Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-05@20:34:19 GMT

برق گلستان خاموش نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۳۱۸۰

برق گلستان خاموش نمی‌شود

برای کاهش این چالش‌ها در بررسی‌های کارشناسانه ابعاد گوناگونی از عواملی که طی سال‌های اخیر برای این شرکت چالش برانگیز بوده شناسایی شد. به عنوان مثال گلستان سه نوع اقلیم کوهستانی سرد و برفگیر، جلگه‌ای و سیل‌خیز و همچنین بیابانی و صحرایی دارد، به همین دلیل چالش‌ها و مشکلات متفاوتی برای تأسیسات و شبکه‌های توزیع برق وجود دارد که نیازمند نوع نگاه و منابع مالی و انسانی متفاوتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برق‌رسانی تا دورترین نقاط

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان با اشاره به وجود مشکلات متعدد در حفظ نگهداری و همچنین توسعه شبکه برق‌رسانی استان به همشهری می‌گوید: اگرچه این شرکت برای توزیع انرژی با موانع و مشکلاتی مواجه همراه است، اما در همین وضعیت امروز باید توجه داشت که دورترین نقاط این استان از خدمات برق استفاده می‌کنند. «علی‌اکبر نصیری» در خصوص وضعیت برق‌رسانی به روستاهای گلستان اظهار می‌کند: همه روستاهای دارای کد استان از برق برخوردار هستند. اما از آنجا که در مناطق شمالی استان به علت محروم بودن و سابقه تاریخی، شبکه و تأسیسات برق توسعه پیدا نکرده است، روستاهای این مناطق با مشکلات و مسائلی در زمینه تأمین و پایداری برق مواجه هستند.

این مسئول می‌گوید: در این مناطق عملا با تأسیسات فرسوده و از رده خارج شده مواجه هستیم که برای نگهداری و بهبود این تأسیسات و شبکه‌ها به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. رفع این نیازها و چالش‌ها طبق زمان‌بندی و برنامه‌ریزی در حال انجام است. وی می‌افزاید: مصرف برق استان روزانه ۵۵۰ مگاوات است که از نیروگاه برق علی‌آباد تامین می شود. پیک مصرف استان در تابستان به ۱۲۰۰ مگاوات در روز می‌رسد. برای مدیریت وضعیت، برنامه مدیریت مصرف را در سطوح مختلف مشترکان شهری و روستایی، ادارات و مجموعه‌های مختلف تولیدی و صنعتی آغاز کردیم.

به گفته این مسئول در کل کشور سالانه 

۹ هزار مگاوات از برق تولید شده نیروگاه‌های آبی استفاده می‌شود که امسال به دلیل کاهش بارش و کم شدن آب پشت سدها ۵ هزار مگاوات کاهش تولید برق را در کل کشور داریم و باید صرفه‌جویی در دستور کار قرار بگیرد.

ساعت کار ادارات جلو آمد

نصیری می‌گوید: امسال نیز مانند سال گذشته استان‌هایی که دما در آن‌ها به بالای ۴۵ درجه می‌رسد، باید در تابستان ساعات اداری را از ۶:۳۰ آغاز می‌کردند که گلستان نیز از این امر مستثنی نبود. اما حدود دو هفته است که بنا به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی گلستان این ساعات کاربه وضعیت عادی بازگشت. وی با بیان اینکه هزینه برق مشترکان پرمصرف به صورت تصاعدی بالا می‌رود، می‌افزاید: بیشترین تاکید ما در مدیریت مصرف بر استفاده مناسب وسایل سرمایشی و استفاده نکردن از لوازم پرمصرف در ساعات پیک مصرف یعنی بین ساعات ۱۳ تا ۱۷ است. نصیری با اشاره به روند افزایشی مصرف برق گلستان در تابستان سال گذشته، اضافه می کند: این استان سال گذشته ۴۰ روز پیک بار بالای هزار مگاوات را تجربه کرده و با توجه به رشد ۷ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته، لازم است که تدابیر ویژه‌ای برای مدیریت مصرف برق اتخاذ شود.

ریزگردها؛ مزاحم توزیع برق 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان اظهار می‌کند: یکی از مشکلات جدیدی که به چالش شرکت توزیع برق گلستان تبدیل شده بحث ریزگردهاست. برای نخستین بار سال گذشته شرکت توزیع برق استان ناچار به شست ‌وشوی مقره‌ها برای جلوگیری از قطعی مکرر برق در مناطق شمالی استان شد که باید تدابیر و منابع جداگانه‌ای برای حل این مشکل در نظر گرفته شود. البته در سال جاری به دلیل افزایش بارندگی خوشبختانه با چنین مشکلی مواجه نشدیم.

۶۰ میلیارد تومان خسارات انشعاب غیرمجاز

نصیری اشاره‌ای به خسارات مختلف به شبکه توزیع برق می‌کند و می‌گوید: در شبکه برق دو نوع تلفات فنی و غیر فنی داریم که تلفات فنی ناشی از طراحی و اجرای شبکه است. در گلستان سالی ۲ تا ۳ میلیارد تومان در این بخش برای طراحی شبکه‌های جدید هزینه می‌کنیم. همچنین برای کارآمدی بهتر باید بیشتر از کابل‌های خودنگهدار استفاده شود و ترانس‌ها نزدیک محل مصرف باشند که اجرای همه این موارد فنی هزینه‌بر هستند.

وی درباره مسائل غیرفنی بیان می‌کند: تلفات غیر فنی انشعابات مستقیم مشترکان یا همان برق دزدی است که باعث شده هدررفت شبکه زیاد شود. پیمانکاران ما سالانه حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان برای بازرسی و نظارت بر این گونه موارد هزینه می‌کنند. تا کنون توانستیم با اقدامات انجام شده تلفات را از ۱۳ درصد به ۱۰ درصد نقطه به نقطه برسانیم. این مسئول  ادامه می‌دهد: متأسفانه در ۳ سال اخیر ۶۰ میلیارد تومان خسارت بابت این برق دزدی‌ها و انشعابات غیرمجاز به استان وارد شد.

تعداد مشترکان شرکت برق از مرز ۷۰۰ هزار گذشت

مدیر عامل شرکت توزیع برق گلستان با بیان این که تعداد مشترکان شرکت توزیع برق گلستان از مرز ۷۰۰ هزار مشترک عبور کرد، می‌افزاید: پارسال بیش از ۲۲ هزار مشترک به تعداد مشترکان شرکت توزیع نیروی برق گلستان افزوده شد. تعداد مشترکان این شرکت در پایان سال ۱۳۹۶ به ۶۷۸ هزار مشترک رسیده بود که با افزوده شدن ۲۲ هزار مشترک به این تعداد، آمار مشترکان برق در استان گلستان در حال حاضر به بیش از ۷۰۰ هزار مشترک رسیده است. به گفته نصیری در سال گذشته مجموعاً ۳ میلیارد و ۷۹۸ میلیون کیلووات ساعت انرژی به شبکه توزیع تزریق شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون میزان فروش انرژی به مشترکان برق در استان گلستان مجموعاً به ۳ میلیارد و ۳۹۲ میلیون کیلووات ساعت رسید، اظهار می‌کند: این شاخص نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۱۷ درصد افزایش داشت. گلستانی‌ها در روزهای بسیار گرم ۲ تابستان گذشته رکورد مصرف سالانه برق این استان را شکسته بودند و همین موضوع نگرانی بابت افزایش مصرف برق در تابستان جاری را بیشتر می‌کند.

تعرفه گرمسیری منابع درآمدی را کاهش داد

یک کارشناس بخش انرژی با اشاره به تغییر تعرفه ۶ شهرستان استان به تعرفه گرمسیری می‌گوید: این تغییر تعرفه پیک مصرف ۵۰۰ مگاواتی استان در سال ۱۳۸۲ را به ۱۰۹۱ مگاوات در سال ۱۳۹۴ رساند که به علت محاسبه مصرف انرژی با تعرفه‌های گرمسیری درآمد حاصل از محل فروش برق و تخصیص آن به شرکت توزیع برق استان گلستان نسبت به استان‌هایی که شرایط مشابه دارند به شدت کاهش یافت. در نتیجه منابع شرکت برق کاهش یافت و اصلاح شبکه‌های فرسوده و افزایش ظرفیت شبکه‌ها برای آمادگی در دوره گرما به منظور تأمین برق، مطمئن و پایدار نیست.

ضمن این که در عین حال تلفات انرژی در بخش توزیع را افزایش داده است. «محمد حسین احدی» می‌افزاید: علاوه بر مصرف بالای برق و بیش از استاندارد آن در ایران و استان گلستان بحث انشعابات غیرمجاز مهم‌ترین چالش صنعت برق است. سالانه بخشی از هزینه‌های شرکت برق صرف مبارزه با این مساله می‌شود. اما تنوع در استفاده غیرمجاز برق کار را برای برخورد با این موضوع نیز سخت کرده است.

ضرورت کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق در تابستان

براساس آمار منتشر شده از سوی شرکت توزیع برق گلستان، برای گذران تابستان بدون مشکل و قطعی برق در هیچ یک از نقاط شهری و روستایی استان، میزان مصرف این انرژی باید تا ۱۰ درصد کاهش یابد. بر اساس همین آمار با این میزان کاهش مصرف برق استان در تابستان ۱۳۹۷، تا سقف هزار و ۱۱۰ مگاوات قابل مدیریت خواهد بود. نیمه تیر سال ۱۳۹۶، مصرف برق در گلستان از ۱۱۳۳ مگاوات ساعت عبور کرد که این میزان مصرف نسبت به مدت ۷ روزه پیش از آن، ۱۲ درصد افزایش ناگهانی را نشان می‌داد. در این میزان مصرف ناگهانی طی یک روز، ۶۲ درصد افزایش مصرف به عنوان رکورد مصرف برق گلستان ثبت شد.

شرکت توانیر در اطلاعیه‌ای از شهروندان گلستانی و مازندرانی که تابستان گذشته با افزایش ناگهانی دمای هوا، رکورد بی‌سابقه‌ای در هر دو استان ثبت کرده‌اند خواسته است تا در صورت بروز دوباره این رخداد به منظور ایجاد امکان تداوم خدمات مطلوب و پایداری شبکه به ویژه در ساعات اوج مصرف برق یعنی ساعت‌های ۱۳ تا ۱۷ از به‌کارگیری لوازم برقی غیرضروری و پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اتو و جاروبرقی خودداری کنند.

کد خبر 449005

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۳۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی

حمیدرضا کریمی‌فرد اظهار کرد: از ابتدای راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی از سال ۹۵ در استان فارس تاکنون، بیش از۳۸ هزار مگاوات ساعت انرژی برق در استان تولید شده است.

او با بیان اینکه در سال گذشته یک مزرعه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۵۰۰ کیلو وات در سطح استان با سرمایه‌گذاری ۱۲۵هزار میلیون ریال نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، افزود: علاوه‌ بر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی (کوچک مقیاس)، تعداد ۵ نیروگاه بزرگ خورشیدی نیز به ظرفیت ۳.۲ مگاوات در حوزه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان فارس هم اکنون فعال هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، متوسط میزان تابش این استان را بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال عنوان کرد و افزود: این میزان تابش برای نیروگاه‌های خورشیدی مناسب است. 

کریمی‌فرد، درباره شرایط راه‌اندازی سامانه‌های خورشیدی در استان فارس نیز گفت: داشتن انشعاب برق به نام متقاضی در محل مورد تقاضا برای نصب نیروگاه خورشیدی، مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برای ثبت‌نام و ارسال درخواست، امکان صدور مجوز برای تمام تعرفه‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی و امکان اتصال نیروگاه متقاضی با کنتور مستقل به شبکه برق از جمله شرایط برای نصب سامانه خورشیدی در استان فارس است و متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی www.satba.gov.ir مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • خسارت ۸۹ میلیارد تومانی طوفان به زیرساخت‌های برق هرمزگان
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • خسارت ۸۹ میلیارد تومانی طوفان به زیرساخت‌های برق هرمزگان
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • پرداخت ١٠٠ برابر نرخ انرژی، جریمه استخراج غیرمجاز رمز ارز
  • ۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می‌گیرد
  • ۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می گیرد
  • توزیع ۲۶ هزار کیلوگرم/لیتر آفت کش نباتی در مازندران
  • سقوط تراتسفورماتور در منطقه پردیس اهواز