Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: دمای هوا در سال‌ جاری در ایران و حتی در همه ایستگاه‌های دنیا بین یک تا ۱,۵ درجه نسبت به شرایط نرمال بیشتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احد وظیفه در خصوص اینکه چرا دمای هوا در نقاط مختلف متفاوت احساس شده اما درجه هوا با یک عدد مشخص اعلام می‌شود، گفت: پارامتر دما که بدن احساس می‌کند با آنچه که به صورت طبیعی وجود دارد، متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی قرار گرفتن در زیر سایه درخت و در زیر آفتاب با یک دمای مشخص احساس متفاوتی از دما را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه دمای هوا در نقاط مختلف دنیا باید به صورت هماهنگ گزارش شده تا جریان‌های هوا و گذر آنها به نقاط مختلف مشخص شود، اضافه کرد: یک روش یکنواخت اندازه‌گیری در همه جای دنیا وجود دارد به این صورت که جعبه اسکرین با ضخامت چهار سانتیمتر و با حالتی که آفتاب و باران به آن نفوذ نکند و هوا در آن جریان داشته باشد، در فاصله دو متری زمین قرار داده می‌شود و این روشی است که به صورت مشترک در جای دنیا استفاده می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: اگر ارتفاع حتی برای یک متر تغییر کند، باز هم دمای هوا متفاوت خواهد بود. به همین دلیل در همه جای یک شهر، این دما تقریباً به صورت یکسان از سوی مراجع مسئول اعلام می‌شود.

وظیفه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دمای واقعی با دمای احساسی متفاوت است. برای مثال میزان رطوبت هوا در احساس گرما و میزان آن مؤثر است.

وی در توضیح این مطلب گفت: اگر درجه هوای تهران ۳۰ درجه با ۱۰ درصد رطوبت باشد، احساس گرمای هوا با درجه هوای رشت با درجه ۳۰ و رطوبت ۳۰ درصد، متفاوت خواهد بود و فرد احساس خفگی و ناراحتی می‌کند. به همین دلیل دمای واقعی نیز در شرایط رطوبتی احساس متفاوتی از گرما ایجاد می‌کند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: این ماجرا در هوای سرد نیز مشابه است و در صورتی که ارتفاع تغییر کند، فرد احساس متفاوتی از سرما را تجربه می‌کند.

وظیفه در پاسخ به این سؤال که آیا گرمای تهران امسال بی‌سابقه بوده است یا نه، افزود: این مسئله نیاز به بررسی آماری دارد اما می‌توانیم بگوییم سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته دو دمای کمینه در تهران رکورد زده شد که در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین رکوردهای ۳۲,۶ در روز سه‌شنبه و ۳۲.۸ در روز چهارشنبه به ثبت رسیده است و به صورت کلی باید گفت که درجه هوای کشور ۱.۵ درجه از میانگین نرمال بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به شرایط نرمال (شرایط نرمال از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ به‌عنوان مبنا در نظر گرفته می‌شود) درجه هوا در همه ایستگاه‌های دنیا یک تا ۱,۵ درجه بیشتر است که دلیل اصلی آن افزایش دمای جهان و گرمایش زمین است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی دلیل دیگر گرمای زمین را گسترش سطح شهرها عنوان کرد و ادامه داد: دمای میانگین کمینه و بیشینه هوا نسبت به گذشته افزایش داشته است و آن هم به دلیل تغییر بافت طبیعی خاک در مراکز شهری است. به‌طور مثال سنگفرش کردن خیابان‌ها با آسفالت و بتون سبب شده که این مصالح خود به عنوان جاذب گرما عمل کنند و سبب گرمایش محیط شوند زیرا به‌شدت جاذب گرما هستند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۴۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، تاکامی کارشناس هواشناسی از استقرار هوای پایدار و آسمانی صاف و آفتابی تا اواسط هفته پیش رو در این استان خبر داد.

او با اشاره به روند افزایش دما در استان افزود: دمای هوای استان هم در این مدت در مناطق مرکزی و شرقی استان تا حدود ۳۰ درجه افزایش خواهد یافت.

تاکامی همچنین تصریح کرد: تغییرات احتمالی در پیش بینی جوی، روز‌های آینده اعلام می‌شود.

کارشناس هواشناسی افزود: دریا نیز امروز موج کوتاه دارد و برای فعالیت‌های دریایی مناسب است.

تاکامی گفت: دیروز قراخیل، بابلسر، آمل، ساری و جویبار با دمای ۲۵ درجه گرم‌ترین و امروز بلده با دمای یک درجه سانتیگراد بالای صفر سردترین مناطق استان بودند. 

دیگر خبرها

  • وضعیت آب و هوای تهران در پایان هفته
  • آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی
  • روند دمای هوای استان قم تا پایان هفته افزایشی است
  • هوای زنجان گرم‌تر می‌شود
  • هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است
  • دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه خرداد
  • بارش‌های کشور در سال گذشته چطور بود؟/ پاسخ احد وظیفه
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها