Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@14:30:28 GMT

بیکاری کرمانشاه باید به مساله ملی تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۰۳۳۵

بیکاری کرمانشاه باید به مساله ملی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان کرمانشاه در بهار امسال ۱۴.۷ درصد اعلام شد که نسبت به بهار سال قبل ۴.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد و کرمانشاه را در ردیف استان‌هایی قرار داد که بیشترین کاهش نرخ بیکاری را داشته است.

رفع بیکاری و ایجاد اشتغال به مساله اول استان کرمانشاه و دغدغه مردم و مسئولان در چند سال اخیر تبدیل شده و جهت گیری دولت و تیم اقتصادی استان برای کاهش نرخ بیکاری امسال جواب داد و نشان داد که مسیر را درست طی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتوجه به اهمیت موضوع بیکاری و تاثیر آن بر فضای عمومی استان و تلاش های انجام شده برای کاهش نرخ آن و همچنین ایجاد فرصت های شغلی برای افراد جویای کار، میزگردی برای مرور آنچه منجر به کاهش نرخ بیکاری شده و برنامه های آتی دولت در این حوزه با حضور هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه، حسن عزیزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و  جواد مصطفایی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در دفتر خبرگزاری ایرنا برگزار شد.

بیکاری کرمانشاه باید به مساله ملی تبدیل شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در این میزگرد خبری با بیان اینکه بیکاری صرفاً تنها یک مقوله اقتصادی نیست و ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی دارد تاکید کرد که برای حل معضل بیکاری استان کرمانشاه و چند استان با نرخ بالای بیکاری کشور مسئولان رده بالای کشور باید این معضل را به عنوان یک مساله ملی بدانند.

هدایت حاتمی تاکید کرد که اگر کشور دنبال حل معضل بیکاری است باید در استان هایی انرژی خود را بگذارد که نرخ بیکاری و نرخ پیچیدگی مسائلش بیشتر است و این معضلات نیز تنها با پول قابل حل نیست.

وی تصریح کرد که این هم هنر ما مدیران استانی است که مسائل خود را تبدیل به مسائل ملی کنیم و در این راستا باید تلاش نماییم.

او تاکید کرد که بایستی دولت مساله استان های دارای چالش و مشکل جدی بیکاری را مساله ملی بداند و کمک ملی بیاورد و این کمک ها در قالب پروژه های سرمایه گذاری توسط سازمان های توسعه ای مانند «ایدرو، امیدور، گمرک، صندوق های توسعه ای بخشی و توسعه ملی» باید در این استان ها به صورت جدی اجرایی شود.

وی پیشنهاد داد، ایدرو در ۱۰ نقطه استان کرمانشاه سرمایه گذاری کند و بخش خصوصی را انگیزه مند کند.

او از گمرک ایران نیز به خاطر سرمایه گذاری حدود ۸۰ میلیارد تومانی در مرز پرویزخان به عنوان یکی از نقاط استراتژیک ایران قدردانی کرد.

بیکاری متغیری فراتر از اقتصاد است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری گفت: بیکاری در علم اقتصاد چه در بحث رشد اقتصادی و چه در بحث عدالت اجتماعی یک متغیر خاص است و در سطح اجتماعی هم آحاد مختلف جامعه نگاه ویژه ای به آن دارند چون با زندگی مردم سر و کار دارد و در هر خانواده ای و در گروه های مختلف سنی و جنسیت های مختلف علاقه مندند که بدانند جهت گیری دولت و مدیران برای بیکاری چیست.

حاتمی یادآوری کرد که بیکاری فراتر از یک متغیر صرفاً اقتصادی است، و یک متغیر اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی محسوب می شود و به این دلیل از پایگاه و جایگاه ویژه و جدی برخوردار است و شانش محدود به عالم اقتصاد در رشد اقتصادی نمی شود.

وی اظهار داشت: به این دلایل جامعه روی این موضوع حساس است و برایش مهم است که چه فراز و فرودهایی دارد و برآیند همه فرایندهایی بخش خصوصی و دولتی خودش را فصل به فصل در آمار مرکز آمار ایران نشان می دهد و نشان می دهد که استان ها و مناطق مختلف کشور چکار کردند

او گفت: جهت گیری و تمرکز استان الان روی حل مساله بیکاری است و اگر کل مسئولیت های و ماموریتم در حوزه اقتصادی را بخواهم بگویم در یک کلمه اشتغال مولد و پایدار و در نهایت کاهش بیکاری است.

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه

برنامه های حوزه اشتغال استان را روی مدار آوردیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه اقدام های خوبی در حوزه اشتغال و رفع بیکاری در استان آغاز شده بود، گفت: تیم جدید مدیریتی استان این اقدام ها را روی مدار آورده و در قالب برنامه ها و سند این موضوع را دنبال می کنیم.

حاتمی با بیان اینکه عالم اقتصادی عالم بی برنامگی نیست و اگر به صورت باری به هر جهت به موضوعات اقتصادی نگاه کنیم یک جایی کم می آوری و منابع هدر می رود و کلی منابع و انرژی مصرف می شود و در نهایت تاثیر مثبت نیز ندارد.

او تاکید کرد که باید با برنامه و یک تفکر برنامه ای و راهبردی پیش برویم و خوشبختانه اکنون در قالب سند و برنامه در حوزه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری حرکت می کنیم.

وی با بیانکه اشتغال جزو اولویت های اصلی تیم اقتصادی دولت در استان است، گفت: از ۱۰ ماه پیش در کنار موضوع اشتغال به عنوان اولویت اصلی، چند متغیر دیگر مانند تورم، توجه به اقشار آسیب پذیر از حیث اقتصادی را نیز هدفگذاری کردیم و در دستور کار حوزه اقتصادی استان قرار گرفته است.

کار در چهار جبهه برای کاهش بیکاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: ما برای سر و سامان دادن به معضل بیکاری روی چهار جبهه شامل جبهه بهبود فضای کسب و کار، ایجاد و توسعه زیرساخت های قانونی و فیزیکی، احیای واحدهای راکد و نیمه فعال و جبهه جلب و جذب سرمایه های جدید کار کردیم.

حاتمی افزود: این چهار جبهه به ظاهر جداگانه از هم بودند ولی برآیندش می شود کاهش نرخ بیکاری و به ما وصل بودند و متولی هر جبهه را سازمان های جداگانه ای گذاشته ایم اما مقصد یکی است.

وی اظهار داشت: در بهبود فضای کسب و کار سعی می کنیم که فضای استان را به سمت و سوی جذابیت برای سرمایه گذاری پیش ببریم. شاید کلیدی ترین رسالت دولت و مسئولان این است که فضا را برای کسب و کار آماده کنیم.

وی توضیح داد که دولت قرار نیست شغل بسازد بلکه بسترسازی لازم برای حضور جدی بخش خصوصی را انجام می دهد که کار را پیش ببرد.

او گفت: ما اکنون روی اصلاح فرآیندها، مرور چرخش کار بین دستگاه ها، کم کردن زمان استعلام ها، ایجاد لکه های سرمایه گذاری کارهایی کردیم و داریم ادامه می دهیم و برخی اصلاحات کوچک را انجام دادیم و خیلی جای کار داریم و شاید ۲ سال دیگر به وضع مطلوب برسیم و تبدیل به چهار استان جذاب ایران شویم.

او توضیح داد که اول سال ۹۷ استان رتبه ۳۱ فضای کسب و کار را داشت اما آخر سال ۹۷ ما به رتبه ۲۲ رسیدیم و طبیعی است که این رتبه خودش را در کاهش نرخ بیکاری نشان می دهد.

وی با بیان اینکه گزارش بهار امسال فضای کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی ایران و مرکز پژوهش های مجلس استخراج می شود هنوز  بیرون نیامده است اما امیدواریم باز هم بهبود پیدا کرده باشیم و ما امسال اصرار داریم رتبه استان زیر ۱۵ قرار بگیرد.

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه

پول را باید هدفمند خرج کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: جبهه دوم که امسال خودش را بیشتر نشان می دهد کمک به زیرساخت های حوزه اقتصاد است. اعتقاد دارم هم راستا کردن اعتبارات دولتی با جهت گیری های اقتصادی یک فرض و یک اصل واجب است.

حاتمی تصریح کرد: پول دولت کم و محدود است و این پول را می توانیم ببریم جاهای مختلف خرجش کنیم و رضایت خاطر عده ای را هم به دنبال دارد مثل مسایل روزمره اما هدفمند نیست و ما می توانیم با به تعویق انداختن برخی از این پروژه ها نه به معنی فراموشی آنها مثل اسفالت جاده یک روستا، به مسائل و معضلات اولویت دار و مهم مانند بیکاری بپردازیم چرا که شاید اگر جاده یک روستایی یک سال دیرتر آسفالت شود زیاد معترض نباشند و تحمل کنند اما تحمل وجود افراد بیکار در روستا را نداشته باشند.

وی گفت: دنبال این هستیم و مدلش را در آوردیم و سازمان برنامه و بودجه هم کمک می کند که پول را در مسیری خرج کنیم که بیشترین خروجی اقتصادی و شکوفاشدن بخش خصوصی را برای ما به دنبال داشته باشد و این یک جهت گیری است.

او گفت: با یک مصوبه قانونی می توانیم روند بخش دولتی و خصوصی را تسهیل کنیم و برای فعالان اقتصادی انگیزه ایجاد نماییم که نمونه آن را در مدت اخیر در استان داشتیم.

احیای واحدهای راکد جبهه دوم برای رفع بیکاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود به تشریح فعالیت در بخش احیای واحدهای راکد و نیمه فعال استان از برگزاری حدود ۱۰۰ جلسه رفع موانع تولید در نیمه دوم سال گذشته خبر داد و گفت: ما اکنون شرایط ویژه ای داریم واز نظر فضا فشار جدی به واحدهای اقتصادی واردمی شود و باید پاتک این موضوع را به صورت جدی داشته باشیم و به موقع به داد واحدهای تولیدی برسیم که به اعتقاد ما در این زمینه خوب کار شده اما جای کار زیاد است و باید بیشتر تلاش کنیم.

وی توضیح داد که ما نگذاشتیم واحدی که بازار فروش جدی دارد و قابلیت احیا دارد به تعطیلی کشیده شود مگر اختلاف مالکیتی داشته یا صاحبش انگیزه نداشته و یا تولید از حیض انتفاع خارج شده باشد.

حاتمی گفت: امسال تاکنون ۵۰ جلسه رفع موانع تولید در استان برگزار شده و در ضمن از واحدهای تولیدی بازدید می کنیم و در دفتر هم جلسات کاری برای رفع مشکلات این واحدها برگزار می کنیم و جا دارد از دستگاه های خدمات رسان، بانک ها و امور مالیاتی به خاطر همراهی و هم افزایی قدردانی کنیم اگرچه محدود مدیرانی هم داریم که غیرهمراه هستند که به طور قطع این افراد حذف خواهند شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به ۱۳۷ واحد کمک کردیم که اقدامی خوب و کار بزرگی بود، گفت: اگر دنبال بهبود فضای کسب و کار در آینده هستیم باید وضعیت موجود را حفظ کنیم که این اقدام را انجام دادیم و مشکلات را مرور و آسیب شناسی کردیم و بخش خصوصی و تشکل ها را مشارکت دادیم و خوشبختانه نتایج خوبی هم گرفتیم.

جلب و جذب سرمایه جدید دیگر راهکار ایجاد اشتغال

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری به تشریح جبهه چهارم در راستای ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: ما روی ۲۰۰ بنگاه برتر استان یک حساب ویژه باز کردیم به این معنا که دنبال رفع مشکلات این بنگاه ها باشیم و کمک کنیم که فعالیت های آنها را توسعه بدهند.

حاتمی افزود: طرح ۲۰۰ بنگاه بزرگ استان که شرکت شهرک های صنعتی پیگیر آن است را با هدف توسعه اشتغال اجرا می کنیم به این ترتیب که زمینه را برای ایجاد اشتغال، صادرات و فروش بیشتر در بنگاه های موجود را بالا ببریم و از تمام ظرفیت های وضعیت موجود بنگاه ها استفاده نماییم.

وی توضیح داد که یک میلیارد تومان اعتبار برای آموزش مدیران بازاریابی و مالی این بنگاه ها اختصاص دادیم و آموزش به این افراد در حال اجراست.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه اظهار امیدواری کرد اقدامات در ارتباط با این ۲۰۰ بنگاه امسال جواب بدهد و در گام بعدی می خواهیم این بنگاه ها را با شرکت های نوین و فناورانه شریک کنیم.

وی دیگر اقدام را افزایش شرکت های دانش بنیان استان به ۱۰۰ شرکت دانست و افزود: همچنین باید سه شتاب دهنده نیز در استان فعال شوند تا به اهداف خود در این حوزه برسیم.

این مقام مسوول، دیگر رویکرد در راستای ایجاد اشتغال را جلب و جذب سرمایه های جدید دانست و گفت: در این بخش دنبال سرمایه گذاران جدید در سطوح مختلف رفتیم و در سطوح خُرد و متوسط اداره کار و دستگاه های اجرایی مرتبط در قالب تسهیلات بانکی به دنبال راه اندازی و رفع مشکلات آنها هستند.

او با بیان اینکه اعتقاد به مدل زنجیره ارزش و خوشه ای داریم، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات کشور ما این است که کسب و کارها خوشه ای نیست در حالیکه باید از این طریق به دنبال هم افزایی و افزایش ارزش افزوده محصولات باشیم. 

او به تعریف ۴۰ زنجیره ارزش در این راستا اشاره کرد و گفت: طرح های بزرگ نیمه کاره اکنون به صورت هفتگی کنترل می شود و برای دستگاه ها کار تعریف می کنیم.

آمارها علمی و معتبر است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ارتباط با مباحثی که در مورد نحوه آمارگیری نرخ بیکاری در جامعه مطرح می شود نیز گفت: پس از ۲ سال کار و تلاش مستمر و با برنامه توانستیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم اما نباید فراموش کنیم که اکنون نرخ بیکاری استان ۱۵ درصد است و معلوم است که برای بخشی از جامعه اظهارنظر در ارتباط با کاهش نرخ بیکاری غیرقابل درک است ولی همین که مسیر درست است ما را باید امیدوار کند و تلاش کنیم سرعت افزایش دهیم و متولیان کار را نیز تشویق کنیم.

حاتمی تاکید کرد که مدیران، مسئولان و کارآفرینان به تشویق نیاز دارند و نباید آنها را دلسرد کنیم و اگر مسیر را درست می رویم باید تشویق کنیم جایی هم درست نیست عالمانه بگوییم.

او یکی از خواسته های خود را ثبت آمار اشتغال و بیکاری اعلام کرد و گفت: باید شناسنامه شغل داشته باشیم اگرچه وزارت کار دنبال این موضوع است اما نباید منتظر بمانیم و داخل استان خودمان انجام دهیم و هزینه اجرای این طرح را هم می دهیم.

۱۳۲ هزار نفر در استان کرمانشاه جویای کار هستند

دبیر کارگروه اشتغال استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد خبری به استناد آمار و ارقام موجود به تشریح تعداد شاغلان و بیکاران استان پرداخت و گفت: ۲ میلیون نفر جمعیت در استان داریم که از این تعداد یک میلیون و ۶۴۳ هزار و ۱۱۸ نفر بالای 10 سال سن دارند که ۷۰۹ هزار آنها جمعیت فعال اقتصادی هستند که یا شاغل هستند یا جویای کار که از این تعداد هم ۵۷۶ هزار و ۹۲۵ نفر شاغل و ۱۳۲ هزار و ۷۳۶ نفر جویای کار یا بیکار داریم.

حسن عزیزی به اقدام های مستمر تیم مدیریتی استان در قالب کارگروه اشتغال به ریاست استاندار در راستای کاهش نرخ بیکاری اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۳۴۳ کارگروه اشتغال در استان برگزار شد که ۴۳ مورد در مرکز استان با حضور استاندار یا معاون اقتصادی او بود که تدوین سند اشتغال یکی از اقدام های این کارگروه می باشد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ آنچه تیم جدید مدیریتی استان نرخ بیکاری ۲۱.۲ را تحویل گرفت که بالاترین نرخ در طول سال های گذشته را داشتیم که در سال ۹۷  مجموعه منابع موجود را به سمت اشتغالزایی و به جایی که بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، هدایت کردیم و خوشبختانه هر فصل نیز شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان بودیم.

او با بیان اینکه اقدام های انجام شده نشان می دهد که جهت گیری استان در این حوزه درست است، گفت: یعنی روند افزایش بیکاری متوقف و مهار شده و روند کاهش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه برخی افراد این آمارها را غیرواقعی می دانند، گفت: این آمارها توسط مرکز آمار ایران اعلام می شود و برای همه کشور یکسان است و همان مرجعی است که نرخ بیکاری هر ساله استان کرمانشاه را اعلام می کند که همه به آن استناد می کنند.

وی با بیان اینکه سند اشتغال پس از تصویب در کارگروه استانی، برش شهرستانی نیز خورده است، گفت: این سند را برای همه فرمانداران استان تشریح کردیم و وظایف هر فرمانداری و دستگاه اجرایی نیز در آن به صورت جزئی آمده است.

او تصریح کرد که براساس سند اشتغال استان در سال 98 باید 21 هزار شغل خالص و 60 هزار شغل ناخالص در استان ایجاد کنیم.

پرداخت 664 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه اشتغال 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری به تسهیلات پرداخت شده در استان در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: ۲۹۸ میلیارد تومان تسهیلات در بخش روستایی در استان پرداخت شده که در نتیجه آن پنج هزار و ۶۴۶ فرصت شغلی ایجاد شده است.

به گفته او در ۹ شهرستان مناطق زلزله زده و ۲ بخش ماهیدشت و کوزران نیز ۳۶۶ میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات زلزله پرداخت شده که منجر به ایجاد ۱۸ هزار فرصت شغلی تا پایان خرداد ماه امسال شده است.

حسن عزیزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه

کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در فصل بهار به ۱۴.۷ درصد 

معاون امور اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد خبری به تشریح آمار و اطلاعات بیکاری در استان پرداخت و گفت: نرخ بیکاری استان در فصل بهار امسال براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران به ۱۴.۷ درصد کاهش یافته که نسبت به مشابه سال گذشته ۴.۷ درصد بهبود نشان می دهد.

جواد مصطفایی افزود: نرخ بیکاری استان ها از سال ۹۴ براساس شاخص های بین المللی و توسط مرکز آمار ایران تهیه می شود و تعداد بیکاران بر کل جمعیت بالای ۱۰ سال هر استان تقسیم می شود و نرخ بیکاری بدست می آید.

وی بیشترین نرخ بیکاری را مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۱۶.۷ درصد و کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان همدان با ۶.۱ درصد اعلام کرد و گفت: ۱۹ استان کشور روند نرخ بیکاری آنها رو به کاهش بوده که استان کرمانشاه نیز جزء آنهاست و ۱۲ استان نیز افزایش نرخ بیکاری داشته اند.

او میانگین نرخ بیکاری کشور را ۱۰.۸ درصد در فصل بهار اعلام کرد که نسبت به مشابه سال گذشته ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه نرخ مشارکت اقتصادی در استان کرمانشاه در سه ماهه اول سال جاری را نیز ۴۴.۲ درصد اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۲ درصد بهبود یافته است.

نرخ تورم در استان کرمانشاه ۳۷ درصد است
معاون امور اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه در ادامه نرخ تورم در استان کرمانشاه در فصل بهار را نیز ۳۷ درصد عنوان کرد که رتبه هفدهم کشور است که نسبت به سال گذشته ۱۶ پله بهبود یافته است.

مصطفایی اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه کرمانشاه نیز در این مدت ۴۷.۴ درصد بوده که میانگین کشور ۵۰ درصد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: طبق گزارش مرکز آمار ایران که براساس کالاهای مصرفی مانند خوردنی ها، پوشاک، دخانیات و مسکن و غیره گرفته شده چهارمحال بختیاری، کردستان و ایلام بیشترین نرخ تورم و کرمان، هرمزگان و قم کمترین نرخ تورم را در سه ماه اول امسال در سطح کشور داشته اند.

استان ها در استخراج آمارها نقش جمع آوری را دارند

معاون امور اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه در ادامه گفت: این سازمان به عنوان بازوان اجرایی سازمان آمار ایران در استان ها یکسری طرح های آمارگیری انجام می دهند که نرخ بیکاری یکی از این طرح هاست.

مصطفایی افزود: طرح نیروی کار از سال ۸۴ تاکنون اجرا می شود و هر سال به صورت فصلی و یک نرخ سالانه بیکاری اعلام می شود.

او گفت: وظیفه ما در استان ها این است که نمونه هایی که مرکز آمار به صورت تصادفی به روش های علمی آماری انتخاب می کند براساس چارچوب ها تعداد نمونه ها را مشخص می کند و لیست نمونه ها را به ما می دهد و ما نیز نیروهای آمارگیری خودمان را آموزش می دهیم و برای این کار دستورالعمل ۲۰۰ صفحه ای داریم.

او یادآوری کرد که نرخ بیکاری براساس روش های علمی انجام می شود و ماموران آمارگیری در استان پرسش نامه هایی را توسط تبلت با مراجعه به درب خانوارها توزیع و اطلاعاتی را می گیرند و این اطلاعات به صورت سیستمی و به صورت مستقیم به مرکز آمار ایران می رود و ما دسترسی نداریم و هیچ دخل و تصرفی هم در تعیین نرخ بیکاری نداریم و تمام فرآیندها توسط مرکز آمار ایران انجام و نتایج اعلام می شود.

جواد مصطفایی معاون امور اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه

تعاریف استاندارد جهانی شاغل و بیکار 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود به تعریف افراد شاغل و بیکار پرداخت و گفت: کسی که سه شرط همزمان جویای کار، فاقد کار و توانایی انجام کاری را داشته باشد طبق تعریف بین المللی سازمان جهانی کار، بیکار محسوب می شود.

مصطفایی همچنین افزود: براساس تعریف سازمان جهانی کار، کسی که در هفته قبل از آمارگیری یک ساعت حداقل کار را انجام داده باشد، شاغل محسوب می شود و از سال ۸۴ این تعاریف در آمارگیری های کشورمان برقرار است.

وی در مورد سرشماری افراد ۱۰ ساله ها و بیشتر نیز در طرح های آمارگیری گفت: این موضوع جدیدی نیست و از سال ۸۴ این تعاریف را داریم اما تعداد افراد شاغل بین ۱۰ تا ۱۵ سال و حتی ۲۰ سال خیلی نادر است و شاید یک نفر هم در استان نداشته باشیم.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2 هزار و 622 روستا و 33 شهر دارد. این استان همچنین 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و با 2 مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی یکی از استان های با پتانسیل اقتصادی بالا محسوب می شود.

3033/8066

گفت و گو از فرزاد نویدی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمانشاه نرخ بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۰۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، هم اندیشی بین‌المللی «اصحاب ادیان و مساله غزه» با حضور رهبران ادیان توحیدی در تهران برگزار خواهد شد.

محمد کاشی زاده مدیر ارتباطات بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اعلام این خبر گفت: همزمان با خیزش فرهیختگان و دانشجویان جهان در حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع غزه هم اندیشی بین‌المللی «اصحاب ادیان و مساله غزه» با حضور رهبران و بزرگان ادیان الهی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد.

کاشی زاده افزود: در این هم اندیشی که با مشارکت برخی نهادهای فرهنگی بین المللی کشور از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و دیگر مراکز مرتبط برگزار می‌شود آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام دکتر محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور اصحاب ادیان: حاخام یونس حمامی رهبر دینی کلیمیان ایران، سیبوه سرکیسیان خلیفه و اسقف اعظم مسیحیان ارامنه وانیا سرگیز خوری اسقف کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک، دکتر فرحان چحیلی نماینده و سخنگوی جامعه روحانیت صابئین مندایی ایران، یوبالیت آلدو کشیش کلیسای شرق آشوری و دکتر افشین نمیرانیان رئیس انجمن زرتشتیان تهران و دکتر پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان ایران ایراد سخنرانی خواهند داشت.

لازم به ذکر است هم اندیشی بین‌المللی اصحاب ادیان و مساله غزه صبح سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۲ در محل در تالار علامه جعفری (ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی (احمد قصیر)، خیابان پژوهشگاه برگزار می‌گردد.

کد خبر 6096108 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • ۳ مساله تاثیر گذار بر تحولات منطقه
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است
  • مساله اتباع بیگانه، امنیت، کم آبی و بیکاری چالش‌های اصلی فارس است
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • روند کاهشی نرخ بیکاری کرمانشاه در پارسال