Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@16:21:06 GMT

قتل آمانو توسط اسرائیل؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۲۷۴۲

قتل آمانو توسط اسرائیل؟

منابع مطلع می‌گویند که بر اساس شواهد قابل توجه، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط رژیم صهیونیستی به‌قتل رسیده است.

تسنیم نوشت: روز دوشنبه هفته جاری خبر فوت یوکیا آمانو مدیرکل سابق آژانس انرژی اتمی به‌صورت رسمی در دنیا اعلام شد اما منابع آگاه به جزئیات موضوع، به خبرنگار تسنیم گفتند که مرگ او چند روز پیشتر به‌وقوع پیوسته بود اما آمریکا و اسرائیل از اعلام خبر آن ممانعت کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع همچنین اعلام کردند که از مدتها پیش دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی دوره جدیدی از فشار سنگین را به آمانو برای گشودن پرونده‌ای دروغین علیه ایران در موضوع هسته‌ای آغاز کرده بودند.

بر اساس اطلاعات موجود دولت ترامپ و رژیم اسرائیل به‌نحو پیگیرانه‌ای از آمانو می‌خواستند که به‌خلاف گزارش‌های فنی و حقوقی متعددی که پایبندی ایران به برجام را نشان می‌دهد، اعلام کند که ایران برجام را نقض کرده است تا بدین صورت پروژه فشار ــ مذاکره ترامپ علیه ایران تقویت شود.

با این حال آمانو در این مقطع در برابر فشارهای آنان ایستادگی کرده و به همین علت به‌وسیله صهیونیستها از میان برداشته شده است تا فرد دیگری جایگزین او شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون ١٥ بار پی‌درپی پایبندی کامل ایران به برجام و صلح‌آمیز بودن فعالیتهای هسته‌ای ایران را تأیید کرده است.

آمانو که سابقه تحصیل در آمریکا و فرانسه را دارد سال 1968 از رشته حقوق در دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شد و به وزارت امور خارجه ژاپن پیوست. وی پس از به‌عهده گرفتن سمت‌های مختلف در وزارت خارجه ژاپن به بخش خلع سلاح این وزارتخانه ملحق شد و از سال 1972 به‌صورت تخصصی در زمینه خلع سلاح بین‌المللی و عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای آموزش دید.

آقای آمانو که بارها به‌عنوان عضو، نمایندگی کشورش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌عهده داشت دوم ژوئیه سال 2009 و در اوج شدت گرفتن فشارهای سیاسی کشورهای غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران جانشین «محمد البرادعی» در این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد شد.

آمانو در سال 2009 با حمایت آمریکا به مدیرکلی آژانس رسید. اندکی بعد در اسناد «ویکی‌لیکس» مشخص شد که او به واشنگتن اطمینان داده است که در مسئله پرونده هسته‌ای ایران، «کاملاً در زمین ایالات متحده» بازی می‌کند و تلاش می‌کند تا فشار بر جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد.

او برای سالها همین پروژه را تا حد قابل توجهی برای آمریکا پیش برد اما پس از آنکه بر اساس گزارشهای فنی و حقوقی پی‌درپی آژانس هیچ دلیل و مبنایی برای طرح دعاوی دروغین علیه ایران ندید، رفته رفته مقابل برخی از پروژه‌های آمریکا و صهیونیستها ایستادگی کرد و حالا منابع مطلع می‌گویند که شواهد قابل توجهی وجود دارد که او به همین دلیل چند روز پیش "با اقدام صهیونیستها" جان خود را از دست داده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: قتل اسرائیل آمانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۲۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتعریف تعاملات آتی ایران و آژانس در اصفهان

اظهارات مقامات هسته‌ای ایران و آژانس پس از مذاکرات در اصفهان تأکید مجدد بر دیپلماسی است و دو نکته کلیدی دارد؛ اولا بیانیه مارس مبنای همکاری های است و سند جدیدی در میان نیست و دوم، تلاشی برای بازتعریف تعاملات آتی میان دو طرف است. - اخبار بین الملل -

به پگزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اصفهان در حالی میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور متخصصان داخلی و خارجی است که حضور رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجر شده تا اهمیت این نشست دوچندان شده و همگان منتظر دستاوردی تازه در تعاملات ایران و آژانس بودند. از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که این سفر و گفتگو در خصوص موارد اختلافی می‌تواند فرصت مناسبی در جهت ارتقای روابط ایران و آژانس باشد.

در همین چهارچوب محمد اسلامی رییس‌ سازمان انرژی اتمی با رافائل گروسی دیدار کرد و از فرصت این اجلاس برای رایزنی درخصوص برخی مسائل فی مابین بهره برد.

پس از پایان این نشست دو طرف به جمع خبرنگاران آمدند و اظهاراتی را مطرح کردند که بین السطور آن حاکی از  تأکید مجدد دو طرف بر همکاری و احیای روند دیپلماسی در ابعاد فنی مربوط به پرونده هسته ای بود.

رافائل گروسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اکنون در فرآیند حساسی قرار داریم. دیشب و امروز هم رایزنی‌های فشرده‌ای را جهت اتخاذ گام‌های متقابل داشتیم. بیش از یک سال قبل ما برای صدور بیانیه توافق کردیم تا مسیر آینده را مشخص کنیم، آن سند(بیانیه مارس2022) مهم بود. این سند همچنین اشاره دارد به آنچه نیاز است برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده و مشخص می‌کند گام‌های اضافی که طرفین باید بردارند.

گروسی با اشاره به این که پیشنهادهای برای ادامه همکاری‌ها به ایران داده است، افزود: علی‌رغم کاستی‌ها گام‌ها پیشتر برداشته شده است و مفاد سند معتبر است. نیاز است که ما گام‌های عملیاتی را برداریم و من پیشنهادی را به ایران ارائه دادم. تیم‌های طرفین در نشست جداگانه‌ای در حال تعریف گام‌های تکمیلی هستند.

سخنان گروسی بدین معناست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که زیر فشارهای سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در خود آژانس و در روند همکاری‌های این نهاد با ایران بود بار دیگر سند مارس را که بعد از چانه‌زنی‌های فراوان حاصل شده بود را دارای اعتبار کافی برای حل مسائل می‌داند و دوباره خواستار بازگشت به آن توافق است. آژانس از این رهگذر به دنبال استمرار نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و حل گره ها و سوالات باقی‌مانده موجود در این خصوص است.

نکته دیگر در سخنان گروسی این بود که سند جدیدی در کار نیست و تنها بازگشت به روند سابق همکاری ها مورد توافق قرار گرفته است. وی با این حال در تشریح بیشتر منظور خود در این زمینه اظهار داشت: قصد ما تولید سند جدید نیست و مبنای ما همان بیانیه مارس است. اینها گام‌های عملیاتی هستند که در جهت برداشتن اتخاذ کردیم. بیانیه مشترک ظرفیت دارد که مسائل باقی‌مانده را حل‌وفصل کند. ما برای اجرایی کردن بیانیه مشترک روی گام‌های ملموس و عملیاتی توافق کردیم.

این رویکرد گروسی تأییدی بر نگاه پیشین کارشناسان مسائل ایران بود که این سفر با توجه به تحولات و شرایط منطقه و همچنین با توجه به روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و موارد ادعایی آژانس علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران دارای اهمیت خاصی است و می‌تواند در صورت رویکرد فنی و عدم توجه به مسائل سیاسی به اصلاح روند غیرسازنده آژانس در برابر ایران منجر شده و همکاری‌های فی‌مابین را افزایش دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طی سال‌های گذشته بدون توجه به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس و اعطای دسترسی به این نهاد برای بازرسی، ادعاهای سیاسی خود علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را در گزارش‌های فصلی به شورای حکام و همچنین در مصاحبه‌های صورت گرفته با رسانه‌ها مطرح کرده بود.

در آخرین گزارش فصلی گروسی به شورای حکام در اسفند ماه سال گذشته نیز رویکرد سیاسی مدیرکل مشهود بود که از رویکرد ایران در کاهش همکاری با این آژانس انتقاد کرده و در خصوص مسائلی از جمله پادمان و اصطلاح دو مکان باقی مانده، توقف اجرای کد اصلاحی 3.1 و همچنین بازرسی‌ها ادعاهای قبلی را تکرار کرده بود.

با این حال نقطه عطف جلسات اصفهان را می‌توان تأکید مقامات دو طرف به بازتعریف تعاملات آتی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست.

محمد اسلامی، رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ایران نیز در همین راستا و در همان کنفرانس خبری با اشاره به اینکه بیانیه مارس مبنا و  سنگ بنای تعاملات آتی است، تاکید کرد: به دلیل برخی موضوعات حرکات و روند تعاملات دو طرف کُند شده ولی امروز با مروری که بر بیانیه مشترک (بیانیه مارس) داشتیم این امیدواری ایجاد شد که این خط مبنا را ادامه دهیم.

وی بیان کرد: بخش اول صحبت‌های ما موارد گذشته‌ای است که در قالب برجام تحت عنوان پی ام دی بسته شده بود و آغشته با موضوعات سیاسی و پیرامونی هست و همواره با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد و نباید به دیگر بخش‌ها تسری پیدا کند. در این بخش موضوع مهم بحث دو مکان باقیمانده است و خوشبختانه دو مکان بسته شده و موضوع ناترازی مواد نیز بسته شده است و دو مکان از چهار مکان باقیمانده است.

اسلامی عنوان کرد: بخش دوم مرتبط با وضعیت موجود است که در چارچوب پادمان و ان پی تی و ملاحظاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، برای کاستی ها و انتظاراتی که وجود دارد اقداماتی متقابل و هماهنگ را انجام بدهیم.

معاون رئیس جمهور کشورمان گفت: بخش سوم گام‌های آینده و انتظارات متقابل و نقشی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد است که می‌تواند برای برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: توافق کردیم برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونین دو طرف بر روی زمانبدی‌ها و آیتم‌های این سه بخش گفت‌وگو داشته باشند؛ این آغاز یک فرایند است.

اسلامی با این حال و با علم به این که دشمنان ایران بخصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی به روند کارشکنی‌های خود ادامه خواهد داد گفت: موضوع مهم دیگر این است که مراقب باشیم اقدامات خصمانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای پایه گذاری شده و منشا آن صهیونیست‌ها هستند در تعاملات میان دو طرف تاثیرگذار نباشد.

در مجموع می توان گفت که فارغ از ابعاد فنی و علمی کنفرانس، به نتیجه رسیدن مذاکرات با هدف دور شدن آژانس از رویکردهای سیاسی در قبال برنامه هسته‌ای و بازگشت روند همکاری ها دستاوردی دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

اسلامی: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیماسلامی: ایران و آژانس برای تداوم همکاری‌ها برنامه دارندگروسی: پیشنهادی برای ادامه همکاری به ایران ارائه دادم

 

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • بازتعریف تعاملات آتی ایران و آژانس در اصفهان
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به کار کرد
  • آنروا: درگیری در غزه «جنگ علیه زنان» است
  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی