Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

محسن غرویان فعال سیاسی، در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی رابطه امام با گروه‌های چپ و حزب توده که در سخنان اخیر آیت الله مصباح یزدی مطرح شده بود و همچنین اینکه آیا امام به این گروه‌ها نگاه ابزاری برای پیروزی داشتند، گفت: گاهی بحث بر سر اسلام و غیر اسلام است اما روشن است که انقلاب ما اسلامی و برای اسلام بوده و حضرت امام هم جز اسلام چیز دیگری در ذهن‌شان نبوده است، روشن و مسلم است که تفکرات مارکسیستی، ماتریالیستی و کمونیستی در اسلام وجود ندارد و امام هم دنبال آن تفکرات نبودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وقتی که اسم جمهوری اسلامی یا جمهوری دموکراتیک اسلامی مطرح شد، امام فرمودند «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» و حتی لفظ دموکراتیک را تحمل نمی‌کردند چون از الفاظ و اصطلاحات کمونیستی بود.

اینگونه نبود که امام بخواهد استفاده ابزاری از نیروها بکند

وی افزود: امام تا جایی که می‌توانستند نیروهای مختلفی را که در تفکر انقلابی همراهشان بودند متقابلا همراهی می‌کردند اما اینگونه نبود که امام بخواهد استفاده ابزاری از آنها بکند. امام وقتی پای مُر اسلام در میان بود، محکم می‌ایستادند و با هر کسی که می‌خواست غیر از احکام اسلام چیزی را مطرح کند، مقابله می‌کردند.

غرویان با اشاره به قضیه لایحه قصاص که از سوی جبهه ملی در ابتدای انقلاب مطرح شد، گفت: در این قضیه من خاطرم هست که امام خیلی قرص و محکم دفاع کردند و تحمل نظرات غیرشرعی و غیردینی را نداشتند.

 

اظهارات اخیر مصباح با مبانی پیشین وی خیلی سازگاری ندارد

غرویان در واکنش به آن بخش از سخنان آیت الله مصباح مبنی بر اینکه «نباید اختلاف سلیقه‌ها را به پای ضد انقلاب بودن افراد بنویسیم و اینگونه نیست که افراد به انقلابی صد در صد و یا ضد انقلاب تقسیم شوند، گفت: من هم وقتی نظرات آقای مصباح را دیدم تعجب کردم چون این اظهارات با افکار و مبانی پیشین ایشان خیلی سازگاری ندارد.

مصباح دکتر شریعتی را به عنوان یک مسلمان شیعه قبول نداشت

وی با اشاره به نظریات پیشین آیت الله مصباح افزود: آقای مصباح پیش‌تر معتقد بودند که نظریات دکتر شریعتی برخلاف اسلام و ضروریات دین است و حتی به قدری تند بودند که دکتر شریعتی را به عنوان یک مسلمان شیعه قبول نداشتند و او را از دایره اسلام و مسلمانی خارج می‌دانستند اما اکنون دارند نظر می‌دهند که گروه‌های دیگر را نباید خارج از انقلاب و دین بدانیم.

غرویان افزود: این نظرات ایشان، نظرات جدید، بسیار خوب، اصلاح‌طلبانه و نظریات معتدلی است و باید از ایشان به دلیل طرح این نظریات استقبال و تشکر کرد.

او با تاکید بر اینکه سخنان اخیر آیت الله مصباح نظریاتی اعتدالی و اصلاح‌طلبانه است و اینکه پیش‌تر هم افرادی این نظریات را مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: گویا ایشان نیز به این نتیجه رسیدند که نباید افراط و تفریط کرد.

غرویان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم همه افرادی که با نظر ما مخالف هستند، ضدانقلاب، ضداسلام و دین هستند، گفت: افراد قرائت‌های مختلفی از دین و انقلابی‌گری دارند ولو اینکه با نظر آقای مصباح متفاوت باشد؛ آنها نیز دنبال انقلاب و اسلام هستند و نمی‌توانیم به هر کسی که با ما نیست به راحتی ضداسلام بگوییم.

مصباح خیلی اعتقادی به کار حزبی، گروهی و مشورتی با دیگران ندارد

غرویان در پاسخ به بخشی دیگر از سخنان آیت‌الله مصباح مبنی بر نظر امام در مورد هیئت‌های موتلفه و حزب جمهوری و تاکید ایشان بر انحلال حزب جمهوری، اظهار داشت: با شناختی که ما از قبل هم نسبت به آقای مصباح داریم، باید بگویم که ایشان در عمل کار گروهی نمی‌کنند و فقط نظرات خودشان را مطرح می‌کنند و یک عده از شاگردانشان که نظرات ایشان را پذیرفته باشند می‌توانند با ایشان کار کنند.

وی افزود: آقای مصباح خیلی اعتقادی به کار حزبی، گروهی و مشورتی با دیگرانی که در سطح خودشان هستند ندارند، بلکه اینگونه است که اگر شاگردانشان، نظر ایشان را بدون چون و چرا و دربست پذیرفتند ایشان با آنها کار می‌کند، اما اگر کسی بخواهد در نظریات ایشان مناقشه یا خدشه کند ایشان نمی‌تواند با این افراد کار کند.

مصباح همکاری با بعضی از گروه‌ها را حرام می‌شمرد

وی با اشاره به تشکیل حزب جمهوری و موسسین آن از جمله شهید بهشتی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری، گفت: در آن دوره آقای مصباح خیلی نتوانستند با این افراد کار کنند و کار گروهی و حزبی را قبول نداشتند چون ایشان معتقد بودند که بعضی از نظرات حزبی و گروهی خلاف دین و اسلام است.

او افزود: آقای مصباح همکاری کردن با بعضی از گروه‌ها از جمله مجاهدین خلق، روشنفکران و امثال این افراد را از ابتدا قبول نداشتند، اما شهید بهشتی معتقد بودند که ما می‌توانیم با روشنفکران دانشگاهی و بعضی از نیروهای انقلابی همان زمان کار کنیم، آقای مصباح همکاری با آنها را حرام می‌شمردند و دیدگاهشان این بوده که کار حزبی و گروهی ممکن است کار سیاسی باشد اما کار دینی و مذهبی نیست و لذا مخالفت می‌کردند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: غرویان آیت الله مصباح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۱۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس

به گزارش جماران از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ امام خمینی در سال 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشت های آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمی ترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد می شود و به نامه قیام لله مشهور است. در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.

یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‌‎ ‎‌رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.

 

 

 

 

 

30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ 1353/1/17 آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.

 

 

متن کامل این نامه بدین شرح است:

«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع

در روز دوشنبه 12 ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری

در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد

53/1/17

سید علی خامنه‌ای »

دیگر خبرها

  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • مرجعیت علمی امام صادق (ع) انحراف را به حداقل رساند
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است