Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:05:44 GMT

۱۵ هزار اختراع در کشور به ثبت رسید

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۸۵۹۶

۱۵ هزار اختراع در کشور به ثبت رسید

محمود حکمت‌نیا روز چهارشنبه در سومین نشست تخصصی مالکیت فکری آشنایی با مبانی و اصول ثبت نشانه‌های جغرافیایی و علایم تجاری در شهر سرعین استان اردبیل افزود: ما در کشور ایده‌ها و خلق ثروت بسیاری داریم اما تاکنون بسیاری از آنها به ثبت نرسیده و مالکیت فکری و معنوی آنها مشخص نیست.

وی با اشاره به اهمیت مالکیت فکری در حوزه‌ میراث فرهنگی بیان کرد: میراث فرهنگی باید ابزاری برای تحصیل ثروت در جامعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزارت دادگستری همچنین بهترین روش برای پیاده سازی ایده‌های اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی در کشور حمایت از تجاری سازی این ایده‌ها دانست و گفت: قدم اول برای این کار ثبت مالکیت فکری ایده‌هاست.

وی افزود: در این حوزه قوانینی وجود دارد اما این قوانین نیازمند اصلاحات اساسی بود که این کار در ماه‌های اخیر انجام شد که اجرای مفاد آن اتفاق بسیار مبارکی برای کشور خواهد بود.

معاون مالکیت فکری وزارت دادگستری همچنین بیان کرد: اردبیل ظرفیت‌های ویژه‌ای در این حوزه دارد و لازم است مسئولان استان برای حمایت از اقتصاد این منطقه نسبت به رسمیت بخشیدن به این موارد اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این نشست گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان ضمن پشتیبانی و ارج نهادن به اقدامات حقوقی هویت‌بخش، در صدد است تا نقشی هر چند اندک در نهادینه شدن مباحث حقوقی مالکیت فکری داشته باشد.

نادر فلاحی افزود: در همین راستا تلاش می‌کنیم که برای ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان اردبیل جهت معرفی بهتر و تجاری سازی آنها نشان جغرافیایی دریافت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت روزافزون احترام به مالکیت فکری در سطح جامعه بیان کرد: اولین پیام ثبت علایم و نشانه‌های جغرافیایی احترام به حقوق افراد است و پژوهشگاه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به صورت ویژه از این موضوع حمایت می‌کند.

فلاحی از اختصاص نشان جغرافیایی بین‌المللی برای دستبافته ورنی مغان در سال جاری خبر داد و گفت: چندین قابلیت در سطح استان برای دریافت این نشان در حال مطالعه است.

منیره خلقی مدیر امور بین الملل پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست تخصصی با اشاره به ثبت هشت نشان جغرافیایی صنایع دستی ایران در سطح بین‌المللی گفت: یکی از این نشان‌ها مربوط به هنر دست مردمان این خطه و دستبافته ورنی مغان است که ثبت آن علاوه بر فراهم سازی فرصت معرفی در سطح بین‌المللی، منجر به صیانت آن می‌شود.

علیرضا قلی‌نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این نشست تخصصی، توجه به مالکیت فکری را موجب تحول در اقتصاد کشور عنوان کرد و خواستار شناسایی و معرفی ظرفیت‌های این حوزه شد.

وی وظیفه اصلی پژوهشگاه میراث فرهنگی را اهتمام بر فعالیت‌های فناورانه، آینده‌پژوهی و ایجاد شرایط کسب و کار و کارآفرینی عنوان کرد و گفت: امروز شاهد فعالیت بیش از ۷۰ هزار استارت آپ در این حوزه در کشور هستیم.

معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی همچنین افزود: در این خصوص تفاهم نامه‌ای با نهاد ریاست جمهوری منعقد شده است که طی این تفاهم نامه دستاوردهای علمی کشور در سه حوزه فعالیت‌های فناورانه، آینده‌پژوهی و کارآفرینی به جوانان و علاقه‌مندان این حوزه انتقال می‌یابد.

به گزارش ایرنا، سومین کارگاه و نشست حقوقی مالکیت فکری و آشنایی با مبانی و اصول ثبت نشانه‌های جغرافیایی و علائم تجاری کشور به میزبانی استان اردبیل در محل سالن اجتماعات هتل تماشای سرعین برگزار شد.

1905/6016

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت دادگستری گردشگری ثبت آثار ناملموس اقتصاد مقاومتی میراث فرهنگی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است

فرماندار شهرستان نایین گفت: گردشگری اولین رکن و اولویت اول سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در نائین با بیان اینکه با وجود ۱۲۰۰ اثر تاریخی باید پیشرفت نائین را در گردشگری دنبال کنیم، اظهار کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نائین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان، به‌عنوان اولین رکن و اولویت اول سند توسعه و پیشرفت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان نائین حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور در جهت رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار شهرستان نائین عنوان کرد: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چندین سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به‌عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نائین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نائین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نائین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نائین است که نیاز به بررسی دارد.

فرماندار شهرستان نائین با اشاره به بیش از هزار اثر تاریخی که حدود ۱۰۰ اثر از آن ثبت ملی شده است، گفت: وجود بیش از ۱۰۲ هکتار بافت تاریخی در شهر نائین موجب شده است تا این شهرستان جز ۹ شهرستانی در کشور باشد که برای بافت تاریخی آن مشاور ویژه تعیین شده است؛ مطالعات بافت تاریخی در حال انجام است و حوزه احیای بافت تاریخی نائین باید با رعایت ضوابط و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط عمل کند.

کد خبر 749098

دیگر خبرها

  • تدوین رویدادهای فصل گردشگری در استان اردبیل
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است