Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از موضوعاتی که غالبا در جلسات علنی مجلس و زمان تذکرات شفاهی و کتبی از تریبون مجلس مطرح می‌شود و تقریبا جزو مطالبات همه نمایندگان مجلس به شمار می‌آید، موضوع قیر است. بنا بر قانون، دولت موظف است سالیانه مبلغی برای تأمین قیر رایگان در اختیار وزارت راه قرار دهد.

به گزارش «تابناک»؛ در سال‌های گذشته، این روال با وجود بسیاری از کاستی‌ها در حال انجام بوده و در قانون بودجه سال ۹۷ و ۹۸ نیز بر آن تأکید و مقرر شد که به میزان ۳ هزار میلیارد تومان و تناژ ۴ میلیون تن قیر رایگان برای اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص داده شود؛ اما وزارت نفت ضمن تعلل در اجرای قانون، در شرایط کنونی قیر را به قیمت روز قیمت‌گذاری کرده و همین مسأله در چند روز اخیر، صدای نمایندگان را درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر این گزارش، کمیسیون انرژی و کمیسیون عمران در موضوع ورود کرده و کار به جایی رسیده که با درخواست تعدادی از نمایندگان، طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت درباره عملکرد این وزارتخانه برای توزیع قیر رایگان مطرح شود و در نهایت مورد تصویب اعضای کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت.

اما مشکل قیر تنها مختص نمایندگان نیست و عملکرد دولت در ماه‌های اخیر صدای صادرکنندگان و تولیدکنندگان این محصول استراتژیک را نیز درآورده است. بی تدبیری دولت در ماه‌های اخیر و افزایش قیمت قیر از هر تن ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۵ میلیون تومان و همچنین افزایش قیمت خوراک قیر، تولید و صادرات را با مشکل مواجه کرده است.

داریوش اسماعیلی، رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس در گفت‌وگو با تابناک با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی وکیوم باتوم (خوراک قیر) که منجر به افزایش قیمت قیر شده است، گفت: دو مشکل در بحث وکیوم باتوم وجود دارد؛ یکی از مشکلات این است که پالایشگاه‌ها خودشان شروع به تولید قیر کرده‌اند، یعنی انگار مجوز‌هایی گرفته‌اند که خودشان قیر تولید کنند و به این دلیل، دیگر حاضر نیستند وکیوم باتوم را به شرکت‌هایی غیر از خودشان تحویل بدهند و اگر این وکیوم باتوم را هم در اختیار برخی شرکت‌ها می‌گذارند، آن را گران تحویل می‌دهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این رویکرد پالایشگاه به نوعی گام برداشتن برای ورشکسته کردن شرکت‌های تولید قیر در بخش خصوصی غیر وابسته به خودشان است که این مسأله می‌تواند مشکلاتی را در امر صادرات برای این شرکت‌ها ایجاد کند.

اسماعیلی بیان داشت: اکنون همان اتفاقاتی که برای بانک‌ها رخ داد، برای شرکت‌های تولید قیر نیز افتاده است؛ بنابراین، بانک‌ها آمدند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های وابسته به خود را راه انداختند و این موجب شد تا اعتباری که در بانک است، به شرکت‌های زیرمجموعه خودشان ـ آن هم به صورت ضربدری ـ ارائه شود تا بخش خصوصی واقعی مغبون بماند؛ در حال حاضر این مسأله در وکیوم باتوم در وزارت نفت ایجاد شده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما به شدت مخالف این موضوع هستیم و پالایشگاه‌ها باید پالایشگاه‌داری کنند و وکیوم باتوم را به شرکت‌های قیرساز تحویل بدهند، چون این مسأله باعث شده ما در سال رونق تولید به شدت در این زمینه متضرر شویم و وزارت نفت در این زمینه چاره‌اندیشی کنند تا خدای ناکرده نیاز به ورود مجلس نباشد.

اسماعیلی در پایان افزود: همچنین این مسأله می‌تواند خیلی از شرکت‌های قیرساز را تعطیل کرده و بسیاری از کارگران را از کار بیکار کند، چون وقتی شرکت‌های قیرساز ورشکست شود، بسیاری از واحد‌ها تعطیل خواهند شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: داریوش اسماعیلی پالایشگاه ها سکه ثامن کریمی قدوسی مزدک میرزایی استخراج بیت کوین کارت سوخت معصومه ابتکار مدیران دو تابعیتی بوریس جانسون محسن پهلوان علیرضا خمسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۸۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه به همت صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از جمع‌آوری درمجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون، با سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی، حداکثر تا سه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، تأمین خوراک پایدار است.

وی با تأکید بر اینکه همه باید برای تحقق راهبرد تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری در این مسیر حرکت کنیم، افزود: تقاضا دارم شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌منظور تحقق جهش تولید کمک‌حال صنعت پتروشیمی باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت به‌ویژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت، گفت: هم‌اکنون طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت در قالب چهار طرح برای جمع‌آوری گازهای غرب و شرق کارون از سوی شرکت پالایش بیدبلند خلیج‌فارس، شرکت هویزه خلیج‌فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و شرکت پتروشیمی مارون در حال اجراست تا از سوزاندن گازهایی که در دهه‌های پیش سوزانده می‌شد، جلوگیری شود.

شاهمیرزایی تأکید کرد: حداکثر تا سه سال آینده درمجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C۲+ آن خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.

وی امروز را روزی تاریخی دانست و بر همکاری تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های توسعه میدان‌های گازی تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به‌عنوان شرکت مادر تخصصی، در این مسیر در کنار هلدینگ‌ها خواهد بود.

شاهمیرزایی، تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود.

وی افزود: بومی‌سازی در حوزه کالا و تجهیزات، کاتالیست و مواد شیمیایی در صنعت پتروشیمی را از پیش‌ترها آغاز کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: برنامه‌ریزی تعمیرات اساسی مجتمع‌های پتروشیمی برای فصل زمستان، به‌دلیل محدودیت‌های کمبود خوراک در زمان کوتاه انجام شود.

شاهمیرزایی در پایان از شرکت‌های پتروشیمی درخواست کرد به پرداخت بهای خوراک و سوخت دریافتی مطابق قرارداد متعهد باشند.

دیگر خبرها

  • رفع مشکل تامین خوراک شرکت روی بندرعباس در دستور کار قوه قضائیه
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • اجرای وکیوم شکم توسط بروسلی (عکس)
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس های جدید
  • شرکت‌های پتروشیمی بدهی خود را به شرکت گاز تسویه کنند
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه به همت صنعت پتروشیمی
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گاز‌های همراه