Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج- افزایش قیمت لاستیک‌های خارجی در زمره کالاهایی است که حال موجی شده تا استان‌های مرزی به اشکال متفاوت در بحث قاچاق با آن روبرو شوند.

قدس آنلاین-گروه استان ها: با افزایش قیمت دلار و به‌تبع آن گرانی برخی از کالا لذا شیب قیمت‌ها به سمت کالاهای قاچاق تندتر شده و بر آن دامن می‌زند.

مرزهای شرقی

اگر تاکنون سوار لنچ های باری و یا کشتی شدید حتماً مشاهده کردید که این شناورها در حاشیه‌های خود لاستیک‌های بی‌شماری را آویخته‌اند تا هنگام پهلوگیری سایر شناورها و یا اسکله دچار آسیب نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده ادی از اتوبوس‌ها و کامیون‌ها با لاستیک کهنه از مرز خارج‌شده و با لاستیک نو برمی‌گردندگفتنی است برخی از قاچاقچیان از این ذهنیت استفاده کرده  و لذا صاحبان برخی شناورها در بازگشت از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نسبت به بارگیری لاستیک‌های بی‌شمار زیر بارهای تجاری و یا آویختن در بدنه لنج اقدام کنند و این‌گونه عنوان کنند که این لاستیک‌ها فرسوده است. در خالی که این لاستیک‌ها نو و برای فروش در بازار آزاد است.

به‌طور حتم شما لاستیک‌هایی در بازار مواجه شدید که تاریخ‌مصرف آن‌ها رو به پایان است و یا دارای جلد و بسته‌بندی نبوده و یا در رینگ خودرو به‌درستی جا نمی‌خورد لذا اگر چنین تجاربی را داشتید شک نکنید که این لاستیک‌ها در زمره همان لاستیک‌های قاچاق است که توسط سودجویان و به‌طور غیرقانونی وارد بازار می‌شود.

مرزهای غربی

قاچاق لاستیک تنها مربوط به مرزهای شرقی نیست بلکه مرزهای غربی هم این قاچاق البته به شگردهای مختلف دیگر در جریان است.

در مرزهای غربی ازجمله استان کردستان بسیاری از خودروهای عبوری که به آن‌طرف مرز تردد دارند به‌ویژه خودروهای سنگین با لاستیک‌های کهنه به آن‌طرف مرز رفته و سپس با تعویض لاستیک‌های نو به این شیوه تعدادی از لاستیک‌های قاچاق را وارد بازار می‌کنند.

در حال حاضر برخی از ماشین‌های سنگین در کردستان هنگام عبور از مرز لاستیک فرسوده و مستعمل را زیر چرخ‌های خود انداخته و هنگام برگشت لاستیک‌های نو را جایگزین کرده و به این شکل مبادرت به واردکردن لاستیک قاچاق می‌کنند

شاید در ظاهر ابعاد قضیه ناچیز به نظر برسد اما تصور کنید یک ماشین سنگین ۱۸ چرخ که هر بار با ۱۸ لاستیک فرسوده از مرز خارج می‌شود، می‌تواند در مسیر برگشت ۱۸ لاستیک خارجی نو را وارد کشور کند.

این موضوع زمانی بغرنج‌تر شده که هیچ مانعی در تردد تعداد روزانه ماشین‌ها از مرز نبوده و درنتیجه با افزایش تعداد ترددها حجم بار قاچاق نیز به‌نسبت مستقیم افزایش می‌یابد.

بر اساس آمار اعلامی از سوی گمرک مریوان روزانه به‌طور متوسط ۲۵۰ الی ۳۰۰ کامیون ترانزیت از مرز باشماق تردد می‌کنند.

ضربه به تولید ملی

در همین رابطه دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان با تائید این شیوه مورداستفاده قاچاقچیان عنوان می‌کند: البته آمار این شیوه قاچاق خیلی چشمگیر نیست اما همین مقدار اندک هم با مقابله مسئولان روبرو شده است.

علی خدا ویسی بابیان اینکه تعدادی از اتوبوس‌ها و کامیون‌ها با لاستیک کهنه از مرز خارج‌شده و با لاستیک نو برمی‌گردند اظهار می‌کند: این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که استان کردستان خود دارای کارخانه لاستیک بوده و لذا از این بابت تولیدکننده داخلی دچار خسارت می‌شود.

وی ابراز می‌کند: متأسفانه در حال حاضر این شیوه قاچاق حالت رسمی به خود گرفته و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مرزبانی باید برای ماشین‌های سنگینی که دارای لاستیک فرسوده هستند شرط‌هایی را قرار دهند تا بر اساس آن از خروجشان از مرز ممانعت به عمل آید.

وی می‌گوید: البته این خلأ قانونی به این معنا نیست که مسئولان اجازه دهند این نوع قاچاق ادامه داشته باشد لذا با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا طی مکاتباتی خواستار تصویب دستورالعمل‌هایی دراین‌باره شده‌ایم تا خروج اتوبوس‌هایی را که دارای مسافرهای سوری بوده و معمولاً ۱۰ الی ۱۵ تا مسافر هم دارند از مرز محدود شود.

وی ابراز می‌کند: هم‌چنین قرار شده تعداد اتوبوس‌هایی که از مرز تردد می‌کنند کاهش پیدا کند تا بلکه بتوانیم از خروج سوخت و ورود لاستیک به کشور به‌صورت قاچاق جلوگیری کنیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کردستان کالای قاچاق لاستیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۹۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک

فرمانده انتظامی هرمزگان، گفت: با هوشیاری و تلاش همه جانبه ماموران انتظامی رودان قاچاقچیان در انتقال ۳۸۴ کیلو تریاک ناکام ماندند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، سردار علی اکبر جاویدان، اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان رودان در راستای مقابله جدی وبی امان با قاچاق مواد مخدر ومبارزه با سوداگران مرگ در محور بخش رودخانه این شهرستان پس از چندین ساعت تعقیب و مراقبت‌های لازم و گشت‌زنی‌های پنهان و هدفمند به دو دستگاه خودرو سواری پژو 405 مشکوک و دستور توقف دادند.

وی افزود: رانندگان با مشاهده ماموران بدون توجه به دستور پلیس و علائم هشدار دهنده اقدام به فرار کردند که پس از تعقیب و گریز سریع متهمان چون عرصه را بر خود تنگ دیدند با استفاده از موقعیت منطقه و تاریکی هوا با رها کردن خودروها از محل متواری شدند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان بیان کرد: در بازرسی از خودروهای توقیفی 384 کیلو مواد مخدر تریاک کشف و ضبط و تلاش ماموران برای دستگیری متهمان ادامه دارد.

وی همچنین از کشف انواع کالای قاچاق در 48 گذشته به ارزش 20 میلیارد ریال در استان خبر داد.

جاویدان عنوان کرد: ماموران انتظامی استان در اجرای طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا وارز و حین کنترل محورهای مواصلاتی، موفق به کشف انواع کالای قاچاق شدند.

وی افزود: کالاهای قاچاق مکشوفه شامل: 3 هزار و 114 دست انواع البسه، یک دستگاه موتورسیکلت پاکشتی، یک دستگاه موتور قایق، 130 عدد انواع لوازم آرایشی، 192 جفت کفش، 665 دستگاه سیگار الکترونیک، 44 کارتن انواع محصولات کشاورزی، 650 عدد انواع آبمیوه خارجی، 7 دستگاه تلویزیون led و غیره فاقد مدارک است.

 فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه در این راستا 12 خودرو شوتی توقیف و 10 متهم به همراه پرونده متشکله به مرجع قضایی معرفی شدند، یادآورشد: حسب اعلام کارشناسان ارزش کالاهای مکشوفه بالغ بر 20 میلیارد ریال است که کلیه کالاهای مکشوفه تحویل انبار سازمان اموال تملیکی استان شد.

جاویدان تأکید کرد: پلیس در راستای مبارزه بی امان با قاچاق کالا و به تبع آن رونق و جهش تولید همه تلاش خود را به‌کار بسته، تا تحرک از قاچاقچیان و ضربه زنندگان به اقتصاد جامعه سلب شود.

انتهای پیام/864/

دیگر خبرها

  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • ضربه ۳ هزار میلیاردی پلیس به قاچاقچیان سوخت
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان
  • نفت کوره قاچاق در هامون کشف شد