Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@12:46:36 GMT

چشم انداز روابط ایران و انگلیس در دوران جانسون

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۲۴۲۶

چشم انداز روابط ایران و انگلیس در دوران جانسون

بوریس جانسون جانشین ترزا می شد تا بحث های نخست وزیری انگلیس پایان یابد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، «بوریس جانسون» از دقایقی پیش توانست حداکثر آرا از میان ۱۶۵ هزار رای احزاب محافظه کار انگلیس را کسب کرده و نخست وزیر جدید بریتانیا شود.

 

جانسون از امروز جانشین «ترزا می» است  و در خصوص چندین مساله از جمله به سرانجام رساندن برگزیت و آزادی نفتکش این کشور توسط ایران باید در آینده ای نزدیک تصمیم گیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جانسون در مورد نفتکش توقیف شده این کشور توسط ایران در چند روز گذشته سکوت پیشه کرد تا «جرمی هانت» رقیب وی بتواند از فرصت دیپلماسی حل این مساله به منظور رای آوری در انتخابات بهره ببرد. اما حالا دیگر سکوت جانسون امکان پذیر نخواهد بود و او باید در مورد سرنوشت نفتکش بریتانیا در ایران اقدام کند.

 

از سویی دیگر جانسون نگاه هایی به رابطه با تهران دارد که امکان ایجاد تغییر در مسیر روابط ایران و لندن را فراهم می کند.

 

روابط ایران و انگلیس در دوران جانسون

 

«بوریس جانسون» برخلاف نزدیکی بسیاری که به آمریکا دارد سعی داشته در زمینه نگاه به ایران با واشنگتن متفاوت باشد. او در زمان وزارت خارجه اش سفری به تهران داشت و توانست در زمینه های اختلاف نظر با مقامات ایرانی اقدامات مثبتی انجام دهد.

 

وضعیت «نازنین زاغری» از جمله اختلاف نظرهای ایران و انگلیس بوده که جانسون در زمان تصدی وزارت خارجه انگلیس بر خلاف هانت بدون تبلیغات رسانه ای در سفر به ایران موفق به دیدار با زاغری و همچنین خانواده او شد. این مساله نشان می دهد که جانسون بیشتر به دنبال حل مسائل است و از تبلیغات رسانه ای کمتر بهره می گیرد.

 

 

نخست وزیر جدید انگلیس در رابطه با ایران روزگار سختی را پیش رو دارد. او باید وضعیت نفتکش توقیف شده بریتانیا توسط ایران را حل کند اما در عین حال باید به برجام پایبند باشد. اگرچه جانسون همواره تلاش داشته که خود را به سیاست های ترامپ نزدیک کند اما چاره ای جز حفظ برجام ندارد و یک جانبه نمی تواند برای شکست این توافقنامه اقدام کند. زیرا با برخورد دیگر کشورهای اروپایی در برجام همچون فرانسه که برای میانجی گری می کوشد روبرو خواهد شد.

 

از سویی دیگر جانسون تمام تلاش خود را برای نرم تر کردن اوضاع میان ایران و آمریکا به کار خواهد گرفت. زیرا او در کمیسیون مشترک برجام مواضع ایران و آمریکا را از بر شده و حالا توان آن را دارد که در هر دو طرف تاثیر مثبت داشته باشد. در همین رابطه نخست وزیر جدید انگلیس مدتی قبل در یک روزنامه آمریکایی نوشته بود که «توافق اتمی با ایران قطعاً ضعف‌هایی دارد ولی من اطمینان دارم که می‌توان آنها را برطرف کرد. چرا که هنگام مواجهه با مجموعه‌ای از گزینه‌های نامطبوع، عقل سلیم در این است که گزینه‌ای با کمترین تبعات منفی انتخاب شده و بعداً کاستی‌های آن اصلاح شوند.»

 

گزینه نظامی نیز از جمله ممنوعیت هایی است که جانسون از آن یاد کرده و خوش باوری بسیاری از انگلیسی ها در زمینه حمله نظامی به ایران با همکاری آمریکا و انگلیس را پایان داده است. در حالیکه «ترزا می» دست به اعزام نیروی نظامی به خلیج فارس زده اما جانسون بهره خاصی از این نیروها در خلیج فارس نخواهد برد.

 

جانسون همچنین نگاه خود نسبت به تغییر رژیم در ایران را بارها با صراحت اعلام کرده و هرگونه تمایل به این سیاست را رد کرده است.

 

روابط ایران و انگلیس هیچگاه به صورت کامل مثبت نبوده اما در دوره نخست وزیر های مختلف و روسای جمهوری مختلف از سوی ایران تفاوت هایی داشته است. انتظار می رود در دوران جانسون میزان تنش ها بین ایران و انگلیس زیاد نشود و همان رویکرد نسبتا مثبت می در خصوص تهران از سوی لندن رعایت شود. مگر اینکه لندن برای جلب پشتیبانی آمریکا در صورت برگزیت ناچار به تغییر رویکرد نسبت به ایران باشد./

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبي اردبیل کانون های مساجد شیراز معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده فضای مجازی اوقات فراغت روزنامه جانسون نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون روابط ایران و انگلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۲۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)

به گزارش ورزش سه، ملوان و سایپا دو تیمی که حدود 8 سال پیش آخرین تقابل لیگ برتری را مقابل هم برگزار کردند امروز در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی مقابل هم قرار خواهند گرفت و یک دیدار کلاسیک را برگزار خواهند کرد!

تیم‌های باسابقه لیگ برتر ایران که در سال‌های هر دو آنها به لیگ آزادگان سقوط کردند و نتوانستند دیگر در سطح اول فوتبال ایران مقابل هم قرار بگیرند و امروز فرصت این را خواهند داشت تا در جام حذفی به مصاف هم بروند!

از آخرین تقابل آنها در لیگ برتر تغییرات زیادی در دو تیم صورت گرفته و با شکل و شمایلی کاملا متفاوت به میدان خواهند رفت، در تیم سایپا ستاره هایی چون مهدی ترابی، علی قلی زاده، ابراهیم صادقی، غلامرضا رضایی،میلاد میداووی حاضر بودند و در تیم ملوان هم حسین حسینی، محمدحسین کنعانی زادگان،عزت پورقاز،حسین ماهینی، مازیار زارع و جلال رافخایی حضور داشتند و بسیاری از این بازیکنان از فوتبال خداحافظی کردند و تعدادی دیگر در سطح اول فوتبال ملی ایران حضور دارند.

آخرین تقابل آنها هم به بازی در لیگ آزادگان در اردیبهشت 1401 باز می‌گردد که در نهایت به صعود ملوان به لیگ برتر ختم شد و در آن مسابقه هم ملوان دو بر صفر سایپا را شکست داد و یک گام دیگر به صعود و صدرنشینی نزدیک شد.

این دو تیم امروز در شرایط متفاوتی مقابل هم قرار خواهند گرفت، ملوان با عملکرد خوبی که در لیگ برتر داشته در رتبه های بالای جدول حضور دارد و سایپا در لیگ آزادگان شانسی برای صعود به لیگ برتر نخواهد داشت و یک فصل دیگر برای بازگشت به لیگ باید منتظر بماند.

دیگر خبرها

  • آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید
  • ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)
  • دانشجویان حامی فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند+ فیلم
  • تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست استعفا دهد
  • دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند
  • سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به دانشگاه کلمبیا رفت
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • به بهانه باخت ۵-۰ چلسی مقابل آرسنال؛ مروری بر سنگین‌ترین شکست‌های دوران مربیگری پوچتینو
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود