Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@08:47:15 GMT

بوریس جانسون کیست؟

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۲۴۵۱

بوريس جانسون پنجاه و پنج ساله، روزنامه نگار، سياستمدار و تاريخ نگار انگليسي است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، "آلكساندر بوريس دو ففل جانسون" ( Alexander Boris de Pfeffel Johnson)  پنجاه و پنج ساله، روزنامه نگار، سياستمدار و تاريخ نگار انگليسي است كه از سال 2008 تا 2016 به عنوان شهردار لندن فعاليت ميكرد و از 2015 نمايندگي  مجلس انگليس را از حوزه انتخابيه آكسبريج و رويسليپ جنوبي به عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانسون از ژوييه 2016 وزير خارجه كابينه "ترزا مي" شد اما  دو سال بعد به علت اختلاف با "ترزا مي" بر سر چگونگي خروج از اتحاديه اروپا از سمتش استعفا داد و نظر حاميان خروج انگليس از اتحاديه اروپا را به خود جلب كرد تا با حمايت انان به كرسي نخست وزيري دست يابد .
جانسون  در دوره دوم شهرداري خود بر برگزاري بازيهاي المپيك تابستاني 2012 لندن نظارت كرد و پيش تر ، از سال 2001 تا 2008 نماينده مجلس از حوزه انتخابيه هنلي بود.
او كه عضو حزب محافظه كار  است به دليل نزديكي به سياستهاي ليبرال اقتصادي و ليبرال اجتماعي، "ليبرترين" ناميده مي شود.
جانسون در بيمارستاني در شهر نيويورك در سال 1964 زاده شد وهر دو تابعيت انگليسي و آمريكايي به او داده شد.  والدين او هر دو انگليسي بودند و پدرش «استنلي جانسون» نام داشت. نام ابتدايي پدر "استنلي جانسون" - يعني پدربزرگ "بوريس جانسون" - "عثمان كمال" بود كه بعداً نام خود را به جاني تغيير داد. عثمان، در شهر بندري بورن موث انگليس از مادري نيم انگليسي و نيم سوييسي متولد شد.
 پدر "عثمان كمال" (پدر پدربزرگ بوريس جانسون)، علي كمال، آخرين وزير كشور امپراتوري عثماني بود كه مصطفي كمال آتاترك را بازداشت كرد. او روزنامهنگاري با اصليت چركس - ترك بود كه در جنگ استقلال تركيه به خاطر تفكرات ضد تركي خود در مقابل ارتش آتاترك سلاح به دست گرفت و در نهايت به دست مردم كشته شد. مادر عثمان نيز مدتي پس از تولد او درگذشت و عثمان به نزد مادربزرگ انگليسي خود نقل مكان كرد و در آن جا نام خود را به ويلفرد «جاني» جانسون تغيير داد و ميراث اسلامي خود را نفي كرد.
جانسون با دريافت راتبه يا بورسيه ، وارد كالج ايتن (Eton College)، مدرسه مستقل شبانهروزي نخبگان در  شهر ايتون  شد كه يكي از گرانقيمت ترين دبيرستان هاي شبانه روزي پسرانه انگليس براي سنين 13 تا 18 سال است. اين كالج  كه درسال 1440 به دست هنري ششم در 30 كيلومتري لندن در شهر ايتون در نزديكي ويندسور تأسيس شد، يكي از نه مدرسه خصوصي انگليس است. دانش آموزان اين دبيرستان به صورت شبانه روزي در اين مدرسه زندگي مي كنند و كالج ايتون داراي فهرست بلندي از افراد مشهور از ميان دانش آموختگان اين مدرسه است. شماري از نخست وزيران پيشين انگليس همچون "آنتوني ايدن" و "مك ميلان"، تعدادي از دانشمندان، نويسندگان، شعرا، ماموران اطلاعاتي و امنيتي، افسران ارشد نظامي، دو نفر از شاهان كشور نپال، "كارل ماركس"، "كريم آقاخان" يا "آقا خان" چهارم، ( رهبر فعلي شيعيان اسماعيلي (شعبه نزاريه)) و تعدادي از اعضاي ارشد حزب محافظه كار در حال حاضر همچون "ديويد كامرون" (نخست وزير اسبق) و "روري استيوارت" (وزير)، از فارغ التحصيلان اين كالجند. شماري از انگليسي ها به اين دبيرستان لقب "بزرگ ترين تربيت كننده سخنوران انگلستان" و "مشهورترين دبيرستان جهان" را داده اند.
جانسون تحصيل در اين كالج را در پاييز 1977 آغاز كرد و تحصيلات دانشگاهي خود را با دريافت رتبه يا بورس تحصيلي در دانشگاه آكسفورد در زمينه مطالعه متون كلاسيك پي گرفت. او بخشي از نسل دانشجويان ليسانس دانشگاه آكسفورد است كه بر سياست و رسانههاي قرن بيست و يكم انگليس مسلط شدند. اعضاي ارشد كنوني  حزب محافظه كار انگليس همچون "ويليام هيگ"، "مايكل گوو"، "جرمي هانت"، و "نيك بولز" از جمله اين افرادند كه در دولت هاي حزب محافظه كار، عضو بودند و وزارتخانه هاي مهم از قبيل خارجه را در دست داشتند.
"بوريس جانسون" كه بارها از قوانين مالياتي آمريكا شكايت كرده بود، نهايتاً در سال 2016 ميلادي، رسماً از تابعيت آمريكايي خود صرفنظر كرد. در 13 ژوئيه 2016ميلادي، "ترزا مي"نخستوزير انگليس، "بوريس جانسون"، شهردار سابق لندن را به عنوان وزير جديد امور خارجه اين كشور منصوب كرد. جانسون، از خبرسازترين سياستمداران هوادار خروج انگليس از اتحاديه اروپا بود كه در اعتراض به توافق نخست وزير با اتحاديه اروپا بر سر خروج كشورش از اين اتحاديه، در روز دوشنبه 9 ژوئيه 2018 از سمت وزير خارجه انگلستان استعفا داد.
"جانسون" پس از "ديويد كامرون" و "ترزا مي" سومين نخست وزيري است كه پس از كناره گيري دو رهبر حزب و نخست وزير انگليس بايد با بزرگترين چالش نيم قرن اخير انگليس كه همه اركان سياسي ، اقتصادي و اجتماعي اين كشور را متاثر كرده  يعني برگزيت دسته پنجه نرم كند هواداري سر سخت او از برگزيت و همزمان تقويت جبهه مخالفان  اين رويكرد او كارش را در اداره امور اين كشور سخت تر كرده است.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: جانسون کیست رزومه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۲۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ معترضان، برکناری نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه او را خواستار شدند. با یورش نیرو‌های امنیتی به معترضان، تظاهرات به خشونت کشیده شد. خانواده‌های اسرای صهیونیست هم با برافروختن آتش در خیابان «ایالون» در تل آویو، امضای فوری توافقنامه مبادله اسیران را خواستار شدند. رسانه‌های عبری گزارش دادند صد‌ها معترض هم در برابر محل اقامت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه قیساریا، تجمع اعتراضی برپا کردند.

دیگر خبرها

  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • هری کین به آمار 400 گل در دوران حرفه‌ای خود رسید
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز