Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، در روزهای اخیر که افزایش سرسام‌آور مسکن و اجاره‌بها و درماندگی مستأجران نقل هر محفل و مجلسی شده، مستأجران مناطق زلزله‌زده به فراموشی سپرده شده‌اند در حالی که مشکلات 4700 مستأجر زلزله‌زده دوچندان است.

بعد از وقوع زلزله آبان ماه سال 96 مستأجران آخرین گروهی بودند که با پیگیری‌های رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفتند و در نهایت به آن‌ها کانکس تعلق گرفت و بعد از مدتی وعده‌هایی مبنی بر تخصیص زمین به مستأجران واحدهای احداثی به گوش رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اکنون که بیش از 20 ماه از وقوع زلزله گذشته است تعداد زیادی از مستأجران هنوز به امید دریافت زمین و خانه‌دار شدن، روز و شب و سرما و گرما را در کانکس گذرانده‌اند و این در حالی است که اکنون حرف‌هایی مبنی بر عدم تخصیص زمین به مستأجران به گوش می‌رسد.

این شرایط در حالی است که گرمای تابستان و دمای بیش از 50 درجه در مناطق زلزله‌زده در کانکس‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند و تحمل آن برای هر کسی امکان‌پذیر نیست و از طرف دیگر پرداخت اجاره‌بهای سرسام‌آور از توان مستأجران زلزله‌زده خارج است.

احتمال عدم تأمین زمین برای مستأجران زلزله‌زده وجود دارد

علی فولادی رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: قرار بود از طرف راه و شهرسازی و استانداری برای مستأجرهای مناطق زلزله‌زده زمین تأمین شود و بنیاد مسکن مداخله‌ای در این زمینه نداشت.

وی عنوان کرد: بنیاد مسکن براساس برنامه‌ریزی‌های بازسازی به هر خانوار مستأجر 17 میلیون تومان تسهیلات و کمک‌ بلاعوض برای اسکان آن‌ها پرداخت کرد.

فولادی با اشاره به اینکه برای ساخت و ساز منازل مستأجران قرار بود زمین تأمین شود که تاکنون انجام نشده است گفت: براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ام احتمال عدم تحقق این موضوع و تخصیص نیافتن زمین به مستأجران زلزله‌زده وجود دارد.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بیان کرد: شاید دولت در صورت تصویب و تأمین اعتبار در قالب دیگری به مستأجران کمک کند.

وی افزود: مستأجرانی که صاحب زمین بودند همچون سایر زلزله‌زدگان تحت پوشش بنیاد مسکن قرار گرفتند و منازل آن‌ها ساخته شده و همچون سایر واحدها در زمینه تسهیلات و مصالح ساختمانی به آن‌ها کمک شده است.

فولادی بیان کرد: چون راه و شهرسازی در شهرستان قصرشیرین زمین داشت برای حدود 150 مستأجر این شهرستان به طور استثنا زمین تأمین شد و ساخت و ساز آن‌ها آغاز شده است.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در مجموع 4700 مستأجر واحد احداثی در شهرهای مناطق زلزله‌زده شناسایی شده است گفت: 200 واحد نیز در روستاها شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه 4000 مورد از پرونده‌های مستأجران واحدهای احداثی مربوط به شهر سرپل‌ذهاب است عنوان کرد: این تعداد مورد بررسی و پالایش قرار گرفتند و 2500 مورد نهایی شدند.

فولادی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای تخریبی دارای مستأجر در شهرستان‌های گیلانغرب و ثلاث‌باباجانی انگشت‌شمار است گفت: 150 خانوار در قصرشیرین زمین دریافت کرده‌اند و ساخت و ساز واحدهای آن‌ها آغاز شده است.

فرهاد تجری نماینده مردم سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در آخرین جلسه‌ای که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد شرایط مردم زلزله‌زده و وعده‌هایی که برای واگذاری زمین به مستأجران داده شده بود مطرح شد.

وی عنوان کرد: در این نشست مقرر شد معاون وزیر راه با حوزه راه و شهرسازی استان رایزنی کند که این اداره کل نیز با امکان‌سنجی و بررسی شرایط در صورت امکان نسبت به تملک زمین برای مستأجران اقدام کند.

تجری با بیان اینکه اکنون منتظر جمع‌بندی اداره کل راه  شهرسازی استان هستیم گفت: امید داریم بعد از امکان تملک و بررسی میدانی درخواست متقاضیان و به تناسب سهم آورده زمین به آن‌ها واگذار شود اما این امر هنوز قطعی نیست و منتظر تصمیم راه و شهرسازی هستیم.

وی با اشاره به اینکه دولت و استاندار به کرات موضوع اعطای زمین به مستأجران زلزله‌زده را مطرح کرده‌اند و از مصوبات دولت است افزود: دولت وظیفه دارد و این وعده را داده است و هر چند تکلیف قانونی ندارد اما این انتظار را ایجاد کرده‌اند و امید داریم که به این وعده جامه عمل بپوشانند.

نیمی از مستأجران زلزله‌زده در واحدهای استیجاری مستقر شده‌اند

محبت جمالی‌نیا فرماندار سرپل‌ذهاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه تمام برنامه‌ها بر این است که تصمیم معقولی برای مستأجران گرفته شود اظهار داشت: با وجود رصدهای میدانی و برگزاری جلسات متعدد هنوز تصمیم نهایی برای زمین مستأجران واحدهای تخریبی در مناطق زلزله‌زده گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه روند بازسازی واحدهایی که در گذشته مستأجران در آن ساکن بوده‌اند تسریع یافته است عنوان کرد: بازسازی در شهر سرپل‌ذهاب روند رو به رشدی داشته و واحدهای تعمیری نیز تعمیر شده‌اند.

جمالی‌نیا با بیان اینکه عملیات تعمیر و بازسازی در حوزه روستایی رو به پایان است گفت: در حوزه شهری نیز عملیات واحدهای تعمیری به اتمام رسیده است و مستأجران واحدهای تعمیری می‌توانند به منزل خود بازگردند.

فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد مستأجران واحدهای تخریبی از منازل استیجاری استفاده می‌کنند افزود: دولت‌ نیز کمک‌هایی در قالب بلاعوض و تسهیلات به مستأجران ارائه داده است.

وی با بیان اینکه روند بازسازی در شهر سرپل‌ذهاب مناسب است گفت: فضای عمومی در شهر آزادسازی شده و کاربری‌های عمومی در اختیار مردم قرار دارد و شهربازی و فضای شهر از کانکس و چادر خالی شده است.

جمالی‌نیا افزود: برای مستأجران واحدهای تخریبی با وجود کمک‌های بلاعوض و پرداخت تسهیلات برای اسکان موقت، تمام تلاش دولت این است که تمهیداتی برای آن‌ها اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه هنوز کسی درباره تخصیص زمین به مستأجران تعهدی نداده است گفت: تعمیر واحدهای آسیب‌دیده تعمیری تمام شده است و به همین اندازه نیز خانوارها به منازل خود بازگشته‌اند و فضای شهر به فضای عمومی قابل استفاده برای مردم تبدیل شده است.

190 مستأجر زلزله‌زده در قصرشیرین زمین دریافت می‌کنند

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: 350 خانوار در قصرشیرین به عنوان مستأجر ثبت‌نام کردند که بعد از راستی‌آزمایی و بررسی 190 خانوار به عنوان واجد شرایط دریافت زمین مورد تأیید قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل رد 160 خانوار ذکر شده این است که برخی از خانوارها در گذشته توسط یک نهاد حمایتی یا از طریق دیگر از دولت زمین دریافت کرده‌اند و برخی نیز در دوران زلزله در قصرشیرین نبوده‌اند.

تاتار گفت: در ابتدا مقرر شد به هر سه خانوار یک قطعه زمین تعلق بگیرد که با پیگیری مسئولان مقرر شد هر دو مستأجر یک قطعه زمین دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تخصیص زمین به مستأجران قصرشیرین در دو فاز انجام می‌شود افزود: در فاز نخست 75 قطعه زمین به 150 خانوار واگذار شد و در مراحل پایانی قرار دارد.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه واگذاری 25 قطعه زمین به 50 خانوار باقی مانده که در قالب فاز دوم به آن‌ها واگذار می‌شود گفت: در آخرین جلسه ستاد بازسازی بر تسریع در واگذاری زمین به این خانوارها تأکید شد و راه و شهرسازی زمین به اندازه کافی دارد و در آینده نزدیک واگذار می‌شود.

تاتار درباره موقعیت زمین‌های واگذار شده بیان کرد: این زمین‌ها در داخل محدوده شهر قرار دارند و قابلیت سکونت دارند و تمام زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، مخابرات، فاضلاب و آسفالت در آن‌ها فراهم است.

از برایند گفته مسئولان این نتیجه حاصل می‌شود که اراده‌ای برای تخصیص زمین به مستأجران زلزله‌زده در طول 20 ماه گذشته وجود نداشته است در حالی که این انتظار از مسئولان مربوطه وجود داشت که در مرحله اول از دادن وعده‌های خارج از توان  خودداری می‌کردند و در مرحله بعد با شجاعت و صداقت واقعیت موضوع را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کردند که 20 ماه گذشته را در کانکس‌ نگذرانند.

با وجود اینکه متولی اصلی تأمین زمین برای مستأجران زلزله‌زده راه و شهرسازی بوده اما این اداره‌کل سکوت پیشه کرده و با وجود پیگییری‌های مکرر خبرنگار تسنیم هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد و هیچکس حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به قدس آنلاین می گوید: در سراسر دنیا صاحبخانه بودن تعریف خاصی دارد و شغل محسوب می شود که دادگاه آن را به رسمیت می شناسد.

داود بیگی نژاد می افزاید: دولت و در واقع شهرداری ها باید به اندازه ای اختیار و قدرت داشته باشند تا واحدهای مسکونی را با هدف تنظیم بازار مسکن در تملک خود داشته باشند تا در مواقعی که قیمت اجاره متفاوت شد و به نوعی قدرت اجاره مسکن از دسترس قشر آسیب پذیر جامعه خارج شد دولت نیز این واحدها را عرضه کند؛ اما متأسفانه تاکنون این اتفاق در بخش تولید مسکن نیفتاده است.

وی یکی از عواملی که سبب گرانی مسکن شده را مربوط به شهرداری ها می داند و اذعان می دارد: افزایش سالیانه عوارض و نوسازی، طولانی شدن مدت زمان سرمایه گذاری مسکن تا دریافت پروانه ساختمان و ... از سوی شهرداری ها به افزایش قیمت مسکن دامن می زند.

بیگی نژاد می گوید: بانک ها نیز متأسفانه سرمایه هایی را که از مردم به عناوین مختلف جذب می کنند در ملک هایی سرمایه گذاری می کنند که به درد آحاد جامعه نمی خورد و بیشتر برای قشر خاصی از جامعه است که البته این روش برای جبران ناترازی هاست.

داود بیگی نژاد،نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان می کند: واقعیت این است که قیمت خانه اجاره ای تابعی از قیمت مسکن است و اگر بخواهیم رشد قیمت اجاره را کنترل کنیم باید حتماً درخصوص قیمت مسکن تمیهداتی بیندیشیم که قیمت مسکن در روند طبیعی حرکت کند در غیر اینصورت مادامی که قیمت مسکن افزایش پیدا می کند به تناسب آن قیمت اجاره نیز افزایش می یابد و به همان نسبت توانایی مستأجران کاهش می یابد.

وی می افزاید: دولت برای منافع مردم تلاش می کند اما عده ای  از مفسدان اقتصادی با فعالیت زیرزمینی خود در مقوله مسکن سیاستگذاری های دولت را بی اثر می کنند.

تمهیدات و راهکارها

بیگی نژاد در ادامه می گوید: نمی توان در حوزه مسکن، دولت و نهاد خاصی را متهم یا تشویق کرد چراکه تولید مسکن چندین شغل را در خود جای داده است؛ بنابراین همه افراد و ارگان های ذی ربط باید مسیری یکسان برای تولید مسکن فراهم کنند و در واقع از مشاور املاک گرفته تا انبوه ساز و ... همگام با سیاست های تولید مسکن دولت قرار بگیرند تا در آینده با توجه به رشد و سن جمعیتی که در کشور داریم بر اساس نیاز مسکن تولید شود و در نهایت به تعادل قیمت در بخش اجاره برسیم.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به مردم توصیه می کند: زمان نقل و  انتقال شان را در بازه زمانی خاصی قرار ندهند. چراکه در حال حاضر پیک بازار اجاره، پایان بهار و ابتدای تابستان است که این موضوع بار بسیار سنگینی را در افزایش کرایه هایی که با درآمد مستأجران تطبیق ندارد به آنان تحمیل می کند.

این در حالی است که یک کارشناس مسکن در این باره به خبرنگار ما می گوید: در بیشتر کشورهای دنیا برای حمایت از اقشاری که از سر اجبار اجاره نشینی را انتخاب می کنند قوانین مدونی وجود دارد اما در کشور ما هیچ قانونی در موضوع تعیین اجاره بها وجود ندارد.

مجید گودرزی می افزاید: متأسفانه قوانین ما در این باره ناقص و یکطرفه به نفع مالک است به گونه ای که صاحبخانه، آوارگی مستأجر را حق مسلم خود می داند در حالی که در دنیا تنها جنگ و قانون می تواند یک خانواده را مجبور به ترک محل زندگی خویش کند.

وی توضیح می دهد: در جامعه ما طبق عرف غلط و من در آوردی که در نبود قانون شکل گرفته ودیعه مستأجران به صورت قرض الحسنه با ارزش افزوده صفر محاسبه می شود که نمونه اش را در کشورهای دنیا نداریم و هر معامله ای که شکل می گیرد باید توازن بین دو طرف برقرار باشد.

این کارشناس مسکن ادامه می دهد: در همه مکاتب مالی و اقتصادی پول دارای ارزش زمانی است اما در ایران عده ای قوانینی وضع کرده اند که کاملا یک طرفه به ضرر مستاجر است و مستأجران بینوا به دلیل نداشتن تشکل های لازم نه قادر بوده اند قوانین لازم را از مجلس بگیرند و نه از حقوق خود دفاع کنند چون متأسفانه هیچ تشکل مستأجری در ایران وجود ندارد حتی تشکل های مردم نهاد هم در این زمینه فعال نیستند و بیشتر به عوارض اجاره نشینی می پردازند تا به مشکلات و نبود قانون در زمینه اجاره بها و این بی قانونی به شدت روان جامعه را آزرده کرده است.

مجید گودرزی، کارشناس مسکن

گودرزی خانه دار کردن مردم را نخستین و مهم ترین راهکار حل معضل اجاره نشینی می داند و  می افزاید: امیدواریم طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن که به مجلس رفته و برای شورای نگهبان ارسال شده است بدون چکش کاری های زیادی و رفت و آمدهای بیجای این طرح به تصویب برسد تا مبادا مانند طرح مالیات بر خانه های خالی طرحی بی اثر و بی خاصیت شود و در واقع تبدیل به یک شوی قانونگذاری شود.

این کارشناس مسکن می گوید: در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه شهرداری های از قدرت بسیار زیادی برخوردارند و حمایت همه جانبه و محکمی از مستأجران دارند و از طرفی ساخت واحدهای اجتماعی و فوق اجتماعی نیز که طرح حمایتی قوی برای مستأجران است اجرا می شود که البته در کشور ما نیز طرح نهضت ملی مشابه همین طرح است اما در واقع برخی از اقشار ضعیف که تحت حمایت کمیته امداد یا بهزیستی هستند حتی قادر به پرداخت مبالغ اولیه برای ساخت این واحدها نیستند.

گودروزی می گوید: در حال حاضر اجاره نشینی برای ۳۰ میلیون نفر ایرانی که با سرکوب شدید تقاضا حتی قادر به اجاره مسکن نیستند با حق مسکن ۹۰۰ تومانی بیشتر شبیه طنز یا شوخی است چراکه کارفرمایان هیچ تعهدی در قبال موضوع مسکن کارگران تقبل نمی کنند و از سویی کمک دولت آن قدری نیست که این مشکل را حل و فصل کند بنابراین نیاز به حمایت های بیشتر به ویژه در بحث قانونگذاری است.

این کارشناس مسکن تصریح می کند: ظرفیت های در بخش مسکن بسیار بالاست و دولت با واگذاری زمین رایگان می تواند ۶۰ تا ۷۰ درصد به کاهش قیمت مسکن مؤثر باشد.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • پشت پرده خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ به نیت احتکار زمین می‌خرند!
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • تأمین هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای طرح‌های نهضت ملی مسکن در زنجان
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • خسارت به کشاورزان در پی طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد
  • از مدار بهره برداری خارج شدن چشمه کاوات به علت طغیان
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!