه مسئول فنی و کنترل کیفی، در شرکت ها و کارگاه های تولید موادغذایی، خوراکی وآشامیدنی و به عنوان کارشناسان غذایی در ادارات مربوطه و نیز سازمان ها و ادارات مرتبط با واردات و صادرات  موادغذایی استخدام شوند، لذا با عنایت به حیاتی بودن این سمت شغلی عدم تامین شرایط حقوقی، مالی و معیشتی مناسب و درخور مسئول فنی جای نگرانی و تاسف دارد که این مهم منجر به مشغله ی ذهنی متخصصان دلسوز و مردم عزیز ایران به جهت سلامت و اعتماد مردم به تولیدات غذایی و آشامیدنی داخلی و مصرف آنها گشته است. 

لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان صنایع غذایی از دانشگاه های مختلف کشور، همان مدافعان سلامت غذا هستند که به سمت مسئولین فنی و کنترل کیفی در شرکت ها و کارگاه های مرتبط با مواد غذایی و آشامیدنی- نوشیدنی مشغول به خدمت می باشند و سال های زیادی درتلاش برای بهبود کیفیت و کمیت شغلی خود بوده اند زیرا که خروجی آن به اعتماد جامعه و سلامت غذایی مردم و سلامت در بخش صادرات و واردات و اقتصاد نیز بر می گردد. 

به همین منظور امروز، کارزاری برای حمایت از مسئولین فنی و کنترل کیفی و مطالبه ی ملی،  سلامت غذای جامعه و کاهش و جلوگیری از تقلبات متعدد در شرکت ها و کارگاه های تولیدی مرتبط و کاهش ضررهای اقتصادی صادرات و نیز جریان درست و کافی علم در تولید موادغذایی، خوراکی و آشامیدنی به راه انداخته‌اند که ، در آن، با هدف حمایت از مصرف کننده و مشتری مداری، همچنین  ایجاد ردیف شغلی با چارچوب صحیح و علمی و قانون‌گذاری کاری برای تولیدکننده، مسئول فنی وکنترل کیفی، می توانند از سلامت و اعتماد جامعه مردمی داخل و خارج از کشور حفاظت و مردم را به مطالبه به حق درمورد اطمینان از سلامت غذایی برسانند.

با توجه به موارد فوق برای جلوگیری از تقلبات و سهل انگاری ها در فرآیند تولید و اجرا توسط برخی کارفرمایان علاوه بر تخصیص اختیارات لازم و قدرت اجرایی کافی در این سمت شغلی و نیز استخدام علمی - تخصصی و درست متخصصان فارغ‌التحصیل صنایع غذایی و نیز حفظ حقوق این عزیزان دلسوز و نگران سلامت غذایی و سلامت جاری در جامعه، جای خالی ارگان تخصصی نظام مهندسی کنترل کیفیت و مسئول فنی صنایع غذایی پشتیبان و حامی، بشدت احساس می شود تا ضمن سازمان دهی مطالبات به حق این سمت، حامی حقوقی و واسطه پرداخت حق الزحمه این عزیزان و حفظ استقلال اجرایی آنها در فرآیند تولید و انجام صحیح خدمات لازم به جامعه ی ایرانی نیز باشند. امید است با توجه به فرمایشات رئیس جمهور محترم مبنی بر حفظ ایمنی موادغذایی توجه لازم و درخور به شرایط صنف مسئولین فنی صنایع غذایی کشور شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی سمی در نیومکزیکو/ خلبان نجات یافت
  • سقوط اف ـ۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • نحوه ساخت کاردستی با بطری پلاستیکی و مواد دور ریختنی (فیلم)
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت