Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس ساير رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از خبرگزاري رسا:
حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی رییس حوزه علمیه استان خراسان به همراه جمعی از مسؤولان حوزه های علمیه استان خراسان رضوی با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله جوادی آملی در مشهد مقدس با وی  دیدار و گفتگو کردند.
حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی اظهار داشت: طبق فرمایش قرآن کریم ما وظیفه دارید حرف اول را در میان مکاتب مختلف بزنیم، قرآن کریم در سه حوزه سخن می گوید؛ حوزه محلی که می فرماید «یا ایها الذین آمنو» و مخاطب آن مسلمانان هستند، حوزه منطقه ای که می فرماید «یا ایها الکتاب» که منظور آن موحدان عالم است و حوزه بین المللی که می فرماید «یا ایها الناس» که مخاطب آن عموم انسانها در سراسر جهان هستند چه موحد و چه غیر موحد! ما برای هر سه قسمت در قرآن برنامه داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: قرآن کریم می فرماید هدف آن است که دین الهی به دست انسان بالا برود و فراگیر و جهانی شود، حقوق بشر را بشر آفرین باید تنظیم کند، قرآن می فرماید ما برای همه بشر حقوق آوردیم، سخن از همه جهان است، لذا ما وظیفه داریم که حرف جهانی بزنیم و وسیله آن را نیز در اختیار داریم و این امر شدنی است چرا که اگر نشدنی بود از ما نمی خواستند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به نسبت عقل و دین اشاره کرد و بیان داشت: وقتی به قرآن کریم رجوع می کنیم سه اصل را به ما تفهیم می کند؛ هدف چیست؟ صراط چیست؟ و سراج چیست؟؛ ما تا فرق «صراط» و «سراج» را نفهمیم کاری از پیش نمی بریم، تا تشخیص ندهیم که عقل سراج است و تنها باید بفهمد که صاحب و مهندس این صراط چه می گوید، در ابتدای راه هستیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: عقل مهندس نیست، عقل چراغ است و تنها راه را تشخیص می دهد، ما باید بین صراط و سراج فرق بگذاریم، عقل اساسا منبع دین نیست، آنها که با فلسفه مخالف هستند فکر می کنند که فلسفه در صراط راه دارد، حال آنکه فلسفه می فهماند که عقل نمی فهمد و تنها یک چراغ خوبی است که راه را برای انسان روشن می کند.
وی ادامه داد: اما همین عقل را قرآن مقام والا می دهد، در سوره مبارکه نساء می فرماید من اگر پیامبران را نمی فرستادم همین عقل با من خدا احتجاج می کرد و علیه من حجت اقامه می کرد که چرا برای من راهنما نفرستادی؟! تو که می دانستی من چیزی نمی دانم، مقام عقل اینچنین است، این عقل نباید در حوزه ها مغفول بماند، این سراج باید در حوزه ها تقویت شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان در توصیه ای به طلاب خراسانی تصریح کرد: بر همه طلاب خراسانی لازم است سیر تاریخی علما خراسان را مورد مطالعه قرار دهند و آنها را بشناسند، در واقع ریشه های علمی خود مانند شیخ طوسی ها را بشناسند، و بدانند که علم نیز وقف شخص خاصی نشده است لذا تا عمر داریم باید به دنبال علم و عالم شدن باشیم. از سوی دیگر مسئولین حوزه نیز وظیفه دارند نگذارند طلاب مستعد از حوزه ها خارج شوند و از نهال فروشی پرهیز کنند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین عاملی گزارشی از سیر تحولات صورت گرفته در حوزه علمیه خراسان بر مبنای راهبردها و مطالبات رهبر معظم انقلاب ارائه کرد.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه غذای ارزان به همت جمعی از طلاب در منطقه پردیسان قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم،‌ جمعی از طلاب علوم دینی، در کنار درس و بحث خود، با راه اندازی بازارچه تولیدات خانگی و مرکز تهیه غذای اقتصادی در منطقه پردیسان، برای ۱۵۰ طلبه و خانواده هایشان فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

این طلاب همچنین با در مرکز تهیه غذایی که راه انداخته‌اند با عرضه غذای ارزان و با کیفیت خدمت دیگری به مردم ارائه کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عرضه غذای ارزان به همت جمعی از طلاب در منطقه پردیسان قم
  • بیانیه حوزه علمیه تحت مدیریت کاظم صدیقی: افراد مبحوث عنه را خارج کردیم
  • زمینه جذب جوانان و دانش آموزان مستعد به حوزه‌های علمیه فراهم شود
  • نمایشگاه قرآن کریم باید پاسخگوی نیاز نخبگان و فعالان این عرصه باشد
  • عامل سعادت انسان تفکر در زندگی معنوی است
  • روزه یکی از مشترکات بسیار مهم میان امت اسلامی است/ماه مبارک رمضان جلوه گاه وحدت اسلامی
  • کدام انسان‌ها گرفتار عذاب مهین می‌شوند؟
  • حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: امید به خداوند باید همراه با تلاش و کوشش باشد
  • کدام انسان ها گرفتار عذاب مهین می شوند؟
  • کتاب آفرینش در قرآن و وجود ما منعکس است