Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@22:00:10 GMT

سود برگزاری کنسرت‌ها به جیب هنرمندان می‌رود

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۹۷۱۱

سود برگزاری کنسرت‌ها به جیب هنرمندان می‌رود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر با بیان اینکه انجام کارهای فرهنگی و هنری چارچوبدار، منطقی و معقول توسط هنرمندان اخلاق مدار ملایر، نمونه کار فرهنگی تمیز است، تأکید کرد: برای نخستین بار کاری کردیم که سود برگزاری کنسرت ها و جُنگ های شادی به جیب هنرمندان و بچه های ملایر برود.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، حجت الاسلام والمسلمین طالب ترکاشوند ظهر دوشنبه 31 تیرماه در جمع خبرنگاران، از اجرای کنسرت موسیقی با مدیریت "گروه پازل" در 8 مردادماه در سینما فرهنگیان ملایر با مدیریت اسپانسر ملایری خبر داد و گفت: همچنین در مردادماه 2 روز موسیقی سنتی توسط گروه های موسیقی ملایر برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه طی 7 ماه حضور در این سمت بسیاری از ساختارهای ارشاد را اصلاح کردم، ادامه داد: در برگزاری کنسرت های موسیقی، رعایت قانون و اخلاق مداری در اولویت کاری ماست و مقرر شد هر 2 ماه یک بار، بعد از بررسی دقیق  یک کنسرت در ملایر برگزار شود این درحالیست که مؤسسات، برگزارکنندگان، اسپانسرها و سرمایه گذاران اصلی این کنسرت ها 100 درصد ملایری هستند.
ترکاشوند در ادامه با بیان اینکه ارشاد یک اداره ستادی و متفکر است، اظهار کرد: وظیفه اصلی ما پس از صدور مجوزهای هنری و فرهنگی، هدایت، حمایت و نظارت، سیاست گذاری و برنامه ریزی است.
وی با تأکید بر اینکه ارشاد، اداره میدانی نیست که فقط در جاهای مختلف شهر بنر و پوستر نصب کند، افزود: 15 درصد بودجه فرهنگی کشور به وزارت ارشاد تعلق می گیرد اما 100 درصد پاسخگویی و مطالبات فرهنگی جامعه از این وزارت و ادارات تابعه آن است.
رئیس اداره ارشاد ملایر با گلایه از اینکه همه به ارشاد به عنوان یک اداره کارگری و خدماتی نگاه می کنند و این نوع نگاه اشتباه است، اظهارکرد: بنده برنامه راهبردی یک ساله ارشاد ملایر را تدوین کرده و در اختیار فرماندار قرار دادم.
تلاش برای راه اندازی خانه فرهنگ و هنر ملایر
ترکاشوند از پیگیری های صورت گرفته و تلاش برای راه اندازی خانه فرهنگ و هنر ملایر خبر داد و گفت: درصدد هستیم که تشکلی واحد از نمایندگان کلیه صنوف فرهنگی و هنری ملایر تشکیل شود تا مثل یک ید واحده عمل کنند.
وی با بیان اینکه باید با همکاری سایر دستگاه ها مکانی مجهز به این تشکل اختصاص داده شود، افزود: اعضای آن می توانند مسائل و مشکلات مربوطه را با تعامل با سایر همکارن خود پیگیری و رفع کنند.
ترکاشوند به عملکرد خود طی 7 ماهه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در این مدت هنرمندان واقعی شهرستان را شناسایی و دسته بندی کردیم همچنین بسیاری از افراد تحت عنوان هنرمند وارد این فضا شده بودند و ادعای هنرمند بودن داشتند که زمینه را برای محک زدن آنها فراهم ساختیم تا هنرمندان واقعی به کار بپردازند.
رئیس اداره ارشاد ملایر با اشاره به اینکه در سال های اخیر بسیاری از هنرمندان فعلال و مستعد ملایری قهر کرده بودند، گفت: با رایزنی های انجام شده تعدادی از این افراد به جامعه هنری ملایر بازگشتند و به اجرای برنامه می پردازند همچنین مرکز آموزش هنر ملایر راه اندازی مجدد شد و اکنون 2 شیفته کار می کند.
ترکاشوند با بیان اینکه در دوران تصدی بنده چالش و انحصار در حوزه نمایش شکسته و مقرر شد فعالان این عرصه در چارچوب قانون و اخلاق به کار بپردازند، افزود: انجمن موسیقی ملایر نیز منحل شده بود که پس از برگزاری چند جلسه با متخصصان این حوزه، این انجمن دوباره فعال شد.
وی به سروسامان گرفتن انجمن های ادبی ملایر و کمک مالی به آنها و برگزاری 4 جُنگ شادی طی 7 ماهه گذشته در سطح شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: انجمن های هنرهای تجسمی و سینمای جوانان نیز فعال تر از قبل مشغول کار هستند.
ترکاشوند با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان اجازه ضربه زدن به هنرمندان ملایر را نمی دهیم و برای خفظ و حراست از جایگاه هنر و هنرمندان، با متخلفان این حوزه برخورد قضایی و حقوقی داشتیم، ادامه داد: مخالف فعالیت کانال های غیرقانونی و فاقد مجوز در فضای مجازی هستیم بنابراین طی مکاتبه ای با دادستان نظارت بر این فضا و مقابله و برخورد با کانال های غیرقانونی فعال در ملایر را خواستار می شویم.
وی با بیان اینکه امروزه فضای مجازی و تکنولوژی برتر دست همه ما را بسته است، افزود: اما هیچ کدام از این فضاها نمی تواند جای مطبوعات را بگیرد به شرط آن که نشریات نیز طرحی نو دراندازند و خلاقیت داشته باشند چرا که باید پشت کار مطبوعاتی فکری آگاه و قلمی قدرتمند وجود داشته باشد.
ادارات ما به دنبال مُریدپروری هستند نه مدیر پروری
ترکاشوند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن روز خبرنگار و با تأکید بر اینکه صاحبان قدرت از نقدشدن فراری هستند و مسئولان ما علاقه ای به نقدشدن ندارند، اذعان کرد: خبرنگاران باید همواره به دنبال نقد سازنده باشند و اجازه سوءاستفاده از خود و جایگاه خود را به هیچ مسئولی ندهند.
وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران دین و دنیای خودشان را به خاطر دیگران نفروشند، اظهارکرد: خبرنگاران باید همواره چارچوبدار عمل کرده و ادب و اخلاق را مدنظر قرار دهند.
رئیس اداره ارشاد ملایر با بیان اینکه کلیه نقدهای منصفانه به ارشاد را می پذیرم، ادامه داد: اصحاب رسانه دقت داشته باشند که در احادیث متعدد داریم که "ارزش حفظ آبروی مومن از خون آن نیز بالاتر است."
ترکاشوند با اشاره به اینکه متأسفانه ادارات ما به دنبال مُریدپروری هستند نه مدیرپروری گفت: در راستای رفع مشکلات مطبوعات و نشریات محلی، حمایت از جایگاه خبرنگاران و حفظ شأن و حیثیت آنها، نصب دکه های متعدد مطبوعاتی در سطح شهر، توزیع عادلانه آگهی های دادگستری و شهرداری بین نشریات محلی و ... نهایت تلاش و حمایت خود را مبذول می داریم.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جامعه شهرداری فرهنگ و هنر فرهنگی و هنری قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۹۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت بلیت کنسرت‌های تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!

به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای امسال، سقف قیمت بلیت کنسرت‌های پایتخت به مرز ۹۰۰ هزار تومان رسید که این اتفاق، برخلاف آن‌چه انتظار می‌رفت، اگرچه در ابتدا، سکته‌ای موقت را در روند استقبال مخاطب رقم زد اما اکنون نگرانی خاصی از این بابت احساس نمی‌شود و فرآیند استقبال از اجراهای زنده، به‌مانند قبل بازگشته است.

افزایش ۱۰۰ هزار تومانی سقف بلیت کنسرت، تا چه اندازه منطقی و درست است؟

طبیعی بود که در ابتدای سال جدید، قیمت سالن‌ها به عنوان بزرگ‌ترین هزینه برگزاری یک کنسرت، به‌مانند سایر اقلام، با درصدی رشد همراه است. برای سال گذشته، قیمت گران‌ترین سالن پایتخت، برای ۳ روز پایانی هفته، ۴۲۰ میلیون تومان بوده است. این رقم با هزینه‌های دیگری چون صدا، ال‌ای‌دی، بیمه مخاطبان، پارکینگ، اتاق تشریفات، سالن پذیرایی و ... هزینه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون تومانی را روی دست تهیه‌کنندگان می‌گذاشت. حالا به این رقم بیفزائید دستمزد خواننده، گروه نوازنده، صدابردار و ... را که سبب می‌شد تا حتی اگر ۳۰ صندلی یک کنسرت خالی بماند، آن برنامه، صرفه اقتصادی چندانی برای تهیه‌کننده موسیقی نداشته باشد.

حالا و با شروع سال جدید، هزینه برخی سالن‌ها، با رشد حدودا ۱۰درصدی مواجه شده است که این مهم سبب می‌شود تا تنها، هزینه اجاره سالن و متعلقات آن به چیزی درحدود ۵۵۰ میلیون تومان برسد که برای چنین وضعیتی، چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت وجود ندارد. اکنون حتی بیم آن می‌رود که با شروع دور جدید کنسرت‌ها از پایان ماه صفر (نیمه‌های شهریورماه) باز هم سالن‌داران، هزینه اجاره سالن را افزایش دهند.

