Web Analytics Made Easy - Statcounter

«فریدون مجلسی»، دیپلمات پیشین، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا در مورد انتخابات نخست وزیر بریتانیا و در پاسخ به این سوال که مواضع کدامیک به ما نزدیک است، گفت: مواضع هیچ‌کدام به ما نزدیک نیست. اما هر دو گفته‌اند در صورتی که جنگی میان ایران و آمریکا صورت بگیرد از جنگ حمایت نخواهند کرد اما یکی از آنها گفته اگر برخورد اتفاقی رخ دهد در این صورت واکنش نشان خواهند داد ولی موضع اصلی آنها موضع حمایت از موجودیت اسرائیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلسی با بیان اینکه بارها دولت و وزیر خارجه ایران اعلام کرده ما در هیچ جنگی پیش قدم نخواهیم شد و به هیچ کشوری حمله نخواهیم کرد، اظهار کرد: در عین حال برای غرب این سوال مطرح است که ما اسرائیل را به عنوان یک کشور قبول نداریم پس تهدید اسرائیل خیلی جدی تلقی می‌شود. آلمان گفته تا وقتی که رابطه ایران با اسرائیل به این صورت مطرح باشد، نمی‌توانند روی رابطه با آلمان حساب بکنند.

وی در خصوص وضعیت داخلی انگلیس و چالش‌های پیش روی این کشور گفت: انگلیس آن کشور عجیب و غریبی که در اذهان شکل گرفته، نیست. این کشور دچار چنددستگی و بلاتکلیفی است حتی در مورد خروج از اتحادیه اروپا هم هنوز توافقی میان‌شان صورت نگرفته است؛ با وجود اینکه به این مسئله رای داده شد؛ برخی معتقدند که اگر بار دیگر رفراندوم برگزار شود، دوباره رای نمی‌آورد.

مجلسی افزود: همانگونه که گفتم هیچ‌کدام از این کاندیداها خواهان جنگ با ایران نیستند، چون می‌دانند در صورت بروز جنگ همه منطقه به جنگ کشیده می‌شود و وقتی همه منطقه به جنگ کشیده شود منافع فراوان انگلیس در منطقه به خطر می‌افتد. درست است این کشور با ایران تجارت چندانی ندارد اما بخش مهمی از تجارت ارزی مناطق خلیج فارس با بریتانیاست که در آنجا صاحب نفوذی قدیمی محسوب می‌شود. منافع انگلستان در این منطقه زیاد است و این جنگ همه چیز را دگرگون خواهد کرد. تفاوت این دو در این مورد خاص این بود که فقط هانت در پاسخ بوریس جانسون که گفت در مورد جنگی که به صورت اتفاقی صورت بگیرد در کنار آمریکا خواهد بود.

این دیپلمات پیشین درباره توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا بیان کرد: در مورد نفتکش ایرانی که در جبل الطارق توقیف شده است، بعضی از مفسرین و حقوقدان‌هایی که در رسانه‌های خارج از ایران به آنها ارجاع می‌شود، طوری حرف می‌زنند که انگار به اصطلاح استناد به قانون اتحادیه اروپا در مورد سوریه یک امر الزامی و اجباری است؛ در صورتی که چنین نیست.

وی افزود: اتحادیه اروپا می‌تواند تجارت با سوریه را منع کند اما برای کشورهای عضو خودش که چیزی به سوریه نفروشند و از این کشور نخرند ولی برای کشورهای دیگر حق تعیین تکلیف ندارند. گمان من این است که آنها تصور می‌کردند با این نفتکش که مسافت زیادی را طی کرده است احتمالا موشک و مسائل دیگری هم حمل شده باشد که اگر توقیف شود ولو به صورت غیرقانونی، در آن صورت رنگ قانونی و قاچاق اسلحه پیدا می‌کرد و بعد از اطمینان از اینکه چنین چیزی نبوده چراکه اگر بود با هیاهو اعلام می‌کردند، بلاتکلیف مانده‌اند؛ اگر بخواهند بدون بهانه‌ای این نفتکش را آزاد کنند، مسئله توقیف هم برایشان امری غیرقابل توجیه خواهد بود.

مجلسی با تاکید بر اینکه در توقیف نفتکش ایران تهدیدی نهفته است، اظهار کرد: تلقی آنها چنین است که ما در مورد ایران فراتر از قانون هم می‌توانیم هر کاری دلمان می‌خواهد بکنیم برای اینکه چندین بار سفارت‌شان اشغال شده و یا کارهای دیگری انجام شده که در آن قانون وجود نداشته است و متقابلا یک نوع ترس در این افراد نهفته است.

وی با بیان اینکه دو کاندیدای نخست‌وزیری بریتانیا با یکدیگر فرق نمی‌کنند، گفت: سیاست آنها در قبال ایران کلی است؛ مسئله ایران را باید خود ایران حل کند نه آنها و مسئله ایران اسرائیل است.

خبرنگار: مهناز براتی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا ایران بریتانیا جنگ قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۳۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تشدید مناقشات بین ایرلند و انگلیس بر سر مسئله مهاجران
  • ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از پیشرفت های صورت گرفته در روند روابط ایران و بورکینافاسو
  • تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین / رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ / هند جنوبی از نمای نزدیک / فضای شخصی چیست و چه میزان است؟ / دفاتر باز، گزینه مبالغه شده / بنزین زدن سریع‌تر است یا شارژ برقی؟
  • احمد مسجدجامعی: در اوایل انقلاب، بسیاری از مهم‌ترین مشاغل از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و نمایندگی مجلس و استانداری بحق در اختیار معلمان بود/ از اقدامات نابخشودنی سال‌های اخیر، تغییر نام دانشگاه تربیت معلم است
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد