Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@04:10:55 GMT

چند نکته درباره هدایت تحصیلی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۷۰۱۷

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهمی اظهار کرد: متاسفانه برخی خانواده‌ها فرزندانشان را به سمت رشته تجربی سوق می‌دهند و همه ساله شاهد حضور بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب تجربی در کنکور سراسری هستیم در حالی که شاید ۱۵ هزار نفر آنها وارد رشته‌های خوب و در آینده شغل خوبی بشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی با اشاره به فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم اظهار کرد: فرایند هدایت تحصیلی از ۱۶ تیرماه آغاز و برگه‌های هدایت تحصیلی صادر شد.

وی افزود: تا کنون بیش از ۷۴۰ منطقه آموزش و پرورش برگه‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان خود را صادر کرده‌اند و تنها چند منطقه دچار مشکل بودند که پیگیر حل آن هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرآیند هدایت تحصیلی همانند سال گذشته است گفت: به عنوان مثال رشته‌های ریاضی و علوم انسانی برای هر کسی که نمرات و شرایط لازم را کسب کرده باشد در اولویت "الف" است. رشته‌های فنی و حرفه‌ای دارای اولویت "الف" و "ب" و رشته تجربی دارای اولویت "الف"، "ب" و "ج" است. کف نمره برای ورود به رشته‌های مختلف نیز همانند سال گذشته است و تغییری نکرده است.

(به گزارش ایسنا، لازم به توضیح است که درج گزینه( الف تا د ) در زیر هر رشته یا زمینه، به منزله وضعیت دانش آموز با توجه به عملکرد تحصیلی و ظرفیت آن زمینه یا رشته در سطح منطقه برای اولویت زمان بندی ثبت نام است. درج گزینه اولویتی «الف» به معنای احراز شرایط مطلوب برای انتخاب آن زمینه و رشته است و از آنجا که در اولویت اول ثبت نام قرار دارند، لازم است در مدت زمانی تعیین شده نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. درج گزینه « ب» تا «د» به معنای احراز شرایط دانش آموز در آن زمینه یا رشته است ولی ثبت نام فرد پس از اتمام زمان ثبت نام گروه یا گروه های دارای اولویت بالاتر مقدور است).

کاظمی ادامه داد: برای هر دانش آموز دو فرم با عنوان فرم ۶ و ۷ صادر می‌کنیم که فرم ۶ جنبه ارشادی و توصیه ای دارد و با توجه به استانداردهای هدایت تحصیلی یعنی آزمون رغبت، توانایی، نظر معلم، اولیای دانش آموز تهیه شده و به دانش آموز توصیه می‌کنیم که به فلان رشته برود بهتر است. فرم شماره ۷ نیز بر اساس عملکرد تحصیلی و ظرفیتی که برای هر رشته در مناطق وجود دارد آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه دانش آموز با قرار دادن این دو فرم در کنار یکدیگر می‌تواند رشته تحصیلی مناسب خود را برگزیند؛ درباره بازار کار ورود به رشته‌های فنی و حرفه ای عنوان کرد: در همه جای دنیا درصد اشتغال دانش آموزان فنی بالاتر است. از خانواده‌ها می‌خواهیم به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و فرزندانشان را در مسیری هدایت کنند که هم به آن علاقه دارند و هم شغلشان را در آینده تضمین می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: توصیه ما این است که دانش آموز حتی اگر به رشته‌های نظری رفت تا حد امکان در کنار تحصیل مهارتی را بیاموزد و خود را هر چه بیشتر توانمند کند. متاسفانه برخی خانواده‌ها فرزندانشان را به سمت رشته تجربی سوق می‌دهند و همه ساله شاهد حضور بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب تجربی در کنکور سراسری هستیم در حالی که شاید ۱۵ هزار نفر آنها وارد رشته‌های خوب و در آینده شغل خوبی بشوند.

کاظمی تاکید کرد که باید هدایت تحصیلی بر اساس نیازهای جامعه و بازار کار انجام شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نکته درباره هدایت تحصیلی پرویز فتاح بنیاد مستضعفان کمیته امداد مرتضی بختیاری سازمان سیا رحیمی جهان آبادی محاکمه نجفی کریمی قدوسی یوکیا آمانو یوسف بن علوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۷۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش، میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در رشته تجربی ۱۱.۲۳، رشته ریاضی ۱۰.۷۹، رشته انسانی ۸.۷۵ و در رشته معارف ۱۰.۵۶ بوده است. درحالی‌که سال ۱۴۰۱ میانگین نمرات دانش‌آموزان برای رشته علوم تجربی ۱۳.۰۲، رشته ریاضی و فیزیک ۱۲.۶۴، رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۰.۲۰ و رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۰۱ بوده است.

این معدل در سال ۱۴۰۰، برای رشته علوم تجربی ۱۳.۱۸، رشته ریاضی و فیزیک ۱۲.۳۵، رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۰.۴۲ و رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۰۴ ثبت‌شده است.

روزنامه فرهیختگان نوشت:در سال ۱۳۹۹ نیز معدل دانش‌آموزان برای رشته علوم تجربی ۱۳.۷۳، رشته ریاضی و فیزیک ۱۳.۵۰، رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۱.۳۴ و رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۸۶ را نشان می‌دهد.

میانگین معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، در رشته علوم تجربی ۱۳.۷۷، در رشته ریاضی و فیزیک ۱۳.۲۸، در رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۰.۷۶ و در رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۸۸ بوده است.

ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که میانگین معدل نمرات دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۲ نسبت به چهار سال پیش از آن در تمامی رشته‌ها با افت حدود دو نمره‌ای در امتحانات نهایی روبه‌رو بوده است.

ناظر به همین معیار و مولفه و با بررسی وضعیت استان‌ها، نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است. به این صورت که میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در استان‌های هرمزگان، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، آذربایجان غربی ۸ تا ۹ بود. خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، ایلام، کردستان، لرستان، کرمانشاه، فارس، کرمان، گیلان، بوشهر و چهارمحال‌وبختیاری نیز استان‌هایی هستند که میانگین ۹ تا ۱۰ را ثبت کردند. یعنی معدل دانش‌آموزان این استان‌های نیز کم و هشدارآمیز است. با این حساب مجموعا، در ۱۷ استان میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد هشت تا ۱۰ بوده که در وضعیت قرمز هستند.

دیگر خبرها

  • ۱۶۰۰ معلم جدید در آموزش و پرورش استان بوشهر استخدام می شوند
  • استخدام ۱۶۰۰ معلم جدید در آموزش و پرورش استان بوشهر
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از فردا
  • اجبار دانش‌آموز برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • شرکت ۴۴هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی در چهارمحال وبختیاری
  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • معلم، متحول کننده انسان‌ها در طول تاریخ
  • مشکل کمبود دبیر و آموزگار در سال تحصیلی جدید حل شد
  • افت شدید تحصیلی دانش آموزان در دولت رئیسی/ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها