Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، رضا عابدی گناباد کارشناس سیاسی دیروز در جلسه  ای که با موضوع توقیف کشتی انگلیسی در خلیج فارس با اشاره به بین‌المللی بودن تنگه هرمز، گفت: یک سری قواعد و مباحث در حوزه حقوق بین‌الملل بر این تنگه حاکم است، به‌عنوان مثال طبق این قانون کشتی‌هایی که می‌خواهند وارد تنگه شوند باید حق عبور را بدهند، این حق عبور برای کشور‌های ساحلی تنگه و خلیج فارس ایران و عمان است که امنیت تنگه را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  او ادامه داد: طبق عرف به‌طور معمول کشتی‌ها برای ورود به تنگه هرمز از سمت ساحل ایران وارد می‌شدند و خروج کشتی‌ها از سمت ساحل عمان بوده است، اما کشتی انگلیسی بر خلاف عرف از ابتدا از قسمت جنوبی تنگه از سمت عمان وارد تنگه و خلیج فارس می‌شود و احتمال تصادف و برخورد را برخلاف قوانین بین‌المللی ایجاد می‌کند.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه کشتی‌ها و نفتکش‌ها از یک مسیر مشخص رفت و آمد می‌کنند، گفت : مسیر ورود و خروج مشخص است و حتی در نقشه‌ها و برنامه‌ها از مکانی که می‌خواهند خارج شود، کاملا مشخص شده است.

عابدی گناباد افزود: متأسفانه نفتکش انگلیسی برخلاف قاعده عرفی حاکم بر تنگه هرمز به‌جای آنکه از ساحل ایران خارج شود از سمت جنوب، یعنی ساحل عمان وارده شده است و احتمال برخورد تصادف با کشتی‌های دیگر در خلیج فارس که خارج می‌شدند، بوده است.

او تصریح کرد: اگر برخوردی با دیگر کشتی‌ها صورت می‌گرفت تبعات دیگری را ایجاد می‌کرد و همین بحث را به ما نسبت می‌دانند که این کشتی برای توقف از سمت جنوب وارد شده است و ایرانی‌ها جلوی آن کشتی را نگرفتند و این اتفاق افتاده است.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه برخی مسائل در رسانه‌ها خلاف واقع منعکس می‌شود، گفت : این بحثی است که رسانه‌های بین‌المللی به آن توجه نمی‌کنند  و به‌طور مشخص رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی تاکید دارند که توقیف نفتکش اتفاق افتاده است، اما این مسئله مهم حقوقی و امنیتی و بحث عبور بی‌ضرر است که این رسانه‌ها آن را سانسور می‌کنند.

عابدی گناباد افزود: به‌طور مشخص در این چند روز اخیر که این اتفاق افتاده بی بی سی فارسی مدام بر روی این مسئله تاکید می‌کند که این اتفاق مسئله سیاسی بوده و ایران به‌دنبال تنش‌آفرینی در منطقه است و هیچ اشاره‌ای به تخلف این نفتکش نمی‌کنند و به‌توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس نیز کمتر اشاره می‌کنند.

او ادامه داد: توقیف نفتکش ایرانی با اقدامی که ایران انجام داد خیلی متفاوت است، در آنجا خیلی عرف و قاعده بین‌المللی در جبل الطارق نقض نشده بود.

کارشناس سیاسی  با بیان اینکه ایران عضو اتحادیه اروپا نیست، گفت: ما ملزم به رعایت تحریم‌های اروپا نیستیم، بر فرض که نفتکش عظیم‌الجثه ۲ میلیون بشکه نفت در آن هست بر فرض به‌سمت سوریه هم حرکت کرده بود، که این ادعا از سوی ایران تکذیب شد، ما ملزم به رعایت قوانین یک جانبه اتحادیه اروپا نبوده‌ایم.

عابدی گناباد افزود: رسانه‌های غربی به‌دنبال ایجاد تنش در منطقه هستند و تنها بخشی از موارد را نشان می‌دهند و مواردی که به نفعشان نیست را سعی می‌کنند منعکس نکنند، ایران را به‌عنوان کشوری که مخل تجارت بین‌المللی و دریایی و مخالف امنیت صدور نفت معرفی می‌کنند.

او تصریح کرد: نقد جدی بر وزارت امور خارجه وارد است، در این ماجرا انگلیس با وقاحت از دست ما به شورای امنیت شکایت می‌کند، اما در ماجرای توقیف کشتی ما در جبل الطارق دستگاه دیپلماسی ما به‌شدت منفعل عمل کرد، سؤال ما این جا است که چرا همین اقدام مشابه را ما انجام ندادیم و فقط سفیر دعوت شد؟ چرا ما از ظرفیت‌ها و امکاناتی که داریم استفاده نمی‌کنیم؟

کارشناس سیاسی   با بیان اینکه روابط ما با انگلیس به‌شدت پرتنش است و از قبل نیز همینطور بود، گفت : در این ۴۰ سال بنا به موضوعات مختلف مانند سلمان رشدی، حمایت انگلیس از صدام و دخالت‌های آن‌ها در ایران روابط دو کشور قطع بوده است.

عابدی گناباد افزود : در رابطه با اتفاقات چند سال گذشته در جلو سفارت انگلیس، یک ایرادی به سیاست خارجی وارد است که زمانی با یک کشور دچار مشکل می‌شود آن دولت باید روابط را قطع کند و سفیر را اخراج کند یا هر تصمیم دیگری که دولت باید بگیرد، و نباید می‌گذاشتند این تنش به سطح افکار عمومی وارد شود و احساسات قلیان پیدا کند و افرادی به درست یا غلط به سفارتخانه حمله کنند، این یک عرف است و به خیلی از کشور‌ها این نقد جدی وارد است، این بحث‌ها در زمان احمدی‌نژاد و روحانی اتفاق افتاد در دولت بعدی هم اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام //ا.ز
بیش از ۸۰ درصد اخبار دنیا از طرف رسانه‌های آمریکایی و اروپایی است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حاشیه های سیاسی حوادث بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت غزه و در پاسخ به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن، دو عملیات ضد متجاوزان انجام داده است.

سخنگوی نیروهای ارتش یمن اعلام کرد که ارتش یمن امروز (جمعه) یک نفتکش انگلیسی را در دریای سرخ و یک پهپاد آمریکایی از نوع ام کیو ۹ را در آسمان استان صعده هدف قرار داده است.

سرتیپ یحیی سریع تاکید کرد که نیروهای این کشور با تعدادی موشک دریایی ضد کشتی، نفتکش انگلیس ANDROMEDA STAR را به تلافی حملات این کشور در دریای سرخ هدف قرار داده و موشک‌ها مستقیماً به هدف اصابت کرده است.

یحیی سریع همچنین درباره سرنگونی موفق پهپاد پیشرفته آمریکا در آسمان یمن گفت: «نیروهای پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن روز گذشته (جمعه) موفق شدند یک فروند هواپیمای MQ۹ آمریکایی را در حریم هوایی استان صعده به هنگام انجام مأموریت‌های خصمانه، سرنگون کنند و با موشک مناسب مورد هدف قرار گرفت».

سرتیپ یحیی سریع همچنین از مردم یمن به دلیل حمایت از مردم و مقاومت فلسطین و همچنین به دلیل حمایت‌های آن‌ها از عملیات‌های ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی و ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس تقدیر و سپاس گزاری کرد.

کد خبر 6089416

دیگر خبرها

  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن
  • یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد
  • انصار الله یک کشتی انگلیسی را هدف قرار داد و یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد
  • سنتکام: کشتی انگلیسی در حمله موشکی یمنی‌ها آسیب دید
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی