Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@20:17:28 GMT

گفت‌وگو و دشمنانش

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۹۰۸۷

گفت‌وگو و دشمنانش

«شگفت‌انگیز است رفتار ما پیروان دین خاتم که دین و آیین‌مان بر کلام و گفت‌وگو بنا شده، اما به سختی می‌توانیم چند نفرمان دور هم جمع شویم و درباره چیزی حرف بزنیم. هنوز جمله دوم به سوم نرسیده، گفتمان به کُشتمان تبدیل می‌شود و هیاهویی در می‌گیرد که بیا و تماشا کن!»

به گزارش ایسنا، محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «نه از امروز و دیروز که از همان زمان که مخالفان پیامبر اعظم(ص) اجازه نمی‌دادند بخشی از جامعه با  رسول خدا چشم تو چشم شوند و با او حرف بزنند، دوقطبی موافق و مخالف مذاکره شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتاً باید وقتی آیه «...فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» نازل شده، چهارستون بدن‌شان لرزیده باشد که اگر شهروندان آن روزگار مکه و مدینه بین حرف حق و باطل هروله کنند و فطرت پاک‌شان به حق میل کند، چه خاکی به سرشان بریزند.

شگفت‌انگیز است رفتار ما پیروان دین خاتم که دین و آیین‌مان بر کلام و گفت‌وگو بنا شده، اما به سختی می‌توانیم چند نفرمان دور هم جمع شویم و درباره چیزی حرف بزنیم. هنوز جمله دوم به سوم نرسیده، گفتمان به کُشتمان تبدیل می‌شود و هیاهویی در می‌گیرد که بیا و تماشا کن!

و شگفت‌انگیزتر این که برخی بزرگان ما که روش گفت‌وگو و مباحثه را در کلاس‌های درس حوزه تجربه کرده‌اند و دائماً از آن به عنوان تجربه‌ای کارآمد یاد می‌کنند اما همین که از برخی از آنها خواسته می‌شد همان شیوه را در جامعه خارج از حوزه علمیه پیاده کنند، فشار خون‌شان بالا می‌رود و رگ‌های گردن‌شان ضخیم می‌شود و توی چشمان‌شان خون می‌دود که مگر با «غیر خودی» هم می‌شود حرف زد؟ جوری هم حق به جانب سخن می‌گویند که گویی پیامبر و امام صادق حلقه‌ای از خواص را دور خود جمع می‌کرده‌اند و فقط با آنها نجوا می‌کرده‌اند.

عادت‌مان داده‌اند که جامعه را به دوقطب دیو و دلبر تقسیم کنیم و چون خودمان را دلبر می‌بینیم، به سمت مخالفان چشم غره برویم. دندان‌هایمان را به هم بفشاریم و دل‌مان را پر از کینه کنیم. در این مکتب، حتی توجیه شرعی هم داریم. می‌گوییم مگر نه این که قرآن فرموده است اشداء علی الکفار، رحماء بینهم؟ هر که با ما نیست، حتماً بر ماست و ناگزیر کافر است و باید بر او تاخت!

این راه را سال‌های طولانی است پیموده‌ایم. خدا را شکر که در بسیاری موارد، خلق‌الله رهرو نخبگان نبوده‌اند وگرنه باید جوی‌های خون راه می‌افتاد. تا همین حالا هم با بستن راه گفت‌وگو فراوان زیان دیده‌ایم. اگر سبک زندگی‌مان را اندکی عوض کنیم و شبیه پیامبر و امامان و بزرگان دین شویم، شیرینی زندگی را بیشتر می‌چشیم.

با این حال اصلاً به این که همه جامعه و نیز نخبگان‌مان بر مدار گفت‌وگو قرار گیرند، خوشبین نیستم. دیوار عدم تفاهم آن قدر بلند است که به این زودی‌ها نمی‌توان از آن عبور کرد. اما این بدان معنا نیست که برای رسیدن به تفاهم نباید کاری انجام داد. با همه سختی‌هایی که «گفت‌وگو» می‌تواند داشته باشد، یک امر ناگزیر است.

دوستان متعددی را می‌شناسم که نه‌فقط در زندگی سیاسی و حیات اجتماعی‌شان نمی‌توانند گفت‌وگو کنند که داخل خانه خودشان هم با فرزندان خود مشکل دارند. خانواده‌شان حرف آنها را نمی‌فهمند و به همین دلیل محیط خانه برایشان غیر قابل تحمل شده. این فرزندان قطعاً در آینده نمی‌توانند مثل پدران‌شان زندگی کنند و چالش از همین جا شروع می‌شود.

اگر امروز، عاقلانه و عامدانه و فهیمانه تن به گفت‌وگو ندهیم، فردا این کار را با هزینه سنگین و از روی وادادگی انجام خواهیم داد و نتیجه چنان گفتمانی از همین حالا معلوم است.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمد مهاجری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی: آرنه اسلوت وارث میراث یورگن کلوپ شد

به گزارش "ورزش سه"، در روزهای گذشته نام آرنه اسلوت، سرمربی ‏فاینورد، به شکلی ناگهانی و غیرمنتظره به عنوان گزینه اول لیورپول ‏برای جانشینی یورگن کلوپ مطرح شد. ‏

خیلی زود مشخص شد که این انتقال نزدیک به قطعی شدن است و ‏خود اسلوت به صورت تلویحی گفت که سرمربی لیورپول خواهد شد ‏هر چند اعلام کرد مذاکره دو باشگاه ادامه دارد. ‏

دقایقی پیش فابریتزیو رومانو و چند خبرنگار معتبر اروپایی اعلام ‏کردند مذاکره دو باشگاه به توافق نهایی رسید و از این لحظه باید ‏اسلوت را سرمربی فصل آینده لیورپول دانست. او به زودی رسما به ‏عنوان سرمربی جدید لیورپول معرفی خواهد شد. ‏

در ساعتهای گذشته برخی رسانه‌ها گفتند که تنها مانع بر سر قطعی ‏شدن انتقال اسلوت، اختلاف دو باشگاه بر سر مبلغ این انتقال است. ‏گفته می‌شد که لیورپول پیشنهادی 10 میلیون یورویی داده ولی ‏فاینورد حاضر نیست از مبلغ مد نظر خود 15 میلیون یورو کوتاه بیاید. ‏

بعد از اعلام خداحافظی یورگن کلوپ ابتدا نام ژابی آلونسو به عنوان ‏گزینه اول باشگاه اعلام شد. ولی آلونسو به صراحت گفت که ‏می‌خواهد دست کم فصل آینده را روی نیمکت بایر لورکوزن بنشیند.‏

روبن آموریم، سرمربی اسپورتینگ، دیگر گزینه مد نظر لیورپولی‌ها بود ‏ولی در روزهای گذشته مشخص شد که لیورپول او را از فهرست خارج ‏کرده و بعد نام اسلوت به عنوان گزینه اصلی مطرح شد. ‏

دیگر خبرها