Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مژگان وطن‌پرست مسئول واحد پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در یک کارگاه آموزشی گفت: اقدام دیرهنگام یا استفاده از روش‌های سنتی برای درمان زردی نوزادان، ممکن است به قیمت بروز عوارض بسیار خطرناکی بر مغز، شنوایی و یادگیری نوزاد، شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: درمان‌های سنتی مورد استفاده برای زردی نوزاد،از جمله شیرخشت و ترنجبین، آب قند و حتی بعضی داروها مانند بیلی ناستر یا قرص‌های خواب آور، به هیچ عنوان جنبه درمانی در این زمینه ندارد.

وطن پرست تصریح کرد: زردی نوزادان به علت تجمع ماده‌ای به نام بیلی روبین در خون نوزاد است که به دلیل تخریب گلبول‌های قرمز به وجود می آید و گلبول‌های قرمز در نوزادان طول عمر کمتری نسبت به بزرگسالان داشته و سریع تر تخریب می‌شوند، بنابراین در نوزادان شاهد تولید بیلی روبین بیشتری نسبت به بزرگسالان هستیم.

مسئول واحد پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز ادامه داد: کبد نوزاد نیز توانایی لازم برای تغییر و تحولات طبیعی و دفع بیلی‌روبین را ندارد، بنابراین مقداری از این ماده در خون نوزاد جمع شده و باعث زردی می‌شود، و به همین دلیل بروز زردی در بسیاری از نوزادان در روزهای اول تولد، امری طبیعی و گذرا است.

وطن‌پرست اضافه کرد: بالا رفتن غیرطبیعی زردی بدن نوزادان امکان دارد به دلیل وجود عفونت، ابتلا به فاویسم، کم کاری تیروئید، عفونت‌های ادراری و خونی بروز کند، بنابراین نوزادان باید در چند روز اول تولد از نظر ابتلا به زردی غیرطبیعی توسط پزشک متخصص کودکان مقدار بیلی روبین خون نوزاد بررسی شود.

وی اظهار کرد: اگر زردی در حد کم باشد، نیازی به درمان خاصی نیست و تنها معاینه مجدد نوزاد توسط پزشک و کنترل میزان بیلی‌روبین کفایت می‌کند که بر مبنای آن پزشک راهنمایی لازم را به والدین ارائه می‌دهد، اما اگر زردی نوزاد در حدی بود که نیاز به درمان داشت، مناسب و با تشخیص پزشک درمان‌هایی نظیر فتوتراپی (نوردرمانی)، انجام می شود.

اگر دوره زردی در نوزاد طولانی شود؛ باید حتما نوزاد از لحاظ سایر موارد نظیر عفونت، کم کاری تیروئید و برخی بیماری های مادرزادی ارثی و همچنین گرفتگی مجاری صفراوی بررسی شود .

وطن پرست تاکید کرد: خانواده‌ها باید از مصرف داروهای خانگی و درمان‌های سنتی یا قطع شیر مادر برای درمان زردی نوزاد و همچنین از قرار دادن نوزاد زیر نور مهتابی‌های معمولی پرهیز کنند، زیرا این روش‌ها امید کاذب به خانواده خواهد داد و درمان کننده زردی نیست.

انتهای پیام/ت

خطرات دیرهنگام زردی نوزاد تاثیر گذاری بر مغز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۹۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق جالب در لیگ دسته 3 اسپانیا؛ تاثیر مستقیم مربی دروازه بان ها روی گل تساوی! / فیلم

دیگو ریواس موفق شد روی گل تساوی تیمش مقابل دپورتیوو لاکرونیا در دقیقه 94 نقش داشته باشد.

دانلود (3.4MB)

دیگر خبرها

  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • چگونه سرنوشت یک نوجوان تغییر کرد/ پاهای هوتن شکیبا در بتن!
  • اتفاق جالب در لیگ دسته 3 اسپانیا؛ تاثیر مستقیم مربی دروازه بان ها روی گل تساوی! / فیلم
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • ۹ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم