Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا هادی حق شناس امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور استانداران و مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانهای گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی در تهران اظهار داشت: جنگل های هیرکانی به عنوان سومین پرونده ثبت جهانی از استان گلستان بعد از دو مورد قبلی کمانچه ترکمان و برج گنبد قابوس با قدمت هزارساله فرصتی برای جذب هر چه بیشتر توریست و گردشگر و رونق اقتصادی منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد به دنبال آن هستیم که دیوار گرگان هم ثبت جهانی است چراکه پس از دیوار چین بزرگترین دیوار دست ساز جهان است.

استاندار گلستان بابیان اینکه ۲۰ درصد جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد، گفت: این مزیت از بهترین فرصت ها برای توسعه گردشگری و معرفی سایر توانمندیهای منطقه در این خطه شمال کشورمان است.

حق شناس همچنین از آنچه تلاش های سازمان میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی, مدیران و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی و اصحاب رسانه در فرآیند موفق ثبت جهانی جنگل های هیرکانی نامید؛ تقدیر و تشکر کرد.

همچنین در این نشست مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: این استان با بهره مندی از طبیعت و اقلیم زیبا و تنوع قومی و مذهبی نگارستان اقوام و ایران است بطوریکه می توان آن ایران کوچک نامید.

ابراهیم کریمی با بیان اینکه جشنواره اقوام هر ساله در استان گلستان برگزار می شود، افزود: جشنواره اقوام امسال نیز ۲۱ آبان ماه آینده در گرگان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ بخش هایی از جنگل های هیرکانی ۱۴ تیر ماه امسال در چهل و سومین اجلاس کارگروه میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، تحت نام میراث طبیعی ایران با تأیید اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، به ایران ثبت جهانی شد و در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

مهم ترین هدف از ثبت جنگل های هیرکانی در فهرست میراث جهانی حفظ این زیست بوم کهن از گزند تخریب و تهدیدهای طبیعی و غیرطبیعی و احیای بهینه تنوع زیستی موجود در آن است.

* سابقه و تلاش ایران برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

سال ۲۰۰۷ میلادی از اجلاس جهانی یونسکو در لیتوانی خبر نگران کننده‌ای به ایران رسید که جمهوری آذربایجان پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را به ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) آورده تا این میراث طبیعی را به اسم خود ثبت کند.
۹۸ درصد وسعت جنگل‌های هیرکانی در ایران است و جمهوری آذربایجان فقط ۲ درصد از این جنگل‌ها را در جغرافیای خود دارد و طبیعی بود که این اقدام آذربایجان منجر به اعتراض ایران شود.
اعتراضی که یونسکو هم حق را به ایران داد و اقدام برای ثبت جهانی آن از سوی مسؤولان کشورمان آغاز شد.
گفته می‌شود تلاش برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و بالاخره در ۱۴ تیرماه امسال به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران بعد از کویر لوت، در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان در فهرست جهانی قرار گرفت.

ایران پیش از این دارای ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو بوده که شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) می‌شد و با ثبت این پرونده، تعداد آثار جهانی ایران به عدد ۲۴ رسید.
برای ثبت جهانی این جنگل‌های منحصربه فرد و به گفته محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور حدود ۱۵ نقطه با وسعت ۳۰۰ هزار هکتار با توجه به تنوع حیات وحش، حفاظت و پوشش گیاهی، تنوع زیستی و ارتفاع مناسب انتخاب شده بود که این مناطق شامل پارک ملی گلستان، جنگل افراتخته، جهان نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز با درختان سرخدار، حوزه کجور، چهار باغ چالوس، جنگل خشک داران، گچ رودخان، سیاه رودبار و منطقه حفاظت شده لیسار است.


* پوشش گیاهی جنگل‌های هیرکانی
مطابق آماری که ارائه می‌شود، در جنگل هیرکانی ۱۵۰ گونه درخت و بوته وجود دارد که این گونه‌ها در دسته جنگل‌های سبز تابستانی یا پهن‌برگ خزان‌کننده قرار می‌گیرند و نوع درختان هم در منطقه کم‌ارتفاع، با درخت‌های دامنه‌ها و نواحی خیلی بلند با هم فرق دارد.
راش، بلوط، افرا، نارون، توسکا، زبان گنجشک، ممرز، بارانک، سرخدار، نمدار، انجیلی، لرگ، لیلکی، خرمندی، انجیر و شمشاد بیشتر از بقیه گونه‌های قابل رشد در محل رویش جنگل‌های هیرکانی هستند.
همچنین گونه درختچه‌ای متعدد در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور دیده می‌شود که می‌توان به زغال‌اخته، انار، ازگیل، زالزالک، کوله خاس، آلوچه وحشی، سیب وحشی و خاس اشاره کرد.
وجود رویش گونه‌های بومی سوزنی برگ همچون درخت‌های سرخدار، زربین و سرونوش در دنیا کم نظیرند، در جنگل‌های هیرکانی کشورمان دیده می‌شود.


* اهمیت جنگل‌های هیرکانی
این جنگل‌ها به دلیل مقاوم نبودن در برابر سرما در اروپا و سیبری قادر به بقا نیستند ولی در آب و هوای معتدل جنوب دریای خزر دیده می‌شوند و ارتفاع رویش آنها از سطح دریا آغاز شده و تا ۲ هزار و ۸۰۰ متری ادامه می‌یابد.
این جنگل‌ها در شمال ایران از قدمت بالایی برخوردارند و زیست ۲۹۶ گونه پرنده اعم از بومی و مهاجر را در خود جای داده است بطوریکه عقاب، جغد، اردک خاکستری، شاهین، کرکس، قرقی، دارکوب، سار و اردک نوک‌پهن از جمله پرندگانی هستند که هر ساله پاییز به جنگل‌های هیرکانی عزیمت می‌کنند.
به گفته برخی کارشناسان؛ ممانعت از ایجاد سیلاب‌های مخرب از دیگر اثرات بسیار مثبت جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور است که هرگز نباید این مزیت با ارزش جنگل‌های هیرکانی را فراموش کرد و باید بر تقویت حفظ و حراست از این عرصه‌ها کوشید که ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی از این پس می‌تواند آینده خوبی برای حفظ و حراست از این عرصه‌ها در توسعه منطقه داشته باشد.
در کنار این ارزش‌های منحصر به فرد، لذت بردن از طبیعت زیبای آن از دیگر ارزش‌های جنگل‌های هیرکانی است که می‌توان از این طبیعت زیبا برای رونق گردشگری و اقتصادی شمال کشور به ویژه گلستان بهره فراوان برد.


* موقعیت جنگل‌های هیرکانی
جنگل‌های هیرکانی با مساحت ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده اند؛ نمادی از فسیل‌های زنده‌ای محسوب می‌شود که از این عرصه‌های جنگلی منحصر به فرد واقع در ساحل جنوبی خزر، سهم استان مازندران ۵۳ درصد، گیلان ۲۶ درصد و گلستان ۲۱ درصد است.
این جنگل‌های با ارزش در شمال ایران از آستارا در گیلان تا گلیداغ در شرق گلستان به طول ۸۰۰ کیلومتر و با عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر گسترده است.گسترش عمومی جنگل‌های شمال از سطح دریا شروع و تا ارتفاع حداکثر دو هزار و ۸۰۰ متر ادامه دارد، جنگل‌های هیرکانی متراکم‌ترین ناحیه جنگلی ایران است.‌

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استاندار گلستان جنگل های هیرکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۹۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود

صمد ابراهیمی نژاد، امروز در نخستین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در برگزاری این کنفرانس ایفای نقش می‌کنند و این، اهمیت موضوع را نشان می‌دهد و دانشگاه محقق اردبیلی همواره در برگزاری این قبیل رویدادها پیشرو بوده است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما در وزارت علوم، وظیفه داریم در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی به آیندگان تلاش کنیم و موزه‌ها فقط محل بازدید اشیاء تاریخی نیستند بلکه مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند.

او ادامه داد: در دانشگاه‌ها نیز گنجینه‌هایی به شکل موزه داریم که باید حفظ و معرفی شوند و اگر به دنبال اشاعه تمدن ایرانی اسلامی هستیم باید ابتدا آگاهی کاملی نسبت به هویت و پیشینه خودمان داشته باشیم و آنها را به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با عنایت به انقلاب تکنولوژی باید نگران ناآگاهی فرزندان از گذشته خود باشیم و لازم است برای حفظ و اشاعه موزه‌ها از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیل قدیمی‌ترین موزه ایران است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم در این کنفرانس گفت: قدمت موزه به تاریخ تمدن بشر بر می‌گردد و موزه‌ها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشاء توسعه بوده، از تمدن‌های شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.

حسن محمدی ادیب افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده در دو سده آخر قرن بیستم مکان‌هایی متاثر از اسطوره‌های رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است و همزمان با قرن ۱۶ و بروز عصر صفویه در ایران، موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکان‌هایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.

او با بیان اینکه از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته است، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر می‌گرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفت عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمی‌کند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.

اردبیل جزو ۱۰ استان برتر گردشگری است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل نیز در این کنفرانس اظهار کرد: موزه‌ها برای جمع آوری و نشان دادن هویت فرهنگی جوامع مهم هستند و حماسه‌ها و کارکردهای حماسی و باورها و سنت‌های اجداد ما را نشان می‌دهند و در حوزه‌های سیاسی و امنیتی نیز کارکرد دارند.

کاظم دبیر افزود: موزه‌ها در انسان‌ها احساس خوش دقت در گذشته‌ها، خودباوری و تقویت اراده قومی و میهنی را خلق می‌کنند و این کنفرانس نیز در حقیقت، باز تولید همین ارزشهاست و استان اردبیل با تاریخ فاخر و قابل تامل، جزو ۱۰ استان برتر از حیث مقاصد اصلی گردشگران است.

ورود ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس

رئیس کنفرانس بین المللی موزه‌ها نیز در این رخداد علمی و فرهنگی با اشاره به لغو پرواز برخی مهمانان خارجی و داخلی این کنفرانس گفت: به دبیرخانه این کنفرانس حدود ۱۲۰ مقاله ارسال شده که در بخش‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود و جایگاه موزه‌ها در توسعه کشورها منحصر به فرد است و ما انسان‌ها گذشته ای داریم و امروز که زمان حال زندگی می‌کنیم، فرزندان ما و حتی خودمان از سیر تحول گذشته خود آگاهی کاملی نداریم.

جبرائیل رزمجو افزود: یکی از وظایف ما شناساندن آن سیر تحول است و این از کارکردهای موزه‌هاست و از همین رو در کشورهای توسعه یافته و مدرن، بیش از سایر ممالک به موزه‌ها ارزش و بها می‌دهند و از اینرو موزه‌ها در آن کشورها به عنوان یکی از مقاصد اصلی بازدید گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌آیند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • گوزن سفید
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم