Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه این دولت هرگز فرصت مذاکره را از دست نداده و نخواهد داد، گفت: تا زمانی که مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارم، برای انجام مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه کاملاً آمادگی داریم.

به گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور امروز (چهارشنبه دوم مرداد) در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیک هم در کشورمان و هم در اروپا و سایر مناطق جهان بودیم، گفت: یکی از تلاش‌هایی که دولت یازدهم از ابتدا پیگیری می‌کند، این بوده که در عرصه سیاسی و توافقات احتمالی بن‌بست شکسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی تصریح کرد: مذاکراتی که در طول ۸ سال قبل از دولت یازدهم جریان داشت، از گشایش چندانی برخوردار نبود و هیچ‌وقت به نتیجه ملموسی نمی‌رسید و بدخواهان ایران هر روز محدودیت و مضیقه جدیدی را علیه کشورمان ایجاد کرده و قطعنامه‌های جدیدی صادر می‌کردند به نحوی که در آن دوران ۶ قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل علیه ایران صادر شد.

رئیس جمهور گفت: اولین اقدام دولت یازدهم شکستن بن‌بست سیاسی در عرصه بین‌المللی بود و دولت توانست همان‌طوری که وعده داده بود در ظرف صد روز، بن‌بست‌ها را کنار بزند و در این ۱۰۰ روز به توافق ژنو، دست پیدا کردیم و به واسطه این توافق بن‌بست سیاسی شکسته شده و اولین توافق حاصل شد و یکی از برکات این توافق حاصل شده این بود که پس از صد روز اول دولت یازدهم و در ادامه، ماهانه تا ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های قفل شده، ملت ایران آزاد شد و قیمت ارز کاهش یافته و مردم احساس رفاه بیشتری به دست آوردند.

 روحانی با تأکید بر اینکه می‌توانستیم کمتر از یکسال بعد از توافق ژنو به توافق نهایی برسیم، گفت: عربستان سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی تلاش زیادی به خرج دادند تا این کار به نتیجه نرسد، به نحوی که در جریان مذاکرات هسته‌ای کشورمان، وزیر امور خارجه عربستان و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هر روز به اروپا و بخصوص به وین و ژنو رفت و آمد می‌کردند تا توافق کشورمان را به تأخیر بیندازند و با چنین اقداماتی علیرغم اینکه در سال ۹۳ آماده توافق نهایی بودیم، در شب آخر، آمریکا از آن عقب‌نشینی کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت علیرغم همه فشار‌های بدخواهان خارجی، خسته نشده و مصمم به راه خود ادامه می‌دهد، گفت: توانستیم در ۲۳ تیرماه سال ۹۴ روزی که به نام روز گفتگو و تعامل سازنده نامگذاری شده به توافق برسیم و یک توافق تاریخی با جهان انجام دهیم و این توافق در دیماه همان سال اجرایی شد و اولین ثمره و برکت این توافق این بود که صادرات نفت کشورمان از یک میلیون بشکه و یا حتی کمتر از آن به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار با میعانات افزایش یابد.

روحانی اضافه کرد: همچنین براساس این توافق بسیاری از پول‌های کشورمان آزاد گردید و کالا‌ها و ابزاری که در گمرکات خارجی مسدود شده بود، اجازه ورود به ایران پیدا کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: براساس گفته رئیس گمرکات کشورمان در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق و کالا، برجام یک عامل بزرگ و مؤثر در زمینه مبارزه با قاچاق بود و امروز هم اگر مسایلی در این زمینه وجود دارد بخاطر مشکلاتی است که برای برجام بوجود آمده است.

 روحانی تصریح کرد: برجام عامل مؤثری برای مبارزه با قاچاق بود تا دکان کاسبانه عده‌ای تعطیل شده و از اموال مردم سوء استفاده نشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه از دیماه سال ۹۴ تا سال ۹۷ فرصت طلایی داشتیم که از توافق حاصل شده استفاده کنیم، گفت: آمریکا در اردیبهشت سال ۹۷ بدون دلیل از برجام خارج شد و تصورشان این بود که یک روز پس از خروج آن‌ها کشورمان نیز از برجام خارج خواهد شد و متعاقب آن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان باز خواهد گشت.

 روحانی اضافه کرد: اخیراً عربستان سعودی و نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آن‌ها در خروج آمریکا از برجام نقش داشتند ضمن اینکه در این زمینه افراطیون داخل آمریکا نیز بسیار تأثیرگذار بودند. البته اقدامات آن‌ها نشان می‌دهد که برجام چه داغ سنگینی بر دل صهیونیست‌ها و ارتجاء منطقه نشانده بود، ضمن اینکه آن‌ها به خوبی فهمیدند که فعالیت‌های سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم چقدر مؤثر بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام، فرصتی به دنیا دادیم تا دو طرف بتوانند به تعهدات خود عمل کرده و طرف مقابل بتواند خلاء خروج آمریکا را پرکند، اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر کردیم که بسیار راهبردی و تاریخی بود، البته باید توجه داشت که در این یکسال به اندازه‌ای که نیاز داشتیم، می‌توانستیم نفت بفروشیم. اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند که لزومی داشت که یکسال برای نشان دادن واکنش علیه اقدام آمریکا صرف می‌شد، ظاهراً حافظه تاریخی ضعیفی دارند.

 روحانی اضافه کرد: تا زمانی که برغم خروج آمریکا می‌توانستیم به اندازه نیاز خود نفت بفروشیم، به صورت کج‌دار و مریز با موضوع خروج آمریکا از برجام برخورد کردیم، اما از وقتی که به بطور کامل برای تحریم نفت ایران وارد عمل شدند بی‌تردید شرایط جدیدی نیز پیش آمد، لذا شرایط اردیبهشت سال ۹۸ با اردیبهشت سال ۹۷، متفاوت گردید و با توجه به شرایط جدید تصمیمات قاطعی را در خصوص کاهش تعهدات اتخاذ کرده و فرصت‌های ۶۰ روزه‌ای برای انجام تعهدات به طرفین اعلام کردیم.

خبر تکمیل می‌شود...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هیئت دولت سازمان برنامه و بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در مورد خنثی سازی تحریم ها از طریق فروش بی سابقه نفت خام با کمک دیپلماسی فعال انرژی به خبرنگار قدس گفت: ایران با افزایش صادرات نفت خام خود به سطوح بی سابقه در 6 سال گذشته و جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود، با موفقیت تاثیر تحریم ها را خنثی کرده است. ایران طی سال‌ها با تحریم‌های متعددی به‌ویژه صادرات نفت خود مواجه بوده است که توانایی این کشور را برای فروش نفت خام خود در بازار بین‌المللی محدود کرده است. با این حال، ایران در سال‌های اخیر توانسته است با اعمال سیاست‌های جدید و نوین در بخش نفت و گاز بر این چالش‌ها فائق آید.

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی نفت ایران، متنوع‌سازی پایگاه مشتریان آن است. ایران فعالانه به دنبال بازارهای جدید برای نفت خام خود بوده است و وابستگی خود را به خریداران سنتی کاهش داده است. ایران با کاوش در بازارهای جدید و ایجاد مشارکت های بلندمدت با خریداران، توانسته صادرات نفت خام خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این رویکرد به ایران کمک کرده تا به درآمد سالانه 35 میلیارد دلاری برسد که بالاترین میزان در 6 سال گذشته است. علاوه بر این ایران با جذب سرمایه گذاری خارجی در جهت توسعه میادین و زیرساخت های نفتی خود توانسته ظرفیت تولید نفت خود را افزایش داده تا بتواند تقاضای فزاینده نفت خام خود را در بازار بین المللی برآورده کند. این امر نه تنها حجم صادرات ایران را افزایش داده است، بلکه کیفیت و رقابت پذیری فرآورده های نفتی این کشور را نیز افزایش داده است.

محمودیان با اشاره به جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تشدید تحریم ها گفت: ایران علاوه بر بازاریابی موفق نفت ایران، به نقاط عطف قابل توجهی در جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود نیز دست یافته است. علیرغم تحریم های اعمال شده بر این کشور، ایران موفق به جذب سطوح بی سابقه ای از سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی خود به ویژه در صنعت نفت و گاز شده است. در سال گذشته، بخش نفت و گاز کانون اصلی سرمایه گذاری خارجی بود که مجموع آن به 5.5 میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان در سال های اخیر است. روند صعودی سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران را می توان ناشی از تلاش دولت برای ایجاد فضای مساعد برای سرمایه گذاران خارجی دانست. دولت سیزدهم سیاست‌هایی را برای ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌های خارجی در بخش انرژی اجرا کرده است. ایران با ارائه شرایط جذابی مانند معافیت های مالیاتی، اجاره زمین با یارانه و روش های تایید ساده، توانسته طیف متنوعی از سرمایه گذاران را از سراسر جهان جذب کند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: علاوه بر این، ایران در راستای توسعه مشارکت های استراتژیک با شرکت های خارجی برای استفاده از تخصص و منابع آنها در صنعت نفت و گاز کار کرده است. ایران با همکاری شرکت‌های بین‌المللی توانسته است به فناوری‌های جدید و راه‌حل‌های نوآورانه برای ارتقای توان و کارایی تولید خود دست یابد. این امر نه تنها از نظر افزایش تولید نفت و گاز به نفع ایران بوده است، بلکه به رشد و توسعه کلی بازار انرژی این کشور نیز کمک کرده است.

وی افزود: دیپلماسی هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم، تمرکز بر خنثی‌سازی تحریم‌ها را با رسیدن به سقف‌های فروش روزانه نفت خام در 6 سال گذشته و شکستن رکوردها در جذب سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود با موفقیت به سرانجام رسانده است. ایران از طریق استراتژی‌های بازاریابی موثر، تنوع بخشی به مشتریان و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مدرن و در نتیجه تمرکز بر بازطراحی تجارت انرژی کشور، فروش نفت خود را به زمان برجام برساند م درآمد ارزی را نیز حدود دو برابر کند. رکوردشکنی های ایران در فروش نفت خام و سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز پیامدهای مهمی برای آینده بازار انرژی کشور دارد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید
  • پاسخ مهم رهبری به توصیه‌ها برای مذاکره با آمریکا در برنامه هسته‌ای را ببینید | فیلم
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم