Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-28@13:27:09 GMT

ناس؛ اعتیادآور نامحسوس!

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۳۹۳۹

ناس؛ اعتیادآور نامحسوس!

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، ناس یا نسوار، ماده مخدری است با پایه تنباکو، با بو و مزه‌ای تند، پیشترها مهاجرانی که از کشورهای شرقی به ایران می‌آمدند مصرف کننده اصلی آن بودند اما این روزها بسیاری از دکه‌ها در شیراز هم این متاع را عرضه می‌کنند. راننده جوان در تمام مسیر طولانی فرودگاه تا خانه، برای مسافرش از مزایای ناس نسبت به سیگار می‌گوید؛ اینکه بدون دغدغه از اینکه کسی متوجه شود، این متاع را می‌توان استفاده کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او تمام آسیب‌های ناس را رد کرده و می‌گوید که ناس نه به دندانش آسیب زده نه لثه اش را آزرده است و برای اثبات حرفش، دندانش را نشان مسافر می‌دهد و باز حرف می‌زند و حرف می‌زند و حرف می‌زند و در انتها آخرین مزیت ناس را هزینه اندکش نسبت به سیگار عنوان می‌کند.

راننده بیست و هفت ساله که به ادعای خودش از هفده سالگی با ناس آشنا شده و حالا با هم انس و الفتی دارند! می‌گوید 90 درصد دکه‌هایی که در شیراز سیگار می‌فروشند، ناس هم دارند.

او دست آخر نشانی دکه‌هایی که ناس مرغوب به مشتری می‌دهند را هم با دقت می‌گوید و با گوگل مپ، محل را علامت گذاری می‌کند و بعد از دریافت کرایه‌اش، دور می‌شود.

از ابتدای دهه 90، مزه ناس به کام خیلی از جوان‌های ایرانی نشست! آنهایی که علاقه‌ای به مصرف دخانیات داشتند اما از اینکه خانواده آنان را شماتت کند در هراس بودند، ناس را پسندیدند، اغلبشان در ابتدا با دل چرکین به سراغ این متاع رفتند و حالا به جانشان عجین شده و دیگر تحمل دوری‌اش را ندارند.

گمان مصرف کنندگان ناس، بی خطر بودن، ارزانی، نامحسوس بودن و لذت بیشتر نسبت به سایر مواد دخانی بود، اما هرچه جلوتر رفتند، ناس را بیشتر حس کردند، ناسی که حالا ریشه‌های دندان و سلامت مری و معده‌شان را هدف گرفته و آرام آرام ماننده خره، از درون آنان را می‌خورد .

مسافر تاکسی اینترنتی، یکی دو روز بعد به سراغ نشانی ناس فروشی‌ها می‌رود و سر راه از دکه‌هایی که در مسیرش بود سئوال این متاع را می‌گیرد اما تمام دکه‌ها با اخم پاسخ منفی به او می‌دهند.

تنها دکه عرضه کننده ناس، همانی بود که در نقطه‌ای پرتردد شیراز قرار داشت و انگار صاحبش اهل یکی از کشورهای همسایه بود؛ او توضیح کاملی در مورد انواع ناسی که داشت داده و می‌گوید: بسته هزاری داریم هزار و پانصدی هم داریم.
به گفته این فروشنده، بسته هزار آن سبز و بسته هزار و پانصدی، قهوه‌ایست و این مورد دوم مشتریان بیشتری دارد.

بسته را از فروشنده می‌گیرد، رنگی نه چندان دلچسب دارد، دانه‌هایی شبیه گوگرد و بویی بسیار زننده، کمی از آن را با راهنمایی فروشنده دکه، میان دستمال پیچیده و پشت لبش می‌گذارد، بیش از چند دقیقه دوام نیاورده و دستمال را دور می‌اندازد، طعم گس و تند آن گلویش را تحریک کرده و با خوردن چند جرعه آب بهتر می‌شود.

سرگیجه‌ای ملایم را حس می‌کند، حسی که شاید برای خیلی‌ها دوست داشتنی باشد، اما بو و طعم آزار دهنده نسوار، حالش را به هم می‌زند؛ از دکه دار خداحافظی و آرام و با احتیاط دور می‌شود.

یکی از مصرف کنندگان ناس یا نسوار به ایسنا می‌گوید: حدود 5 سالی هست که، ناس می‌ندازم! بهتر از سیگار هست، هیچ وقت تصمیم نگرفتم ولش کنم.
این جوان در حالی که سوار اتومبیل مدل بالای خارجی‌اش می‌شود، ادامه داد: شخصا با ناس راحت ترم، ماشین بو نمیگیره، خودت بو نمیگیری، همه جا و همه وقت هم میشه ناس انداخت، خلاصه گرفت و گیر نداره!

او در واکنش به توضیحات خبرنگار ایسنا در مورد مضرات ناس و پرخطرتر بودن آن نسبت به سیگار و سایر مواد دخانی، شانه‌ای بالا انداخته، با لبخند خداحافظی می‌کند و دور می‌شود.

جوان دیگری که او هم خریدار ناس است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید اینکه مواد مخدر نیست، بعضی‌ها در مقابلش گارد می‌گیرند، اما مثل سیگاره، یکی این را می‌پسندد، یکی سیگار، ما که مشکلی با ناس نداریم.

او در حالیکه ناس را برای مصرف آماده می‌کند، ادامه می‌دهد: چرا به یک جوانی که سیگار می‌کشد گیر نمی‌دهید و از او سئوال نمی‌کنید که چرا سیگار می‌کشد؟ این هم مثل آن است!

او در حالی که نشان می‌دهد عصبانیست، دور شده و زیر لب بد و بیراهی هم حواله می‌دهد.براساس این گزارش، بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا، حاکی از افزایش تمایل ایرانی‌ها به مصرف ناس یا نسوار است؛ ماده دخانی اعتیادآوری که بی تردید مانند هر ماده دخانی دیگری دارای عوارض خطرناکی است و علاوه بر عوارض سیگار و قلیان و ...، مشکلات روانی را هم برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان بهداشت جهانی، ناس یا نسوار یکی از عوامل اصلی در سرطان دهان و لثه، از بین رفتن باکتری‌های خوب محیط دهانی، بروز اختلال در خواب، تمایل به گوشه گیری و انزوا، سرطان مری و معده، اختلالات گوارشی و .... است.

ناس علاوه بر مضرات تنباکو، آسیب‌های آهک را نیز برای فرد به همراه دارد به طوری که بخش مهم از بروز خوردگی دهان و دندان و لثه و مشکلات و بیماری‌های گوارشی، به آهک مخلوط شده با تنباکو باز می‌گردد.

برخی از صاحب نظران حوزه روان‌شناسی معتقد هستند که ناس یا نسوار، بیش از سیگار وابستگی روانی در فرد ایجاد کرده و ترک آن بسیار دشوارتر از کنار گذاشتن سیگار و دیگر مواد دخانی است.

باید پذیرفت که ناس آرام آرام جای خود را در جامعه ایرانی باز و مصرف کنندگان زیادی پیدا کرده است؛ موضوعی که امروز از مرز هشدار گذشته و نیازمند تدبیری جدی است.

اگر مصرف سیگار در جوانان را می‌شد از بو یا آثار برجا مانده‌اش، ردیابی کرد، مصرف ناس بی سر و صدا بوده و امکان اطلاع از اعتیاد یک جوان به این ماده اعتیاد آور، بسیار دشوار است.

امروزه خرید و فروش و مصرف ناس از سوی دستگاه‌های متولی ممنوعیت ندارد و با آن مانند سیگار و قلیان برخورد می‌شود حال آنکه رواج بیشتر این ماده به دلیل عوارض بسیار شدید و تهدید کننده‌اش، سلامت جامعه خصوصا جوانان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۳۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!

محمدرضا مسجدی با بیان اینکه معاهده‌نامه کنترل دخانیات توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید، اظهار کرد: تصویب معاهده‌نامه کنترل دخانیات، یک حرکت عظیم علیه مصرف دخانیات در جهان به حساب می‌آید. پس از تصویب معاهده‌نامه کنترل دخانیات، صاحبان و مافیای صنعت دخانیات در مسیر تولید فرآورده‌های جدید گام برداشتند تا افراد بیشتری را گرفتار دخانیات کنند؛ چرا که صنعت دخانیات به عنوان سومین صنعت سودآور جهان معرفی شده است.

وی در پاسخ به سوال درباره سیگارهای الکترونیک و ادعای ترک دخانیات با استفاده از این سیگارها، ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده محصولات دخانی ادعا می‌کنند سیگارهایی تولید کرده‌اند که فقط حاوی نیکوتین است و موادی که در سیگارهای کلاسیک وجود دارد در این محصول وجود ندارد. شرکت‌های دخانی ادعا می‌کنند سیگارهای جدید یعنی سیگارهای الکترونیکی نه تنها اعتیادآور نیستند و وابستگی کمتری دارند، بلکه از این سیگارها می‌توان برای ترک دخانیات استفاده کرد. «ترک دخانیات»، یک شعار حق به حساب می‌آید اما شرکت‌های تولیدکنندگان دخانیات از یک شعار حق برای تحقق اهداف باطل استفاده می‌کنند.

سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی از پیامدهای سیگارهای الکترونیک

دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با بیان اینکه  ضرر سیگارهای الکترونیک در مقایسه با سیگارهای کلاسیک کمتر نیست، افزود: شرکت‌های تولیدکننده دخانیات به سیگارهای الکترونیک موادی مانند گلیسیرین، مواد معطر و برخی از افزودنی‌ها اضافه کرده‌اند. بررسی‌ها بیانگر این است مشتقاتی که در ویپ‌ها و دیگر سیگارهای الکترونیک وجود دارد، اگر از دود سیگار و قلیان بدتر نباشد، همان خطر و ضررها را به همراه دارد. نتایج مطالعات بیانگر این است، استعمال سیگارهای الکرونیکی سبب سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان می‌شود.

این متخصص با بیان اینکه برخی کشورها نسبت به تحریم مصرف سیگارهای الکترونیکی اقدام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: آمریکا نسبت به تحریم مصرف سیگارهای الکترونیک در تمام ایالات‌های این کشور اقدام کرده است. هچنین فرانسه اعلام کرده است که مصرف ویپ و سیگارهای الکترونیکی تا پایان سال جاری میلادی در این کشور ممنوع می‌شود. این کشور، طرح ممنوعیت سیگار الکترونیک را به اتحادیه اروپا ارائه داده تا دیگر کشورهای عضو این اتحادیه نیز برای ممنوعیت مصرف سیگارهای الکترونیک گام بردارند.

اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیک

 مسجدی با اشاره به ممنوعیت مصرف سیگارهای الکترونیک در کشورهای پیشرفته، گفت: اگرچه مصرف سیگارهای الکترونیک در کشورهای پیشرفته ممنوع شده اما این دست سیگارها در کشورهایی مانند ایران مصرف می‌شود؛ به نحوی که قیمت ویپ در کشور از ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است. اگرچه تولید و عرضه سیگارهای الکترونیک در کشور ممنوع است اما برخی خواهان تولید سیگارهای الکترونیک در کشور هستند. افرادی که خواهان تولید سیگار الکترونیک در کشور هستند ادعای خود با عنوان «جلوگیری از درآمد خارجی‌ها و کسب درآمد داخلی» مطرح می‌کنند و با درخواست خود، دولت و مجلس را تحت فشار قرار می‌دهند.

دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: اگر سیگار الکترونیک در کشور تولید شود، سود از آن صاحبان ایده می‌شود اما جوانان باید تاوان تولید این سیگار در کشور را بپردازند. نتایج مطالعات بیانگر این است که ۱۸ درصد از جوانانی که سیگارهای الکترونیک مصرف می‌کنند، گرفتار اعتیاد مواد دخانی می‌شوند. مضرات سیگارهای الکترونیک محدود به اعتیاد به مواد دخانی نمی‌شود؛ بلکه ۶ تا ۸ درصد از افرادی که سیگارهای الکترونیک مصرف می‌کنند، گرفتار اعتیاد به مواد مخدر می‌شوند.

دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با بیان اینکه ایران با اشاره به نرخ اعتیاد در جوانان افزود: آمار و ارقام مربوط به اعتیاد جوانان تکان‌دهنده است. باز هم تاکید می‌کنم افرادی که موضوع تولید سیگارهای الکترونیک را مطرح می‌کنند فقط به فکر منافع مالی خود هستند اما نکته مهم و اساسی این است تولید سیگارهای الکترونیک می‌تواند تمام ارکان کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: رسانه‌ها باید موضوع آسیب‌های تولید سیگارهای الکترونیک را در کانون توجه قرار دهند. نه تنها رسانه‌ها بلکه وزارتخانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری»، «آموزش و پرورش» و «ورزش و جوانان» باید برای حفظ جوانان دست به دست یکدیگر دهند و تفریحات سالم را برای جوانان فراهم کنند تا جوانان گرفتار مواد دخانی نشوند.

تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد صنعت محصولات دخانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار ایالات‌ متحده است، اظهار کرد:  براساس آمار و ارقام وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، سالانه حدود ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود که سهم عمده آن در اختیار شرکت‌های خارجی است. شرکت "Japan Tobaco International" حدود ۵۰ درصد سیگارهای کشور را تولید می‌کند؛ به عبارت دیگر، این شرکت ۳۵ میلیارد از ۷۰ میلیارد نخ سیگار را تولید و عرضه می‌کند. همچنین شرکت "British American Tobbacco" نیز حدود ۱۸ میلیارد نخ از مجموع سیگارهای تولیدی کشور را تولید و عرضه می‌کند. در بهترین حالت ممکن، شرکت دخانیات ایران حدود ۱۱ میلیارد نخ سیگار تولید می‌کند؛ بر این اساس، ۱۰ تا ۱۲ درصد از مجموع سیگارهای که در کشور تولید می‌شوند، داخلی هستند و سایر سیگارها توسط عاملان شرکت‌های خارجی تولید می‌شود.

نرخ پایین مالیات بر محصولات دخانی در ایران

 دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با بیان اینکه ۶۵ تا ۷۰ درصد سیگارهای مصرفی کشور توسط کشورهای خارجی تولید می‌شود، گفت: قاچاق محصولات دخانی توسط شرکت‌های خارجی تولیدکننده محصولات دخانی انجام می‌شود و این شرکت‌ها از پرداخت مالیات فراری هستند. بررسی‌ها بیانگر این است ایران پایین‌ترین نرخ مالیات بر محصولات دخانی را دارد. اگرچه مجلس برای افزایش نرخ مالیات محصولات دخانی تلاش کرد اما در نهایت میزان نرخ مالیات بر محصولات دخانی سال جاری، ۲۸ درصد خرده‌فروشی است.

وی با اشاره به میانگین جهانی مالیات بر سیگار گفت: میانگین جهانی مالیات بر دخانیات ۷۶ درصد قیمت یک نخ سیگار است؛ به طور مثال، میزان نرخ مالیات بر سیگار برای دو کشور پاکستان و اردن به ترتیب ۷۴ و ۸۶ درصد است. بسیاری از کشورهای دنیا که از منظر اقتصادی به ایران شبیه هستند، نرخ مالیات بر دخانیات بالایی دارند و مالیات محصولات دخانی را صرف امور سلامت مردم می‌کنند.

مسجدی با بیان اینکه برخی نسبت به افزایش نرخ مالیات محصولات دخانی انتقاداتی وارد می‌کنند، افزود: مخالفان افزایش نرخ مالیات بر محصولات دخانی بر این باور هستند که افزایش نرخ مالیات می‌تواند صنعت داخلی را با مشکل مواجه کند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بهترین حالت ممکن حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد سیگارهای مصرفی در کشور تولید داخل هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • کشف محموله سیگار قاچاق در میامی
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریالی یک واحد صنفی در رشت
  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 
  • ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم