Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@13:56:42 GMT

گرمای این روزها آدم را کلافه می‌کند...

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۸۲۷۵

گرمای این روزها آدم را کلافه می‌کند...

آنقدر هوا در چهارمحال و بختیاری گرم شده است که دیگر نمی‌توان بیرون از خانه ماند، قدیمی‌ها می‌گویند "جهنمی شده است".
شاید زمانی در چهارمحال و بختیاری مردم تابستان را برای پیاده‌روی و انجام ورزش‌‌های هوازی انتخاب می‌کردند، اما امروز حتی انجام کارهای روزمره با این گرمای طاقت‌فرسا کاری دشوار تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسیاری از افراد از گرمای شدید بیزارند و برخی افراد بیشتر از دیگران از قرار گرفتن در محیط‌های گرم آسیب ‌می‌بینند. گرمازدگی گریبان بسیاری از افراد را گرفته و محیط‌های گرم را برای‌شان غیر‌قابل تحمل کرده است.
اگر به چندین سال گذشته چهارمحال و بختیاری برگردیم، تا خرداد و اوایل تیرماه می‌توانستیم برف را روی کوه‌ها مشاهده کنیم اما اکنون شرایط تغییرات بسیاری کرده است.
گرمای هوا برای بسیاری از گردشگرانی که به چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنند، مطبوع و دل‌‍‌انگیز است اما مردم این خطه در محیطی سرد و کوهستانی زندگی‌ کرده‌اند و تحمل این گرما برایشان سخت است، از طرفی تابستان امسال گرمای طاقت‌فرسای هوا نمود بیشتری داشته است.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد، غلامرضا کاظمی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری - در خصوص اقدامات شهرداری به منظور مقابله با گرمای هوا برای افرادی که در اماکن عمومی قرار می‌گیرند، بیان کرد: یکی از اقداماتی که سالیان سال در حال انجام بوده و هست و به نوعی منجر به تعدیل شدن هوا می‌شود، کاشت درختانی در فضاهای سبز شهری است.
وی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی تلاش شده به جای کاشت چمن، گونه‌های درختی و درختچه‌هایی با مصرف آب کم کاشته شود.
کاظمی خاطرنشان کرد: همچنین برای مقابله با گرمای هوا در تابستان، آب نماهای موجود در پارک‌ها و میادین شهر فعال هستند تا افرادی که در آن محل‌ها قرار می‌گیرند احساس خنکی کنند، زیرا این امر نیز تا حدودی گرمای هوا را کاهش می‌دهد.
در ادامه فرزاد مردانی پزشک اورژانس در چهارمحال و بختیاری  با اشاره به تشدید گرمای هوا، اظهار کرد: گرمای هوای استان بسیار طاقت فرسا شده و نفس کشیدن در این هوا، سخت شده است.
وی افزود: با توجه به گرمازدگی، مراجعه به هر پزشک اورژانس در سال گذشته برای گرمازدگی به طور متوسط یک نفر در روز بوده است، در صورتی که امسال با توجه به افزایش گرمای هوا، تعداد مراجعات روزانه، به سه نفر افزایش یافته است و در این میان به ندرت افراد گرمازده در اورژانس بستری می‌شوند.
مردانی گفت: عمده‌ترین دلیل گرمازدگی به دلیل کمبود آب بدن بوده که لازم است افراد روزانه 12 تا 15 لیوان آب میل کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از گرمازدگی گروه‌های پرخطر همچون اطفال، کودکان، زنان باردار و ... از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنند.
در ادامه محمدامین افرا محقق طب اسلامی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: وقتی هوا بیش از حد طبیعی گرم شود انسان دچار گرمازدگی شده و این امر ممکن است با حالت تهوع، سرگیجه، بیهوشی، بیحالی و ... همراه باشد.
وی افزود: در این شرایط بهتر است از شربت‌های طبیعی و نوشیدنی‌های خنک همچون خاکشیر، تخم شربتی، کاسنی، شاتره و سکنجبین استفاده شود، زیرا این نوشیدنی‌ها دارای طبیعت معتدل هستند.
محقق طب اسلامی در استان گفت: افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند می‌توانند آب خنک به سر و صورت خود بزنند، همچنین همچون گذشته از کوزه برای خنک کردن آب استفاده کنند، زیرا آب کوزه رطوبت خاصی دارد و برای گرمازدگی مناسب است.
وی بر استفاده از میوه‌هایی همچون خیار، آلو، آلبالو و گیلاس برای جلوگیری از گرمازدگی و رفع عطش تاکید کرد.
افرا توصیه کرد: با توجه به افزایش دما، افراد لازم است روزانه چندین مرتبه دست و پاهای خود را با آب سرد شستشو دهند و حتی‌الامکان از قرار گرفتن در آفتاب خودداری کنند.
گزارش از: زهرا صفری دهکردی
. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال پیاده روی چهارمحال و بختیاری شهرداری طبیعت فضای سبز قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۸۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات ۳ روزه آتی/ چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به تعطیلات ۳ روزه پیش‌رو، تمهیدات ترافیکی و محدودیت‌های قطعی و احتمالی تردد در جاده‌های کشور را تشریح کرد.

سرهنگ احمد شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده در جاده‌های کشور برای تعطیلات آخر هفته و روز شنبه، گفت: اجرای این تمهیدات از ظهر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و بر این اساس تردد موتورسیکلت از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه تا ساعت شش صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت از محورهای کرج- چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران- سمنان- مشهد و بالعکس ممنوع است. البته تردد موتورسیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع است.

جاده چالوس چه روزهایی یکطرفه می‌شود؟

وی درباره محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده در محور کرج- چالوس نیز گفت:‌ در این محور تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت همچنان ممنوع است. همچنین اعمال محدودیت قطعی تردد در مسیر شمال به جنوب این محور از ساعت ۸:۳۰ صبح روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت از مرزن‌آباد به سمت تهران اعمال شده و انسداد به صورت  کامل در مسیر شمال به جنوب اجرا خواهد شد. پس از آن با تخلیه بار ترافیکی از ساعت ۱۰:۳۰ صبح همین روز از ابتدای پل زنگوله در انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس حرکت خودروها یک‌طرفه خواهد شد. این محدودیت تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و پس از آن تردد به شکل دو طرفه اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره محدودیت احتمالی تردد در صورت پرحجم بودن ترافیک نیز گفت:‌ در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه نیز در صورت افزایش حجم تردد و با تشخیص فرمانده میدان این امکان وجود دارد که از مرزن آباد به سمت تهران انسداد به صورت کامل اعمال شود. بر این اساس از ساعت ۱۲ ظهر این روز از ابتدای پل زنگوله در انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس محدودیت تردد یک‌طرفه اعمال می‌گردد. از ساعت ۲۴ همان روز نیز محدودیت تردد یکطرفه پایان یافته و از پل زنگوله تا مرزن‌آباد مسیر دوطرفه خواهد شد.

شیرانی همچنین به تمهیدات ترافیکی برای بازگشت از شمال در جاده چالوس نیز اشاره کرد و گفت: اعمال محدودیت قطعی تردد در مسیر جنوب به شمال در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت اجرا خواهد شد و بر این اساس از ساعت ۸:۳۰ صبح روز شنبه از ابتدای آزادراه تهران – شمال اعمال محدودیت تردد به مقصد چالوس و از ساعت ۹:۳۰ از ابتدای پل زنگوله در انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس ممنوعیت اعمال می‌شود. از ساعت ۱۱:۳۰ نیز مسیر از مرزن آباد به سمت تهران یکطرفه خواهد شد و این محدودیت تا ساعت ۲۴ همان روز ادامه داشت و پس از آن تردد به شکل دو طرفه انجام می‌شود. 

وی گفت: تردد از مسیر جاده قدیم کرج – چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنان و افراد محلی آزاد است، اما تردد خودروهایی که قصد عزیمت به چالوس در روز های اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت هفت از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع است. .

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درخصوص پیش‌بینی محدودیت تردد در صورت پرحجم بودن ترافیک نیز گفت: در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه احتمال اجرای ممنوعیت تردد برای انواع وسایل نقیله در صورت پرحجم بودن ترافیک وجود دارد. بر این اساس با تشخیص فرمانده میدان ممکن است از ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه از ابتدای آزادراه تهران _ شمال اعمال محدودیت تردد به مقصد چالوس انجام و از ساعت ۱۲ همان روز از ابتدای پل زنگوله در انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس ممنوعیت تردد اعمال شود. همچنین از ساعت ۱۴ همان روز نیز از مرزن آباد به سمت تهران محدودیت تردد یکطرفه اعمال می‌شود که این محدودیت نیز تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت.

به گفته وی در طول اجرای این محدودیت‌ها نیز تردد از مسیر جاده قدیم کرج – چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنان و افراد محلی آزاد بوده ، اما تردد خودروهایی که قصد عزیمت به چالوس را دارند از ساعت هشت صبح از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع است.

احتمال یکطرفه شدن جاده هراز

شیرانی در خصوص محدودیت‌های تردد در محور هراز نیز گفت:‌ تردد انواع تریلر در محور هراز همچنان ممنوع است. همچنین تردد انواع کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت شش صبح روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت تا ساعت دو بامداد روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت از رودهن به آمل و بالعکس ممنوع است. در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید ماموران پلیس راه محدودیت یکطرفه مقطعی از روز چهارشنبه تا روز شنبه به صورت رفت و برگشت از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بالعکس انجام خواهد شد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به محور قدیم رشت _ قزوین و بالعکس نیز گفت: تردد انواع  تریلرها کامیون‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت صبح تا ۲۴ روز پنجشنبه و جمعه در این محور ممنوع است.

وی اضافه کرد: در محور آستارا اردبیل و بالعکس نیز تردد انواع  تریلرها کامیون‌ها به استثنا حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت هفت تا  ۲۴ روزهای پنجشنبه و جمعه در محور فوق ممنوع است.

شیرانی  با اعلام شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ و ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از آغاز سفر حتما با این شماره‌ها تماس گرفته و ضمن اطلاع از وضعیت جوی، ترافیکی و انسداد محورها، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای سفر خود انتخاب کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های تردد جاده‌ای در تعطیلات ۳ روزه اعلام شد | جاده چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات ۳ روزه آتی/ چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • یخ؛ جواهر کمیاب!
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • موج گرمای کم‌سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • زن خبرساز در سخنرانی رئیسی
  • پدیده مشکوکی که این روزها بین جوانان مُد شده!