طی خبری که به گوش خبرنگار ایرنا رسیده، درابتدا، تهیه‌کنندگان رقم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را به‌عنوان سقف قیمت بلیت کنسرت برای سال جدید پیشنهاد می‌دهند اما این رقم به ۹۰۰ هزار تومان تعدیل یافت و درمقابل، کف قیمت بلیت که برای سال گذشته، رقم ۳۴۰ هزار تومان بود، به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. بنابراین هم‌اکنون کنسرت‌های پایتخت، بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

چه کنیم که کنسرت از حالت یک کالای لوکس خارج شود؟

کنسرت سال‌هاست که با این اعداد و ارقام، به یک کالای لوکس تبدیل شده که برخی اقشار جامعه، استطاعت بهره‌مندی از آن را ندارند. استقبال بسیارخوب مخاطبان از کنسرت‌های جشنواره فجر سال گذشته که قیمت بلیت‌هایش از ۹۵ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر بود، نشان داد که درصورت کاهش مبلغ بلیت، سایر اقشار نیز از این اتفاق، استقبال خواهند کرد بنابراین اگر قرار باشد در شرایط عادی نیز استقبال خوبی از کنسرت‌ها صورت بگیرد، در وهله نخست باید هزینه سالن‌ها پائین بیاید.

تهیه‌کنندگان رقم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را به‌عنوان سقف قیمت بلیت کنسرت پیشنهاد می‌دهند اما این رقم به ۹۰۰ هزار تومان تعدیل یافت و کف قیمت بلیت نیز به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد

در این مقوله، توجه به چند نکته بسیار ضروری است: این سالن‌ها، طی سانس‌های صبح خود، میزبان برنامه‌های مختلفی هستند که درآمدزایی بسیارخوبی از این محل کسب می‌کنند و بنابراین دلیلی ندارد که برای سانس‌های شبانه که طبیعتا باید خالی باشند و برنامه‌ای در شب برگزار نمی‌شود، چنین ارقامی را از کنسرت‌گذاران دریافت کنند.

ثانیا اگر هم بخواهیم به استانداردهای جهانی این حوزه توجه کنیم باید بگوئیم که اولا، هیچ‌یک از این سالن‌ها، اختصاصا برای برگزاری کنسرت ساخته نشده‌اند و عموما سالن‌های همایش هستند که بعضا پخش فیلم نیز می‌کنند بنابراین نباید هزینه سالن‌های تخصصی کنسرت را دریافت کنند. همچنین این سالن‌ها، هزینه‌هایی چون پارکنیگ، بیمه انفرادی و ... را به کنسرت‌گذار تحمیل می‌کنند که سبب می‌شود تا هزینه نهایی کنسرت بالا برود.

حتی برخی از این سالن‌ها، فاکتورهای عجیبی برای کنسرت‌گذارها می‌پیچند. مثلا بک‌استیج در تمام جهان، به همراه سالن در اختیار گروه قرار می‌گیرد اما برخی سالن‌های پایتخت، بابت این امکان و جدای از هزینه سالن برگزاری، هزینه‌های سنگینی دریافت می‌کنند که سبب می‌شود تا افزایش مبلغ بلیت به تنها راهکار کنسرت‌گذار برای صرفه اقتصادی تبدیل شود.

باید فرهنگ کنسرت‌گذاری را تغییر دهیم

در این شرایط، سالن‌دار، تنها به دریافت هزینه سالن خود می‌اندیشد و برایش مهم نیست که قیمت تمام‌شده بلیت چقدر می‌شود. بنابراین نخستین گامی که باید در مسیر اصلاح قیمت بلیت برداشته شود، ترمیم هزینه سالن و واقعی کردن قیمت اجاره سالن است. وگرنه فعالان حوزه موسیقی که شامل گروه صدابرداری، نوازندگان، خواننده و ... می‌شود، با درک مصائب این حوزه، دستمزدهایی غیرواقعی طلب نمی‌کنند. سنگ بزرگ پیش پای کنسرت‌گذاران، هزینه سالن است که امیدواریم تا انتهای امسال، مشمول جراحی اقتصادی شود چرا که قطعا بهای بلیت برای سال آینده، میلیونی خواهد شد که برازنده برآیند فرهنگی کشور و سرانه نشاط اجتماعی آن نخواهد بود.

ضمن اینکه با احداث آسمانه هنر ایران، این مشکل تاحدودی مرتفع خواهد شد اما ضروری است تا زمان بهره‌برداری از این سازه ایرانی - اسلامی، نسبت به این جولان قیمت سالن‌های کنسرت، یک واکنش درست صورت بگیرد تا هزینه این نرخ‌گذاری‌های سلیقه‌ای، از جیب مردم پرداخت نشود.


کد خبر 849394 منبع: ایرنا برچسب‌ها كنسرت موسيقى خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

دیگر خبرها

  • ۱۰ مدرسه تنکابن هوشمند سازی شده است
  • ملایر پنج روز دیگر میزبان دور دوم انتخابات مجلس
  • قیمت بلیت کنسرت‌های تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • ببینید | حرکت هماهنگ دختران شیرازی در کنسرت آقای خواننده
  • ملایر، آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهرستان مهر
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر