Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحمانی‌فضلی با بیان‌اینکه اراده حاکم بر تعاملات جهانی مبتنی بر دین‌مداری نیست، گفت: اگر دین را محور قرار دهیم، اختلافات و نزاع‌ها کم می‌شود اما اراده قدرتمندان بر نفی، تضعیف یا جدایی دین از اداره امور است. حتی پایان عصر تفکر دینی را اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» امروز (دوشنبه، 31 تیرماه) در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر پایه این گزارش، «عبدالرضا رحمانی فضلی» با بیان اینکه بزرگترین حقیقت وجودی انسان آن است که به دنبال تعالی خود و اعتلا و رسیدن به حقیقت باشد، اظهار کرد: ما حقیقت انسان در عالم هستی را از چهار نوع رابطه تعریف می کنیم؛ رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خودش، رابطه انسان با طبیعت و رابطه ای که با جامعه دارد. طی طریق این مسیر انسان به دنبال حقیقت جویی است و راه ساده ای هم نیست.

 

وزیر کشور ادامه داد: مشکلات فراوانی در این مسیر در بعد فردی و درونی انسان و همچنین در بعد اجتماعی و بیرونی وجود دارد. در این میان وجود مصالح و منافعی که انسان متناسب با آن عالم هستی و روابط را بر اساس آن تفسیر می کند نیز مطرح است که این موارد بعضا منجر به اختلافاتی می شود که انسان از مبنای وحدانیت و مسیر وحدت دچار تفرقه و چندگانگی بشود. اساسا هرچه تنوع بیشتر باشد، امکان وحدت و آرامش سخت تر خواهد بود. باید به وحدت برسیم و بتوانیم این مسیر وحدت گرایی را به درستی مدیریت کنیم.

 

وی تصریح کرد: در جامعه هر چقدر اهداف و اغراض و مصالح متعدد شوند با دنیایی از تغییر و دخالت ها مواجه خواهیم شد. همین تنوع ها و تفاوت هایی است که بلایا و خساراتی را ایجاد می کند. همه جنگ ها و خونریزی ها ناشی از منافعی است که با آن مواجه هستیم و در این بین آنچه که می تواند محور وحدت قرار گیرد و همه ما را به هدف معین و مشخصی برساند، دین خدا است.

 

اراده قدرتمندان بر نفی دین است!

 

رحمانی فضلی تاکید کرد: اگر دین را محور قرار دهیم، اختلافات و نزاع ها کم می شود اما همان گونه که می بینیم اراده حاکم بر تعاملات جهانی مبتنی بر این نیست و اگر هم بعضا دین مبنا قرار گیرد، مبتنی بر تفاسیری به نفع خودشان است و یقینا آن دین حقیقی نخواهد بود اما در عین حال ما با موقعیت هایی در دنیا مواجهیم که حتی وقتی به تفسیر آنها توجه می کنیم، می بینیم که اراده قدرتمندان به دنبال نفی دین، تضعیف دین یا جدایی دین از اداره امور یا تحریف آن هستند.

 

وزیر کشور در ادامه گفت: در بهترین حالت آنچه مبنای مدیریت جهانی قرار می گیرد، اگر عقل سالم بشری هم در آن حاکم باشد، باز هم کامل نیست. ما در مقطعی که بحث رنسانس مطرح می شود، می بینیم که دین از عرصه زندگی خارج می شود و همه در جایگاه زدودن و کمرنگ کردن دین هستند. امروز مباحثی نظیر عشق، وفا و صلح در محدوده امور مادی که حاکمان به دنبال وقوع و تحقق آن هستند، قرار گرفته است و حتی به جاهایی می رسیم که پایان عصر تفکر دینی و توجه مطلق به علم گرایی مبنا می شود.

 

وی اظهار کرد: اگر نتوانیم با عنصر حقیقت الهی و وحدت ادیان جامعه را اداره کنیم با چالش های بزرگی مواجه می شویم. اگر عقل مبتنی بر وحدانیت در برابر این چالش نباشد هر لحظه منتظر فاجعه باید باشیم. از چالش های فعلی حوزه امنیت جهانی و همچنین در حوزه خرد و منطقه ای و حتی کلان می توان به وجود 15 هزار کلاهک هسته ای اشاره داشت که این تعداد بین مناطق مختلف توزیع شده و ممکن است هر کس بر آن حاکم است از آن استفاده داشته باشد.

 

نابرابری عظیم ثروت در دنیا

 

رحمانی فضلی اضافه کرد: مسئله دیگر محیط زیست است که به عنوان دغدغه علما، دانشمندان و مردم هست و این نشان می دهد عدم تنظیم ضابطه میان انسان و محیط زیست وجود دارد. چالش دیگر خانواده و فروپاشی آن است. بزهکاری هایی که امروز در بسیاری از جوامع ارزش محسوب می شوند، طبیعتا در این شرایط نمی توانیم عشق و وفا و صلح را ببینیم، بحث خانواده بسیار اهمیت دارد. در کنار این موارد موضوع شکاف طبقاتی نیز مطرح است و بخش اندکی از دنیا در انباشت ثروت و بخش عظیمی در فقر و نابرابری زندگی می کنند.

 

همواره حکومت دینی مبتنی بر آموزه های دین ما را جلو برده است

 

وی ادامه داد: این همه آشوب و دگرگونی دیده می شود، آیا می توانیم ادعا کنیم که ما قدرت آرام کردن این دریای متلاطم را داریم؟ این نمی شود مگر آنکه به حقیقت واحده ایمان داشته باشیم. مردم جهان با توجه به قدرت و بینش عمیق علمی و عقلی و تجربیات بزرگی که داشته اند، امروز همه از ترور و قتل و خونریزی و ظلم خسته شده اند و مردم تمنایشان رسیدن به آرامش و امنیت و صلح است اما در راس این هرم منافع گروه های سیاسی مبتنی بر ظلم را که بویی از حقیقت را نبرده اند در دنیا می بینیم. شاید ما از کشورهای معدودی هستیم که ظرف این 40 سال مورد خشونت و جنگ و خونریزی قرار گرفته ایم اما آنچه مشخص است اینکه با وجود شرایط سخت و دخالت هایی که از همان اوایل انقلاب با آن در قالب های مختلف مواجه شده ایم، همواره حکومت دینی مبتنی بر آموزه های دین ما را جلو برده است.

 

رحمانی فضلی تاکید کرد: معاندین و منافقین فشار را زیاد کرده اند تا آثار آن را در جامعه ایرانی ببینند، برای مثال دی ماه 96 تنش ها و اعتراضاتی را شاهد بودیم که در حدی نبودند که خارج از اداره سیستم های امنیتی باشند، در عین حال پشتوانه مردمی نیز نداشتند؛ من آن زمان هم گفتم در بالاترین حد مجموعه افراد 100 تا 120 نفر بیشتر نبودند اما درست یک ماه بعد با حجم انبوهی از سازماندهی کردن آنها مواجه بودیم که می گفتند سال 97 موضوع را ساماندهی خواهیم کرد در حالی که همان سال 96 هم اصلا از سوی معاندین و منافقین این اتفاقات رخ نداد بلکه بر اساس برخی نارضایتی ها بود که مطرح و سپس به اتمام رسید.

 

وزیر کشور در ادامه ابراز کرد: آنها متناسب با تحریم ها کار کردند و گفتند با افزایش تحریم ها و تنش ها می توانند حجم عظیم دخالت خود را ادامه بدهند اما 13 آبان 97 مردم بیش از هر سال دیگری به خیابان ها آمدند و نشان دادند که حامی این نظام هستند اما بعد از آن هم مطرح شد که دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب را نخواهید دید اما باز هم مثل همیشه ما همواره از استحکام بیشتری برخوردار بوده ایم، حتی گفتند تحریم ها را بیشتر می کنیم به گونه ای که کالا کم شود و حتی از واژه قحطی استفاده کردند اما چنین نشد و اتفاقا کالاها بیشتر هم شدند و کمبودی احساس نمی شود.

 

وی افزود: اکنون که ترامپ قوانین بین المللی را نقض کرده و به دنبال آن است که در حوزه موشکی و در سطح منطقه ای صحبت کند، ما باز هم شاهد این هستیم که قدرت نفوذ داریم و اتفاقا به نسبت آمریکا در حوزه بین المللی بیشتر شده است به گونه ای که سه بار پرونده ایران به شورای امنیت رفت اما نتوانستند علیه ما رای بگیرد.

 

رحمانی فضلی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ و دوستان اش متوجه این دو مسئله هستند که اولا قدرت فروپاشی ایران را ندارند و دوم اینکه مردم ایران هیچ شکی در دفاع از اصول و امنیت خود نخواهند داشت. به هر روی با وجود همه اقدامات و برنامه ریزی ها و دخالت ها از سوی معاندین و سلطنت طلبان و همکاری آنان با دشمن این ملت با توکل و تکیه بر دین و آموزه های الهی و رهبری حاکم بر جامعه با وجود مشکلات همواره سربلند بیرون آمده اند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز خراسان جنوبي اردبیل نماز جمعه بیرجند روزنامه کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی مقام معظم رهبری شبستان بیرجند عبدالرضا رحمانی فضلی ادیان صلح وزیر کشور تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

همزمان با ورود وزیر خارجه آمریکا به چین در روز پنجشنبه، رسانه‌ها از هشدار این کشور به واشنگتن خبر دادند.

به گزارش فارس، چین به ایالات متحده هشدار داده است که باید بین «تقابل یا همکاری» یکی را انتخاب کند. روزنامه «فایننشال تایمز» روز پنجشنبه با اشاره به این موضوع نوشت، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز دیدار رسمی خود را از پکن آغاز کرد.

دیدار بلینکن در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده و چین به دنبال تنش زدایی در روابط خود هستند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همتای چینی او «شی جین پینگ» سال گذشته در «سانفرانسیسکو» دیدار کردند و در این ماه نیز تماس تلفنی داشتند. وزیر خارجه آمریکا در بدو ورود پیش از گفتگو با رهبری چین با «چن جینینگ» رئیس حزب کمونیست «شانگهای» ملاقات کرد.

او به بلینکن گفت: «چین و ایالات متحده چه همکاری یا رویارویی را انتخاب کنند، هر دو مورد بر رفاه دو کشور و آینده بشریت تأثیر می‌گذارد.»

تنش‌ها بر سر اتهامات ایالات متحده مبنی بر حمایت نظامی چین از روسیه و ارائه موادی از جمله نیمه هادی‌ها، ماشین آلات پیچیده و موتور‌های موشک کروز به مسکو بالا گرفته است. این روزنامه در ادامه نوشت، انتظار می‌رود بلینکن هشدار دهد که ایالات متحده گام‌های تنبیهی برخواهد داشت، مگر اینکه چین ارسال فناوری مربوط به تسلیحات با کاربری دوگانه به روسیه را متوقف کند. وزارت خارجه چین در واکنش اعلام کرده است که خواستار بحران در اوکراین نیست. این وزارت‌خانه همچنین آمریکا را به مداخله در منطقه آسیا و اقیانوسیه، به ویژه در دریای چین جنوبی متهم کرد.

دیگر خبرها

  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • خلاصه بازی فوتسال ایران ۶ - ۱ قرقیزستان؛ ایران به جام جهانی فوتسال رفت + ویدئو
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • تقابل فوتسالیست‌های ایران با قرقیزستان
  • تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!