Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-07@20:42:17 GMT

حقوق بشر را «بشرآفرین» باید تنظیم کند

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۲۶۱۰

حقوق بشر را «بشرآفرین» باید تنظیم کند

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی رئیس حوزه علمیه استان خراسان اظهار کرد: طبق فرمایش قرآن کریم ما وظیفه داریم حرف اول را در میان مکاتب مختلف بزنیم.
وی با بیان اینکه قرآن کریم در سه حوزه سخن می‌گوید اظهار کرد: حوزه محلی که می‌فرماید «یا ای‌ها الذین آمنوا» و مخاطب آن مسلمانان هستند، حوزه منطقه‌ای که می‌فرماید «یا اهل الکتاب» که منظور آن موحدان عالم است و حوزه بین المللی که می‌فرماید «یا ای‌ها الناس» که مخاطب آن عموم انسان‌ها در سراسر جهان هستند چه موحد و چه غیر موحد! ما برای هر سه قسمت در قرآن برنامه داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مرجع تقلید ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید هدف آن است که دین الهی به دست انسان بالا برود و فراگیر و جهانی شود، حقوق بشر را بشر آفرین باید تنظیم کند. قرآن می‌فرماید ما برای همه بشر حقوق آوردیم، سخن از همه جهان است، بنابر این ما وظیفه داریم که حرف جهانی بزنیم و وسیله آن را نیز در اختیار داریم و این امر شدنی است چرا که اگر نشدنی بود از ما نمی‌خواستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نسبت عقل و دین اشاره کرد و ادامه داد: وقتی به قرآن کریم رجوع می‌کنیم سه اصل را به ما تفهیم می‌کند؛ هدف چیست؟ صراط چیست؟ و سراج چیست؟؛ ما تا فرق «صراط» و «سراج» را نفهمیم کاری از پیش نمی‌بریم، تا تشخیص ندهیم که عقل سراج است و تنها باید بفهمد که صاحب و مهندس این صراط چه می‌گوید! در ابتدای راه هستیم.
آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: عقل مهندس نیست، عقل چراغ است و تنها راه را تشخیص می‌دهد، ما باید بین صراط و سراج فرق بگذاریم، عقل اساسا منبع دین نیست. آن‌ها که با فلسفه مخالف هستند فکر می‌کنند که فلسفه در صراط راه دارد، حال آنکه فلسفه می‌فهماند که عقل نمی‌فهمد و تنها یک چراغ خوبی است که راه را برای انسان روشن می‌کند.
وی ادامه داد:، اما همین عقل را قرآن مقام والا می‌دهد، در سوره مبارکه نساء می‌فرماید من اگر پیامبران را نمی‌فرستادم همین عقل با من خدا احتجاج می‌کرد و علیه من حجت اقامه می‌کرد که چرا برای من راهنما نفرستادی؟! تو که می‌دانستی من چیزی نمی‌دانم!، مقام عقل اینچنین است، این عقل نباید در حوزه‌ها مغفول بماند، این سراج باید در حوزه‌ها تقویت شود.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پایان در توصیه‌ای به طلاب خراسانی تصریح کرد: بر همه طلاب خراسانی لازم است سیر تاریخی علمای خراسان را مورد مطالعه قرار دهند و آن‌ها را بشناسند، در واقع ریشه‌های علمی خود مانند شیخ طوسی‌ها را بشناسند و بدانند که علم نیز وقف شخص خاصی نشده است بنابر این تا عمر داریم باید به دنبال علم و عالم شدن باشیم. از سوی دیگر مسؤولان حوزه نیز وظیفه دارند نگذارند طلاب مستعد از حوزه‌ها خارج شوند و از نهال فروشی پرهیز کنند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین عاملی گزارشی از سیر تحولات صورت گرفته در حوزه علمیه خراسان بر مبنای راهبرد‌ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب، خدمت این مرجع تقلید ارائه کرد.

انتهای پیام/

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۲۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان از رشد تولید محصولات کشاورزی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سیروس ابراهیمی، ظهر امروز در جلسۀ تنظیم بازار لرستان گفت: کارگروه  تنظیم بازار یکی از کارگرو‌ه‌های مهم است که مسائل بازار، تولید، عرضه، مصرف، قیمت  و نظارت در این کارگروه مطرح می‌شود.

او اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی در لرستان در تمام زیربخش‌ها رشد خوبی در سال گذشته داشته‌است و امیدواریم این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

ذخیره‌سازی 1500 تن مرغ منجمد در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به افزایش تولید مرغ، تخم‌مرغ، گندم و دیگر محصولات کشاورزی در این استان، یادآور شد: تولید گوشت مرغ بیش از نیاز است و باید به دیگر استان‌ها صادر شود.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مصوبات امروز جلسه تنظیم بازار تحویل سبوس گندم به دامداران بود، یادآور شد: سهمیه گندم کارخانجاتی که به تعهد خود برای تحویل سبوس گندم به دامداران عمل نکنند قطع می‌شود.

انتهای پیام/644/

دیگر خبرها

  • امیدوارم بتوانیم حقوق دستیاران را به ۲۰ میلیون برسانیم
  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • احترام سبب وحدت مضاعف در بین مذاهب اسلامی می شود
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد / آخرین خبرها از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • مانیتور گیمینگ جدید Skyworth چه مشخصاتی دارد؟
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند