Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@16:34:39 GMT

با گرمازدگی کودکان چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۹۵۱۰

با گرمازدگی کودکان چه کنیم؟

یک متخصص بیماری‌های کودکان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه گرمازدگی در اثر از بین‌رفتن مایعات بدن به وجود می‌آید، اظهار کرد: مشکل گرمازدگی در همه افراد می‌تواند اتفاق بیفتد اما کودکان و ‏سالمندان به علت ضعف قوای دفاعی بدن بیشتر در معرض بروز گرمازدگی هستند. 

دکتر محمدصادق صبا با بیان اینکه گرمازدگی عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود، افزود: دمای طبیعی بدن برای کودکان در حدود 24 درجه سانتیگراد بوده و اگر این مقدار افزایش پیدا کند گفته می شود فرد دچار گرمازدگی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه گرمازدگی کودکان چند مرحله دارد، عنوان کرد: در مرحله اول که گرمازدگی خفیف است، بیمار دچار گرفتگی می شود که می تواند در ساق پا، شانه یا شکم اتفاق بیفتد به طوریکه درد شکم بسیار شدیدی را تجربه می کند و کودک یا نوجوانی که در هوای گرم بازی و ورزش می کند، ممکن است به علت اینکه بدنش آب و املاح خود را از دست داده، دچار این گرفتگی شود. 

این پزشک متخصص با بیان اینکه صورت کودکان باید به طور متناوب با آب خنک شستشو داده شود، ادامه داد: اگر گرمازدگی شدیدتر باشد که به آن خستگی و فرسودگی گرمایی می گوییم، کودک دچار سردرد، تهوع، استفراغ و بی قراری شده و پوستش قرمز می شود و درجه حرارت بدنش درجه بالا می رود اما هنوز سیستم مغزی اش خوب عمل می کند. 

وی با تأکید بر اینکه باید توجه کرد که با انجام ندادن اقدامات مراقبتی مناسب، گرمازدگی پیشرفت کرده و به غش کردن تبدیل می‌شود، گفت: اگر کودک مدت طولانی در محیط گرم مثل اتومبیل قرار گیرد و اتومبیل تهویه مناسبی هم نداشته باشد ممکن است دمای اتومبیل از هوای محیط خیلی بالاتر رود و کودک را دچار شوک و گرمازدگی کند وعلائم مغزی و اختلال هوشیاری در او پدیدار و حتی دچار تشنج و شوک شود. 

صبا حرارت بالای بدن، خشکی زبان، بی حالی، تپش قلب استفراغ و حالت تهوع را از علائم گرمازدگی معرفی کرد و ادامه داد: احساس خشکی در دهان و تعرق شدید در کودک نخستین نشانه گرمازدگی است و پس از آن کودک دچار بی‌حالی می‌شود و با مشاهده این علائم، باید فورا کودک را به مکان خنک برده و به او مایعات نوشاند. 

این متخصص بیماری‌های کودکان با بیان اینکه علائم این بیماری در همه سنین یکسان است، عنوان کرد: در مورد نوزادان و کودکان زیر 2 سال که نمی توانند مشکل خود و احساس تشنگی را بیان کنند، این مسأله بسیار مهمتر است و به ویژه در فصل تابستان نباید کودک را زیاد پوشاند چرا که در این صورت دچار گرمازدگی می شود.

وی درباره اقدامات اولیه برای درمان گرمازدگی گفت: کودک به محل سایه منتقل شود و والدین نباید یکباره به کودک مقدار زیادی آب خالص بنوشانند چرا که به یکباره آب وارد سلول‌های مغز می‌شود و ممکن است مشکلات دیگری در پی داشته باشد و برای کودک شیرخوار، بهترین نوشیدنی برای رفع کم‌آبی بدنش شیر مادر است، در غیر این صورت باید برای رفع گرمازدگی مخلوطی از آب و شکر یا دوغ به او نوشاند و از دادن آب خالص اجتناب کرد سپس لباس‌های کودک را از تن خارج کرده و او را در یک محل خنک نگهداری کرد. 

صبا با تأکید بر اینکه از بیرون بردن نوزاد در روزهای گرم تا حدامکان خودداری کنید، بیان کرد: نوشیدن آب خنک، پرهیز از بیرون رفتن از خانه در ساعات گرم روز، نماندن در زیر تابش مستقیم آفتاب، پوشیدن لباس های گشاد و به رنگ روشن و استفاده از کولر و پنکه برای خنک کردن، از روش های پیشگیری از گرمازدگی است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۹۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط میان نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر و تشویق کتاب‌خوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی اضافه کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 749759

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم