Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، داراب حسنی مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو باهدف تغییر درختان بذری به ارقام دیربرگده، به‌صورت پایلوت در تعدادی از استان کشور در حال اجراست

وی ادامه داد: در این طرح سرشاخه کاری یا همان پیوند ارقام برتر و اصلاح‌شده، بر روی تنه درختان کم ثمر انجام می‌شود تا پس از رشد، کیفیت و کمیت محصول افزایش‌یافته و درختان در مقابل تنش سرمای دیررس بهاره هم تحمل بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک اضافه کرد: در این طرح ارقام اصلاح‌شده‌ای که حدود ۱۵ تا ۲۰ روز دیربرگده‌تر هستند، بر روی درختان بذری با سن تا حدود ۳۰ تا ۵۰ ساله پیوند زده می‌شوند؛ درنتیجه تاج ایجادشده از طریق سرشاخه کاری دیربرگ و پر محصول خواهند شد و درنهایت باغداران شاهد افزایش کیفیت و کمیت تولید محصول خود خواهند بود.

وی بابیان اینکه سطح زیر کشت باغات گردو در کشور بالغ‌بر ۱۵۰ هزار هکتار است، افزود: از این سطح حداقل یک‌سوم برای سرشاخه کاری پیش‌بینی می‌شود.

حسنی با اشاره به اینکه با انجام سرشاخه‌کاری خسارت سرمازدگی بهاره به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، گفت: عملکرد در واحد سطح نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک ادامه داد: مزیت دیگر استفاده از رقم یا ارقام برتر افزایش یکنواختی، کیفیت و بازارپسندی محصول است.

بیشتر بخوانید: تولید گردو در استان تهران به ۱۳۰۰ تن رسید/ آلودگی ۳۰ تا ۳۵ درصد باغات گردو به کرم خراط

وی با اشاره به اینکه در باغبانی امکان تکثیر رویشی مزیتی است که با آن امکان ازدیاد درختان پربار و باکیفیت فراهم است، گفت: درختان پیوندی علاوه بر موارد ذکرشده، زود بارده‌تر نیز هستند.

حسنی اضافه کرد: تاکنون در این طرح بیش از ۲۰۰ نفر آموزش‌دیده‌اند که می‌توانند این برنامه را در استان‌های مختلف کشور با سرعت بیشتری پیگیری و اجرا کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۴۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد

 مجتبی خاشی مدیر جهاد کشاورزی خاش، گفت: در راستای تغییر الگوی کشت و با توجه به ارزش اقتصادی بالا و نیاز آبی کم گل محمدی و سازگاری به اقلیم منطقه، توسعه باغات گل محمدی در برنامه کاری این مدیریت قرار گرفته و در سال گذشته چهار هکتار باغ جدید گل محمدی احداث و  سطح زیر کشت گل محمدی شهرستان به ۱۱ هکتار افزایش یافت.

مجتبی خاشی افزود: پیش بینی شده امسال ۱۱ تن گل محمدی از سطح باغات شهرستان خاش برداشت شود.

وی تصریح کرد گل محمدی پس از فرآوری در منطقه به صورت گلاب و گل خشک شده به بازار عرضه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن