Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@04:57:08 GMT

ابرطرحی در خدمت توسعه متوازن شهر اصفهان

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۴۴۱۴

ابرطرحی در خدمت توسعه متوازن شهر اصفهان

۲ دهه است که خواسته مردم شمال شرق و شرق اصفهان این است که از آلودگی هوا و ترافیک سراسری نجات پیدا کنند. همین‌ها باعث شد مدیریت شهری مصمم شود ۲/۷۸ کیلومتر دور کلان‌شهر اصفهان حلقه حفاظتی احداث کند تا به نیاز اصفهانی‌ها پاسخ دهد و میراث ماندگاری برای آیندگان به جا بگذارد.  اگرچه از ۲/۷۸ کیلومتر ۸/۴۵ کیلومتر از حلقه حفاظتی در شهر اصفهان است، این ابرطرح هجده‌ماهه توانسته ۲ درصد هم از برنامه زمان‌بندی جلو بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار می‌رود که شهرداری‌های ۵ شهر دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و ابریشم هم که از این حلقه حفاظتی بهره می‌برند، آستین بالا بزنند تا با آزادسازی‌ها، مسیر رینگ چهارم هموار پیش رود.  در این اوضاع نامناسب اقتصادی، هزینه برآوردشده تکمیل حلقه حفاظتی ۲۱ هزار میلیارد ریال است و شهرداری اصفهان برای آن‌که رینگ چهارم معلق نماند بدون کمترین اعتبارات استانی و دولتی، مشغول آزادسازی و پیشرفت ابرطرح حلقه حفاظتی است.

وضعیت پیشرفت طرح

معاون عمران شهری شهردار  اصفهان با بیان این‌که مدیریت شهری مصمم به پیشبرد رینگ چهارم است به همشهری می‌گوید: ۴۵ کیلومتر از طول ۷۸ کیلومتری رینگ چهارم در محدوده شهر اصفهان است و بقیه در ۵ شهر ادامه دارد. ۲۴ کیلومتر از طول رینگ حد فاصل کمربندی سپاهان ‌شهر تا کمربندی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حال بهره‌برداری است و بخش‌هایی از آن نیز باید تعریض شود.  

«ایرج مظفر» با اشاره به این‌که کارخانه قند نقطه صفر حلقه حفاظتی است ادامه می‌دهد: یک و نیم کیلومتر از رینگ چهارم در طرح مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح نصف جهان است و ۵ هزار متر از این طرح در مراحل نهایی آزادسازی است. همچنین در محدوده حد فاصل طرح نصف جهان تا تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی ۲۲۰ هزار متر مربع در حال آزادسازی است.

وی از پیشرفت ۱۲ درصدی پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح نصف جهان خبر می‌دهد و بیان می‌کند: این طرح از برنامه زمان‌بندی جلوتر است. طول حلقه حفاظتی در این محدوده ۵/۱ کیلومتر است که دارای ۳۵۰۰ متر مسیر تندرو رفت و برگشت است. معاون عمران شهری شهردار  اصفهان با بیان این‌که هزینه اجرایی طرح مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح نصف‌ جهان ۱۱ هزار میلیارد ریال است تصریح می‌کند: هزینه آزادسازی این طرح نیز ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده که در مجموع تمام هزینه‌های طرح ۲۱ هزار میلیارد ریال می‌شود. مظفر با اعلام این‌که ۲ کیلومتر از مسیر رینگ چهارم در طرح تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی واقع شده است می‌افزاید: تاکنون ۱۸۰ هزار متر مربع آزادسازی این طرح انجام شده و ۵۰ هزار متر مربع در حال نهایی شدن است.

موظف کردن هر شهرداری در فعال کردن یک طرح در رینگ چهارم

معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز  با اشاره به پیشرفت مناسب رینگ چهارم در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: در آخرین جلسه‌ای که با شهردارهای استان اصفهان داشتیم این موضوع مورد تاکید واقع شد که شهرداری‌های هر ۶ شهری که در ابرطرح حلقه حفاظتی درگیر هستند باید در آزادسازی مسیررینگ چهارم بکوشند و هر شهرداری به وظایف خود در تحقق کامل حلقه حفاظتی کلان‌شهر اصفهان عمل کند. «حجت‌الله غلامی» می‌افزاید: شهرداری اصفهان تاکنون ۳ تقاطع همسطح در ابرطرح رینگ چهارم فعال کرده و قرار است شهرداری‌های ۵ شهر دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و ابریشم در پیشبرد حلقه حفاظتی هر کدام یک طرح را فعال کنند.  

 پاسخ واقعی به  نیاز شهروندان 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم با اشاره به این‌که مسیرهای میدان فرزانگان، میدان جوان، عاشق اصفهانی و سه‌راه نقشینه مسیرهایی غیرقابل‌تحمل از نظر ترافیکی است به همشهری می‌گوید: شمال شرق و شرق اصفهان دچار مشکلات عدیده‌ای از آلودگی بسیار زیاد هوا و ترافیک سنگین است. مصوبه حلقه حفاظتی که در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان به تصویب رسیده، گام اساسی برای محرومیت‌زدایی شهروندان این مناطق و رفع مشکلات این منطقه است.   «فتح‌الله معین» ادامه می‌دهد: ایراد مهمی که در توسعه رینگ چهارم وجود دارد عدم تخصیص اعتبارات دولتی و ملی است و به جز شهرداری شهر اصفهان، اقدامی جدی برای آزادسازی مسیر رینگ توسط شهرداری‌های ۵ شهر درگیر در این طرح نشده است.  

نظارت شورا، راه پایان دادن به توسعه افقی شهر

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: اهتمام در پیشبرد ابرطرح‌های مهم برای کلان‌شهر اصفهان نیاز موجود و آینده شهروندان را برطرف خواهد کرد. با توجه به اوضاع اقتصادی موجود، اقدام برای چنین ابرطرح‌هایی نشان از آینده‌نگری و اولویت قرار دادن نیازهای واقعی مردم دارد. این در حالی است که مدیریت شهری می‌توانست به جای طرح‌هایی نظیر رینگ چهارم، طرح‌هایی در مقیاس کوچک‌تر را به صورت متوالی به بهره‌برداری برساند.  

«شیرین طغیانی» ابراز می‌کند: در صورت بهره‌برداری از رینگ چهارم شهر اصفهان از تردد بسیاری از ماشین‌های سنگین در وسط شهر اصفهان جلوگیری می‌شود و عبور و مرور در شرق و شمال شرق اصفهان روان می‌شود که ظرفیتی بزرگ برای شهر اصفهان است. وی تصریح می‌کند: وظیفه مدیریت شهری جلوگیری قاطع از مهاجرپذیری به زمین‌های کنار حلقه حفاظتی است، زیرا توسعه افقی به جز ضرر چیزی برای شهرها ندارد. مدیریت شهری در هر دوره‌ای تنها با نظارت همه‌جانبه می‌تواند مانع رشد افقی شهری شود.  

پیگیری برای تخصیص اعتبارات ملی 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که حلقه سوم از نظر بار ترافیکی در حال اشباع شدن است می‌گوید: در ۲ دهه اخیر، بزرگراه‌هایی که نقش کمربندی شهری را ایفا می‌کردند اشباع شده‌اند و نیاز است که برای ترافیک سنگین درون‌شهری اقدامات جدی صورت گیرد.  
«علیرضا صلواتی» ادامه می‌دهد: در برنامه مسیر حلقه حفاظتی فضاهای سبز ۱۰۰ متری در طرفین آن طراحی و تعبیه شده است تا مانع از توسعه افقی شهری شود.  

وی می‌افزاید: روان‌سازی ترافیک، کاهش تصادفات و همچنین کاهش آلودگی هوا در محدوده شهری از مزایای توسعه مسیر رینگ چهارم است. معاون حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که اصفهان استانی برخوردار در کشور شناخته می‌شود تصریح می‌کند: برای توسعه و پیشبرد رینگ چهارم بودجه ملی و دولتی تخصیص نیافته است. در تلاشیم از طریق وزارت راه و شهرسازی برای بخش‌هایی که خارج از محدوده شهری است و شهرداری‌هایشان توان مالی در تکمیل ابرطرح حلقه حفاظتی را ندارند اعتبارات ملی و استانی لازم تامین شود.  صلواتی تاکید می‌کند: ابرطرح رینگ چهارم مختص شهر اصفهان نیست، بلکه ترافیک سنگین شمال به شرق و جنوب به غرب را روان‌سازی می‌کند. از طرح مذکور به عنوان ابرطرح ملی یاد می‌شود و با تخصیص اعتبارات دولتی می‌توان طرح رینگ چهارم را به نتیجه رساند.

پایین آمدن آمار تصادفات با رینگ چهارم

رئیس کمیسیون حمل ‌و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان به همشهری می‌گوید: رینگ چهارم یکی از ابرطرح‌های شاخص شهر اصفهان است که تاثیر مهم‌تری نسبت به رینگ سوم دارد. طول این رینگ بیشتر از رینگ سوم است و تسهیلات بیشتری به شهروندان داده می‌شود.   «احمد زندآور» تصریح می‌کند: منابع مالی پروژه رینگ چهارم از روش‌های مختلف تأمین شده است. این طرح همچون خط دوم قطار شهری مهم است.  

حلقه حفاظتی به علت آن‌که آخرین نقطه شهری را به هم متصل می‌کند شهرهای استان از خدمات آن بهره‌مند خواهند شد و برای وضعیت زیست‌محیطی کلان‌شهر اصفهان بهبودی حاصل می‌شود. از سوی دیگر، یکی از علل آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کلان‌شهر اصفهان عبور کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین در شهر است که با رینگ چهارم رفاه و خدمات بیشتری به شهروندان ارزانی می‌شود.

کد خبر 448889

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا حمل و نقل و ترافیک کلان شهر اصفهان استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی اصفهان برای سامانه همرفتی هشدار سطح زرد صادر کرد

به گزارش خبرنگار مهر، هشدار سطح زرد رنگ زمانی صادر می‌شود که رخداد پدیده‌ای جوی ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند. هشدار زرد رنگ برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، داشته باشند؛ همچنین از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی بیندیشند.

بر همین اساس اداره کل هواشناسی استان اصفهان ظهر یکشنبه با صدور هشدار سطح زرد اعلام کرد که سامانه ناپایدار همرفتی دارای رطوبت کم از بعد از ظهر دوشنبه تا اواخر چهارشنبه (هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت) استان اصفهان را فرا خواهد گرفت که اوج فعالیت آن به صورت وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان، طی ۷۲ ساعت آینده وزش باد به نسبت شدید تا شدید، وقوع توفان لحظه‌ای، بارش رگبار بهاری، مه آلودی در اواخر وقت و اوایل روز، بارش موقت تگرگ در مناطق مستعد و وقوع رعد و برق و صاعقه در همه مناطق استان به ویژه شهر اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، اسلام آباد موگویی، انارک، بویین و میان دشت، سمیرم، چادگان، خمینی شهر، خوانسار، خور و بیابانک، شاهین شهر و میمه، فریدن (داران)، دهاقان، لنجان، زواره، نائین، نجف آباد، مورچه خورت، نطنز، فرودگاه اصفهان، گلپایگان، کوهپایه، کبوتر آباد، کاشان، دهق، شهرضا، فلاورجان، مبارکه، مهاباد، نائین، نجف آباد و ورزنه را فرا می‌گیرد.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان نسبت به مخاطراتی چون احتمال سقوط از ارتفاع، شکستن درختان فرسوده، ریزش ساختمان‌های سست، خسارت به سازه‌های موقت و صنایع کشاورزی، کاهش دید و اختلال در تردد شهری و روستایی، شکل‌گیری روان آب و اختلال در تردد در سطح جاده‌ها و معابر شهری، ایجاد روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها هشدار داده و توصیه کرده است که هموطنان طی سه روز آینده در سفرهای بین شهری احتیاط کنند و از فعالیت‌های کوه نوردی و گردشگری بپرهیزند.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان در این اطلاعیه همچنین بر لزوم اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، عدم اتراق در زیر ساختمان‌های نیمه ساز و درختان فرسوده و اتخاذ تدابیر در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری تاکید کرده است.

کد خبر 6097100

دیگر خبرها

  • طبیعت یک گام دیگر به فینال نزدیک شد
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • هواشناسی اصفهان برای سامانه همرفتی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • معلمان برای خدمت به علم، در امتداد نهضت امام صادق (ع) حرکت می‌کنند
  • داور دیدار استقلال و ذوب آهن تغییر کرد
  • سه بانک دیگر به فهرست ارائه دهندگان خدمت چک الکترونیکی اضافه خواهند شد
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • آماده‌باش گروه های خدمت رسان شهرداری برای رفع آب‌گرفتگی‌ها
  • آماده‌باش گرو های رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان برای رفع آب‌گرفتگی‌ها
  • آماده‌باش گرو های پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تا اتمام رفع آب‌گرفتگی‌ها