Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:42:17 GMT

فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در بهشت بی‌قانونی

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۶۶۷۶

فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در بهشت بی‌قانونی

محسن پورسید آقایی در نشست «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد- تنظیم قوانین کسب و کارهای آنلاین (با تمرکز بر تاکسی‌های اینترنتی» اظهار کرد: با توجه به ازدیاد کسب و کارهای اینترنتی، چالش‌های آن نیز به وجود آمده است و مسائل حمل و نقل اینترنتی در همه جای دنیا وجود دارد.

وی در اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: تاکسی‌های اینترنتی به دلیل ارزانی و آسانی برای دولت، تعداد سفرها را افزایش و سطح حمل و نقل شخصی را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین نیاز به ضابطه‌گذاری و تنظیم‌گری دارند.

پورسید آقایی با طرح این سوال که رگولاتور (تنظیم‌گری) باید به دنبال چه باشد؟ عنوان کرد: رگولاتور باید به دنبال ایجاد تعادل بین شیوه‌های حمل و نقل شهری در راستای یکپارچه‌سازی شهری، اطمینان از سفری امن برای همه شهر و پایداری سیستم حمل و نقل در بلندمدت باشد.

وی در خصوص ایجاد تعادل بین شیوه‌های حمل و نقل در راستای مدیریت واحد شهری گفت: در این موضوع توجه به نکاتی مثل رقابت بین حمل و نقل همگانی، رقابت عادلانه بین حمل و نقل همگانی و افزایش بازار حمل و نقل همگانی از سهم سواری شخصی حائز اهمیت است.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به پایداری سیستم حمل و نقل در بلند مدت، تصریح کرد: اشتغال برای افرادی که به شغل رانندگی مشغولند، اولویت حضور و فعالیت در بازار کسب و کار به ناوگان رسمی، فراهم نمودن امکان سازی و به‌سازی ناوگان حمل و نقل از محل درآمد ناشی از ارائه خدمات به استفاده از داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده برای تمام برنامه‌ریزی‌های شهری، کمک به افراد ناتوان در راستای حق و عدالت اجتماعی و برابری استفاده از فرصت‌ها از موارد مورد بررسی این حوزه است.

وی همچنین در خصوص اطمینان از امنیت برای همه شهروندان گفت: صلاحیت اخلاقی راننده، مهارت رانندگی کنترل ناوگان از معاینه فنی و فضای محیطی ایمن و امنیت داده‌ها و اطلاعات شهروند نیز باید در این حوزه از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی مورد توجه قرار بگیرد.

پورسید آقایی ادامه داد: در خصوص تنظیم‌گری تاکسی‌های اینترنتی باید بررسی شود که چه نهادهایی اعم از وزارت کشور، شهرداری، معاونت علمی ریاست جمهوری، اصناف، وزارت کار و رفاه اجتماعی و یا فناوری اطلاعات در این موضوع متولی هستند.

وی اضافه کرد: تاکنون تنظیم‌گری بین نهادهای مختلف که مدعی آن هستند به تفاهم نرسیده‌اند و ایران تبدیل به بهشت کسانی شده که به راحتی رشد می‌کنند و به کسب و کار اینترنتی خود رونق می‌دهند زیرا مقرارت درستی وجود ندارد.

شرکت‌های تاکسی اینترنتی به شهرداری عوارض بدهند

پورسیدآقایی با اشاره به پارامترهای اصلی قانون‌گذاری اظهار کرد: نیاز است ضوابط خودروهای تاکسی اینترنتی به اندازه تاکسی‌های شهری رعایت شود و به عنوان مثال خودروهای بدون معاینه فنی جریمه شوند. این اقدامات نیاز به صرف زمان دو ساله دارد تا خودروهای اینترنتی شرایط خود را با تاکسی‌های شهری تطبیق دهند تا فضای رقابتی ایجاد شود.

وی افزود: به عنوان مثال استفاده از پراید در تاکسیرانی ممنوع است و اجازه شماره‌گذاری پراید داده نمی‌شود اما درصد زیادی از تاکسی‌های اینترنتی پراید هستند. به طور کلی ۲۵ مورد باید در تاکسی‌های ایننترنتی اعم از بیمه شخص ثالث، دو سوخته بودن و معاینه فنی باید انجام شود.

معاون شهردار تهران اظهار کرد: درباره رانندگان عدم اعتیاد، صلاحیت‌های اخلاقی، برگزاری دوره‌های آموزشی و سکونت در شهر مورد نظر و پلاک لحاظ شود. همچنین با در نظر گرفتن زمان کافی رانندگان بیمه داشته باشند.

وی تصریح کرد: تاکسی‌های اینترنتی تمایل به رگولاری شدن ندارند زیرا در بهشت بی‌قانونی فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال اتومبیل‌های یکی از شرکت‌ها حدود ۶۰ میلیارد تومان تخلف تردد دارد. همچنین تاکسی‌های اینترنتی از خدمات مجموعه شهر  صدها میلیارد درآمد دارند و از بستر شهر تجارت می‌کنند، بنابراین باید عوارض حداقلی را به شهرداری بابت مزیت بدهند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۶۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، جهانگیر جوانمرد روز پنجشنبه در جلسه ساماندهی مشاورین املاک و خودرو اردبیل که با حضور معاون دادستان مرکز استان، مدیرکل تعزیرات حکومتی و روسای اتحادیه‌های مشاورین املاک و خودرو برگزار شد، با تبیین آسیب‌ها، اختلافات و دعاوی در این حوزه اظهار کرد: به منظور جلوگیری از این اختلافات و دعاوی و پیشگیری از هر گونه جرایم، مسئولان و روسای اتحادیه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های قانونی باید اقدامات قاطع قانونی، بازدارنده و متناسب انجام دهند.
وی با بیان اینکه تمام صنوف از جمله مشاورین املاک و خودرو باید دارای پروانه فعالیت باشند، تصریح کرد: با هدف مقابله و پیشگیری از تخلفات در این حوزه گشت‌های تلفیقی متشکل از دستگاه‌های مرتبط برای رصد میدانی تشکیل شده و بر اساس گزارش‌های آنها با هرگونه واحد صنفی که فاقد مجوز قانونی فعالیت باشند، مطابق با قانون برخورد شده و نسبت به پلمب واحد صنفی اقدام خواهد شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد تخلف موضوع را به مرجع قضایی و انتظامی گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • بررسی شکایت از تاکسی‌های اینترنتی
  • مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد
  • پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت
  • تجلیل پلیس ازراننده تاکسی که به بانوان باحجاب خدمات رایگان می دهد
  • عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک
  • تسلاهای ایلان ماسک تاکسی می شوند اما با قابلیتی منحصر به فرد
  • قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند
  • بهبود جاده های روستایی و شهری پاکدشت به سرعت پیگیری شود
  • دستگیری سارقی که مجهز به پابند الکترونیک بود
  • ◄ بحران رانندگان عمومی جدی شد/ کوچ رانندگان سواری کرایه بین شهری از این شغل