Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:13:06 GMT

واشنگتن پست: داعش به عراق بازگشته است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۷۳۵۱

واشنگتن پست: داعش به عراق بازگشته است


در این گزارش که به قلم "‌لوئیزا لاولوک" و "مصطفی سلیم"‌ انتشار یافته، آمده است: افراد داعش که بعد از شکست خلافت خودخوانده شان در عراق از این کشور گریخته بودند دوباره دارند از مرزها وارد عراق می شوند و خود را آماده شروع دور جدیدی از شورشگری در بخش های مرکزی و شمالی عراق می کنند.
"هشام الهشامی" تحلیلگر سیاسی که به دولت عراق و آژانس های خارجی امدادرسان مشاوره می دهد در این باره گفته است: حدود هزار جنگجو طی هشت ماه گذشته وارد مرزهای عراق شده اند که اکثر آنها بعد از فروریختن خلافت داعش در مارس گذشته، به عراق بازگشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکثر این جنگجویان عراقی هستند و از عراق به سوریه رفته بودند و حالا دارند به کشور باز می گردند تا به سلول های داعش که در مناطق فقیر و محروم روستایی کشور فعال هستند ملحق شوند.

این عراقی ها به خوبی از تمام قلمرو این ناحیه و از جمله از همه تونل های مخفی و سایر مکان های مخفی و سری محل آگاه هستند.
این پیکارگران در تاریکی شب حرکت می کنند و در عرض یک هفته چندین حمله شامل تک تیراندازی و بمب گذاریهای کنار جاده ای انجام می دهند.
این حملات در خارج از شهرهای بزرگ انجام می گیرد و هدف گیری های اولیه آنها هم غالبا" رهبران قبائل و جوامع مختلف و نیروهای امنیتی هستند که با این جنگجویان مبارزه می کنند.
در این ماه در اثر انفجار یک دستگاه موتورسیکلت در شهر "کرکوک" دو موتور سوار کشته شدند.

در حمله ای جداگانه در همین ماه در شهر "دیاله " در شرق عراق، چند شبه نظامی که جنگجویان داعش را شناسایی می کردند کشته شدند.
رسانه های داعش در پروپاگاندای بازگشت این گروه به عراق فعالیت دارند.

این رسانه ها ویدیویی از ترور شبه نظامیان و چهره های سرشناس محلی از جمله نیروهای "مختار" را نشان می دهد که بدست افراد داعش به قتل رسیده اند.

 "مختار" به افرادی اطلاق می شود که به نیروهای امنیتی در ردیابی و شناسایی گروه های افراطی کمک می کنند.
پلیس و ارتش عراق هم در این ماه اعلام کرد که یک مبارزه مسلحانه را با جنگجویان در طول مرزهای 370 مایلی کشور با سوریه برای پاکسازی این مرزها از وجود پیکارگران آغاز کرده است.
مبارزه با این جنگجویان البته کار دلهره آوری است.
این شورشیان خود را در بیابان و صحرا و داخل غارها مخفی می کنند.

به همین علت کنترل کامل آنها غیر ممکن است.
دولت عراق اواخر سال 2017 پیروزی بر داعش را اعلام کرد. یک ماه قبل از آن، نیروهای امنیتی کشور افراد داعش را از شهر "قائم" در ساحل شرقی رودخانه فرات بیرون رانده بودند.
یک فرمانده نظامی عراقی گفته است: وقتی افراد داعش به گوشه ای رانده می شوند؛ باز می گردند و با حرارت بیشتری حمله می کنند. در آن موقع؛ آنها برای حفظ جانشان می جنگند.
تحلیلگران سیاسی می گویند که این شورشگری های پیش پا افتاده، مردم را می ترساند و آنها را وادار می کند چشمان خود را به روی فعالیت های شورشیان ببندند.

همین امر پایه های شورشگری گسترده در بلندمدت را می ریزد.
"سام هللر" کارشناس گروه بحران بین الملل در این باره می گوید: لازم نیست ما بر مردم غلبه کنیم فقط به این عنوان که آنها را بترسانیم تا با ما همکاری کنند".
داعش ثبات قدم دارد و این را در پروپاگاندای خود به وضوح ابراز می کند.

یکی از افراد این گروه در ویدیوئی که ماه گذشته منتشر شد اعلام کرد: "جنگ هنوز تمام نشده است".
در این ویدیو ترورهای فجیع شب هنگام این گروه شورشی نشان داده شده است.
این داعشی در این فیلم می گوید: سرفصل های زیادی میان ما و شما وجود دارد که با خون نوشته خواهد شد.
 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۷۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوکاشنکو: پرستیژ بین‌المللی واشنگتن و لندن در حال افول است

لوکاشنکو امروز (چهارشنبه) در هفتمین کنگره خلق بلاروس در مینسک گفت، پرستیژ بین‌المللی واشنگتن و لندن در حال افول است.

به گزارش ایسنا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفت: «جنگ‌های بی ثبات کننده باعث بی خانمانی و آوارگی هزاران نفر شده است. این به نفع چه کسی است؟ آنهایی که آنسوی این سرزمین‌ها این جنگ‌های طولانی و خونین را مدیریت و نظارت می‌کنند و منافع آنها را می‌سنجند. تجارت‌های چند ملیتی غربی به ویژه آنگلوساکسون‌ها که خودشان را در این سال‌های اخیر به طرز چشمگیری غنی کرده‌اند. این حقیقت دارد.»

به نقل از خبرگزاری BelTA، وی ادامه داد: « آیا واشنگتن و لندن از نظر شهرت و اقتدار سیاسی در عرصه بین‌المللی در طول سال‌ها قوی‌تر شده‌اند؟ نه. برعکس، ما می‌بینیم که چگونه جایگاه جهانی این قدرت‌هایی که زمانی واقعا تاثیرگذار بودند، در حال فروپاشی است. فروپاشی اقتصادی دور از دسترس نیست. کارشناسان در حال حاضر در مورد بی ثباتی هرم جهانی دلار صحبت می‌کنند.»

لوکاشنکو همچنین اوکراین را میدان آزمایشی خواند که در آن سرنوشت نظم جهانی تعیین می‌شود.

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد که بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای در حال حاضر در خاک خود در حال جنگ هستند.

وی ادامه داد، هم ولودیمیر زلنسکی و هم روسای جمهور سابق اوکراین مسئول آنچه هستند که دارد در این کشور رخ می‌دهد.

رئیس جمهور بلاروس همچنین افزود: «مردم به سمت فقر سوق داده می شوند و آنهایی که در راس قرار دارند، از ثروت دزدیده شده لذت می‌برند. بیرون آوردن مردم به خیابان‌ها و فروپاشی کشور تلاش زیادی نمی‌خواهد. کافیست حساب‌های بانک‌های خارجی را به یاد داشته باشید. خود حاکمان کشور را رها می‌کنند و در اوکراین، همه اینها در دوران ریاست جمهوری زلنسکی ایجاد نشده است. او تنها مقصر آنچه اتفاق می‌افتد، نیست. تمامی روسای جمهور سابق اوکراین، این کشور را به یغما برده‌اند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • پست معنادار داعش با انتشار تصویر یک بازیکن
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • لوکاشنکو: پرستیژ بین‌المللی واشنگتن و لندن در حال افول است
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