Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@13:40:35 GMT

ایران و آمریکای لاتین؛ اتحاد برادرانه علیه واشنگتن

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۲۹۶۸

ایران و آمریکای لاتین؛ اتحاد برادرانه علیه واشنگتن

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته جاری در حالی پس از سفر به نیویورک به ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی سفر کرد که تهران و این سه کشور آمریکای لاتین در راستای گسترش هر چه بیشتر روابط در زمینه های مختلف گام برداشته اند.

تقویت روابط ایران و لاتینی ها می تواند به اهرمی موثر در مقابله با فشارهای ظالمانه آمریکا علیه تهران و کشورهای انقلابی آمریکای لاتین تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

** واشنگتن نگران از اتحاد ایران - آمریکای لاتین

ایران همواره روابط بسیار خوبی با کشورهای آمریکای لاتین داشته که این مساله مدتهاست نگرانی هایی را برای مقامات کاخ سفید ایجاد کرده است.

دولت کنونی آمریکا طی دو سال گذشته بدنبال تحت فشار گذاشتن دولت های چپ گرای آمریکای لاتین بوده این در حالیست که در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن در مسیر بهبودی روابط با شماری از لاتینی ها از جمله کوبا گام برداشت. سیاست تحت فشار گذاشتن کشورهای آمریکای لاتین توسط دولت ترامپ، فرصتی را ایجاد کرده تا همپیمانی گسترده ای میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین در برابر سیاست های خصمانه کاخ سفید ایجاد شود.

واشنگتن که پیشتر با دقت حضور پررنگ ایران در آمریکا لاتین را مورد توجه قرار می داد، بطور قطع با این شرایط نگرانی هایش تشدید خواهد شد چون همکاری های گسترده تهران با این کشورهای آمریکای لاتین می تواند سیاست های دولت ترامپ را ناکام بگذارد.

** تقویت روابط ایران و ونزوئلا و ناکامی تحریم های آمریکا

سفر دکتر ظریف به ونزوئلا در بحبوحه مواجهه همزمان تهران و کاراکاس با تحریم های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا انجام شد.

ایران و ونزوئلا در حالی با شدیدترین فشارهای آمریکا روبرو هستند که تاکنون با تدابیر موثر توانسته اند این تحریم ها را بی اثر کنند.

بطور قطع همکاری های بیشتر ایران و ونزوئلا در حوزه های مختلف می تواند به اهرمی قوی و مقاوم در برابر آمریکا تبدیل شود.

وزیر حارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین گام این سفر خود به آمریکای لاتین بامداد شنبه وارد کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد و با مقامات ارشد این کشور از جمله «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

دکتر ظریف عصر شنبه به وقت محلی با نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دیدار و در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه و سایر مسائل مورد علاقه گفت وگو و تبادل نظر کرد.

وی همچنین در کاراکاس در اجلاس مهم وزیران خارجه عضو جنبش عدم تعهد شرکت و سخنرانی کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در کاراکاس با خانم «دلسی رودریگرز» معاون اول رییس‌ جمهوری ونزوئلا در مورد آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگو کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، توسعه و تعمیق روابط دو کشور در تمامی زمینه ها و نیز مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفت وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در کاراکاس در نشست جنبش عدم تعهد و کمیته فلسطین این جنبش حضو یافت.  دکتر ظریف در جمع وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد گفت: موج نوین ماجراجویی یکجانبه گرایانه افراطی آمریکا مهم‌ترین چالشی است که اکنون تقریباً همگی ما به طریقی با آن روبه رو هستیم.

وی افزود: این چالش در حال تضعیف حاکمیت قانون در سطح بین المللی است و به انحاء گوناگون صلح و ثبات در سراسر جهان را در معرض تهدید قرار داده است.

ظریف در یکی از اظهارنظرهایش در کاراکاس گفت که حضور آمریکا در هر نقطه از جهان باعث بی ثباتی، فشار به مردم و افزایش تندروی و تروریسم است.

وی ادامه داد: مقاومت مردم ونزوئلا در برابر رفتارهای مداخله جویانه آمریکا برای ما و آینده منطقه و جهان بسیار مهم است.

** ایران - نیکاراگوئه تقویت روابط دو کشور برادر

دکتر ظریف پس از ونزوئلا عازم نیکاراگوئه شد و صبح دوشنبه پس از ورود به ماناگوآ با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر خارجه ایران در نیکاراگوئه با «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

ظریف در این دیدار اظهار کرد: دولت آمریکا به رغم همه قوانین، مقررات و قطعنامه ها دست به تروریسم اقتصادی علیه ملت های مستقل می زند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با برشمردن زمینه های مختلف همکاری های دو کشور در زمینه های تجاری، صنعتی، انرژی، کشاورزی، مالی و … بر اراده تهران برای توسعه و تعمیق روابط دو جانبه تاکید کرد.

رئیس جمهوری نیکاراگوئه نیز در این دیدار تاکید کرد: هرگز مفهوم تحریم آمریکا را قبول نداریم چون در چارچوب قوانین بین المللی نیست و این تحریم ها علیه مردم ما و شما یکجانبه و غیر قانونی است.

ظریف در این سفر همچنین با «گوستاوو پورراس کورتس» رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه و «دنیس مونکادا» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در این سفر با چند تن از وزیران و مقام های ارشد دولت نیکاراگوئه دیدار و راههای توسعه و تقویت روابط دو جانبه تهران و ماناگوآ به ویژه در حوزه های اقتصادی را بررسی کرد.

تهیه نقشه راه همکاری های اقتصادی، تجاری، مالی، صنعتی دو کشور و با کشورهای منطقه از جمله توافق های این نشست عالی رتبه بود.

** ایران و بولیوی، گسترش همکاری های علمی و اقتصادی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر به آمریکای لاتین، پس از ورود به بولیوی صبح سه شنبه به وقت محلی با «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی دیدار و گفت وگو کرد.

ابعاد مختلف روابط دو جانبه، مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی محور اصلی این گفت وگو و رایزنی بود.

دکتر ظریف همچنین با «دیه گو پاری» وزیر امور خارجه و دیگر مقام های بولیویایی نیز دیدار و گفت وگو کرد.

وزرای امور خارجه ایران و بولیوی نیز در دیدار با یکدیگر، درباره مسائل مختلفی از جمله زمینه های اقتصادی و بهداشتی و درمانی گفت وگو کردند.

در دیدار ظریف و  «دیگو پری روریگز» ابعاد مختلف همکاری های دوجانبه بویژه در زمینه های اقتصادی، تجاری، بانکی، کشاورزی، بهداشتی و درمانی و ... مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین سند تفاهم همکاری های توسعه ای میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیوی در زمینه ظرفیت سازی فناوری های پیشرفته - نانو تکنولوژی - در دانشگاه «ای ام آی»(EMI) امضا شد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۲۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه

به گزارش همشهری‌آنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

کد خبر 848875 برچسب‌ها ایران و اسرائیل ایران و آمریکا خبر ویژه تحریم فلسطین

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد
  • بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه توسط وزرای خارجه ایران و استونی
  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه