Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بازخوانی حوادث کالپوش میامی نیازمند حدیثی مفصل است، روایت رانش و مصائب آن‌که چهار ماه است گریبان مردم را گرفته و هنوز کالپوش رنگ آرامش را ندیده و بیش از ۳۳۰ واحد مسکونی، خانه بهداشت، خوابگاه و ساختمان دهیاری و سایر تأسیسات جاده‌ای و مخابراتی از ۱۰ تا ۹۰ درصد آسیب دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قهر زمین وقتی با فراموشی مردم کالپوش توسط برخی مسئولان گره خورد تا دیگر چاره‌ای برای مردم شرقی‌ترین بخش استان سمنان و نماینده آن‌ها در مجلس نماند جز اینکه خود راهی بیندیشند درنتیجه درخواست حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی برای سفر تابش رئیس بنیاد مسکن کشور به کالپوش محقق شد.

مصوبات نشست با حضور تابش

فرماندار میامی درباره جلسه مشترک تصمیم‌گیری بازسازی روستای حسین‌آباد کالپوش به خبرنگار مهر، می‌گوید: انجام مطالعات زمین‌شناسی توسط کارشناسان پژوهشکده سوانح طبیعی کشور در حداکثر یک هفته آینده و پرداخت تسهیلات بانکی به‌منظور انجام تعمیرات واحدهای آسیب‌دیده توسط بنیاد مسکن بر اساس دستورالعمل ابلاغی با همکاری بنیاد مسکن و فرمانداری میامی در این نشست مصوب شد.

احمد ملایری بیان کرد: در این نشست همچنین انجام توافق با مالکان اراضی منطقه حسین‌آباد توسط دهیاری و با همکاری شورای اسلامی روستا در منطقه در نظر گرفته‌شده برای جانمایی روستا، انجام زهکشی پیرامون سد کالپوش توسط وزارت نیرو با پیگیری شرکت آب منطقه‌ای سمنان و پیگیری دریافت قیر رایگان به‌منظور آسفالت جاده جدیدالاحداث روستا با اعلام نیاز اداره کل راه و شهرسازی شرق استان و پیگیری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز مصوب شده است.

وی افزود: بهسازی و اصلاح هندسی مسیر جدیدالاحداث روستای حسین‌آباد کالپوش توسط اداره کل راه و شهرسازی شرق استان و پیش‌بینی اعتبارات لازم و انجام مطالعات پایدارسازی و تثبیت ارائه خدمات به روستاییان از محل اعتبارات در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از خروجی دیگر این نشست بود که با حضور تابش، حسینی شاهرودی و استاندار سمنان برگزار شد.

شرایط در حال رسیدگی است

استاندار سمنان نیز در حاشیه نشست بررسی مشکلات کالپوش بابیان اینکه وضعیت روستای حسین‌آباد از اوایل سال جاری در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفت که با همکاری مردم موفق شدیم بخشی از روستا را تخلیه و اهالی را اسکان موقت دهیم، گفت: از ۳۲۰ واحد مسکونی که بخشی از آن‌ها تخریبی بود، پس از پرداخت وجه جهت اسکان موقت به سمت اسکان دائم پیشرفته‌ایم.

علی‌رضا آشناگر بابیان اینکه به‌منظور اسکان دائم اهالی روستای حسین‌آباد، از یک‌سو منطقه چشمه نی در نظر گرفته شد که مورد استقبال اهالی قرار نگرفت، ابراز کرد: دیگر مناطق داخل روستای حسین‌آباد نیز به علت رانش مورد تأیید واقع نشد درنهایت مقرر شد که منطقه ۶۴ هکتاری مورد تأیید مردم برای جانمایی روستا مورداستفاده قرار گیرد.

وی بابیان اینکه می‌بایست تلاش کنیم تا قبل از فصل سرما برای تداوم اسکان موقت مردم فکر جدی شود، گفت: برخی از لوازم‌خانگی مردم در امر تخریب منازل به علت رانش و زمین لرزه از بین رفته که لازم است تمهیدات لازم اندیشیده شود.

فکری به حال انبارهای علوفه مردم کالپوش کنید

نماینده شاهرود و میامی در مجلس نیز، تمدید قرار داد اجاره خانه، فرارسیدن فصل سرما، زمین، انبارهای علوفه و … را مهمترین مشکلات مردم کالپوش دانست و گفت: مشکلات مردم حسین آباد کالپوش محدود به منازل مسکونی نیست بلکه انبارها، آغل‌ها و مزارع آنان نیز دچار مشکل گردیده که لازم است فکر جدی در این خصوص به انجام رسد.

سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه چشمه نی به عنوان نقطه‌ای امن نباید فراموش شود و پیشنهاد می‌شود از این نقطه برای اسکان سرریز جمعیت دوازده روستای منطقه کالپوش استفاده شود.، ابراز داشت: برای توسعه کلان کالپوش به عنوان یک شهر جدید، منطقه چشمه نی نقطه مناسبی است. از سوی دیگر کلنگ منطقه صنعتی کالپوش ظرف چند روز آینده در منطقه چشمه نی به زمین زده خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید برای بین ۸۰ تا ۱۸۰ واحد مسکونی آسیب دیده در این منطقه فکر جدی شود، تاکید کرد: اجاره‌های تخصیص داده شده و تمدید آن با همان میزان و همچنین انبارهای علوفه مشکل دیگر اهالی است.

کالپوش در اولویت است

نشست مشترک استاندار سمنان با رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف اتخاذ تصمیمات لازم جهت بازسازی روستای حسین آباد کالپوش دارای مصوبات خوبی بود اما باید گفت همچنان مردم کالپوش با مشکلات عدیده‌ای از جمله شکاف خوردن زمین‌های کشاورزی شأن روبرو هستند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این سفر با بیان اینکه با توجه به کارهای کارشناسی، جابه‌جایی اهالی روستای حسین آباد کالپوش قطعی است، باید زمین مناسب انتخاب شود، گفت: تا زمانی که زمین مناسب برای ساخت مسکن جدید اهالی این روستا انتخاب نشود، هیچ اقدامی به جز کارهایی که برای اسکان موقت شده، انجام نخواهد شد.

تابش با بیان اینکه جابه‌جایی و انتقال اهالی روستا به مکان جدید کاری بزرگ و نیازمند مشارکت همگانی است، ابراز کرد: تا کنون چند زمین برای ساخت خانه برای اهالی روستای حسین آباد کالپوش معرفی شده اما از نظر زمین شناسی تأیید نشده‌اند.

برخی خانه‌هایشان را تخلیه نمی‌کنند

رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش به ۳۳۰ خانه خسارت زد که تا کنون ۱۶۳ منزل تخلیه شده است اما مشکل آنجا است که برخی مردم حاضر به ترک خانه‌هایشان نیستند این عده می‌گویند در صورتی که خانه را تخلیه کنیم یا فراموش می‌شویم یا دیگر به خانه باز نمی‌گردیم.

مشکلات در کالپوش یکی دو تا نیستند اما همانطور که فلاحی مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان می‌گوید: جانمایی و انتقال منازل آسیب دیده کالپوش منتظر پاسخ زمین شناسی است علیرضا فلاحی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: مردم اهالی و دهیار منطقه چند زمین را برای مسکونی پیشنهاد کردند که اطلاعات تمامی این زمین‌ها در اختیار زمین‌شناسی قرارگرفته و در حال بررسی موضوع هستند لذا باید تا اعلام نظر قطعی منتظر ماند از سوی دیگر باید گفت یکی از آن‌ها زمین چشمه نی است که هنوز جواب آن نیز نیامده است که بنیاد مسکن بداند کدام زمین قابلیت ساخت‌وساز دارد.

وی ضمن بیان اینکه پاسخ قطعی بررسی‌ها و آزمایش‌های محل ساخت‌وساز جدید در حوزه روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی به بنیاد مسکن استان سمنان ارائه نشده است. ابراز داشت: یکی از مشکلات موجود در حسین‌آباد کالپوش نبود زمین دولتی تا شعاع ۲۰ کیلومتری برای انتقال خانه‌های آسیب دیده است که البته بیشتر این زمین‌های دولتی هم زمین‌های کشاورزی هستند لذا باید منطقه‌ای برای انتقال خانه‌های آسیب دیده در نظر گرفته شود.

در نهایت باید گفت طبق اعلام بنیاد مسکن تاکنون ۱۸۶ خانوار که خانه‌های خود را در حسین‌آباد کالپوش تخلیه کرده‌اند از بنیاد مسکن وام سه میلیون تومانی بلاعوض گرفته اند همچنین ۳۲۹ خانوار نیز خانه‌های آن‌ها آسیب‌دیده و می‌بایست منازل مسکونی خود را تخلیه کنند اما کالپوش همچنان در گیر و دار آینده‌ای مبهم است.

کد خبر 4672843

منبع: مهر

کلیدواژه: رانش زمین بنیاد مسکن استان سمنان تابش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استانداری سمنان میامی مدیریت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۲۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

به گزارش خبرنگار مهر، مجید بیکی ظهر پنجشنبه در آئین قرعه کشی و واگذاری زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود اظهار کرد: بیش از ۲۳ سال امکان استفاده از ظرفیت‌های مسکن حمایتی در شهر ملک‌آباد وجود نداشت که با توجه و پیگیری‌های انجام شده در دولت سیزدهم این امر با الحاق ۲۳ هکتار زمین به اراضی این شهر محقق شد.

بخشدار بخش احمدآباد شهرستان مشهد افزود: تا کنون این زمین‌های برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به ۶۰۰ متقاضی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه اولین مرحله از قرعه کشی و واگذاری زمین برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود سال ۱۴۰۰ انجام شد اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که از قبل در این شهر شناسایی شده بود اراضی مورد نیاز از همان ابتدای دولت در این شهر آماده بود.

بیکی افزود: بیش از ۲۵۰۰ قطعه زمین در شهر جدید بینالود برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیش بینی شده است.

کد خبر 6088673

دیگر خبرها

  • جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور
  • اختصاص ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند
  • ۲۳ هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی
  • اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران
  • دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی
  • واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی
  • احداث بیش از ۵۶۰ مسکن خیرساز در استان اردبیل