Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@00:18:08 GMT

تأثیر جنسیت در اثرگذاری تبلیغات تصویری

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۲۷۳۲

تأثیر جنسیت در اثرگذاری تبلیغات تصویری

اختصــاص بودجه کلان به تبلیغات از ســوی ســازمان‌ها، نشان‌دهنده اثربخشی تبلیغات اســت. محققان کشور برای بررسی بیشتر این موضوع، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد جنسیت و مسیر نگاه منبع انسانی نقش زیادی در این تأثیرپذیری دارد.

به گزارش ایسنا، سنجش اثرگذاری تبلیغات با پژوهش‌های بازار ســنتی، رویکــرد ارتباطی و خودگزارشــی مخاطب انجام می‌شــود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکست ۸۰ درصد محصولات نو در بازار با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیار تبلیغاتی، معلول ناکارآمدی تحقیقات بازار سنتی، گزارش می‌شــود. از روش‌هــای کارآمد رویکرد مشــاهده‌ای در شناســایی فعالیت‌های شناختی حین تصمیم‌گیری و ارائه بازتاب از فرایند ذهنی تصمیم‌گیران، بهره‌گیری از ردیاب چشمی با تمرکز بر سنجش توجه بصری است.

به بیان محققان، جلب توجه به‌عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده اثربخشی تبلیغات است که با گســتره وسیع و درهم‌ریخته تبلیغات چاپــی، آنلاین، قفســه رنگارنگ فروشــگاه‌ها، به دست آوردن توجــه و ســپس نگهداری این توجه جلب شــده، بســیار مشــکل اســت.

جلب توجه و ارتباط مستقیم با مخاطب، موضوعی پیچیده و مهــم در بازاریابــی، دارای ماهیــت اکتشــافی و بســیار مــورد توجه اســت. پژوهش‌های متعدد نشــان می‌دهند، نگرش و احساسات ایجادشده در مخاطب نسبت بــه تبلیغ، برند و تمایل به خریــد بین زنان و مردان متفاوت بــوده و هر دو گروه بهترین نگرش را نســبت به تبلیغات با هویت منبع هم‌جنس خود داشــتند.

برای بررسی بیشتر این موضوع، گروهی از پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن رویکرد مشاهده‌ای در ارزیابی تأثیر جنسیت و مسیر نگاه منبع انسانی بر توجه به تبلیغات بررسی شده است.

در این پژوهــش کاربردی که با مشارکت ۸۳ دانشجوی دانشگاه بهشتی انجام شد، محققان به‌منظور ارزیابی میزان توجه بصــری شرکت‌کنندگان به ویژگی‌هــای تصویری و متنی تبلیغات از ردیاب چشــمی استفاده کردند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که جنســیت منبع انســانی پیام در تبلیغ، به‌طور قابل‌توجهی بر میزان توجــه بصری مخاطــب به ویژگی‌هــای تصویری و متنــی تبلیغ تأثیر می‌گــذارد. به‌گونه‌ای کــه تبلیغات با منبع زن منجر به جلب توجه بیشــتر بــه کل تبلیغ و بخش تصویــری تبلیــغ (تصویر منبع انســانی پیــام و محصول) می‌شود.

در این رابطه، نگار سماک نژاد، پژوهشگر دانشگاه شهید بهشتی و سایر همکارانش در این تحقیق، می‌گویند: «در پژوهش ما، متوســط زمان تثبیــت کل تبلیــغ در تبلیغات بــا منبع زن بیشــترین میزان و در تبلیغات با منبع مــرد کمترین میزان را داشت».

آن‌ها ادامه می‌دهند: «بر این اساس، متوسط زمان تثبیت AOI یا اصطلاحاً مناطق مورد علاقه تصویر در تبلیغات نیز با منبع زن بیشترین میزان و در تبلیغات با منبع مرد کمترین میزان را دارد. همچنین، مجموع مدت‌زمان تثبیت در AOI چهره به ترتیب در تبلیغات با منبع زن و مرد بیشترین و تبلیغات با منبع مرد کمترین میزان را نشان داد».

مجریان پژوهش فوق با توجه به نتایج کسب‌شده اعتقاد دارند: «جلــب توجه بصری، از معیارهــای اثربخشــی تبلیغات است و به همین دلیل، در تحقیقات بعدی و همچنین در اجرای تبلیغات، ســنجش تمامی ابعاد اثربخشــی ازجمله نگرش مخاطب بــه تبلیغ، برند یا محصول، تمایل به خرید، میزان به خاطر ســپاری و خرید واقعی مخاطب مورد توصیه است».

از فعالیت پژوهشی فوق، مقاله‌ای علمی پژوهشی به رشته تحریر درآمده که در فصل‌نامه «تازه‌های علوم شناختی» متعلق به دانشگاه شهید بهشتی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهش جنسيت تبليغات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۲۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد اغواکننده به شمسایی برای تبلیغ برنج!

به گزارش "ورزش سه"، وحید شمسایی اسطوره فوتسال ایران که اکنون هدایت تیم ملی این رشته را برعهده دارد، در سالیان گذشته یک مساله جالب را تجربه کرده است. او در چند مصاحبه به ماجرای برنج نخوردن خودش از سال‌ها قبل اشاره کرد و مدتی است این مساله به یک سوژه جالب تبدیل شده است.

شمسایی در مصاحبه دوشنبه شب خود در برنامه فوتبال برتر اتفاقی جالب را درباره برنج نخوردن خود تعریف کرد. او گفت: «چندی قبل یک برند برنج ایرانی برای کار تبلیغات پولی عجیب و غریب به من پیشنهاد داد تا بروم و برند برنج آنها را تبلیغ کنم! آنقدر مبلغ خوبی بود که قلقلکم آمد بروم. استخاره کردم که گفت تمام باورهایت از بین می‌رود.»

او ادامه داد:«این سوژه برنج نخوردن من دیگر عجیب شده است؛ در خیابان راه می‌روم، یک نفر داد می‌زند: "من هم برنج نمی‌خورم"! اتفاقات جالبی سر این ماجرا برایم افتاده که می‌توانم کتاب بنویسم. در ماجرای اخیر که اسراییلی‌ها ادا و اصول درآورده بودند و بنده‌های خدا دمشان گرم حمله کردند، پرواز ما برای جام ملت‌ها به تایلند لغو شد. با دردسرهای فراوان و همکاری وزیر و آقای تاج یک پرواز پیدا شد که به ترکیه برویم. در آن شرایط سخت آدم های دیگری که در پرواز بودند به مهماندار می‌گفتند برای وحید برنج نمی‌آورید؟!»

شمسایی با اشاره به پیشنهاد تبلیغاتی که برای یک برند برنج داشت، افزود: «خدا شاهد است که پیشنهاد تبلیغات خوبی داشتم. بعضی دوستان برایم تبریک تولدم را نمی‌فرستند اما سالگرد برنج نخوردنم را تبریک می‌گویند! با همه این ها من برنج را تعطیل کرده‌ام و دیگر نمی‌‌خورم.»

دیگر خبرها

  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • ببینید | ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • پیشنهاد اغواکننده به شمسایی برای تبلیغ برنج!
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل