Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، کیفیت هوای تهران در تیر امسال نشان داد که روزهای آلوده پی در پی دیگر فقط مختص پاییز و زمستان نیست چرا که در نخستین ماه تابستان امسال پایتخت‌نشینان ۱۲ روز هوای «ناسالم برای گروه‌های حساس» و یک روز هوای «ناسالم برای همه» را تنفس کردند.

بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، علت آلودگی هوا در تیر ماه طی تمام روزهای آلوده افزایش غلظت «آلاینده ازن» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید تولید «آلاینده ازن (O۳)» می‌کنند. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است. ترکیبات آلی فرار نیز از بخارات بنزین و از فعل و انفعالات سوخت‌رسانی تولید می‌شود و از این رو می‌توان گفت که خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای آلاینده ازن هستند که در حضور گرما و نور خورشید این آلاینده را تولید می‌کنند.

اما آلاینده ازن تنها حدود دو سال است که روزهای گرم تابستانی را آلوده می‌کند. از یک طرف افزایش دمای هوا شرایط حضور این آلاینده در تهران را بیش از پیش فراهم کرده است و از سوی دیگر به‌روزرسانی سیستم‌های سنجش آلودگی هوا، اندازه‌گیری آن در کلانشهر تهران را دقیق‌تر کرده است.

در این بین علاوه بر «آلاینده ازن»، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز در برخی روزهای گرم تیر ماه امسال در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت. این ذرات که به‌طور مستقیم از وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه‌ها و فرایندهای صنعتی تولید می‌شود هفت روز از  تیر (طی روزهای ۲، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تیر) و همزمان با «آلاینده ازن» در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت اما چون طی این روزها غلظت ازن به مراتب بالاتر از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود، ازن به عنوان آلاینده شاخص (AQI) اعلام شد.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران «آلاینده ازن» طی تیر ماه سال ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۹ و ۳ روز در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت.

گفته می‌شود که «آلاینده ازن» پس از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون خطرناک‌ترین آلاینده برای انسان به ویژه بیماران تنفسی، مبتلایان آسم و کودکان است و زمانی‌که غلظت ازن افزایش می‌یابد، احتمال بروز علایم تنفسی و سرفه در کودکان و افرادی که فعالیت زیادی در فضای بیرون دارند، بیشتر است. از این رو وزارت بهداشت توصیه کرده است که همه افراد به ویژه کودکان، مبتلایان آسم و افرادی که در فضای بیرون فعالیت سنگین دارند، تا حد امکان فعالیت‌هایشان در فضای بیرون از منزل را کاهش دهند و به‌ویژه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۸ عصر در فضای آزاد حضور نیابند.

کد خبر 448813

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۳۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای زنجان از فردا ناپایدار می‌شود

محمدرضا رحمان‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده از بعد از ظهر امروز شاهد افزایش ابر در آسمان نقاط مختلف استان خواهیم بود، افزود: این شرایط جوی حاکی از آن است که از بعد از ظهر امروز هوای زنجان برخلاف روزهای گذشته، شرایط ناپایداری را پشت سر خواهد گذاشت.

وی با یادآوری اینکه ناپایداری هوای استان زنجان از بعد از ظهر امروز آغاز شده و تا شنبه هفته آینده تداوم خواهد داشت، اظهار کرد: وضعیت جوی استان طی روزهای آینده به گونه‌ای است که در ساعات بعد از ظهر شاهد وزش باد در نقاط مختلف استان خواهیم بود.

این مسوول با اشاره به اینکه بیشترین بارش‌ها به واسطه ناپایداری هوای استان در هفته جاری مربوط به روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه خواهد بود، خاطرنشان کرد: قطع یقین در چنین شرایط جوی، وقوع رعد و برق و احتمال رگبارهای پراکنده باران به ویژه در ارتفاعات دور از ذهن نخواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه دمای هوای استان از فردا روند کاهشی داشته و مردم استان روزهای خنکی را تجربه خواهند کرد، یادآور شد: در حال حاضر دمای هوای شهر زنجان با ۲ درجه افزایش نسبت به روز گذشته در همین ساعت به ۱۵ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

وی با بیان اینکه روستای خیرآباد با یک درجه سانتی‌گراد و آببر با ۳۱ درجه سانتی‌گراد به ترتیب کم‌ترین و بیشترین دمای هوای استان را طی شبانه‌روز گذشته به خود اختصاص داده‌اند، گفت: طی شبانه‌روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان ۷ و ۲۸ درجه، ابهر ۶ و ۲۸ درجه، خرمدره ۸ و ۲۶ درجه، آب‌بر ۱۶ و ۳۱ درجه، قیدار ۹ و ۲۳ درجه، سلطانیه ۵ و ۲۷ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۳۰ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

کد خبر 6092828

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای تهران «پاک» است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • هوای ۸ شهر اصفهان سالم است
  • هوای تهران دوباره سرد و بارانی می شود | پیش بینی هوای پایتخت در روزهای پایان هفته
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • هوای زنجان از فردا ناپایدار می‌شود
  • کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • کیفیت هوای پایتخت در روز جاری/ تعداد روزهای پاک از ابتدای سال